Квалификационна характеристика
на специалност "Финанси"
1. Обща характеристика на специалността
Специалност „Финанси” е водеща в Стопанска академия „Д. А. Ценов”. Тя олицетворява духа и волята на Дарителя във Висшето търговско училище в Свищов да се преподават „…търговските науки; финансовите науки; търговското право; банковото дело; науките по застрахователното дело; и др.” Това характеризира специалността като традиционна и съответстваща на мисията и задачите на висшето училище. Специалността е акредитирана от Националната агенция по оценяване и акредитация. Получените най-високи акредитационни оценки осигуряват на студентите продължаване на обучението в ОКС „магистър” в профилиращите обучението магистърски програми „Финансов мениджмънт” (на български или английски език), „Финансово управление в публичния сектор”, „Банков мениджмънт”, „Инвестиционен мениджмънт”, както и в образователната и научна степен „Доктор” по докторска програма „Финанси, парично обръщение, кредит и застраховка” (Финанси).
Компетентностният профил на специалността е формиран/изграден въз основа на спецификата на обучението на студентите в професионално направление 3.8 Икономика, в съответствие с Европейската квалификационна рамка (ЕКР), Националната квалификационна рамка на Р България (НКР) и Рамката за дигитална компетентност (DigComp 2.0). В съдържателния обхват на компетентностния профил са включени основните компоненти на компетентностната характеристика, съобразени с предоставянето на ключовите умения за учене през целия живот, дефинирани от Европейската комисия (знания, умения и компетенции, необходими за личностно, социално и професионално развитие, включително езикови, дигитални и предприемачески умения, повишаващи самостоятелността, отговорността и пригодността за работа, развиващи комуникационни умения за социална интеграция и активна гражданска позиция, и др.).
2. Образователни цели
Основната образователна цел на специалност „Финанси” е подготовката на квалифицирани специалисти, притежаващи знания и умения за работа в корпоративната система, публичния сектор, банковата система и капиталовия пазар на България и страните от Европейския съюз, и света. Постигането на основната образователна цел включва общотеоретична и практико-приложна подготовка в областта на държавните, фирмените и международните финанси, паричната теория и политика, кредита.
Завършилите специалността студенти получават необходимата професионална квалификация в областта на корпоративния финансов мениджмънт, финансовата администрация, банковото дело, инвестициите.
3. Организация и продължителност на обучението
Подготовката на студентите се извършва в съответствие с учебна документация, съобразена с най-добрите съвременни практики в системата на висшето образование. Тя осигурява академична мобилност на студентите чрез системата за натрупване и трансфер на кредити. Съдържанието на учебния план и учебните програми има конкурентни характеристики в средата на Европейската зона на висше образование. То се осъществява в съответствие с действащото финансово, банково, данъчно и търговско законодателство. Обучението на студентите от специалността се осъществява в редовна и задочна форма.
Продължителността на обучението за образователно-квалификационна степен „бакалавър” (редовна, задочна и дистанционна форма) е четири години, 8 семестъра, 240 кредита. Последният семестър от обучението включва учебни дисциплини, преддимпломна практика/практикум (2 кредита) и държавен изпит (10 кредита).
4. Знания
Преподаваните пред студентите от специалността учебни дисциплини формират знания по въпросите на теорията на финансите, корпоративните финанси, теорията на парите, банковото дело, инвестициите, данъчното облагане, ценовата политика, международните финанси, бюджетната политика, митническата политика, персоналните финанси, финансовия и банковия анализ, поведенческите финанси, бизнес оценяването, финансовото счетоводство, банковото обслужване на икономическите агенти, социалното осигуряване и застраховането, управлението на портфейла, фондовите борси, доходността на дълговите инструменти.
Чрез блокове от избираеми дисциплини студентите придобиват алтернативни знания за области от научното познание с фундаментален, общо икономически, общо финансов и профилиращ характер. В редовна и задочна форма на обучение се осигурява засилена езикова подготовка по английски, немски, френски или руски езици.
Финалните два семестъра от следването осигуряват засилена профилираност в областта на корпоративните финанси, публичните финанси, банковото дело и/или инвестициите. Държавният изпит по специалността гарантира постигане на най-високи стандарти на подготовка по учебните дисциплини по специалността и готовност и способност за реализация във финансовата сфера.
