Квалификационна характеристика
на специалност "Международен бизнес"

1. Обща характеристика на специалността

Специалност „Международен бизнес“ предлага знания и умения за осъществяване на международен бизнес, за работа и кариерно развитие в международни компании, разбиране на други култури и ефективни комуникации на чужд език. Специалността съответства на мисията, целите и задачите на висшето училище. Програмата е разработена в съответствие с добрите практики на водещи чуждестранни университети в областта на обучението по международен бизнес. Обучението на студентите се извършва в съответствие с разработена учебна доку­ментация, съобразена с вътрешните правила на СА „Д. А. Ценов“, както и с нормативната уредба на РБългария в сферата на висшето образование.

Компетентностният профил на специалността е формиран/изграден въз основа на спецификата на обучението на студентите в професионално направление 3.8 Икономика, в съответствие с Европейската квалификационна рамка (ЕКР), Националната квалификационна рамка на Р България (НКР) и Рамката за дигитална компетентност (DigComp 2.0). В съдържателния обхват на компетентностния профил са включени основните компоненти на компетентностната характеристика, съобразени с предоставянето на ключовите умения за учене през целия живот, дефинирани от Европейската комисия (знания, умения и компетенции, необходими за личностно, социално и професионално развитие, включително езикови, дигитални и предприемачески умения, повишаващи самостоятелността, отговорността и пригодността за работа, развиващи комуникационни умения за социална интеграция и активна гражданска позиция, и др.).

2. Образователни цели

Обучението по специалност „Международен бизнес” цели подготовката на ква­лифицирани специалисти, притежаващи знания и умения за работа в динамична, разнообразна и мултикултурна среда. То включва общотеоре­тична и практико-при­ложна подготовка. Завършилите специал­ността сту­ден­ти получа­ват необходимата профе­сио­нална подготовка в об­ласт­та на международното предприемачество, международната търговия и логистика, международния маркетинг, международните валутни операции, инвестициите, воденето на бизнес преговори в мултикултурна среда, междукултурната комуникация и др.

Постигането на образователните цели се осъществява чрез прилагане на различни методологически подходи, като лекции по конкретни проблеми, учебни и емпирични случаи (Case Studies), презентации на академични проекти, статистически и изследователски резултати, разработване на курсови проекти, фрагментарна “смяна на роли”, Online проучвания и др.

3. Организация и продължителност на обучението

Обучението по специалността се извършва в редовна и задочна форма. Срокът на обучение е 4 (четири) години, 8 семестъра, 240 кредита. Последният семестър от обучението включва учебни дисциплини, преддипломна практика/практикум (2 кредита) и държавен изпит (10 кредита).

4. Знания

Преподаваните пред студентите от специалността учебни дисциплини формират знания в следните области:
  • микро и макроикономика;
  • международна икономика;
  • интернационализация на фирмите;
  • международно управление на човешките ресурси;
  • международни финанси;
  • организация и осъществяване на международни сделки;
  • международно предприемачество;
  • международен маркетинг;
  • европейска интеграция;
  • бизнес преговори в междукултурна среда;
  • международни инвестиции.
Учебният план включва избираеми и факултативни дисциплини. Държавният изпит по специалността гарантира постигане на най-високи стандарти на подготовка по учебните дисциплини по специалността и готовност и способност за реализация на национално, европейско и международно равнище.

5. Умения

Завършилите специалност „Международен бизнес” прите­жа­ват практи­чески умения за:
  • анализ и оценка на протичащите в икономиката процеси в национален, регионален и глобален мащаб;
  • извършване на пазарни анализи за целите на вземане на управленски решения;
  • използване на статистически, иконометричен и математически инструментариум за изследване на процеси и пазари;
  • креативно мислене при опериране на международните пазари;
  • управление на отношенията между участниците в различни бизнес операции на общоевропейския и други международни пазари;
  • общуване в чуждоезикова среда, вкл. водене на преговори, дискусии и изработване на документи на чужд език;
  • осигуряване на подкрепа в областта на международния бизнес на международни публични организации и регионални общности;
  • вземане на финансови и инвестиционни решения при осъществяване на международни бизнес операции.

6. Компетентности

Обучаваните в специалност „Международен бизнес” придобиват компетенции, свързани с поддържане на широка осведоменост за новостите в областта на икономиката на знанието. В тях се изграждат умения за по-нататъшно самообучение и самоусъвършенстване.  Създават се умения за поддържане на професионални взаимоотношения, изградени на основа на общи интереси за работа в екип. Формира се професионална мотивираност и отношение към бъдещата професия. Развива се аналитичното, конструктивното мислене и критична наблюдателност. 

6.1. Самостоятелност и отговорност

Студентите, обучавани в специалност „Международен бизнес” придобиват компетенции за самостоятелна работа. Те са в състояние да поемат отговорност за изпълнение на професионални задачи на експертно ниво. Обучаемите придобиват компетенции за самостоятелно разрешаване на проблеми от реалната среда и вземане на управленски решения, гъвкавост и адаптивност при управление на процеси и дейности.

6.2. Компетентности за учене

Компетентността за учене се развива чрез осигуряване на учебния процес с учебна литература и методически пособия, базирани върху най-новите достижения в международната теория и практика. Обучението в рамките на програмата спомага за развиване у обучаемите на аналитично мислене, усвояване на нови и иновативни методи и технологии, креативност при вземане на решения и реализиране на проекти.

6.3. Комуникативни и социални компетентности

Обучаемите развиват компетентности за презентиране и комуникация на чужд език, изграждане и управление на взаимоотношения с контрагенти, междукултурна толерантност и управление на междукултурните различия.

6.4. Професионални компетентности

Специалност „Международен бизнес” създава специалисти с компетенции в областта на международния бизнес, иновативния мениджмънт, международните финанси и др. Учебните дисциплини, включващи проблемите на малкия и голям бизнес, съвременното състояние на икономиката на знание и др., формират специфични знания и иновативни умения, необходими за успешната им реализация в стопанския живот на страната и в чужбина. Студентите ще могат да анализират процеси и вземат управленски, финансови и инвестиционни решения, да изготвят документация, да прилагат подходящи методи и инструменти за маркетингови анализи.

7. Кратка характеристика на академичния състав

Обучението на студентите по специалността се провежда от развиващи се и търсещи ново знание професори, доценти, асистенти и представители на стопанската практика. Основната част от тях са специализирали в страни от ЕС, Русия, Египет и др. Хабилитираните преподаватели имат натрупан опит от участие в международни изследователски и образователни проекти и програми, финансирани от национални, европейски и международни институции. Нехабилитираният състав има участия в различни форми на международна мобилност, вкл. програма „Еразъм“ на ЕС, както и мобилност по двустранните договори, които СА “Д. А. Ценов” сключва с чуждестранни университети и образователни институции.

8. Професионална реализация

Студентите, завършили обучението си по специалност „Международен бизнес“ намират успешна реализация като:
  • специалист по международни инвестиции;
  • специалист по външнотърговски и валутни операции;
  • експерт по международни кредити, брокер или дилър;
  • международен бизнес консултант;
  • търговски представител в чужбина;
  • специалисти във външнотърговски и финансови отдели на фирми с международна дейност;
  • консултант/експерт в международни организации и др.

9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация

Завършилите специалността „Международен бизнес“ придобиват образователно-квалификационна степен БАКАЛАВЪР ПО ИКОНОМИКА.