Квалификационна характеристика
на магистърска програма "Инвестиционен мениджмънт"

1. Обща характеристика на специалността

Инвестиционната сфера включва най-актуалните и същевременно утвърдени процеси и дейности в съвременните финанси. Магистърската програма „Инвестиционен менидж¬мънт” обхваща съвкупност от знания и опит, свързани с една от най-модерните и най-интен¬зивно развиващите се области на съвременната икономика. В това си качество учебното съдържание на настоящата магистърска програма е ново за българското образование. Тя представлява своеобразно развитие на финансовото, банковото, търговското и индустриално направления в съответствие с реалностите на съвременната инвестиционна практика. Предвид подчертаната приемственост, тази програма въплъщава в себе си духа и волята на Дарителя във Висшето търговско училище в Свищов да се преподават ”…търговските науки; финансовите науки; търговското право; банковото дело ... и др.” Това утвърждава традициите на специалността, като водеща и съответстваща на мисията и задачите на висшето училище. Специалността е акредитирана от Националната агенция по оценяване и акредитация (НАОА Протокол № 29/02.10.2003 г.) с много добра оценка, и потвърждавана с регулярни оценки, които позволяват организиране на обучение за придобиване на ОКС „Магистър” по магистърска програма „Инвестиционен мениджмънт” към специалност „Финанси”. 
Компетентностният профил на магистърската програма е формиран/изграден въз основа на спецификата на обучението на студентите в професионално направление 3.8 Икономика, в съответствие с Европейската квалификационна рамка (ЕКР), Националната квалификационна рамка на Р България (НКР) и Рамката за дигитална компетентност (DigComp 2.0). В съдържателния обхват на компетентностния профил са включени основните компоненти на компетентностната характеристика, съобразени с предоставянето на ключовите умения за учене през целия живот, дефинирани от Европейската комисия (знания, умения и компетенции, необходими за личностно, социално и професионално развитие, включително езикови, дигитални и предприемачески умения, повишаващи самостоятелността, отговорността и пригодността за работа, развиващи комуникационни умения за социална интеграция и активна гражданска позиция, и др.).

2. Образователни цели

Висшата образователна цел на магистърска програма „Инвестиционен мениджмънт” към специалност “Финанси” е трайното осигуряване на квалифицирани специалисти, висши експерти и ръководни кадри, притежаващи конкурентни знания и умения в сферата на финансовите инвестиции. Съобразно формулираната висша образователна цел, обучението по магистърска програма „Инвестиционен мениджмънт” включва теоретична и приложна подготовка в областта на инвестициите, финансовите инструменти, капиталовите пазари. Специалността има за свои главни цели професионалната подготовка на студентите за нуждите на: инвестиционните посредници, инвестиционните фондове, управляващите дружества, капиталовия пазар, фирмения финансов мениджмънт, регулаторните органи, банковата система и финансовата администрация.

3. Организация и продължителност на обучението

Подготовката на студентите се администрира чрез учебна документация отговаряща на най-добрите съвременни университетски практики и осигуряващ академична мобилност на студентите чрез системата за натрупване и трансфер на кредити. Съдържанието на учебния план и учебните програми е конвергентно с това на висшите училища от страните от Европейския съюз. То се осъществява в съответствие с действащото финансово, банково, данъчно и търговско законодателство. Подготовката на студентите в магистърската програма се осъществява в редовна, дистанционна и задочна форма на обучение. Технологията на реализация на учебния процес включва модули и решения от дистанционното и електронно обучение. На финала на своето следване студентите полагат държавен изпит или защитават дипломна работа.

4. Знания

Чрез магистърския блок задължително изучавани дисциплини обучаемите магистри придобиват знания за: инвестициите в капиталови, дялови и дългови инструменти; опции, фючърси, лихвени, валутни и др. финансови деривати; фундаменталният и технически анализ на инвестиционните инструменти и пазарите; управлението на риска; инвестиционното банкиране; управлението на инвестиционни проекти в реалния сектор. Чрез магистърския блок избираеми дисциплини обучаемите магистри придобиват знания в областта на портфейлния мениджмънт и инвестиционните фондове, алтернативно - клиринга и сетълмента на борсовата търговия.
Усвояваните знания формират компетенции, ориентирани към управление на процеси, инвестиционни фондове, бизнес-структури и подчинен персонал.
 

5. Умения

Включените в учебния план магистърски учебни дисциплини формират компе¬тенции за заемане на експертни позиции, висши аналитични и ръководни длъжности, които са функция на умения за: инвестиционен и пазарен анализ; изчисляване и съобразяване с лихвената доходност на капиталови инструменти; риск мениджмънт; избирателно балансиране на доходността и риска на инвестиционни портфейли; управление на проекти в реалния сектор; адекватно и пълноценно ползване на пазарната инфраструктура. 
Работата на обучаемия през финалния семестър от следването включва разработване и защита на самостоятелна дипломна работа, която е атестат за придобитите знания и умения за провеждане на проблемно ориентирано авторско изследване и предлагане на професионални решения на актуални въпроси на инвестиционните решения и финансовите пазари.
 

