Квалификационна характеристика
на магистърска програма "Финансов контрол и външен одит"

1. Обща характеристика на специалността

Магистърската програма е разработена въз основа на учебния план и учебните програми за бакалавърската степен в специалност “Стопански и финансов контрол”. Посредством нея се развиват теоретическата и практическата подготовка, знанията и уменията, които следва да притежават ръководителите на финансово – контролните институции, на екипите, осъществяващи процедури, свързвани с различните конкретни форми на контрол /ревизия, инспекция, одит, надзор/, както и на преките изпълнители на контролна дейност. Акцентът в програмата е поставен на технологията и стандартизирането на контролния процес.

Компетентностният профил на магистърската програма е формиран/изграден въз основа на спецификата на обучението на студентите в професионално направление 3.8 Икономика, в съответствие с Европейската квалификационна рамка (ЕКР), Националната квалификационна рамка на Р България (НКР) и Рамката за дигитална компетентност (DigComp 2.0). В съдържателния обхват на компетентностния профил са включени основните компоненти на компетентностната характеристика, съобразени с предоставянето на ключовите умения за учене през целия живот, дефинирани от Европейската комисия (знания, умения и компетенции, необходими за личностно, социално и професионално развитие, включително езикови, дигитални и предприемачески умения, повишаващи самостоятелността, отговорността и пригодността за работа, развиващи комуникационни умения за социална интеграция и активна гражданска позиция, и др.).


2. Образователни цели

Целта е магистрите да получат професионална подготовка и да надградят фундаментални знания за управлението и реализацията на контролния процес, стандартите в одитната дейност, особеностите в при събирането и оценката на доказателствата, процеса по документиране, търсенето на отговорности при установени слабости в подконтролните обекти и възможностите за повишаването на ефективността от финансово – контролната дейност в публичния и частния сектор.


3. Организация и продължителност на обучението

Подготовката на студентите се осъществява по учебна документация, съобразена със съвременните теоретични направления и отговаряща на изискванията и потребностите на компетентните държавни структури и на бизнеса. Учебното съдържание на дисциплините е в съответствие с магистърски програми, предлагани на европейския образователен пазар, което е благоприятна предпоставка за обмяна на студенти и трансфериране на кредити в рамките на Европейския съюз.  Учебният процес протича в редовна, задочна и дистанционна форма с модулни елементи на електронно обучение, с продължителност от 2 семестъра в редовна, задочна и дистанционна форма в същото направление, и 4 семестъра в задочна и дистанционна форма - от друго направление и за професионален бакалавър. В учебните ресурси се включват: представяне на учебните теми в електронен формат, самостоятелна работа по курсови задания, учебни казуси, решаване на тестове и упражнения. Студентите се дипломират след яваване на държавен изпит или защита на дипломна работа.

4. Знания

В магистърската програма са включени дисциплини, които доразвиват учебния план за бакалавърската степен. Последните обхващат въпроси, свързани с теорията на контрола, одита, надзора, и данъчно-осигурителния контрол. В учебния план са включени дисциплини, свързани с технологията на финансовия контрол, анализа на финансовите отчети, спецификите на процеса по събиране на доказателства в контролния процес, вътрешния одит на банките, международните одиторски стандарти, одита в публичния сектор и др. 

5. Умения

В отделните дисциплини са заложени практически подходи, свързани с организацията на финансово–контролната дейност, осъществявана в икономическите субекти, защитата на формираната контролна информация /спазването на принципа на конфиденциалност/, оценка на основата на икономически анализ на цялостната дейност на обектите и на финансовите отчети на предприятието. В резултат на обучението студентите умеят да анализират, тълкуват и прилагат правните норми в областта на финансовия контрол. Интердисциплинарния подход в обучението дава възможност студентите да развият способности за прилагане на проктически модели и да вземат решения в динамична среда.

