Квалификационна характеристика
на магистърска програма "Управление на проекти"
1. Обща характеристика на специалността
Магистърската програма “Управление на проекти” подготвя висококвалифицирани специалисти, експерти и консултанти в областта на управлението на проекти, както за бизнес организациите, така и за неправителствените организации и тези от публичния сектор. Тя отговаря на съвременните изисквания на теорията и практиката на управлението на проекти и е съобразена изцяло с постиженията на водещи университети в тази област.
Ръководството на програмата се осъществява от катедра “Стратегическо планиране” в Стопанска академия "Д. А. Ценов", като водеща обучението на студенти бакалавърска степен от същата специалност. Катедрата има богат опит в обучението по стратегическо и бизнес планиране, публична администрация, публични финанси и системи за контрол, което е сериозна предпоставка за висококачествено обучение и по програмата управление на проекти.
Ръководството на програмата се осъществява от катедра “Стратегическо планиране” в Стопанска академия "Д. А. Ценов", като водеща обучението на студенти бакалавърска степен от същата специалност. Катедрата има богат опит в обучението по стратегическо и бизнес планиране, публична администрация, публични финанси и системи за контрол, което е сериозна предпоставка за висококачествено обучение и по програмата управление на проекти.
Компетентностният профил на магистърската програма е формиран/изграден въз основа на спецификата на обучението на студентите в професионално направление 3.8 Икономика, в съответствие с Европейската квалификационна рамка (ЕКР), Националната квалификационна рамка на Р България (НКР) и Рамката за дигитална компетентност (DigComp 2.0). В съдържателния обхват на компетентностния профил са включени основните компоненти на компетентностната характеристика, съобразени с предоставянето на ключовите умения за учене през целия живот, дефинирани от Европейската комисия (знания, умения и компетенции, необходими за личностно, социално и професионално развитие, включително езикови, дигитални и предприемачески умения, повишаващи самостоятелността, отговорността и пригодността за работа, развиващи комуникационни умения за социална интеграция и активна гражданска позиция, и др.).
2. Образователни цели
Целта на обучението по магистърската програма е свързана с подготовката на високо квалифицирани ръководни кадри, експерти, професионални специалисти и консултанти, притежаващи професионални, когнитивни и социални компетенции по управление на национални и международни проекти, както за организациите от публичния сектор, така и за бизнес и неправителствения сектори.
3. Организация и продължителност на обучението
Обучението по магистърска програма „Управление на проекти” за завършили ОКС „Бакалавър” или ОКС „Магистър” в професионални направления 3.8. Икономика, 3.7. Администрация и управление или 3.9. Туризъм е организирано в редовна и дистанционна форма и завършва, по избор на студента, със защита на дипломна работа или държавен изпит.
4. Знания
Успешно завършилите магистърска програма „Управление на проекти” притежават солидна професионална подготовка в областта на разработването, оценката и изпълнението на национални и международни проекти на публичния, бизнес и неправителствения сектори. Те са запознати с добрите практики в България и ЕС по отношение на организационното управление, устойчивото развитие, бюджетирането и финансовото управление, работата с приложим специализиран софтуер и т.н.
По-конкретно, притежават знания по:
1. Управление на проектния цикъл, в т.ч. проучване на потребности, разработване на проектни предложения, оценка на въздействието, изпълнение и мониторинг;
2. Механизмите за финансиране на проекти от европейските структурни и инвестиционни фондове (ЕСИФ), както и от други финансови източници, в публичния, бизнес и неправителствения сектори;
3. Структура, съдържание, координация и субординация на национални и регионални стратегически и оперативни документи;
4. Принципите, способите, инструментите и механизмите за регионално планиране и управление на регионални проекти, имащи за цел постигане на устойчиво регионално развитие;
5. Разработване на бизнес планове, като елемент на фирмените проекти, гарантиращи постигането на устойчивост, ефективност и ефикасност на резултатите;
6. Разработването на бюджети на проектите за финансово осигуряване постигането на проектните цели;
7. Разработване на времеви графици за разполагане на проектните дейности във времето;
8. Изграждане на административен капацитет и управление на екипи на проекти.