6. Компетентности

Професионалните практически навици, развивани чрез профилираните за програмата задължителни и избираеми магистърски учебни дисциплини формират в магистрите практически навици за: анализ на пазарните инструменти; оценка състоянието на финансовите пазари и тяхното предвиждане; управление на инвестиционни фондове и временно свободни капитали, изграждане и управление на портфейли от ценни книжа, дългосрочно и краткосрочно финансиране на икономическите агенти, управление на валутните и лихвени позиции и операции на фирмите и банките; инвестиции в ценни книжа и капиталово-бюджетни проекти; из-граждане на инвестиционни стратегии за защита от фондов, лихвен и валутен рискове; адекватна ориентация за рационални спекулативни, хеджингови и арбитражни стратегии.

6.1. Самостоятелност и отговорност

Студентите, обучавани в специалност „Финанси” култивират компетенции за самостоятелна работа - учебна, научно-приложна и екипна. Те са в състояние да поемат отговорност за изпълнение на професионални задачи на експертно ниво.
 

6.2. Компетентности за учене

Компетентността за учене се развива чрез осигуряване на учебния процес с учебна литература и методически пособия, базирани върху най-новите достижения в съвременната икономическа и финансова теория и практика. Чрез работа в специализирани аудитории и кабинети, он-лайн достъп до библиотечни единици, научна периодика и бази данни, учебният процес търпи еволюция от класическата аудитория във виртуална класна стая с 24-часова ресурсна осигуреност за учене. 

6.3. Комуникативни и социални компетентности

Комуникативността и социалните компетентности се развиват както чрез осигуряване на мултиезикова подготовка, така и чрез активна работа със студентския съвет и катедрата за култивиране на потенциала на студентите за поемане на отговорност, изследване и активна студентска позиция. Всяка група обучавани студенти има групов наставник от катедрения състав, осигуряващ пряка линия за контакт и комуникация между студенти и преподаватели, включително за подкрепа на инициативи както „отдолу – нагоре”, така и такива за факултетен, академичен, национален и международен характер.

6.4. Професионални компетентности

Към катедрата е създадено специализирано училище за авангардни финансови изследвания. Осигуряването с профилирани компютърни и мултимедийни аудитории, учебната литература, възможността за профилиране и специализация формират високо ниво на конкурента професионална компетентност. Казусният метод в учебния процес изгражда компетенции за решаване на реални проблеми от практиката с компютърно генерираната уникална за всеки студент индивидуализация на влияещите финансови параметри.

7. Кратка характеристика на академичния състав

Дисциплините в магистърската програма „Инвестиционен мениджмънт” са разработени изцяло върху актуални дисертационни и хабилитационни изследвания на професори, доценти и доктори от катедра Финанси и кредит. Водещата обучението по магистърска програма „Инвестиционен мениджмънт” към специалност „Финанси” катедра “Финанси и кредит” е първата самостоятелно обособена катедра (основана на 10.04.1952 год.) по финансови науки в България (http://www.uni-svishtov.bg/finance/). В продължение на десетилетия тя е единственият център у нас, обучаващ специалисти с висше образование за нуждите на финансово-кредитната система. В катедрата работят 15% от хабилитираните преподаватели на СА „Д. А. Ценов”. Учебният процес се осигурява от висококвалифициран академичен състав от професори и доценти, доктори по икономика и асистенти. Преподавателският състав осигурява с авторски учебници и пособия всички учебни курсове развивани от катедрата за нуждите на специалността. Съдържанието на учебните курсове е разработено на основата на научните изследва¬ния на академичния състав от катедра „Финанси и кредит”, монографиите, докторските дисертации и хабилитационните трудове. Непрекъснатото обогатяване на тези научни разработки е и сигурен фактор за перманентното актуализиране на учебните курсове по специалността.

8. Професионална реализация

Възпитаниците на магистърска програма „Инвестиционен мениджмънт” към специалност “Финанси” намират успешна реализация в: инвестиционните посредници; инвестиционните фондове; управляващите дружества към инвестиционните фондове; финансово-брокерските къщи; инвестиционните отдели на банките и фирмите; финансово-кредитните институти, мал¬ките и средни предприятия, големите фирми, инвестиционните и финансови отдели на институционалните инвеститори (застрахователните компании, пенсионните и здравно-осигури¬телни фондове); управлението на персоналните спестявания и др. Сред професиите и длъжностите, където възпитаниците на специалността реализират успешна кариера изпъкват: паза¬рен анализатор, инвестиционен банкер, портфейлен мениджър, риск мениджър, инвестиционен консултант, специалист в управляващо дружество, борсов посредник, брокер, валутен дилър, и т.н.

9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация

Образователно-квалификационната степен на завършилите специалността е “магистър”, а квалификационното наименование -  “икономист”.