Квалификационна характеристика
на магистърска програма "Инвестиционен мениджмънт"

1. Обща характеристика на специалността

Инвестиционната сфера включва най-актуалните и същевременно утвърдени процеси и дейности в съвременните финанси. Магистърската програма „Инвестиционен менидж¬мънт” обхваща съвкупност от знания и опит, свързани с една от най-модерните и най-интен¬зивно развиващите се области на съвременната икономика. В това си качество учебното съдържание на настоящата магистърска програма е ново за българското образование. Тя представлява своеобразно развитие на финансовото, банковото, търговското и индустриално направления в съответствие с реалностите на съвременната инвестиционна практика. Предвид подчертаната приемственост, тази програма въплъщава в себе си духа и волята на Дарителя във Висшето търговско училище в Свищов да се преподават ”…търговските науки; финансовите науки; търговското право; банковото дело ... и др.” Това утвърждава традициите на специалността, като водеща и съответстваща на мисията и задачите на висшето училище. Специалността е акредитирана от Националната агенция по оценяване и акредитация (НАОА Протокол № 29/02.10.2003 г.) с много добра оценка, и потвърждавана с регулярни оценки, които позволяват организиране на обучение за придобиване на ОКС „Магистър” по магистърска програма „Инвестиционен мениджмънт” към специалност „Финанси”.

2. Образователни цели

Висшата образователна цел на магистърска програма „Инвестиционен мениджмънт” към специалност “Финанси” е трайното осигуряване на квалифицирани специалисти, висши експерти и ръководни кадри, притежаващи конкурентни знания и умения в сферата на финансовите инвестиции. Съобразно формулираната висша образователна цел, обучението по магистърска програма „Инвестиционен мениджмънт” включва теоретична и приложна подготовка в областта на инвестициите, финансовите инструменти, капиталовите пазари. Специалността има за свои главни цели професионалната подготовка на студентите за нуждите на: инвестиционните посредници, инвестиционните фондове, управляващите дружества, капиталовия пазар, фирмения финансов мениджмънт, регулаторните органи, банковата система и финансовата администрация.

3. Организация и продължителност на обучението

Подготовката на студентите се администрира чрез учебна документация отговаряща на най-добрите съвременни университетски практики и осигуряващ академична мобилност на студентите чрез системата за натрупване и трансфер на кредити. Съдържанието на учебния план и учебните програми е конвергентно с това на висшите училища от страните от Европейския съюз. То се осъществява в съответствие с действащото финансово, банково, данъчно и търговско законодателство. Подготовката на студентите в магистърската програма се осъществява в дистанционна форма на обучение. Технологията на реализация на учебния процес включва модули и решения от дистанционното и електронно обучение. На финала на своето следване студентите полагат държавен изпит или защитават дипломна работа.

4. Знания

Чрез магистърския блок задължително изучавани дисциплини обучаемите магистри придобиват знания за: инвестициите в капиталови, дялови и дългови инструменти; опции, фючърси, лихвени, валутни и др. финансови деривати; фундаменталният и технически анализ на инвестиционните инструменти и пазарите; управлението на риска; инвестиционното банкиране; управлението на инвестиционни проекти в реалния сектор. Чрез магистърския блок избираеми дисциплини обучаемите магистри придобиват знания в областта на портфейлния мениджмънт и инвестиционните фондове, алтернативно - клиринга и сетълмента на борсовата търговия.
Усвояваните знания формират компетенции, ориентирани към управление на процеси, инвестиционни фондове, бизнес-структури и подчинен персонал.
 

5. Умения

Включените в учебния план магистърски учебни дисциплини формират компе¬тенции за заемане на експертни позиции, висши аналитични и ръководни длъжности, които са функция на умения за: инвестиционен и пазарен анализ; изчисляване и съобразяване с лихвената доходност на капиталови инструменти; риск мениджмънт; избирателно балансиране на доходността и риска на инвестиционни портфейли; управление на проекти в реалния сектор; адекватно и пълноценно ползване на пазарната инфраструктура. 
Работата на обучаемия през финалния семестър от следването включва разработване и защита на самостоятелна дипломна работа, която е атестат за придобитите знания и умения за провеждане на проблемно ориентирано авторско изследване и предлагане на професионални решения на актуални въпроси на инвестиционните решения и финансовите пазари.
 

