Квалификационна характеристика
на специалност "Маркетинг"

1. Обща характеристика на специалността

Специалност „Маркетинг“ подготвя специалисти с аналитични и организационни компетентности, които могат ефективно и ефикасно да  използват инструментите за маркетингово въздействие  върху пазара, да изследват и управляват бизнес процеси. Тя е хармонизирана с изискванията на практиката и очакванията на обучаемите за успешно кариерно развитие. Специалността дава знания и изгражда умения необходими както за предприемане на първи стъпки в организирането на самостоятелен бизнес, така и за изпълнение на маркетинговите дейности във вече функциониращи бизнес организации и организации от нестопанския сектор. Компетентностният профил на специалността е формиран/изграден въз основа на спецификата на обучението на студентите в професионално направление 3.8 Икономика, в съответствие с Европейската квалификационна рамка (ЕКР), Националната квалификационна рамка на Р България (НКР) и Рамката за дигитална компетентност (DigComp 2.0). В съдържателния обхват на компетентностния профил са включени основните компоненти на компетентностната характеристика, съобразени с предоставянето на ключовите умения за учене през целия живот, дефинирани от Европейската комисия (знания, умения и компетенции, необходими за личностно, социално и професионално развитие, включително езикови, дигитални и предприемачески умения, повишаващи самостоятелността, отговорността и пригодността за работа, развиващи комуникационни умения за социална интеграция и активна гражданска позиция, и др.). 

2. Образователни цели

Основната образователна цел на специалност „Маркетинг“ е да се формира у студентите съвкупност от общопрофесионални и специфично-предметни знания и умения за провеждане на ефективен маркетинг в пазарна среда, основана на широко използване на дигиталните технологии. Обучението в специалност „Маркетинг“ съчетава теоретично изясняване на маркетингови концепции и подходи с изграждане на умения за практическото прилагане на конкретни организационни, методически, инструментални и информационни решения в маркетинга.

3. Организация и продължителност на обучението

Срокът на обучение по специалност „Маркетинг“ е осем семестъра, разположени в четири академични години. Обучението започва с блок фундаментални дисциплини, даващи широка базова икономическа подготовка, която впоследствие се надгражда от блок специализиращи дисциплини, целящи профилиране на обучаемите в областта на маркетинга. Обучението се осъществява в редовна, задочна и дистанционна форми.

В обучението по специалност „Маркетинг“ широко застъпен е казусният подход, както и проблемно ориентираните дискусии и самостоятелни разработки. На обучаваните се осигурява достъп до електронни бази с данни, ресурси и публикации от различни области на маркетинга. Учебният процес е базиран на хибриден подход, съчетаващ традиционното присъствено обучение със синхронни и асинхронни форми на поднасяне на електронно съдържание, отчитащи индивидуалните интереси и предпочитания на обучаемите. Във всяка от предлаганите форми на обучение се използват модерни облачни платформи за онлайн обучение, виртуални класни стаи, форуми и чат сесии за онлайн и офлайн дискусии и консултации.

4. Знания

Обучението по специалност „Маркетинг“  е насочено към осигуряване на необходимите фундаментални и специализирани знания в областта на В2С, В2В и международния маркетинг, потребителското поведение, маркетинговите изследвания и аналитика, маркетинговите комуникации, дистрибуционната, продуктовата, иновационната и ценовата политика, дигиталния маркетинг, бранд мениджмънта и управлението на маркетинговата дейност. 

5. Умения

Със завършването на специалност „Маркетинг“ обучаемите ще придобият комплексни познавателни и практически умения, които ще им позволят да планират, организират, реализират и оценяват ефикасността и ефективността на маркетингови кампании, да разработват и модифицират продукти, да определят цени, да  изграждат и управляват дистрибуционни канали и маркетингови комуникации, допринасящи за по-доброто управление на взаимоотношенията с клиентите и създаването на устойчива ценност и стойност на бранда.

Важна част от обучението е изграждането на презентационни умения, умения за работа в екип и за решаване на сложни и неструктурирани бизнес проблеми.

6. Компетентности

Със завършването на специалност „Маркетинг“ обучаемите ще придобият навици, компетентност и професионализъм за разработване на цялостно маркетингово изследване за идентифициране на проблеми или оползотворяване на възможности, както и за разработване на маркетингови стратегии, за провеждане, оценяване и анализ на маркетингови кампании, за по-доброто и ефективно, базирано на информация управление на дълготрайни и устойчиви взаимоотношения с клиентите. Специалността е насочена към развиването на следните компетенции, съотносими към Националната и Европейската квалификационна рамка:

6.1. Самостоятелност и отговорност

-      иницииране, организиране и провеждане маркетингови кампании и осигуряване на тяхната интеграция и съгласуваност с цялостната бизнес дейност;

-      иницииране, организиране и провеждане маркетингови изследвания за решаване на бизнес проблеми и оползотворяване на възможности за бизнес развитие.

6.2. Компетентности за учене

-      способност за критично оценяване на нивото на съществуващите и нововъзникващи знания в областта на маркетинга;

-      способност за оценяване на необходимостта от разширяване и задълбочаване на собствените знания в областта на маркетинга;

-      способност за самостоятелно осмисляне и прилагане на количествени и качествени методи и техники за анализ на данни.

6.3. Комуникативни и социални компетентности

-      формулиране на идеи, извеждане на изводи, привеждане на аргументи и предлагане на решения на маркетингови и бизнес проблеми;

-     представяне и защитаване на идеи за въвеждане на нови или модифициране на съществуващи продукти, навлизане на нови пазари, използване на нови дистрибуционни и комуникационни канали и медии, репозициониране и др.

6.4. Професионални компетентности

-      набиране, класифициране, обработка, анализиране и интерпретиране на първична и вторична информация и аргументиране избора на стратегии и конкретни инструменти за постигане на бизнес и маркетингови цели;

-      оценяване ефективността и ефикасността на маркетингови кампании.

7. Кратка характеристика на академичния състав

Обучението в специалност „Маркетинг“ се обезпечава основно от висококвалифициран, ерудиран и амбициозен академичен състав на едноименната катедра „Маркетинг“, който се стреми да поддържа изпреварващо високо равнище на своята подготовка и научни изследвания и същевременно предявява високи стандарти в изискванията към обучаемите. Политика на катедрата е да се поддържат постоянни професионални контакти и да се привличат като лектори утвърдени специалисти и експерти от бизнеса и водещи академични преподаватели от страната и чужбина. 

8. Професионална реализация

Завършилите специалност „Маркетинг“ притежават квалификация, необходима за заемане на длъжности като маркетингови мениджъри, продуктови мениджъри, бранд мениджъри и търговски мениджъри в големи фирми, банки и застрахователни дружества, както и да управляват и осъществяват маркетинговата дейност в средни и малки по размер бизнес организации и организации от нестопанския сектор. Те могат да работят и като независими маркетингови консултанти и аналитични специалисти, специалисти по маркетингови и пазарни проучвания, както и по маркетингови комуникации и ПР.

9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация

Завършилите специалност „Маркетинг“ придобиват висше образование с образователно-квалификационна степен „бакалавър“, специалност „Маркетинг“, с професионална квалификация БАКАЛАВЪР по ИКОНОМИКА.