Квалификационна характеристика
на специалност "Публична администрация"
1. Обща характеристика на специалността
Обучението по специалност "Публична администрация" е в унисон с потребностите на централната и местната власт от компетентна администрация и отговаря на европейските критерии за подобен род администрация. То е съобразено с програмите за обучение на Европейския институт по публична администрация (European Institute of Public Administration - EIPA) и със стандартите на Обединените нации за развитие на образованието и обучението на публичната администрация (Standards of Excellence for Public Administration Education and Training).
Специалност "Публична администрация" съответства на Класификатора на областите на висше образование и професионалните направления (ПМС 125 от 24.06.2002) - 3.7. "Администрация и управление". В Стопанска академия "Д. А. Ценов" обучението по специалността се администрира от катедра "Стратегическо планиране", която има утвърдени позиции в теорията и практиката на териториалния мениджмънт и на управлението на организации от публичния сектор. Компетентностният профил на специалността е формиран/изграден въз основа на спецификата на обучението на студентите в професионално направление 3.7 Администрация и управление, в съответствие с Европейската квалификационна рамка (ЕКР), Националната квалификационна рамка на Р България (НКР) и Рамката за дигитална компетентност (DigComp 2.0). В съдържателния обхват на компетентностния профил са включени основните компоненти на компетентностната характеристика, съобразени с предоставянето на ключовите умения за учене през целия живот, дефинирани от Европейската комисия (знания, умения и компетенции, необходими за личностно, социално и професионално развитие, включително езикови, дигитални и предприемачески умения, повишаващи самостоятелността, отговорността и пригодността за работа, развиващи комуникационни умения за социална интеграция и активна гражданска позиция, и др.).
2. Образователни цели
Целта на обучението по специалност "Публична администрация" е свързана със стремежа да се отговори на изискванията на публичния сектор за подготовка на висококвалифицирани специалисти, които да знаят и могат да администрират процеси, програми и проекти в публичния сектор и да допринасят за предоставяне на качествени публични услуги на всички заинтересовани страни.
Конкретните задачи, които се решават в процеса на организиране и провеждане на учебния процес, намират израз в следното:
- Формиране на комплекс от фундаментални знания по мениджмънт, икономика математика и статистика, информационни технологии и др., необходими за професионалната подготовка в областта на публичната администрация;
- Формиране на практико-приложни умения и способности за разработване на различни типове проекти като средство за постигане на планирани цели и задачи;
- Създаване на нагласи за отговорно отношение с развито чувство за организираност, дисциплинираност, инициативност, коректност и отговорност към колеги, работодатели и обществото;
- Създаване на навици за непрекъснато учене и опознаване на световния опит в публичната администрация, който непрекъснато се развива и обогатява в различни направления;
- Владеене говоримо и писмено на един западен език.
Формулираните цели и задачи при подготовката на студенти по специалност "Публична администрация" са съгласувани и одобрени от колективния орган на катедра "Стратегическо планиране" – катедрения съвет. Катедрата разглежда подготовката на висококвалифицирани кадри по специалността като сериозно и отговорно предизвикателство при формирането на отговорно мислене у младите хора, които могат да допринесат за развитието на обществото, като прилагат модерни средства за администриране и управление в организациите от публичния сектор.
3. Организация и продължителност на обучението
Обучението по специалност "Публична администрация" е организирано в редовна, задочна и дистанционна форма. Срокът на обучение по специалността е 4 години, като включва 8 семестъра и завършва с държавен изпит.
4. Знания
Студентите от специалност „Публична администрация“:
- придобиват разширени и задълбочени теоретични и фактологични знания, включително свързани с най-новите постижения по:
- основите на публичната администрация, регионалната политика и регионално развитие, публичните политики и програми;
- управлението на процеси и управлението на човешките ресурси в публичната администрация, управлението на качеството, градското развитие;
- свързани с основни процеси в управлението на проекти в публичния сектор- управление на разходите, времето, качеството, комуникациите, риска, договарянето и логистиката, наблюдението, оценката, вътрешния и външния одит на проекти;
- свързани с инструменти за генериране на идеи, евристични методи и приложни изследвания в публичния сектор, тренинги по администриране и мениджмънт и др.
- могат самостоятелно да интерпретират придобитите знания, като ги свързват с особеностите при различни групи и типове проекти в публичния сектор – иновационни, инфраструктурни, социални, екологични, трансгранични, проекти, свързани с туризма и др.
- могат критично да възприемат и разбират концепции и принципи на публичната администрация управление, и да изразяват свое мнение по обсъждани въпроси.
5. Умения
Студентите, завършили специалност
„Публична администрация“:
- могат да прилагат методи и средства, позволяващи
решаване на сложни задачи, като:
- разработване на публични политики, адекватни на
проблемите в регионалните и местни общности
- бюджетиране и финансиране на проектни идеи и
дейности в публичния сектор;
- разработване на документация за участие в
публични търгове
- стратегическо планиране на регионалното
развитие, разработване и прилагане на програми и проекти на национално,
регионално и местно ниво
- формиране и развитие на проектни екипи съобразно
проектните цели и дейности в публичната администрация;
- могат да прилагат логическо мислене и да
проявяват новаторство и творчески подход при решаване на нестандартни
задачи
- придобиват нагласа за прилагане инструментите на
новия публичен мениджмънт в управлението на териториални общности и
единици.
6. Компетентности
6.1. Самостоятелност и отговорност
- притежават способност за административно управление на сложни професионални дейности, включително на екипи и ресурси
- поемат отговорности при вземане на решения в сложни условия, при влиянието на различни взаимодействащи си и трудно предвидими фактори
- проявяват творчество и инициативност в управленската дейност;
- преценяват необходимостта от обучение на другите с цел повишаване на екипната ефективност
6.2. Компетентности за учене
Последователно оценяват собствената си квалификация чрез преценка на придобитите до момента знания и умения и планират необходимостта от разширяване и актуализиране на професионалната си квалификация.
6.3. Комуникативни и социални компетентности
- формулират и излагат ясно и разбираемо идеи, проблеми и решения пред специалисти и неспециалисти
- изразяват отношение и разбиране по въпроси чрез използване на методи, основани на качествени и количествени описания и оценки
- проявяват широк личен мироглед и показват разбиране и солидарност с другите;
- пълноценно общуват на някои от най-разпространените европейски езици
6.4. Професионални компетентности
- събират, класифицират, оценяват и интерпретират данни, свързани с управлението на програми и проекти с цел решаване на конкретни задачи
- прилагат придобитите знания и умения в нови или непознати условия
- проявяват способност да анализират знанията и уменията си в по-широк или интердисциплинарен контекст
- използват нови стратегически подходи;
- формират и изразяват собствено мнение по проблеми от обществен и етичен характер, възникващи в процеса на работата
7. Кратка характеристика на академичния състав
В катедра „Стратегическо планиране“ на основен трудов договор работят висококвалифицирани професори - доктори и доктори на науките (Администрация и управление). В обучението на студентите по специалност "Публична администрация" също участват доценти в направление 3.7 Администрация и управление, главни асистенти и асистенти - всички с ОНС "доктор".
8. Професионална реализация
Завършилите специалност „Публична администрация“ могат да се реализират като:
- Административни ръководители и ръководители в търговски дружества
- Анализатори по управление и организация
- Специалисти по администриране на политики
- Офис мениджъри
- Административни и изпълнителни секретари
- Приложни специалисти в държавната администрация и др.
9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация
Завършилите специалност „Публична администрация“ придобиват образователно-квалификационна степен „бакалавър“ и професионална квалификация „Бакалавър по администрация и управление“.