Квалификационна характеристика
на специалност "Макроикономика"
1. Обща характеристика на специалността
Специалност “Макроикономика” се отнася към област на висшето образование 3 “Социални, стопански и правни науки” и професионално направление 3.8. “Икономика”. В нея се подготвят специалисти с образователно–квалификационна степен “Бакалавър” и професионална квалификация “Икономист”. Формата на обучение е редовна и задочна, а продължителността – 4 години с дипломиране чрез държавен изпит.
Развитието на специалността се налага от растящата зависимост на поведението на микроикономическите субекти от националната макросреда, от отвореността на икономиката, както и от нуждата икономическата политика да се съобразява с международно зададени параметри заради регионалните тенденции на интеграция, членството в международни организации, подписани конвенции и пр.
Компетентностният профил на специалността е формиран/изграден въз основа на спецификата на обучението на студентите в професионално направление 3.8 Икономика, в съответствие с Европейската квалификационна рамка (ЕКР), Националната квалификационна рамка на Р България (НКР) и Рамката за дигитална компетентност (DigComp 2.0). В съдържателния обхват на компетентностния профил са включени основните компоненти на компетентностната характеристика, съобразени с предоставянето на ключовите умения за учене през целия живот, дефинирани от Европейската комисия (знания, умения и компетенции, необходими за личностно, социално и професионално развитие, включително езикови, дигитални и предприемачески умения, повишаващи самостоятелността, отговорността и пригодността за работа, развиващи комуникационни умения за социална интеграция и активна гражданска позиция, и др.).
В специалност “Макроикономика” се подготвят макроикономисти-аналитици, комплексно оценяващи функционирането и развитието на националната икономика.
2. Образователни цели
Учебната програма по “Макроикономика” цели да:
- осигурява широкопрофилна икономическа подготовка чрез комбинация от задължителни, свободно избираеми и факултативни дисциплини на модулен принцип;
- акцентира върху приложността на теоретичното обучение въз основа на практически казуси, симулативни игри и чрез движение на обучавани и обучаващи между Стопанска академия „Д. А. Ценов” - Свищов, стопански организации и други висши училища в страната и чужбина;
- осъществява обучение чрез перманентно оценяване на резултатите в течение на семестрите под формата на контролни работи; дискусии; решаване на казуси; домашни задания – разработване на есета, доклади, проекти и др. п., както и чрез полагане на семестриални изпити;
- реализира натрупване и трансфер на кредити с оглед постигане на гъвкавост и продължаване на обучението;
- гарантира отвореност на обучението чрез свободен избор, връзки с практиката, смяна на висшите училища, оценяване на работата на преподавателите от студентите, ръководството на Академията и обществеността.
3. Организация и продължителност на обучението
Обучението на студентите по специалността „Макроикономика“ е насочено към осигуряване на интегративен и интердисциплинарен характер, който съответства на същността и особеностите на националното стопанство. То се осъществява по учебен план, който се разработва съгласно чл. 21, ал. 1, т. 3; чл. 39 и 40 от ЗВО и чл. 10, ал. 6, т. 4 от Правилника за дейността на Стопанска академия „Д. А. Ценов” - Свищов. В разработения съгласно изискванията учебен план се осигурява приемлива свобода на изборност на изучаваните дисциплини от страна на студентите /чл. 41, ал. 2 от ЗВО/. Прилага се определената от ЗВО /чл. 42, ал. 1/ кредитна система, която дава възможност за продължаване в по-висока образователна степен и обучение през целия живот.
В учебния план по специалността са включени 31 задължителни, 13 задължително избираеми и 12 факултативни дисциплини. Задължителните дисциплини осигуряват фундаменталната подготовка на студентите, обучавани в направление „Икономика“. Задължително избираемите дисциплини дават специфични знания и компетентност в областта на управлението на проекти, стратегическото и бизнес-планиране, управлението на проекти, социалното осигуряване, информационните технологии и др. Факултативните дисциплини дават възможност за получаване на знания и умения, свързани с макроикономическата среда и интересите на студентите в областта на търговското и трудовото право, европейската интеграция, международния бизнес, макроикономическата статистика и др.
Тези дисциплини осигуряват на обучаемите овладяване на широкопрофилни знания, а практическите умения се постигат чрез участието им в учебна практика с продължителност 40 дни и извънаудиторна заетост от 50 часа.
Срокът на обучение в образователно-квалификационната степен “бакалавър” по специалността „Макроикономика“ е 4 години в осем семестъра и завършва с държавен изпит. Успешно завършилите получават диплом с професионална квалификация “Бакалавър” по икономика.
Бакалавърската подготовка на студентите в тази специалност дава възможност те да продължат обучението си в образователно-квалификационната степен „Магистър” при определени условия и различни форми на обучение.
4. Знания
Специалност “Макроикономика” осигурява разширени и задълбочени теоретични и практически знания за:
- критично разбиране и интерпретиране на историята на икономиката /еволюция, морфология, институции/ и на икономическата мисъл /теории и методология/;
- изучаване на принципите, въз основа на които националната икономика функционира и се развива, пълно и ефективно използва ресурсите си, привлича чуждестранни инвестиции, поддържа устойчив неинфлационен темп на растеж на БВП и на общото благосъстояние, интегрира се в европейското и световното икономическо пространство;
- моделите, методите, инструментите и техниките за макроикономически анализ и използването им за изработването на оптимални макрорешения;
- връзките на икономиката с другите области на обществения живот – технологично-иновационната, правната, социалната, културната, демографската, рекреационната, нравствената и пр.
