Квалификационна характеристика
на специалност "Международен бизнес"
1. Обща характеристика на специалността
Специалност „Международен бизнес“ предлага знания и умения за осъществяване на международен бизнес, за работа и кариерно развитие в международни компании, разбиране на други култури и ефективни комуникации на чужд език. Специалността съответства на мисията, целите и задачите на висшето училище. Програмата е разработена в съответствие с добрите практики на водещи чуждестранни университети в областта на обучението по международен бизнес. Обучението на студентите се извършва в съответствие с разработена учебна документация, съобразена с вътрешните правила на СА „Д. А. Ценов“, както и с нормативната уредба на РБългария в сферата на висшето образование.
Компетентностният профил на специалността е формиран/изграден въз основа на спецификата на обучението на студентите в професионално направление 3.8 Икономика, в съответствие с Европейската квалификационна рамка (ЕКР), Националната квалификационна рамка на Р България (НКР) и Рамката за дигитална компетентност (DigComp 2.0). В съдържателния обхват на компетентностния профил са включени основните компоненти на компетентностната характеристика, съобразени с предоставянето на ключовите умения за учене през целия живот, дефинирани от Европейската комисия (знания, умения и компетенции, необходими за личностно, социално и професионално развитие, включително езикови, дигитални и предприемачески умения, повишаващи самостоятелността, отговорността и пригодността за работа, развиващи комуникационни умения за социална интеграция и активна гражданска позиция, и др.).
2. Образователни цели
Постигането на образователните цели се осъществява чрез прилагане на различни методологически подходи, като лекции по конкретни проблеми, учебни и емпирични случаи (Case Studies), презентации на академични проекти, статистически и изследователски резултати, разработване на курсови проекти, фрагментарна “смяна на роли”, Online проучвания и др.
3. Организация и продължителност на обучението
4. Знания
Преподаваните пред студентите от специалността учебни дисциплини формират знания в следните области:- микро и макроикономика;
- международна икономика;
- интернационализация на фирмите;
- международно управление на човешките ресурси;
- международни финанси;
- организация и осъществяване на международни сделки;
- международно предприемачество;
- международен маркетинг;
- европейска интеграция;
- бизнес преговори в междукултурна среда;
- международни инвестиции.
5. Умения
- анализ и оценка на протичащите в икономиката процеси в национален, регионален и глобален мащаб;
- извършване на пазарни анализи за целите на вземане на управленски решения;
- използване на статистически, иконометричен и математически инструментариум за изследване на процеси и пазари;
- креативно мислене при опериране на международните пазари;
- управление на отношенията между участниците в различни бизнес операции на общоевропейския и други международни пазари;
- общуване в чуждоезикова среда, вкл. водене на преговори, дискусии и изработване на документи на чужд език;
- осигуряване на подкрепа в областта на международния бизнес на международни публични организации и регионални общности;
- вземане на финансови и инвестиционни решения при осъществяване на международни бизнес операции.
6. Компетентности
Обучаваните в специалност „Международен бизнес” придобиват компетенции, свързани с поддържане на широка осведоменост за новостите в областта на икономиката на знанието. В тях се изграждат умения за по-нататъшно самообучение и самоусъвършенстване. Създават се умения за поддържане на професионални взаимоотношения, изградени на основа на общи интереси за работа в екип. Формира се професионална мотивираност и отношение към бъдещата професия. Развива се аналитичното, конструктивното мислене и критична наблюдателност.
6.1. Самостоятелност и отговорност
Студентите, обучавани в специалност „Международен бизнес” придобиват компетенции за самостоятелна работа. Те са в състояние да поемат отговорност за изпълнение на професионални задачи на експертно ниво. Обучаемите придобиват компетенции за самостоятелно разрешаване на проблеми от реалната среда и вземане на управленски решения, гъвкавост и адаптивност при управление на процеси и дейности.
6.2. Компетентности за учене
6.3. Комуникативни и социални компетентности
6.4. Професионални компетентности
7. Кратка характеристика на академичния състав
8. Професионална реализация
Студентите, завършили обучението си по специалност „Международен бизнес“ намират успешна реализация като:- специалист по международни инвестиции;
- специалист по външнотърговски и валутни операции;
- експерт по международни кредити, брокер или дилър;
- международен бизнес консултант;
- търговски представител в чужбина;
- специалисти във външнотърговски и финансови отдели на фирми с международна дейност;
- консултант/експерт в международни организации и др.