Квалификационна характеристика
на магистърска програма "Международен туризъм"
1. Обща характеристика на специалността
Съвременното развитие на международните икономически отношения в световното стопанство и по-конкретно в сферата на услугите, определя нуждата и потребността от квалифицирани кадри, умеещи да оперират еднакво умело както на националния, така и на международните туристически пазари. Специалността “МИО” създава солиден фундамент за подготовка на експерти по широк спектър от научни направления в областта на международната търговия, международните инвестиции и капиталовия трансфер, бизнес комуникациите, международните пазари за стоки и услуги и др. В бакалавърския курс на обучение по посочената специалност са включени дисциплини, които осигуряват база за развитие и усъвършенстване в по-горната - магистърската степен в програмата „Международен туризъм”.
Магистърската програма по ‘Международен туризъм” представя широк обхват от учебни дисциплини, чиято основна цел е подготовка и обучение на кадри, способни да се реализират успешно в сферата на международния туризъм и международната търговия с туристически услуги.
Магистърската програма по ‘Международен туризъм” представя широк обхват от учебни дисциплини, чиято основна цел е подготовка и обучение на кадри, способни да се реализират успешно в сферата на международния туризъм и международната търговия с туристически услуги.
Компетентностният профил на магистърската
програма е формиран/изграден въз основа на спецификата на обучението на
студентите в професионално направление 3.8 Икономика, в съответствие с
Европейската квалификационна рамка (ЕКР), Националната квалификационна рамка на
Р България (НКР) и Рамката за дигитална компетентност (DigComp 2.0). В
съдържателния обхват на компетентностния профил са включени основните
компоненти на компетентностната характеристика, съобразени с предоставянето на ключовите
умения за учене през целия живот, дефинирани от Европейската комисия (знания,
умения и компетенции, необходими за личностно, социално и професионално развитие,
включително езикови, дигитални и предприемачески умения, повишаващи
самостоятелността, отговорността и пригодността за работа, развиващи комуникационни
умения за социална интеграция и активна гражданска позиция, и др.).
2. Образователни цели
Целта на програмата „Международен туризъм“ е да подготви студентите така, че познавайки сложната тъкан на този бизнес, вкл. разнородните дейности и специфичната му организационна структура, да намерят най-подходящата професионалната изява. В този смисъл посочената магистърска програма цели да осигури на бъдещите професионалисти интернационална перспектива, визия за успешна реализация на международната туристическа сцена.
3. Организация и продължителност на обучението
Подготовката на студентите се осъществява на база утвърдена учебна документация и технология на обучение, съобразена с най-добрите съвременни университетски практики и технологични тенденции. Обучението по магистърската програма се реализира в редовна и дистанционна форма. Продължителността му за студенти редовно и дистанционно обучение СН е 1 учебна година, а за студенти дистанционно ДН и ПБ - две учебни години. Всеки семестър е разделен на два модула. По време на обучението студентите от всички форми имат възможност за международна академична мобилност чрез системата за натрупване и трансфер на кредити. Обучението завършва със защита на дипломна работа или държавен изпит, в зависимост от предпочитанията на обучаемите.
4. Знания
Обучението по специалността формира специализирани знания за съвременния международен туризъм и стратегиите за осъществяване на международния туристически бизнес, за спецификата на глобалните туристически пазари, и за политиките, които прилагат отделните международни организации, действащи в сферата на туризма.
Основната насоченост на знанията в магистърската програма по ‘Международен туризъм” откриваме в следните направления:
Основната насоченост на знанията в магистърската програма по ‘Международен туризъм” откриваме в следните направления:
- същност на международния туризъм - понятиен апарат и полезни научни методи за анализ;
- структура, организационни форми и функциониране на системите и институциите в международния туризъм;
- действие на съвременните фактори и тенденции в международната туристическа среда;
- провеждане на проучвания на базата на създадена ориентация за селекция на източниците.
5. Умения
Посредством следването в магистърската програма по „Международен туризъм” се изграждат качества и умения, които позволяват натрупване на самостоятелен опит за разрешаване на проблеми от реалната среда, в следните направления:- За прилагане на интердисциплинарен подход при решаване на практическите проблеми; способност за обработване и селектиране на информация;
- За оценка на ситуацията, изготвяне на комбинация от решения и план за действие с предварителна организация и избор на подходящи средства
- За изработване на технологии в различни области на функционирането и управлението в туризма и туристическите дестинации;
- За комуникиране и изграждане на стратегии при преговори и договаряне;
- За подбор на персонала, изграждане на чувство за солидарност и колективизъм;
- За критичното възприемане и изграждане на позиция по професионални задачи в областта на финансовия мениджмънт;
- За събиране, анализиране и обобщаване на информация на базата на създадена ориентация за селекция на източниците.
6. Компетентности
Обучението по магистърската програма „Международен туризъм” спомага за придобиване на компетенции, свързани с поддържане на широка осведоменост за новостите в областта на икономиката на знанието. В тях се изграждат умения за по-нататъшно самообучение и самоусъвършенстване. Създават се умения за поддържане на професионални взаимоотношения, изградени на основа на общи интереси за работа в екип. Формира се професионална мотивираност и отношение към бъдещата професия. Развива се аналитичното, конструктивното мислене и критична наблюдателност.
6.1. Самостоятелност и отговорност
Спомага за придобиване на практически навици за самостоятелност при вземане на стратегически решения, както на фирмено, така и на международно равнище при реализиране на туристическия бизнес в различните му аспекти.
6.2. Компетентности за учене
Спомага за получаване на реални представи и ориентация за самообучение, набавяне на надеждна експертна информация и разширяване на професионалния кръгозор.
6.3. Комуникативни и социални компетентности
Спомага за изграждане на способност за професионално общуване и регулиране на конфликтни ситуации. Допринася за привикване към гъвкавост за приспособяване към времето и местонахождението, вкл. лингвистична компетентност и комуникиране на чужд език.
6.4. Професионални компетентности
Спомага за придобиване на разработване на туристическа и туроператорска дейност, изготвяне на рекламни съобщения за туристически обекти, в зависимост от спецификата на пазара и туристическия обект, в който работи, респ. хотел, ресторант, турагенция или атракцион.
7. Кратка характеристика на академичния състав
Академичният състав на катедра “Международни икономически отношения” включва хабилитирани преподаватели, доктори и консултанти по отделните дисциплини. Широките международни връзки, многобройните международни проекти и непрекъснатият обмен на кадри и на знания между катедра “Международни икономически отношения” и чуждестранни висши учебни заведения са гаранция за високата адаптивност на обучаваните по специалността към динамиката на международната среда, както и са гаранция за непрекъснатото научно развитие на академичния състав.
8. Професионална реализация
• В администрацията на фирми и международни компании, функциониращи в областта на туризма, вкл. хотелиерството, ресторантьорството, туроператорството и агентството;
• В структурите с функционална насоченост за пазарни и международни операции на международните туристически пазари;
• В структури на европейски организации и НПО, насочени към развитието на устойчив туризъм;
• В международни туристически организации и др.
• В структурите с функционална насоченост за пазарни и международни операции на международните туристически пазари;
• В структури на европейски организации и НПО, насочени към развитието на устойчив туризъм;
• В международни туристически организации и др.
9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация
Завършилите магистърската програма по „Международен туризъм“ към специалност „Международни икономически отношения“ придобиват образователно-квалификационна степен МАГИСТЪР ПО ИКОНОМИКА