В края на курса студентите демонстрират добро владеене на високоспециализирани практически и теоретични знания за управлението на проекти, критично осъзнават връзките й с други сектори и на тази база разработват оригинални идеи и решения, въплътени в техните изследователски тези при защитата на дипломни работи.
По-конкретно, притежават знания по:
1. Управление на проектния цикъл, в т.ч. проучване на потребности, разработване на проектни предложения, оценка на въздействието, изпълнение и мониторинг;
2. Механизмите за финансиране на проекти от европейските структурни и инвестиционни фондове (ЕСИФ), както и от други финансови източници, в публичния, бизнес и неправителствения сектори;
3. Структура, съдържание, координация и субординация на национални и регионални стратегически и оперативни документи;
4. Принципите, способите, инструментите и механизмите за регионално планиране и управление на регионални проекти, имащи за цел постигане на устойчиво регионално развитие;
5. Разработване на бизнес планове, като елемент на фирмените проекти, гарантиращи постигането на устойчивост, ефективност и ефикасност на резултатите;
6. Разработването на бюджети на проектите за финансово осигуряване постигането на проектните цели;
7. Разработване на времеви графици за разполагане на проектните дейности във времето;
8. Изграждане на административен капацитет и управление на екипи на проекти.
В края на курса студентите демонстрират добро владеене на високоспециализирани практически и теоретични знания за управлението на проекти, критично осъзнават връзките й с други сектори и на тази база разработват оригинални идеи и решения, въплътени в техните изследователски тези при защитата на дипломни работи.
5. Умения
Завършилите магистърска програма „Управление на проекти” притежават умения за:
1. Прилагане на съвременни интерактивни методи и техники на обучение и тренинг, необходими за цялостното усвояване на теоретичните знания и изграждане на способности за тяхното по-нататъшно усъвършенстване чрез формите за обучение през целия живот;
2. Разработване, оценка и изпълнение на проекти, финансирани от европейските структурни и инвестиционни фондове, както и от други финансови източници, в публичния, бизнес и неправителствения сектори;
3. Управление на процесите, свързани с разработването и реализирането на планове, програми и проекти от различни структури от публичния, бизнес и неправителствения сектори,
4. Управление на екипи и осъществяване на оперативно ръководство;
5. Ръководство и координиране на проекти, оценка, контрол и комуникация с други йерархични равнища по повод на тяхното успешно изпълнение, управление на проекти в публичния, бизнес и неправителствения сектори, включително с помощта на използването на специализиран софтуер;
6. Владеят богат набор от практически и познавателни умения и подходи, необходими за разбирането на абстрактни проблеми и разработването на творчески решения в областта на управлението на проекти;
7. Могат да диагностицират проблеми, свързани с управлението на проекти в различен ракурс и да предлагат решения, като се основават на съвременни изследвания чрез интегриране на знания от нови или интердисциплинарни области, проявяват способност за генериране на нови знания и процедури, изискващи провеждането на научни изследвания и въвеждане на иновации;
8. Могат да формулират адекватна преценка в ситуации, характеризиращи се с непълна или ограничена информация и непредсказуемост;
9. Развиват нови и разнообразни умения в отговор на новопоявяващи се знания и практики;
10. Демонстрират свободно прилагане на иновативни методи и инструменти, отличаващи се с иновативност при решаването на сложни задачи и непредвидими проблеми при управлението на проекти;
11. Намират и поддържат аргументи при решаване на проблеми с интердисциплинарен характер;
12. Проявяват инициативност в работата и ученето в сложна и непредвидима среда, изискващи решаване на проблеми с множество взаимодействащи си фактори.
