Квалификационна характеристика
на магистърска програма "Финансов анализ и контрол"

1. Обща характеристика на специалността

МП „Финансов анализ и контрол” е една от малкото магистърски програми, която има аналог в университети на Европейския съюз (Университета „Гринуич” – Лондон, Университета в Пиреос, Гърция). Учебният процес е ориентиран към подготовката на висококвалифицирани аналитични специалисти със солидни теоретико-методологически и методически знания и професионален прагматизъм в областта на приложение на изследователските методи и техники на финансовия анализ и контрол. На „входа” са знанията, получени от специалните дисциплини в ОКС “Бакалавър”, спец. „Стопански и финансов контрол” и по-конкретно дисциплините по анализ и контрол: „Теория на икономическия анализ”, „Анализ на производствения и търговски бизнес”, „Финансов анализ”, „Методика на контрола”, „Данъчен контрол и администрация“ и др.

Компетентностният профил на магистърската програма е формиран/изграден въз основа на спецификата на обучението на студентите в професионално направление 3.8 Икономика, в съответствие с Европейската квалификационна рамка (ЕКР), Националната квалификационна рамка на Р България (НКР) и Рамката за дигитална компетентност (DigComp 2.0). В съдържателния обхват на компетентностния профил са включени основните компоненти на компетентностната характеристика, съобразени с предоставянето на ключовите умения за учене през целия живот, дефинирани от Европейската комисия (знания, умения и компетенции, необходими за личностно, социално и професионално развитие, включително езикови, дигитални и предприемачески умения, повишаващи самостоятелността, отговорността и пригодността за работа, развиващи комуникационни умения за социална интеграция и активна гражданска позиция, и др.).


2. Образователни цели

Цел на магистърската програма „Финансов анализ и контрол” е да се дадат задълбочени теоретико-методологически познания на студентите и да се развият практическите им навици за аналитични изследвания на финансовите отчети, на инвестиционни проекти и риска, за приемане на ефективни управленски решения при използването на цялостен и съвременен инструментариум.

3. Организация и продължителност на обучението

Подготовката на студентите се осъществява по учебна документация, съобразена с поставените образователни цели и отговаря на изискванията и потребностите на практиката. Учебното съдържание на дисциплините е в съответствие с магистърски програми, предлагани на европейския образователен пазар. Учебният процес протича в редовна, задочна и дистанционна форма, за студенти от същото професионално направление, с модулни елементи на електронно обучение и с продължителност от 2 семестъра. Обучението е организирано чрез представяне на материала по отделните дисциплини както в присъствена, така и в дистанционна форма. Към темите по конкретните дисциплини за студентите в редовна форма на обучение са разработени учебни материали – лекции, казуси, тестове, които са както в конвенционална форма, така и са интегрирани в платформата за дистанционно обучение на Стопанска академия. За студентите в дистанционна форма, чрез платформата за дистанционно обучение на Стопанска академия са разработени он-лайн учебни материали – лекции, казуси, тестове. При обучението се използват и виртуални класни стаи. Студентите се дипломират след яваване на държавен изпит или защита на дипломна работа.

4. Знания

Студентите получават знания за аналитичната технология при изучаване на бизнес средата; за практиката на фирмения мениджмънт при разработване на оперативни и стратегически бизнес решения; одита; финансовия и данъчен контрол и други дейности.

5. Умения

Обучението предоставя възможности за развитие на компетенции в областта на технологията и инструментите на финансовия анализ и контрол. Усвоените от студентите знания могат да бъдат прилагани непосредствено в практиката на фирмения мениджмънт при разработване на оперативни и стратегически бизнес решения. Придобитите знания могат да бъдат използвани при разкриване на факторите и възможностите за повишаване ефективността, при управлението на инвестиционната, иновационната, финансовата и стопанската дейност на предприятията, при разработването на оптимални бизнес планове и формирането на стратегията на стопанските субекти.

6. Компетентности

6.1. Самостоятелност и отговорност

Заложените в учебния план дисциплини дават възможност на студентите да работят в динамична и интерактивна среда. Обучението е насочено към развиване на компетенции за вземане на решения и за отговорност при изпълнение на аудиторната и извънаудиторната заетост. Това позволява формирането на професионални качества за успешно изпълнение на служебни ангажименти в сферата на анализа и контрола, при спазване на законодателството с оперативна самостоятелност и обвързана компетентност. Чрез преценка на придобитите до момента знания и умения, студентите са в състояние да планират необходимостта от разширяване и актуализиране на професионалната си квалификация.

6.2. Компетентности за учене

Обучението в магистърската програма дава възможност за логическо надграждане на знанията в областта на анализа и контрола. Чрез успешно използване на разнообразни информационни източници – дигитални библиотеки, бази данни, решаване на казуси, делови игри и разработване на проекти, студентите придобиват компетентности за формулиране и предлагане на идеи, разрешаване на проблеми и предлагане на подходящи решения чрез използване на съвременни количествени и качествени методи. От една страна, обучението стимулира в студентите усвояването на основни понятия, теории и познания в областта на финансовия анализ, контрола и одита, а от друга – формира способността им да намират, анализират и обобщават необходимата им информация по отделните направления в обучението.

6.3. Комуникативни и социални компетентности

Обучението в специалността дава възможност на студентите за изграждане на поведение, което ги подпомага при реализацията им като специалисти в областта на финансовия контрол, вътрешния и външния одит. Включените в учебния план дисциплини насърчават екипната съвместимост, самоконтролът и изграждането на корпоративна култура. Това допринася за повишаване ефективността на обучението, за лесна социална адаптивност в работна среда, както и за формиране и изразяване на собствено мнение по проблеми от обществен и етичен характер, възникващи в процеса на работата.

6.4. Професионални компетентности

Дисциплините, съдържащи се в учебния план, балансирано развиват професионалната компетентност на студентите. Тяхното съдържание се основава на фундаменталните концепции в областта на теорията, чрез които да се изучат основните принципи на каузалния характер на контрола и логиката на анализа. След усвояване на учебния материал по програмата, която е с подчертано изразена прагматична насоченост, студентите придобиват практически умения като аналитични специалисти в управлението на бизнеса, одита, финансовия и данъчен контрол и други дейности.



7. Кратка характеристика на академичния състав

Академичният състав на основен трудов договор към водещата катедра „Контрол и анализ на стопанската дейност” притежава необходимата компетентност и експертни умения в областта на контрола и анализа. Членовете на академичния състав на катедрата притежават научна и образователна степен „доктор“, а хабилитираният състав заема академичните длъжности „доцент” и „професор“ в област на висшето образование 3 „Социални, стопански и правни науки“, професионално направление 3.8 „Икономика“, научна специалност  „Счетоводна отчетност, контрол и анализ на стопан­ската дейност”.

8. Професионална реализация

Формирането на солидни научни знания и практически умения позволяват успешно дипломираните студенти да получат професионална реализация както като ръководни кадри в различните сектори на националната икономика, така и като специалисти при осъществяването на финансовия анализ, одиторския, данъчния, вътрешния контрол. Изградените висококвалифицирани специалисти могат активно да участват и като специалисти в контролни структури в Европейския съюз.

9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация

Успешно дипломиралите се студенти по МП „Финансов анализ и контрол” придобиват образователно-квалификационна степен „Магистър по икономика”.