Квалификационна характеристика
на специалност "Международни икономически отношения"
1. Обща характеристика на специалността
2. Образователни цели
Целта на обучението в специалност „Международни икономически отношения” е изграждането на компетентни специалисти, които професионално да оперират в динамична и глобализираща се среда, в контекста на различните култури и езици, с отчитане на различни социални и икономически норми на поведение, на невербално комуникиране и др. Това се постига чрез прилагането на групи от методи и техники в обучението: лекции по конкретни проблеми, учебни и емпирични случаи (Case Studies), презентации на академични проекти, статистически и изследователски резултати, разработване на курсови проекти, фрагментарна “смяна на роли”, Online проучвания и др.
Важна част от обучението е изучаването на два чужди езика.
3. Организация и продължителност на обучението
4. Знания
Обучението по специалността осигурява фундаментални и конкретни знания за:
* същността и спецификата на съвременната глобална икономика, в частност на европейската и националните икономики;
* съвременните тенденции и форми на проявление на фирмената интернационализация;
* технологията и същността на външнотърговските операции на организациите и външнотърговските режими;
* международните финанси;
* воденето на бизнес преговори и комуникиране в мултикултурна среда;
* функционирането на международните пазари и спецификата на международното предприемачество;
* същността, типологията и възможностите за осъществяване на международни инвестиции;
* видовете международни спогодби, целите и функциите на международни организации, за директивите и регулациите на Европейската съюз;
* изграждане на лингвистичен капацитет – студентите изучават през целия курс на следването си английски език и избират втори от следните чужди езици: немски и руски.
5. Умения
Обучението създава умения за:
* анализиране и оценяване на протичащите икономически и цивилизационни процеси в Европейския съюз и глобалното стопанство;
* изпреварващо и иновативно мислене при опериране на международните пазари;
* оценяване на конкретните бизнес ситуации, изготвяне на комбинация от решения и план за действие при възникващи проблеми с предварителна организация и избор на подходящи средства и действия;
* разширяване и доразвиване на знанията си, придобити по време на обучението си;
* за общуване в чуждоезикова среда, вкл. водене на преговори, дискусии и изработване на документи на чужд език;
* за работа в бизнес мрежи – реални и виртуални.
6. Компетентности
Обучаваните в специалност
„Международен бизнес” придобиват компетенции, свързани с поддържане на широка
осведоменост за новостите в областта на икономиката на знанието. В тях се изграждат
умения за по-нататъшно самообучение и самоусъвършенстване. Създават се умения за поддържане на
професионални взаимоотношения, изградени на основа на общи интереси за работа в
екип. Формира се професионална мотивираност и отношение към бъдещата професия.
Развива се аналитичното, конструктивното мислене и критична наблюдателност.
6.1. Самостоятелност и отговорност
Обучението създава умения за:
* анализиране и оценяване на протичащите икономически и цивилизационни процеси в Европейския съюз и глобалното стопанство;
* изпреварващо и иновативно мислене при опериране на международните пазари;
* оценяване на конкретните бизнес ситуации, изготвяне на комбинация от решения и план за действие при възникващи проблеми с предварителна организация и избор на подходящи средства и действия;
* разширяване и доразвиване на знанията си, придобити по време на обучението си;
* за общуване в чуждоезикова среда, вкл. водене на преговори, дискусии и изработване на документи на чужд език;
* за работа в бизнес мрежи – реални и виртуални.
6.2. Компетентности за учене
- аналитично мислене;
- непрекъснато усъвършенстване и развитие;
- усвояване на технически средства и работа с нови технологии.
6.3. Комуникативни и социални компетентности
- работа в екип;
- презентиране и комуникация на чужд език;
- установяване на контакти, офериране, водене на търговски преговори;
- справяне с възражения;
- контрол върху емоционалните реакции и способност за регулиране на конфликтни ситуации;
- изграждане и управление на взаимоотношения с контрагенти;
- междукултурна толерантност и управление на междукултурните различия;
- работа с външнотърговска документация.
6.4. Професионални компетентности
- способност за обработване и селектиране на информация;
- управление на трудовото представяне и кариерното развитие;
- планиране и подбор на персонал;
- международни маркетингови проучвания и сегментиране на международни пазари;
- прилагане на различни методи за навлизане на международните пазари;
- управление на международните инвестиции;
- изготвяне на доклади и отчети;
- прилагане на познанията за глобалните бизнес регулации;
- използване на международни методи за разплащане;
- дигитални компетенции и др.
7. Кратка характеристика на академичния състав
8. Професионална реализация
- във външнотърговските отдели и дирекции на фирми, холдинги и международни компании;
- в структурите за пазарни и международни маркетингови операции;
- в поделения на Европейската комисия;
- в търговски представителства в чужбина;
- в международни икономически организации и др.