1. Прилагане на съвременни интерактивни методи и техники на обучение и тренинг, необходими за цялостното усвояване на теоретичните знания и изграждане на способности за тяхното по-нататъшно усъвършенстване чрез формите за обучение през целия живот;
2. Разработване, оценка и изпълнение на проекти, финансирани от европейските структурни и инвестиционни фондове, както и от други финансови източници, в публичния, бизнес и неправителствения сектори;
3. Управление на процесите, свързани с разработването и реализирането на планове, програми и проекти от различни структури от публичния, бизнес и неправителствения сектори,
4. Управление на екипи и осъществяване на оперативно ръководство;
5. Ръководство и координиране на проекти, оценка, контрол и комуникация с други йерархични равнища по повод на тяхното успешно изпълнение, управление на проекти в публичния, бизнес и неправителствения сектори, включително с помощта на използването на специализиран софтуер;
6. Владеят богат набор от практически и познавателни умения и подходи, необходими за разбирането на абстрактни проблеми и разработването на творчески решения в областта на управлението на проекти;
7. Могат да диагностицират проблеми, свързани с управлението на проекти в различен ракурс и да предлагат решения, като се основават на съвременни изследвания чрез интегриране на знания от нови или интердисциплинарни области, проявяват способност за генериране на нови знания и процедури, изискващи провеждането на научни изследвания и въвеждане на иновации;
8. Могат да формулират адекватна преценка в ситуации, характеризиращи се с непълна или ограничена информация и непредсказуемост;
9. Развиват нови и разнообразни умения в отговор на новопоявяващи се знания и практики;
10. Демонстрират свободно прилагане на иновативни методи и инструменти, отличаващи се с иновативност при решаването на сложни задачи и непредвидими проблеми при управлението на проекти;
11. Намират и поддържат аргументи при решаване на проблеми с интердисциплинарен характер;
12. Проявяват инициативност в работата и ученето в сложна и непредвидима среда, изискващи решаване на проблеми с множество взаимодействащи си фактори.
6. Компетентности
6.1. Самостоятелност и отговорност
Завършилите магистърската програма:
• умеят да изгражда административно-организационни структури и самостоятелно да управлява екипи за решаването на сложни проблеми в непредсказуема среда, с множество взаимодействащи фактори и вариативни възможности;
• демонстрират овладяност в оперативно взаимодействие при управлението на промяната в сложна заобикаляща среда;
• проявяват творчество и новаторство при разработването на проекти в публичния сектор;
• инициират процеси и организират дейности, изискващи висока степен на съгласуваност;
• формулират политики и демонстрират лидерски качества за реализацията им.
• умеят да изгражда административно-организационни структури и самостоятелно да управлява екипи за решаването на сложни проблеми в непредсказуема среда, с множество взаимодействащи фактори и вариативни възможности;
• демонстрират овладяност в оперативно взаимодействие при управлението на промяната в сложна заобикаляща среда;
• проявяват творчество и новаторство при разработването на проекти в публичния сектор;
• инициират процеси и организират дейности, изискващи висока степен на съгласуваност;
• формулират политики и демонстрират лидерски качества за реализацията им.
6.2. Компетентности за учене
Обучаваните по магистърската програма:
• системно и задълбочено оценяват познанията си и идентифицира потребности от нови знания, свързани с управлението на проекти;
• демонстрират висока степен на самостоятелност и лесно се ориентират в сложно учебно съдържание, прилагайки собствени подходи и методи към овладяването му;
• използват разнообразни методи и техники за усвояване на комплексно учебно съдържание;
• владеят богат понятиен апарат и проявяват способности за концептуално и абстрактно мислене.
• системно и задълбочено оценяват познанията си и идентифицира потребности от нови знания, свързани с управлението на проекти;
• демонстрират висока степен на самостоятелност и лесно се ориентират в сложно учебно съдържание, прилагайки собствени подходи и методи към овладяването му;
• използват разнообразни методи и техники за усвояване на комплексно учебно съдържание;
• владеят богат понятиен апарат и проявяват способности за концептуално и абстрактно мислене.
