Квалификационна характеристика
на специалност "Финанси"

1. Обща характеристика на специалността

    Специалност „Финанси” е водеща в Сто­пан­ска академия „Д. А. Ценов”. Тя оли­цет­ворява духа и волята на Дарителя във Висшето търговско училище в Свищов да се преподават „…търговските науки; финансовите науки; търговското право; банковото дело; нау­ки­те по застрахователното дело; и др.” Това характеризира специалността като тради­ци­онна и съответстваща на мисията и задачите на висшето училище. Специ­алността е акредитирана от Националната агенция по оценяване и акредитация. Получените най-високи акредитационни оценки осигуряват на студентите продъл­жа­ване на обуче­нието в ОКС „магистър” в профилиращите обучението магис­търски програми „Финан­сов мениджмънт” (на български или английски език), „Финансово управление в публичния сектор”, „Банков мениджмънт”, „Инвестиционен менидж­мънт”, както и в образовател­ната и научна степен „Доктор” по докторска програма „Финанси, парично об­ръщение, кредит и застраховка” (Финанси).

   Компетентностният профил на специалността е формиран/изграден въз основа на спецификата на обучението на студентите в професионално направление 3.8 Икономика, в съответствие с Европейската квалификационна рамка (ЕКР), Националната квалификационна рамка на Р България (НКР) и Рамката за дигитална компетентност (DigComp 2.0). В съдържателния обхват на компетентностния профил са включени основните компоненти на компетентностната характеристика, съобразени с предоставянето на ключовите умения за учене през целия живот, дефинирани от Европейската комисия (знания, умения и компетенции, необходими за личностно, социално и професионално развитие, включително езикови, дигитални и предприемачески умения, повишаващи самостоятелността, отговорността и пригодността за работа, развиващи комуникационни умения за социална интеграция и активна гражданска позиция, и др.).    

2. Образователни цели

    Основната образователна цел на специалност „Финанси” е подготовката на ква­лифицирани специалисти, притежаващи знания и умения за работа в корпора­тивната си­сте­­ма, публичния сектор, банковата система и капиталовия пазар на България и страните от Европейския съюз, и света. Постига­нето на основната образо­ва­телна цел включва общотеоре­тична и практико-при­ложна подготовка в областта на дър­жав­ните, фирмените и междуна­род­ните финанси, паричната теория и поли­тика, кредита.
    Завършилите специал­ността сту­ден­ти получа­ват необходимата профе­сио­нална квалификация в об­ласт­та на корпора­тивния финансов менид­жмънт, финансовата администрация, банковото дело, инвестициите.

3. Организация и продължителност на обучението

    Подготовката на студентите се извършва в съответствие с учебна доку­ментация, съобразена с най-добрите съвременни практики в системата на вис­шето образование. Тя осигурява академична мобилност на студентите чрез системата за натрупване и тран­сфер на кредити. Съдържанието на учебния план и учебните програми има конку­рентни характеристики в средата на Европейската зона на висше образование. То се осъществява в съответствие с действащото финан­со­во, банково, данъчно и търговско законодателство. Обучението на сту­дентите от специалността се осъществява в редовна и задочна форма.
     Продължителността на обучението за образователно-квалификационна степен „бакалавър” (редовна, задочна и дистанционна форма) е четири години, 8 семестъра, 240 кредита. Последният семестър от обучението включва учебни дисциплини, преддимпломна практика/практикум (2 кредита) и държавен изпит (10 кредита).

4. Знания

    Преподаваните пред студентите от специалността учебни дисциплини формират знания по въпросите на теорията на финансите, корпоративните финанси, теорията на парите, банковото дело, инвестициите, данъчното облагане, ценовата политика, международните финанси, бюджетната политика, митническата политика, персоналните финанси, финансовия и банковия анализ, поведенческите финанси, бизнес оценяването, финансовото счетоводство, банковото обслужване на икономическите агенти, социалното осигуряване и застраховането, управлението на портфейла, фондовите борси, доходността на дълговите инструменти.
    Чрез блокове от избираеми дисциплини студентите придобиват алтернативни знания за области от научното познание с фундаментален, общо икономически, общо финансов и  профилиращ характер. В редовна и задочна форма на обучение се осигурява засилена езикова подготовка по английски, немски, френски или руски езици.
    Финалните два семестъра от следването осигуряват засилена профилираност в областта на корпоративните финанси, публичните финанси, банковото дело и/или инвестициите. Държавният изпит по специалността гарантира постигане на най-високи стандарти на подготовка по учебните дисциплини по специалността и готовност и способност за реализация във финансовата сфера.

