Квалификационна характеристика
на специалност "Международен бизнес"
1. Обща характеристика на специалността
Специалност „Международен бизнес“ предлага знания и умения за осъществяване на международен бизнес, за работа и кариерно развитие в международни компании, разбиране на други култури и ефективни комуникации на чужд език. Специалността съответства на мисията, целите и задачите на висшето училище. Програмата е разработена в съответствие с добрите практики на водещи чуждестранни университети в областта на обучението по международен бизнес. Обучението на студентите се извършва в съответствие с разработена учебна документация, съобразена с вътрешните правила на СА „Д. А. Ценов“, както и с нормативната уредба на РБългария в сферата на висшето образование.2. Образователни цели
Обучението по специалност „Международен бизнес” цели подготовката на квалифицирани специалисти, притежаващи знания и умения за работа в динамична, разнообразна и мултикултурна среда. То включва общотеоретична и практико-приложна подготовка. Завършилите специалността студенти получават необходимата професионална подготовка в областта на международното предприемачество, международната търговия и логистика, международния маркетинг, международните валутни операции, инвестициите, воденето на бизнес преговори в мултикултурна среда, междукултурната комуникация и др.Постигането на образователните цели се осъществява чрез прилагане на различни методологически подходи, като лекции по конкретни проблеми, учебни и емпирични случаи (Case Studies), презентации на академични проекти, статистически и изследователски резултати, разработване на курсови проекти, фрагментарна “смяна на роли”, Online проучвания и др.
3. Организация и продължителност на обучението
Обучението по специалността се извършва в редовна форма. Срокът на обучение е 4 (четири) години, 8 семестъра, 240 кредита. Последният семестър от обучението включва учебни дисциплини, преддипломна практика/практикум (2 кредита) и държавен изпит (10 кредита).4. Знания
Преподаваните пред студентите от специалността учебни дисциплини формират знания в следните области:- микро и макроикономика;
- международна икономика;
- интернационализация на фирмите;
- международно управление на човешките ресурси;
- международни финанси;
- организация и осъществяване на международни сделки;
- международно предприемачество;
- международен маркетинг;
- европейска интеграция;
- бизнес преговори в междукултурна среда;
- международни инвестиции.
5. Умения
Завършилите специалност „Международен бизнес” притежават практически умения за:- анализ и оценка на протичащите в икономиката процеси в национален, регионален и глобален мащаб;
- извършване на пазарни анализи за целите на вземане на управленски решения;
- използване на статистически, иконометричен и математически инструментариум за изследване на процеси и пазари;
- креативно мислене при опериране на международните пазари;
- управление на отношенията между участниците в различни бизнес операции на общоевропейския и други международни пазари;
- общуване в чуждоезикова среда, вкл. водене на преговори, дискусии и изработване на документи на чужд език;
- осигуряване на подкрепа в областта на международния бизнес на международни публични организации и регионални общности;
- вземане на финансови и инвестиционни решения при осъществяване на международни бизнес операции.
6. Компетентности
Обучаваните в специалност
„Международен бизнес” придобиват компетенции, свързани с поддържане на широка
осведоменост за новостите в областта на икономиката на знанието. В тях се изграждат
умения за по-нататъшно самообучение и самоусъвършенстване. Създават се умения за поддържане на
професионални взаимоотношения, изградени на основа на общи интереси за работа в
екип. Формира се професионална мотивираност и отношение към бъдещата професия.
Развива се аналитичното, конструктивното мислене и критична наблюдателност.
6.1. Самостоятелност и отговорност
Студентите, обучавани в специалност „Международен бизнес” придобиват компетенции за самостоятелна работа. Те са в състояние да поемат отговорност за изпълнение на професионални задачи на експертно ниво. Обучаемите придобиват компетенции за самостоятелно разрешаване на проблеми от реалната среда и вземане на управленски решения, гъвкавост и адаптивност при управление на процеси и дейности.
6.2. Компетентности за учене
Компетентността за учене се развива чрез осигуряване на учебния процес с учебна литература и методически пособия, базирани върху най-новите достижения в международната теория и практика. Обучението в рамките на програмата спомага за развиване у обучаемите на аналитично мислене, усвояване на нови и иновативни методи и технологии, креативност при вземане на решения и реализиране на проекти.6.3. Комуникативни и социални компетентности
Обучаемите развиват компетентности за презентиране и комуникация на чужд език, изграждане и управление на взаимоотношения с контрагенти, междукултурна толерантност и управление на междукултурните различия.6.4. Професионални компетентности
Програмата обучава студентите и създава специалисти с компетенции в областта на международния бизнес, иновативния мениджмънт, международните финанси и др. Учебните дисциплини, включващи проблемите на малкия и голям бизнес, съвременното състояние на икономиката на знание и др., формират специфични знания и иновативни умения, необходими за успешната им реализация в стопанския живот на страната и в чужбина. Студентите ще могат да анализират процеси и вземат управленски, финансови и инвестиционни решения, да изготвят документация, да прилагат подходящи методи и инструменти за маркетингови анализи.7. Кратка характеристика на академичния състав
Обучението на студентите по специалността се провежда от развиващи се и търсещи ново знание професори, доценти, асистенти и представители на стопанската практика. Основната част от тях са специализирали в страни от ЕС (Германия, Англия, Испания и др.), Русия, Япония, Египет и др. Хабилитираните преподаватели имат натрупан опит от участие в международни изследователски и образователни проекти и програми, финансирани от национални, европейски и международни институции. Голяма част от нехабилитирания състав има участия в различни форми на международна мобилност, вкл. програма „Еразъм“ на ЕС, както и мобилност по двустранните договори, които СА “Д. А. Ценов” сключва с чуждестранни университети и образователни институции.8. Професионална реализация
Студентите, завършили обучението си по специалност „Международен бизнес“ намират успешна реализация като:- специалист по международни инвестиции;
- специалист по външнотърговски и валутни операции;
- експерт по международни кредити, брокер или дилър;
- международен бизнес консултант;
- търговски представител в чужбина;
- специалисти във външнотърговски и финансови отдели на фирми с международна дейност;
- консултант/експерт в международни организации и др.