Квалификационна характеристика
на магистърска програма "Счетоводство и одит в публичния сектор"
1. Обща характеристика на специалността
Магистърска програма „Счетоводство и одит в публичния сектор” е разработена в съответствие с академичните традиции и утвърдените стандарти за обучение на студенти по счетоводство и контрол в СА „Д. А. Ценов” – Свищов. Процесът на формиране на устойчиви теоретични знания и професионални компетенции в областта на счетоводството и одита в публичния сектор се отличава с комплексен и интегрален характер.
Компетентностният профил на магистърската програма е формиран/изграден въз
основа на спецификата на обучението на студентите в професионално направление
3.8 Икономика, в съответствие с Европейската квалификационна рамка (ЕКР),
Националната квалификационна рамка на Р България (НКР) и Рамката за дигитална
компетентност (DigComp 2.0). В съдържателния обхват на компетентностния профил
са включени основните компоненти на компетентностната характеристика,
съобразени с предоставянето на ключовите умения за учене през целия живот,
дефинирани от Европейската комисия (знания, умения и компетенции, необходими за
личностно, социално и професионално развитие, включително езикови, дигитални и
предприемачески умения, повишаващи самостоятелността, отговорността и пригодността
за работа, развиващи комуникационни умения за социална интеграция и активна
гражданска позиция, и др.).
Съдържанието на магистърската програма е в отговор на съвременните предизвикателства за надграждане на интелектуалния потенциал на обучаваните в степенното висше образование, и актуалните потребности на икономиката и обществото от висококвалифицирани и профилирани кадри. Организирането на обучението в магистърската програма съответства на развитието на теорията, практиката и обществените потребности, като осигурява собствен принос в създаването на знания, компетенции и умения в обучаваните студенти в областта на счетоводството и одита в публичния сектор.
2. Образователни цели
Образователната мисия на магистърска програма „Счетоводство и одит в публичния сектор” е ориентирана към формиране на устойчиви знания и практически компетенции, позволяващи изграждането на висококвалифицирани икономически специалисти. Акцентът се поставя върху създаването на индивидуални способности и умения за концептуално, рационално и идейно интерпретиране на значими въпроси, отнасящи се до: изграждане и функциониране на счетоводната система в бюджетните организации, съгласно разпоредбите на Директивите на Европейския съюз, действащата нормативна уредба и приложимите счетоводни стандрати; практическо прилагане на Международните счетоводни стандарти за публичния сектор (МССПС); разработване, реализиране, управление и отчитане на проекти, финансирани със средства от структурните фондове на Европейския съюз; генериране на рационални и ефективни управленски решения решения, базирани на извършен задълбочен анализ на създаваната счетоводна информация за дейността на предприятията от публичния сектор; разработване на модел за счетоводна политика на предприятията от публичния сектор; планиране и реализация на одиторски ангажименти в бюджетните организации, съгласно Международните одиторски стандарти; очертаване на възможности за формирането, отчитането и оценяването на портфейл от инвестиционни носители, и генериране на управленски решения за финансиране на бюджетната дейност, чрез приложимите дългови инструменти.
3. Организация и продължителност на обучението
Обучението в магистърска програма „Счетоводство и одит в публичния сектор” се реализира и администрира чрез разработена учебна документация в съответствие със стандартите на Европейското образователно пространство, и осигурява възможности за академична мобилност на студентите, чрез системата за натрупване и трансфер на кредити. Структурата и съдържанието на учебния план и учебните програми е конвергентно с организацията на учебния процес в сродни специалности от водещи университети в страни от Европейския съюз.
Подготовката на студенти се осъществява в редовна и дистанционна форма, чрез прилагането на класически и интерактивни методи на обучение, съчетавани в различни форми – индивидуална и колективна.
Подготовката на студенти се осъществява в редовна и дистанционна форма, чрез прилагането на класически и интерактивни методи на обучение, съчетавани в различни форми – индивидуална и колективна.
Обучението завършва по избор на студента със защита на дипломна работа или държавен изпит по специалността.
4. Знания
Успешното обучение на студентите в магистърска програма „Счетоводство и одит в публичния сектор“ е свързано с формиране на широк спектър от специализирани теоретични знания, относно:
- Същността, особеностите и принципите за изграждане и функциониране на счетоводната система в предприятията от публичния сектор;
- Концептуалните подходи и регламентираните принципи в приложимите счетоводни стандарти за публичния сектор;
- Организацията и методологията за счетоводно отчитане на средствата от Европейския съюз в предприятията от публичния сектор;
- Инструментариума от методи на счетоводния анализ за изследване и оценяване на дейността на предприятията от публичния сектор;
- Теоретичните основи на счетоводната политика, като цялостен практико-приложен модел за отчитане дейността на предприятията от публичния сектор;
- Организацията и реализацията на одиторски ангажименти в публичния сектор;
- Самостоятелното разботване на оригинално научно изследване в областта на счетоводството и одита в публичния сектор.
