Квалификационна характеристика
на специалност "Управление на проекти"
1. Обща характеристика на специалността
Обучението по управление на проекти през последните години става все по-актуално в редица страни по света. То се предлага в различни бакалавърски и магистърски програми, семинари и индивидуални курсове в редовна, вечерна, задочна и дистанционна форма в отговор на нарастващото търсене на специалисти с компетенции по управление на проекти.
Специалност „Управление на проекти“ в Стопанска академия е първата програма в ОКС „бакалавър“ в България. Тя е разработена от катедра "Стратегическо планиране", имаща утвърдени позиции в теорията и практиката на проектното управление в публичния и бизнес сектора. Програмата е организирана в съответствие с най-добрите практики на водещи университети в САЩ, Великобритания и Австралия, както и с практиката в ЕС по управление на проекти. Компетентностният профил на специалността е формиран/изграден въз основа на спецификата на обучението на студентите в професионално направление 3.8 Икономика, в съответствие с Европейската квалификационна рамка (ЕКР), Националната квалификационна рамка на Р България (НКР) и Рамката за дигитална компетентност (DigComp 2.0). В съдържателния обхват на компетентностния профил са включени основните компоненти на компетентностната характеристика, съобразени с предоставянето на ключовите умения за учене през целия живот, дефинирани от Европейската комисия (знания, умения и компетенции, необходими за личностно, социално и професионално развитие, включително езикови, дигитални и предприемачески умения, повишаващи самостоятелността, отговорността и пригодността за работа, развиващи комуникационни умения за социална интеграция и активна гражданска позиция, и др.).
2. Образователни цели
Целта на обучението по специалност "Управление на проекти" е свързана със стремежа да се отговори на изискванията на бизнеса и публичния сектор за подготовка на висококвалифицирани специалисти, които да знаят и могат да разработват, реализират, отчитат и оценяват програми и проекти.
Конкретните задачи, които се решават в процеса на организиране и провеждане на учебния процес, намират израз в следното:
- Формиране на комплекс от фундаментални знания по икономика, по мениджмънт, математика и статистика, информационни технологии и др., необходими за професионалната подготовка в областта на управлението на проекти;
- Формиране на практико-приложни умения и способности за разработване на различни типове проекти като средство за постигане на планирани цели и задачи;
- Създаване на нагласи за отговорно отношение с развито чувство за организираност, дисциплинираност, инициативност, коректност и отговорност към колеги, работодатели и обществото;
- Създаване на навици за непрекъснато учене и опознаване на световния опит в програмното и проектното управление, който непрекъснато се развива и обогатява в различни направления;
- Владеене говоримо и писмено на един западен език.
3. Организация и продължителност на обучението
Обучението по специалност "Управление на проекти" е организирано в редовна, задочна и дистанционна форма. Срокът на обучение по специалността е 4 години, като включва 8 семестъра и завършва с държавен изпит.
4. Знания
Студентите от специалност "Управление на проекти":
- придобиват разширени и задълбочени теоретични и фактологични знания, включително свързани с най-новите постижения по:
- стратегическо, регионално, пространствено и фирмено планиране, оформящи рамковите условия и среда за управление проекти, като инструмент за реализиране на планове и програми;
- свързани с основни процеси в управлението на проекти - управление на разходите, времето, качеството, комуникациите, риска, договарянето и логистиката, наблюдението, оценката, вътрешния и външния одит на проекти;
- свързани с инструменти за генериране на идеи, планиране на дейности и цялостно управление на проекти, като евристика, планов софтуер, системи за управление на уеб съдържание, гъвкаво управление на проекти и др.
- могат самостоятелно да интерпретират придобитите знания, като ги свързват с особеностите при различни групи и типове проекти – иновационни, инфраструктурни, социални, екологични, трансгранични, проекти, свързани с туризма и др.
- могат критично да възприемат и разбират концепции и принципи на проектното управление, и да изразяват свое мнение по обсъждани въпроси.
5. Умения
Студентите, завършили специалност "Управление на проекти":
- могат да прилагат методи и средства, позволяващи решаване на сложни задачи, като:
- търсене на източници за финансиране на проектни идеи, финансирани от публични и частни източници;
- генериране на идеи, планиране на дейности и цялостно управление на проекти;
- разработване на проектни предложения и аргументирана защита пред органите, вземащи решение;
- разработване на инструменти за успешно реализиране, наблюдение и оценка на проекти - план за управление на проект, план за човешки ресурси, план за доставки, план за комуникациите, график, процедури и инструкции, одитна пътека
- формиране и развитие на проектни екипи съобразно проектните цели и дейности;
- могат да прилагат логическо мислене и да проявяват новаторство и творчески подход при решаване на нестандартни задачи
- придобиват нагласа за проектно мислене, необходима при решаване на различни типове проблеми с икономически и социален характер.
6. Компетентности
6.1. Самостоятелност и отговорност
Завършилите специалността:
- притежават способност за административно управление на сложни професионални дейности, включително на екипи и ресурси
- поемат отговорности при вземане на решения в сложни условия, при влиянието на различни взаимодействащи си и трудно предвидими фактори
- проявяват творчество и инициативност в управленската дейност;
- преценяват необходимостта от обучение на другите с цел повишаване на екипната ефективност
6.2. Компетентности за учене
Последователно оценяват собствената си квалификация чрез преценка на придобитите до момента знания и умения и планират необходимостта от разширяване и актуализиране на професионалната си квалификация.
6.3. Комуникативни и социални компетентности
- формулират и излагат ясно и разбираемо идеи, проблеми и решения пред специалисти и неспециалисти
- изразяват отношение и разбиране по въпроси чрез използване на методи, основани на качествени и количествени описания и оценки
- проявяват широк личен мироглед и показват разбиране и солидарност с другите;
- пълноценно общуват на някои от най-разпространените европейски езици.
6.4. Професионални компетентности
- събират, класифицират, оценяват и интерпретират данни, свързани с управлението на програми и проекти с цел решаване на конкретни задачи
- прилагат придобитите знания и умения в нови или непознати условия
- проявяват способност да анализират знанията и уменията си в по-широк или интердисциплинарен контекст
- използват нови стратегически подходи;
- формират и изразяват собствено мнение по проблеми от обществен и етичен характер, възникващи в процеса на работата.
7. Кратка характеристика на академичния състав
В катедра „Стратегическо планиране“ на основен трудов договор работят висококвалифицирани професори - доктори и доктори на науките. В обучението на студентите по специалност "Управление на проекти" също участват доценти, главни асистенти и асистенти - всички с ОНС "доктор".
8. Професионална реализация
Завършилите специалност „Управление на проекти“ могат да се реализират като
- Ръководители на програми и проекти, вкл. на инвестиционни проекти
- Експерти по разработване на политики, програми и проекти
- Координатори проекти
- Специалисти по бизнес планиране и проектиране
- Оценители на проекти и др.
9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация
Завършилите специалност „Управление на проекти“ придобива образователно-квалификационна степен „бакалавър“ и професионална квалификация „бакалавър по икономика“.