5. Умения
Завършилите специалност „Финанси” притежават практически умения за професионално интерпретиране и прилагане на финансовото законодателство; за изследване на инфлационни процеси, за прилагане на методи и техники за събиране на държавните приходи; за използване отчетността за анализиране финансовото състояние на данъкоплатците, за финансово управление на домакинствата; макроикономическо прогнозиране; изследване и анализ на финансовия баланс и счетоводния отчет на фирмите; обслужване на икономическите агенти чрез системата на търговските банки, управление на богатството на стопанските субекти от всички сфери на икономиката; вземане на рентабилни инвестиционни, финансови и кредитни решения; диверсификация на инвестициите, управление на портфейли от ценни книжа, инвестиционни проекти и кредитни портфейли, управление на валутните операции на фирмите и банките; бюджетно, банково, финансово и управленско счетоводство; придобиват се компетенции в областта на независимия финансов одит, финансовата отчетност и финансовите експертизи.
Чрез използване на казусния метод в учебния процес студентите развиват практически навици за управление на парите и паричните потоци, анализ на финансовото състояние на фирмите и банките, изграждане и управление на портфейли от ценни книжа, дългосрочно и краткосрочно финансиране на икономическите агенти, управление на персоналните финанси, управление на валутните позиции и операции на фирмите и банките, инвестиции в ценни книжа и капиталово-бюджетни проекти, данъчно облагане и обмитяване, ценови решения, формиране и използване на държавния и общинските бюджети, финансова, данъчна и банкова администрация, бизнес оценяване, оперативен финансов мениджмънт, управление на държавния и общинския дълг.
6. Компетентности
6.1. Самостоятелност и отговорност
Студентите, обучавани в специалност „Финанси” култивират компетенции за самостоятелна работа - учебна, научно-приложна и екипна. Те са в състояние да поемат отговорност за изпълнение на професионални задачи на експертно ниво.
6.2. Компетентности за учене
Компетентността за учене се развива чрез осигуряване на учебния процес с учебна литература и методически пособия, базирани върху най-новите достижения в съвременната икономическа и финансова теория и практика. Чрез работа в специализирани аудитории и кабинети, он-лайн достъп до библиотечни единици, научна периодика и бази данни, учебният процес търпи еволюция от класическата аудитория във виртуална класна стая с 24-часова ресурсна осигуреност за учене.
6.3. Комуникативни и социални компетентности
Комуникативността и социалните компетентности се развиват както чрез осигуряване на мултиезикова подготовка, така и чрез активна работа със студентския съвет и катедрата за култивиране на потенциала на студентите за поемане на отговорност, изследване и активна студентска позиция. Всяка група обучавани студенти има групов наставник от катедрения състав, осигуряващ пряка линия за контакт и комуникация между студенти и преподаватели, включително за подкрепа на инициативи както „отдолу – нагоре”, така и такива за факултетен, академичен, национален и международен характер.
6.4. Професионални компетентности
Към катедрата е създадено специализирано училище за авангардни финансови изследвания. Осигуряването с профилирани компютърни и мултимедийни аудитории, учебната литература, възможността за профилиране и специализация формират високо ниво на конкурента професионална компетентност. Казусният метод в учебния процес изгражда компетенции за решаване на реални проблеми от практиката с компютърно генерираната уникална за всеки студент индивидуализация на влияещите финансови параметри.
7. Кратка характеристика на академичния състав
Водещата обучението по специалност „Финанси“ катедра “Финанси и кредит” е първата българска финансова катедра (основана на 10.04.1952 год.). В продължение на десетилетия тя е единственият център у нас, обучаващ специалисти с висше образование за нуждите на финансово-кредитната система. В катедрата работят 16% от хабилитираните преподаватели и 20% от професорите на СА „Д. А. Ценов”. Учебният процес се осигурява от висококвалифициран академичен състав от професори и доценти, доктори по икономика и асистенти. Преподавателският състав осигурява с авторски учебници и пособия всички учебни курсове, развивани от катедрата за нуждите на специалността. Научните изследвания на академичния състав от катедра „Финанси и кредит”, монографиите, докторатите и хабилитационните трудове обновяват перманентно съдържанието на учебните курсове.
8. Професионална реализация
Възпитаниците на специалност „Финанси” намират успешна реализация в системата на Министерството на финансите, митниците, данъчните подразделения, контролните органи, областните и общинските администрации, инвестиционните посредници, финансово-брокерските къщи, управляващите дружества, търговските банки и БНБ, лизинговите дружества, малките и средни предприятия, големите фирми, финансовите отдели на институционалните инвеститори (застрахователните компании, пенсионните и здравно-осигурителни фондове), структурите на Европейския съюз и др. Сред професиите и длъжностите, където възпитаниците на специалността реализират успешна кариера, изпъкват: корпоративен финансов мениджър, валутен дилър, брокер, инвестиционен банкер, кредитен инспектор, митнически агент, данъчен инспектор, финансов аналитик, държавен експерт в министерства, ведомства, областни и общински администрации, финансов директор в публичния сектор и т.н.
9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация
Образователно-квалификационната степен на завършилите специалността е „бакалавър”, а квалификационното наименование – „бакалавър по икономика”.