5. Умения
Съдържанието на обучението в магистърска програма „Счетоводство и одит в публичния сектор“ се отличава с висока степен на практико-приложна насоченост. В системен аспект се формират умения, ориентирани към организирането и управлението на функциониращите системи на счетоводстово и одит в предприятията от публичния сектор. Акцентът се поставя върху усвояването на практико-приложните възможности за:
- Диагностициране на съществуващите проблеми и предлагане на рационални решения в областта на счетоводството и одита в публичния сектор, основаващи се на аргументирано интерпретиране на нови знания;
- Практическо адаптиране на теоретични постановки и нормативно регламентирани принципи и подходи при функционирането на счетоводната система в предприятията от публичния сектор;
- Прилагане на иновативни методи и подходи при разработване, отчитане и управление на бюджетни процеси;
- Съставяне на специфичните периодични финансови отчети, носители на систематизирана счетоводна информация за дейността на предприятията от публичния сектор;
- Формулиране на рационални управленски решения, свързани с дейността на предпирятията от публичния сектор;
- Реализиране на одиторски ангажименти и изпълняването на контролни функции в публичния сектор.
6. Компетентности
6.1. Самостоятелност и отговорност
Дипломираните магистри по счетоводство и одит в публичния сектор се отличават с формирани възможности за самостоятелност при изграждането и управлението на системите за счетоводно отчитане на дейността на предприятията от публичния сектор, решаването на сложни проблеми с множество взаимодействащи си фактори и вариативни възможности, инициирането и демонстрирането на лидерски качества и персонална отговорност.
6.2. Компетентности за учене
В процеса на обучение се поставя акцент върху развиване на компетентностите на студентите, относно: системното и задълбочено оценяване на познанията и идентифициране на нови знания; демонстриране на възможности за самостоятелно ориентиране в учебното съдържание и прилагане на собствени подходи и методи за неговото усвояване; използване на богат понятиен апарат и способности за концептуално мислене в областта на икономическото знание и теорията на счетоводството.
6.3. Комуникативни и социални компетентности
Специфична особеност на обучението в магистърската програма е развиването на комуникативни и социални компетентности в подготвяните студенти с оглед формиране на умения за разбираемо и достъпно представяне на собствени формулировки относно съществуващите проблеми в областта на счетоводството и одита в публичния сектор и възможните решения пред специализирана и неспециализирана аудитория.
6.4. Професионални компетентности
Практическата насоченост на обучението в магистърска програма „Счетоводство и одит в публичния сектор” е основополагащ фактор за формиране на професионални компетентности, относно:
- Организационно-методическо изграждане и функциониране на счетоводната система в предприятията от публичния сектор;
- Интегриране на широк спектър от теоретични знания и икономическа информация при интерпретиране и решаване на конкретни практически казуси;
- Практическо планиране, разработване, отчитане и управление на бюджетни процеси;
- Анализиране на създаваната счетоводна информация за дейността на предприятията от публичния сектор и формулиране на рационални управленски решения;
- Прилагане на инструментариум от методи за анализ и оценка на резултатите от дейността на предприятията от публичния сектор;
- Осъществяване на контролни и одитни дейности в публичния сектор.
7. Кратка характеристика на академичния състав
Осигуряващата обучението в магистърска програма „Счетоводство и одит в публичния сектор”, катедра „Счетоводна отчетност” при СА „Д. А. Ценов” – Свищов е с дългогодишни традиции, изграден авторитет и обществено признание в сферата на висшето образование. Учебният процес се реализира от квалифициран и ерудиран академичен състав от професори, доценти, доктори по икономика, главни асистенти и асистенти с богат научен опит и професионални компетенции. Преподавателският състав осигурява с авторски учебни ресурси всички учебни курсове, перманентно обновявани в съответствие със съвременните достижения на счетоводната наука и практика.
8. Професионална реализация
Възпитаниците на магистърска програма „Счетоводство и одит в публичния сектор”, намират успешна реализация в структурите на публичния сектор – Министерски съвет, Народно събрание, министерства, ведомства, агенции, регулаторни и надзорни органи, в т.ч. Министерство на финансите, Сметна палата, Национален осигурителен институт, Национална здравноосигурителна каса, Агенция за държавна финансова инспекция, областна и общинска администрация, структури на Европейския съюз и др. Сред професиите и длъжностите, където успешно завършилите студенти се реализират, изпъкват: Ръководител/експерт във финансово-счетоводните отдели на структури от публичния сектор; Одитор в публичния сектор; Ръководител/експерт по финансово планиране, бюджетиране, мониторинг и контрол; Експерт по счетоводство и одит в публичния сектор.
9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация
Успешното дипломираните студенти придобиват образователно-квалификационната степен „магистър”, професионална квалификация „магистър по икономика”, специалност „Счетоводство и контрол”, магистърска програма „Счетоводство и одит в публичния сектор”.