5. Умения

    Завършилите специалност „Финанси” прите­жа­ват практи­чески умения за профе­сионално интерпретиране и прилагане на финан­со­во­то законодателство; за изследване на инфлационни процеси, за прилагане на методи и техники за събиране на дър­жав­ните приходи; за използване отчетността за анализиране финан­со­во­то със­тояние на данъкоплатците, за финансово управление на дома­кин­ствата; макроикономическо прогнозиране; изследване и анализ на финан­совия баланс и счетоводния отчет на фирмите; обслужване на икономическите агенти чрез системата на търговските банки, управление на богатството на стопанските субекти от всички сфери на икономиката; вземане на рентабилни инвес­тиционни, финансови и кре­дит­ни решения; диверси­фи­кация на инвестициите, управление на порт­фейли от ценни книжа, инвес­ти­ционни проекти и кредитни портфейли, управление на валутните операции на фирмите и банките; бюджетно, банково, финансово и управленско счетоводство; придобиват се компетенции в областта на независимия финансов одит, финансовата отчетност и финан­совите експертизи.
    Чрез използване на казусния метод в учебния процес студентите развиват практически навици за управление на парите и паричните потоци, анализ на финан­совото състояние на фирмите и банките, изграждане и управление на портфейли от ценни книжа, дълго­срочно и крат­косрочно финансиране на иконо­ми­ческите агенти, управление на персоналните финанси, управление на валут­ните позиции и операции на фирмите и банките, инвестиции в ценни книжа и капи­та­лово-бюджетни проекти, данъчно облагане и обмитяване, ценови решения, формиране и използване на държавния и общинските бюджети, финансова, данъчна и банкова ад­министрация, бизнес оценяване, оперативен финансов мениджмънт, управление на държавния и общинския дълг.

6. Компетентности

6.1. Самостоятелност и отговорност

    Студентите, обучавани в специалност „Финанси” култивират компетенции за самостоятелна работа - учебна, научно-приложна и екипна. Те са в състояние да поемат отговорност за изпълнение на професионални задачи на експертно ниво.

6.2. Компетентности за учене

    Компетентността за учене се развива чрез осигуряване на учебния процес с учебна литература и методически пособия, базирани върху най-новите достижения в съвременната икономическа и финансова теория и практика. Чрез работа в специализирани аудитории и кабинети, он-лайн достъп до библиотечни единици, научна периодика и бази данни, учебният процес търпи еволюция от класическата аудитория във виртуална класна стая с 24-часова ресурсна осигуреност за учене.

6.3. Комуникативни и социални компетентности

    Комуникативността и социалните компетентности се развиват както чрез осигуряване на мултиезикова подготовка, така и чрез активна работа със студентския съвет и катедрата за култивиране на потенциала на студентите за поемане на отговорност, изследване и активна студентска позиция. Всяка група обучавани студенти има групов наставник от катедрения състав, осигуряващ пряка линия за контакт и комуникация между студенти и преподаватели, включително за подкрепа на инициативи както „отдолу – нагоре”, така и такива за факултетен, академичен, национален и международен характер.

6.4. Професионални компетентности

    Към катедрата е създадено специализирано училище за авангардни финансови изследвания. Осигуряването с профилирани компютърни и мултимедийни аудитории, учебната литература, възможността за профилиране и специализация формират високо ниво на конкурента професионална компетентност. Казусният метод в учебния процес изгражда компетенции за решаване на реални проблеми от практиката с компютърно генерираната уникална за всеки студент индивидуализация на влияещите финансови параметри.

7. Кратка характеристика на академичния състав

    Водещата обучението по специалност „Финанси“ катедра “Финанси и кредит” е първата българска финансова катедра (основана на 10.04.1952 год.). В продъл­же­ние на десетилетия тя е единственият център у нас, обу­ча­ващ специалисти с висше образо­ва­ние за нуждите на финан­со­во-кредитната система. В катедрата работят 16% от хабили­тираните преподаватели и 20% от професорите на СА „Д. А. Ценов”. Учебният процес се осигурява от висо­ко­ква­ли­фи­циран академичен състав от професори и доценти, доктори по икономика и асистенти. Преподавателският състав осигурява с авторски учебници и пособия всички учебни курсове, развивани от катедрата за нуждите на специалността. Научните изследвания на академичния състав от катедра „Финанси и кредит”, монографиите, докторатите и хабилитационните трудове обновяват перманентно съдържанието на учебните курсове.

8. Професионална реализация

    Възпитаниците на специалност „Финанси” намират успешна реализация в системата на Министерството на финансите, митниците, данъчните подразделе­ния, контролните органи, областните и общинските администрации, инвес­тицион­ните посредници, финан­сово-брокерските къщи, управляващите дружества, търговските банки и БНБ, лизинговите дружества, малките и средни предприятия, големите фирми, фи­нан­со­вите отдели на инсти­туционалните инвеститори (застрахователните компании, пенсионните и здравно-осигу­рителни фондове), структурите на Европей­ския съюз и др. Сред професиите и длъжно­стите, където възпитаниците на специал­ността реализират успешна кариера, изпъкват: корпоративен финансов мениджър, валутен дилър, брокер, инвес­тиционен банкер, кредитен инспектор, митнически агент, данъчен инспек­тор, финансов аналитик, държавен експерт в министер­ства, ведомства, областни и общински администрации, финансов директор в публичния сектор и т.н.

9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация

    Образователно-квалифи­каци­онната степен на завършилите специал­ността е „бакалавър”, а квалифи­ка­ци­он­ното наименование – „бакалавър по икономика”.