6.3. Комуникативни и социални компетентности
Завършилите магистърската програма:
• умеят да представят ясно и достъпно собствени схващания, формулировки на проблеми и възможни решения пред специализирана и неспециализирана аудитория, използвайки богат набор от техники и подходи;
• разработват и излагат аргументирани схващания относно работните процеси и практики в областта на управлението на проекти и обосновават предложения за тяхното усъвършенстване или промяна;
• пълноценно общуват на някои от най-разпространени те европейски езици.
• умеят да представят ясно и достъпно собствени схващания, формулировки на проблеми и възможни решения пред специализирана и неспециализирана аудитория, използвайки богат набор от техники и подходи;
• разработват и излагат аргументирани схващания относно работните процеси и практики в областта на управлението на проекти и обосновават предложения за тяхното усъвършенстване или промяна;
• пълноценно общуват на някои от най-разпространени те европейски езици.
6.4. Професионални компетентности
Професионалните компетентности на завършилите МП „Управление на проекти“ са свързани с:
• събиране, обработване и интерпретиране на специализирана информация, необходима за решаването на сложни проблеми от областта на управлението на проекти;
• интегриране на широк спектър от знания и източници на информация в нов и сравнително непознат контекст;
• извършване на обосновани преценки и намиране на решения в сложна среда на разнообразни взаимодействия;
• решаване на проблеми чрез интегриране на комплексни източници на знание, в условия на недостатъчна налична информация, в нова непозната среда;
• иницииране на промени и за управление на процеси на развитие в сложни условия;
• ангажиране с важни научни, социални и нравствени проблеми, свързани с управлението на проекти, възникващи в процеса на работата или обучението.
• събиране, обработване и интерпретиране на специализирана информация, необходима за решаването на сложни проблеми от областта на управлението на проекти;
• интегриране на широк спектър от знания и източници на информация в нов и сравнително непознат контекст;
• извършване на обосновани преценки и намиране на решения в сложна среда на разнообразни взаимодействия;
• решаване на проблеми чрез интегриране на комплексни източници на знание, в условия на недостатъчна налична информация, в нова непозната среда;
• иницииране на промени и за управление на процеси на развитие в сложни условия;
• ангажиране с важни научни, социални и нравствени проблеми, свързани с управлението на проекти, възникващи в процеса на работата или обучението.
7. Кратка характеристика на академичния състав
Обучението по магистърска програма „Управление на проекти” се организира от катедра “Стратегическо планиране” в Стопанска Академия. На основен трудов договор са хабилитирани преподаватели и доктори, които имат компетенции и притежават богат опит в практиката на управление на организации от публичния сектор, като част от изпълнителната власт, в управление и оценка на проекти, подготовка на стратегии, планове и програми на регионално ниво, изграждане на системи за управление, взаимодействие с неправителствен сектор и др.
8. Професионална реализация
Завършилите магистърска програма „Управление на проекти” могат да се реализират като икономисти с висока квалификация в организации от публичния, бизнес и неправителствения сектори, в международни организации и други, да бъдат ръководители, координатори, експерти, консултанти и оценители на проекти в различни административни структури, както у нас, така и в страните от ЕС.
Завършилите магистърската програма „Управление на проекти” могат да се реализират на редица позиции, като:
• ръководители на проекти;
• анализатори проектно управление;
• координатори по качество на проектното управление;
• анализатор бизнес планиране;
• мениджър административни услуги
• мениджър оперативно управление на проекти
• младши/старши експерт по планиране и др.
Завършилите магистърската програма „Управление на проекти” могат да се реализират на редица позиции, като:
• ръководители на проекти;
• анализатори проектно управление;
• координатори по качество на проектното управление;
• анализатор бизнес планиране;
• мениджър административни услуги
• мениджър оперативно управление на проекти
• младши/старши експерт по планиране и др.
9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация
Образователно-квалификационна степен: Магистър по управление на проекти.
Квалификационно наименование на специалиста, обучаван по магистърската програма: икономист.
Квалификационно наименование на специалиста, обучаван по магистърската програма: икономист.