6. Компетентности

Професионалните практически навици, развивани чрез профилираните за програмата задължителни и избираеми магистърски учебни дисциплини формират в магистрите практически навици за: анализ на пазарните инструменти; оценка състоянието на финансовите пазари и тяхното предвиждане; управление на инвестиционни фондове и временно свободни капитали, изграждане и управление на портфейли от ценни книжа, дългосрочно и краткосрочно финансиране на икономическите агенти, управление на валутните и лихвени позиции и операции на фирмите и банките; инвестиции в ценни книжа и капиталово-бюджетни проекти; из-граждане на инвестиционни стратегии за защита от фондов, лихвен и валутен рискове; адекватна ориентация за рационални спекулативни, хеджингови и арбитражни стратегии.

6.1. Самостоятелност и отговорност

Студентите, обучавани в специалност „Финанси” култивират компетенции за самостоятелна работа - учебна, научно-приложна и екипна. Те са в състояние да поемат отговорност за изпълнение на професионални задачи на експертно ниво.
 

6.2. Компетентности за учене

Компетентността за учене се развива чрез осигуряване на учебния процес с учебна литература и методически пособия, базирани върху най-новите достижения в съвременната икономическа и финансова теория и практика. Чрез работа в специализирани аудитории и кабинети, он-лайн достъп до библиотечни единици, научна периодика и бази данни, учебният процес търпи еволюция от класическата аудитория във виртуална класна стая с 24-часова ресурсна осигуреност за учене. 

6.3. Комуникативни и социални компетентности

Комуникативността и социалните компетентности се развиват както чрез осигуряване на мултиезикова подготовка, така и чрез активна работа със студентския съвет и катедрата за култивиране на потенциала на студентите за поемане на отговорност, изследване и активна студентска позиция. Всяка група обучавани студенти има групов наставник от катедрения състав, осигуряващ пряка линия за контакт и комуникация между студенти и преподаватели, включително за подкрепа на инициативи както „отдолу – нагоре”, така и такива за факултетен, академичен, национален и международен характер.

6.4. Професионални компетентности

Към катедрата е създадено специализирано училище за авангардни финансови изследвания. Осигуряването с профилирани компютърни и мултимедийни аудитории, учебната литература, възможността за профилиране и специализация формират високо ниво на конкурента професионална компетентност. Казусният метод в учебния процес изгражда компетенции за решаване на реални проблеми от практиката с компютърно генерираната уникална за всеки студент индивидуализация на влияещите финансови параметри.

7. Кратка характеристика на академичния състав

Дисциплините в магистърската програма „Инвестиционен мениджмънт” са разработени изцяло върху актуални дисертационни и хабилитационни изследвания на професори, доценти и доктори от катедра Финанси и кредит. Водещата обучението по магистърска програма „Инвестиционен мениджмънт” към специалност „Финанси” катедра “Финанси и кредит” е първата самостоятелно обособена катедра (основана на 10.04.1952 год.) по финансови науки в България (http://www.uni-svishtov.bg/finance/). В продължение на десетилетия тя е единственият център у нас, обучаващ специалисти с висше образование за нуждите на финансово-кредитната система. В катедрата работят 15% от хабилитираните преподаватели на СА „Д. А. Ценов”. Учебният процес се осигурява от висококвалифициран академичен състав от професори и доценти, доктори по икономика и асистенти. Преподавателският състав осигурява с авторски учебници и пособия всички учебни курсове развивани от катедрата за нуждите на специалността. Съдържанието на учебните курсове е разработено на основата на научните изследва¬ния на академичния състав от катедра „Финанси и кредит”, монографиите, докторските дисертации и хабилитационните трудове. Непрекъснатото обогатяване на тези научни разработки е и сигурен фактор за перманентното актуализиране на учебните курсове по специалността.

8. Професионална реализация

Възпитаниците на магистърска програма „Инвестиционен мениджмънт” към специалност “Финанси” намират успешна реализация в: инвестиционните посредници; инвестиционните фондове; управляващите дружества към инвестиционните фондове; финансово-брокерските къщи; инвестиционните отдели на банките и фирмите; финансово-кредитните институти, мал¬ките и средни предприятия, големите фирми, инвестиционните и финансови отдели на институционалните инвеститори (застрахователните компании, пенсионните и здравно-осигури¬телни фондове); управлението на персоналните спестявания и др. Сред професиите и длъжностите, където възпитаниците на специалността реализират успешна кариера изпъкват: паза¬рен анализатор, инвестиционен банкер, портфейлен мениджър, риск мениджър, инвестиционен консултант, специалист в управляващо дружество, борсов посредник, брокер, валутен дилър, и т.н.

9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация

Образователно-квалификационната степен на завършилите специалността е “магистър”, а квалификационното наименование -  “икономист”.