Квалификационна характеристика
на специалност "Аграрна икономика"
1. Обща характеристика на специалността
Специалност „Аграрна икономика“ е част от
образователното портфолио с елитни специалности, предлагани от Стопанска
академия, повече от 35 години и е акредитирана от Националната агенция за
оценяване и акредитация. От създаването си тя е своеобразен мост между
българските аграрни традиции и съвременните предизвикателства пред теорията и
практиката в областта на селското стопанство, по който са преминали множество
възпитаници. В бъдеще специалност „Аграрна икономика“ ще продължава да бъде
атрактивна и дипломираните аграрикономисти търсени, т.к. пътната карта за
постигане на устойчивост на икономиката на Европейския съюз „Европейски зелен
пакт“ включва области на политиката, свързани пряко със селското стопанство.
Компетентностният профил на специалността е
формиран/изграден въз основа на спецификата на обучението на студентите в
професионално направление 3.8 Икономика, в съответствие с Европейската
квалификационна рамка (ЕКР), Националната квалификационна рамка на Р България
(НКР) и Рамката за дигитална компетентност (DigComp 2.0). В съдържателния
обхват на компетентностния профил са включени основните компоненти на
компетентностната характеристика, съобразени с предоставянето на ключовите
умения за учене през целия живот, дефинирани от Европейската комисия (знания,
умения и компетенции, необходими за личностно, социално и професионално
развитие, включително езикови, дигитални и предприемачески умения, повишаващи самостоятелността,
отговорността и пригодността за работа, развиващи комуникационни умения за
социална интеграция и активна гражданска позиция, и др.).
2. Образователни цели
Основната образователна цел на специалност „Аграрна икономика“ е студентите да получат общоикономически и специфично-отраслови знания, чрез които да формират у себе си умения, а те от своя страна да прераснат в компетенции за вземане на ефективни решения в конкретни практически ситуации. В съвременните условия, изискванията към човешките ресурси стават все по-комплексни, но чрез постигането на образователната цел се създават предпоставки за успешно интегриране на завършилите специалността на пазара на труда.
3. Организация и продължителност на обучението
4. Знания
5. Умения
6. Компетентности
6.1. Самостоятелност и отговорност
- придобиват способност за административно управление на сложни професионални дейности, включително на екипи и природни и капиталови ресурси;
- поемат отговорност при вземане на решения в ситуации, възникнали под влияние на комбинация от взаимодействащи си и трудно предвидими фактори;
- проявяват творчество и инициативност в управленската дейност;
- преценяват необходимостта от обучение на другите членове на екипа с цел повишаване на ефективността.
6.2. Компетентности за учене
- периодично оценяват собствената си квалификация чрез преценка на придобитите до момента знания и умения и планират разширяване и актуализиране на професионалната си квалификация;
- използват активно възможностите за обмен на знания и добри практики от сродни организации.
6.3. Комуникативни и социални компетентности
- формулират и излагат ясно и разбираемо идеи, проблеми и решения пред специалисти и заинтересовани страни;
- изразяват мнение по конкретни въпроси чрез използване на методи, основани на качествени и количествени описания и оценки;
- проявяват широк личен мироглед и показват разбиране и солидарност с общността;
- пълноценно общуват на някои от най-разпространените европейски езици.
6.4. Професионални компетентности
- събират, класифицират, оценяват и интерпретират данни от областта на селското стопанство, с цел решаване на конкретни задачи;
- прилагат придобитите знания и умения в нови или непознати условия;
- проявяват способност да анализират в по-широк или интердисциплинарен контекст технологичните, икономическите и социалните проблеми на селскостопанското производство;
- използват нови стратегически подходи; формират и изразяват собствено мнение по проблеми от обществен и етичен характер, възникващи в процеса на работата.
7. Кратка характеристика на академичния състав
Обучението на студентите от специалност „Аграрна икономика“ се осъществява от ерудирани преподаватели от СА “Д. А. Ценов“ – Свищов. Академичният състав на едноименната катедра се състои от хабилитирани и нехабилитирани лица с научна специалност и/или компетенции по „Икономика и управление (Аграрна икономика)“. Всички преподаватели от катедрата осъществяват активна научно-изследователска дейност, което се отразява в перманентно актуализиране на съдържанието на лекционните курсове. Обновяването на учебните програми обхваща и предварителни консултации със специалисти от бизнес практиката.
8. Професионална реализация
Задълбочената общоикономическа, специална и профилираща подготовка в ОКС “бакалавър”, осигурява на завършилите аграрикономисти бъдеща реализация при организиране на стопанската дейност в селското стопанство. Формираните професионални знания и умения им предоставят възможност за компетентно и ефективно управление на земеделски кооперации, сдружения и фермерски стопанства, областни и общински земеделски служби, банкови и застрахователни организации, обслужващи аграрния сектор и други в контекста на европейската идентификация на страната, както и подготовка на кадри за бъдеща научноизследователска работа по аграрно предприемачество, аграрен мениджмънт, агромаркетинг, разработване на бизнес проекти, участие в разработване на инвестиционни програми и други. Възпитаниците на специалност „Аграрна икономика“ са водещи експерти в държавната администрация – Министерство на земеделието, храните и горите, Национална служба за съвети в земеделието, Общински служби по земеделие и финансово кредитна система – Национална агенция по приходите (НАП), Национален осигурителен институт (НОИ), банки и застрахователни дружества.
9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация
Студентите, завършващи специалност „Аграрна икономика“ получават образователно-квалификационна степен “бакалавър по икономика” и диплома с Европейско дипломно приложение (на български и английски език) в професионално направление 3.8. Икономика.