Квалификационна характеристика
на магистърска програма "Международен бизнес и мениджмънт"
1. Обща характеристика на специалността
Съвременното развитие на международните икономически отношения в световното стопанство определя потребността от квалифицирани кадри, които умеят да оперират еднакво умело както на националния, така и на международните пазари. Магистърската програма по „Международен бизнес и мениджмънт” обхваща широк спектър от учебни дисциплини, чиято основна цел е подготовка на специалисти, способни да се реализират успешно на международната сцена. Учебната програма осигурява придобиване на теоретична и приложна подготовка в областта на международни икономически сравнения, международните стратегии и бизнес алианси, експортния маркетингов мениджмънт, международния финансов мениджмънт, международното застраховане, международната реклама и отговорния и устойчив бизнес в глобална среда.
Компетентностният профил на магистърската
програма е формиран/изграден въз основа на спецификата на обучението на
студентите в професионално направление 3.8 Икономика, в съответствие с
Европейската квалификационна рамка (ЕКР), Националната квалификационна рамка на
Р България (НКР) и Рамката за дигитална компетентност (DigComp 2.0). В
съдържателния обхват на компетентностния профил са включени основните
компоненти на компетентностната характеристика, съобразени с предоставянето на ключовите
умения за учене през целия живот, дефинирани от Европейската комисия (знания,
умения и компетенции, необходими за личностно, социално и професионално развитие,
включително езикови, дигитални и предприемачески умения, повишаващи
самостоятелността, отговорността и пригодността за работа, развиващи комуникационни
умения за социална интеграция и активна гражданска позиция, и др.).
2. Образователни цели
Целта на обучението е да формира у обучаемите умения и компетенции, които да им осигурят международна перспектива и инструментариум за успешно опериране международните пазари.
3. Организация и продължителност на обучението
Подготовката на студентите се осъществява на база утвърдена учебна документация и технология на обучение, съобразена с най-добрите съвременни университетски практики и технологични тенденции. Обучението по магистърската програма се реализира в редовна и дистанционна форма. Продължителността му за студенти редовно и дистанционно обучение СН е 1 учебна година, а за студенти дистанционно ДН и ПБ - две учебни години. Всеки семестър е разделен на два модула. По време на обучението студентите от всички форми имат възможност за международна академична мобилност чрез системата за натрупване и трансфер на кредити. Обучението завършва със защита на дипломна работа или държавен изпит, в зависимост от предпочитанията на обучаемите.
4. Знания
Магистърската програма по „Международен бизнес и мениджмънт“ предоставя знания за:
• основните тенденции и спецификата на функциониране на съвременното световно стопанство;
• възможните стратегии за осъществяване на международен бизнес;
• особеностите при излагане на реклами на глобалните пазари от страна на бизнес организациите;
• възможностите и спецификата на международното застраховане;
• вариациите при вземането на финансови и инвестиционни решения;
• стратегическото бизнес сътрудничество.
• основните тенденции и спецификата на функциониране на съвременното световно стопанство;
• възможните стратегии за осъществяване на международен бизнес;
• особеностите при излагане на реклами на глобалните пазари от страна на бизнес организациите;
• възможностите и спецификата на международното застраховане;
• вариациите при вземането на финансови и инвестиционни решения;
• стратегическото бизнес сътрудничество.
5. Умения
Магистърската програма по „Международен бизнес и мениджмънт“ развива умения за:
• анализиране и оценяване на протичащите икономически процеси в глобалното стопанство;
• изпреварващо и иновативно мислене при опериране на международните пазари;
• вземане на управленския решения в международна пазарна среда и интердисциплинарен подход при решаване на практически проблеми;
• организиране и координиране на международните операции в корпорациите
• събиране, обработване и анализ на информация с използване на подходящи методи и техники, в т.ч. количествени;
• разширяване и развиване на знанията;
• общуване в чуждоезикова среда.
• анализиране и оценяване на протичащите икономически процеси в глобалното стопанство;
• изпреварващо и иновативно мислене при опериране на международните пазари;
• вземане на управленския решения в международна пазарна среда и интердисциплинарен подход при решаване на практически проблеми;
• организиране и координиране на международните операции в корпорациите
• събиране, обработване и анализ на информация с използване на подходящи методи и техники, в т.ч. количествени;
• разширяване и развиване на знанията;
• общуване в чуждоезикова среда.
6. Компетентности
Обучаваните в МП „Международен бизнес и мениджмънт” придобиват компетенции, свързани с поддържане на широка осведоменост за новостите в областта на икономиката на знанието. В тях се изграждат умения за по-нататъшно самообучение и самоусъвършенстване. Създават се умения за поддържане на професионални взаимоотношения, изградени на основа на общи интереси за работа в екип. Формира се професионална мотивираност и отношение към бъдещата професия. Развива се аналитичното, конструктивното мислене и критична наблюдателност.
6.1. Самостоятелност и отговорност
• гъвкавост и адаптивност;• поемане на отговорност;
• самостоятелен опит за разрешаване на проблеми от реалната среда и вземане на управленски решения;
• независимост от външни ресурси и външно влияние;
• управление на процеси и дейности.
6.2. Компетентности за учене
• аналитично мислене;• непрекъснато учене и развитие;
• постоянно подобряване.
6.3. Комуникативни и социални компетентности
• презентиране и комуникация на чужд език;• изграждане и управление на взаимоотношения с контрагенти;
• междукултурна толерантност и управление на междукултурните различия.
6.4. Професионални компетентности
• анализ на икономическото състояние на страните и оценка на тяхната конкурентоспособност;• вземане на решения за управление на фирмата;
• прилагане на подходящи фирмени стратегии;
• прилагане на различни методи за анализ на международната среда и международните пазари;
• прилагане на познанията за международно застраховане;
• вземане на финансови и инвестиционни решения;
• изготвяне на доклади и отчети и др.
7. Кратка характеристика на академичния състав
Академичният състав на катедра “Международни икономически отношения” включва хабилитирани преподаватели, доктори и консултанти по отделните дисциплини. Широките международни връзки, многобройните международни проекти и непрекъснатият обмен на кадри и на знания между катедра “Международни икономически отношения” и чуждестранни висши учебни заведения са гаранция за високата адаптивност на обучаваните по специалността към динамиката на международната среда, както и са гаранция за непрекъснатото научно развитие на академичния състав.
8. Професионална реализация
Завършилите магистърската програма „Международен бизнес и мениджмънт” могат да работят във всички стопански единици, които извършват външноикономическа дейност, в търговските представителства, международните икономически организации, международната банкова, транспортна и спедиционна дейност като специалисти, експерти, функционални мениджъри и ръководители.
9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация
Завършилите магистърската програма по „Международен бизнес и мениджмънт“ към специалност „Международни икономически отношения“ придобиват образователно-квалификационна степен МАГИСТЪР ПО ИКОНОМИКА.