6. Компетентности

Обучаваните в магистърска програма „Финансов контрол и външен одит” студенти получават практически навици като: 

6.1. Самостоятелност и отговорност

Заложените в учебния план дисциплини дават възможност на студентите да работят в динамична и интерактивна среда. Обучението е насочено към развиване на компетенции за вземане на решения и за отговорност при изпълнение на задълженията в учебния процес. Чрез обучението в магистърската програма студентите придобиват умения самостоятелно или екипно да осъществяват различни контролни дейности, като ревизия, инспекция, одит, надзор и др.  В обучението се стимулира студентите да аргументират своето мнение и да защитават тезата си, както при разработването на казусите, така и при защитата на дипломната си работа. Чрез преценка на придобитите до момента знания и умения, студентите са в състояние да планират необходимостта от разширяване и актуализиране на професионалната си квалификация.

6.2. Компетентности за учене

Съдържанието на дисциплините дава възможност за логическо надграждане на знанията и уменията на студентите в областта на финансовия контрол, външния одит и анализа на финансова информация. Чрез прилагане на интерактивни методи на преподаване и учене, студентите придобиват умения за вземане на решения по специфични, за контролната дейност, казуси и за анализиране и обобщаване на необходимата информация. От една страна, обучението стимулира в студентите усвояването на ключови познания в областта на финансовия контрол и одит, а от друга – формира способността им да намират, анализират и обобщават необходимата им информация в процеса на обучението.

6.3. Комуникативни и социални компетентности

Обучението в магистърската програма стимулира изграждане на професионално поведение в студентите, което би подпомогнало тяхната успешна реализация в контролните институции. Академичните задания в курсовете стимулират умения като социална адаптивност, обществена ангажираност, за изразяване на собствено мнение и способности за вземане на самостоятени решения. Част от контролната дейност е комуникацията с ръководителите и персонала на проверявания обект, докладването на резултатите, даването на съвети, консултации и препоръки. Поради тези причини в подготовката на студентите се включва развитието на техните комуникативни способности.

6.4. Професионални компетентности

Дисциплините, съдържащи се в учебния план на магистърската програма, балансирано развиват професионалната компетентност на студентите.В магистърската програма се разглеждат основните положения от одиторските стандарти. Те насочват вниманието към световните достижения в областта на външния независим одит, което ще позволи на бъдещите магистри да използват добрите европейски и световни практики. Компетенциите и знанията, които придобиват от дипломантите, са в съответствие с професионалната рамка на Сметна палата на Р България, Агенция за държавна финансова инспекция и Националната агенция за приходите. Част от дисциплините се признават за придобиване на правоспособност за дипломиран експерт-счетоводител.

7. Кратка характеристика на академичния състав

В осъществяването на учебния процес са ангажирани висококвалифицирани преподаватели – хабилитирани лица и доктори, както от катедрата, така и от други катедри към Академията. В основата на учебните курсове са залегнали авторски учебници, докторски дисертации, хабилитационни трудове и резултати от научни изследвания на хабилитирани преподаватели (професори и доценти) от катедра „Контрол и анализ на стопанската дейност”. В програмата са ангажирани  професори,  доценти и  главни асистенти, доктори.

8. Професионална реализация

Завършилите тази магистърска програма могат да намерят бъдещата си реализация като ръководители, методолози и преки изпълнители в областта на одита, ревизионната и инспекционната дейност, данъчно-осигурителния контрол и контрола, осъществяван от различните специализирани звена в тази област – събиране на държавни вземания, хазарт, стопанска и икономическа полиция и др.

Профeсионалната подготовка на дипломантите е в съответствие с изискванията на Сметна палата на Р България, Агенция за държавна финансова инспекция и Националната агенция за приходите. Част от дисциплините се признават за придобиване на правоспособност за дипломиран експерт-счетоводител.

9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация

Придобива се образователно – квалификационна степен „магистър”, професионално направление 3.8. Икономика и професионална квалификация „магистър по икономика”.