- осъществяване на алтернативен избор на политики, допълващи, компенсиращи и коригиращи пазарните процеси и ефекти; въздействащи върху бизнес-средата, развитието на сектори, отрасли, региони, агрегатни променливи /БВП, потребление, спестяване, инвестиции, нетен износ, безработица, инфлация, дефицити, задлъжнялост и др./.
5. Умения
Обучението по специалността „Макроикономика“ формира следните умения:
- да се владеят разнообразни средства и методи, позволяващи решаване на сложни задачи свързани с изследването и управлението на макроикономическите процеси;
- творчески и ефикасно да се прилагат принципите на икономическата теория и стопанската политика на държавата;
- практически да се използват математико-икономически и статистико-иконометрични /структурни и функционални, евристични и управленски/ модели, както и други методи и техники за анализ и прогнозиране на макропроцеси, тенденции и агрегатни променливи, предлагани от дисциплините за количествен анализ;
- да се събира, обработва и използва информация с оглед на достоверно изработване на оптимални решения за различни видове /микро и макро, секторна, отраслова, регионална, структурна, социална, технологична и пр./ политики предвид реализирането на основната цел на икономиката – нарастването на общото благосъстояние, както и формиране на потенциал за бъдещото развитие;
- да следят и разбират промените и тенденциите в текущата стопанска конюнктура, международното движение на капитали, паричните потоци, динамиката на цените, равнището на доходите и на производителността, съотношенията между потреблението, спестяването и инвестициите, вътрешната и външната балансираност на икономиката, условията на международната търговия и др.п.;
- да привежда институционалната организация и стопанския ред в съответствие с технологичните промени, динамиката на икономиката, международната бизнес среда и световните тенденции.
6. Компетентности
6.1. Самостоятелност и отговорност
- изграждане на умения за разработване на ефективни стратегии за управление на определени макроикономически процеси;
- създаване и развиване на способности за административно управление на сложни дейности в областта на макроикономическото прогнозиране и регулиране;
- развиване на умения за поемане на отговорност и вземане на самостоятелни решения в конкретна макроикономическа среда;
6.2. Компетентности за учене
- да поддържат широка осведоменост за новостите при промяна на макроикономическите процеси, подходите за тяхното изучаване и анализиране;
- да изграждат умения за по-нататъшно обучение и самоусъвършенстване;
- да усвояват и използват различни чужди езици;
6.3. Комуникативни и социални компетентности
- да се комуникира и работи в екип;
- да се формулират и изразяват ясно и разбираемо определени идеи;
- да се представят аргументирано предложения за решения пред разнообразна аудитория;
- да се демонстрира широк мироглед и разбиране за проблемите на хората от екипа;
- да проявява солидарност при поемане на отговорност за вземане на определени решения и провеждане на съответните действия;
- пълноценно общуване на различни езици съобразно конкретната среда и др.
6.4. Професионални компетентности
- да събира, класифицира, анализира и интерпретира разнообразна макроикономическа информация;
- да прави логични изводи и обобщения;
- да предлага решения съобразно конкретната ситуация от гледна точка на кратък и дълъг срок;
- да формира и изразява собствено мнение по различни макроикономически проблеми и др.
7. Кратка характеристика на академичния състав
Обучението се извършва от преподавателския състав на катедра “Обща теория на икономиката” и други катедри на академията.
8. Професионална реализация
Завършилите специалност “Макроикономика”, получават солидни теоретико-методологически знания и практически умения за прогнозиране и системен анализ на ситуации, структурни промени, управление на икономически процеси и разработване на политики по отношение на икономиката като цяло и на отделни сектори, сфери и агрегатни променливи. Те могат да изпълняват редица практически функции от аналитично-изследователско и управленско естество, да изследват, анализират и съответно – да консултират или лично да решават проблеми, свързани с национални и международни икономически процеси и тенденции, в конкретни сфери. Тези сфери включват факторните пазари, човешките ресурси, интеграционните задачи, разработването и вземането на бизнес решения, да участват в създаването и реализацията на различни политики в областта на икономиката и международните връзки.
Могат да работят като специалисти по макроикономически анализ в национални и международни корпорации; в държавната, областната и общинската администрация; в министерства, ведомства, агенции; в структурите на Европейския съюз; в изследователски центрове; банки, предприемачески и професионални съюзи, като референти и експерти в партийни централи, правителствени организации, асоциации, стопански камари и др.п.
Завършилите специалността могат да се реализират като експерти и анализатори на актуални икономически, социални и политически проблеми. Те могат да са участници в екипи, провеждащи различен тип икономически изследвания, включително мониторинг и икономическа оценка на проекти. Те могат да изследват потребностите на заинтересованите лица във връзка с осъществяването на проекти в областта на икономиката, да консултират различни икономически субекти при изработването и провеждането на местни и национални икономически политики.
9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация
Настоящата квалификационна характеристика на специалността „Макроикономика“ е свързана с получаването на образователно-квалификационната степен „Бакалавър” и професионална квалификация бакалавър по икономика.