Квалификационна характеристика
на магистърска програма "Електронен бизнес и дигитални пазари"

1. Обща характеристика на специалността

      Програмата е насочена към доказаната нужда от специалисти с висша икономическа квалификация в областта на информационните и комуникационните технологии (ИКТ), които могат да съчетават сериозна теоретична подготовка с умения и опит да анализират, внедряват и развиват решения за електронна търговия и електронен бизнес.

      Магистърската програма „Електронен бизнес и дигитални пазари” подготвя специалисти, които могат да организират електронния бизнес в компанията; управляват електронната търговия; осъществяват електронни разплащания; планират, изграждат, поддържат и оптимизират сайтове на търговци и производители; планират, създават и провеждат ефективни маркетингови стратегии.

      Компетентностният профил на магистърската програма е формиран/изграден въз основа на спецификата на обучението на студентите в професионално направление 3.8 Икономика, в съответствие с Европейската квалификационна рамка (ЕКР), Националната квалификационна рамка на Р България (НКР) и Рамката за дигитална компетентност (DigComp 2.0). В съдържателния обхват на компетентностния профил са включени основните компоненти на компетентностната характеристика, съобразени с предоставянето на ключовите умения за учене през целия живот, дефинирани от Европейската комисия (знания, умения и компетенции, необходими за личностно, социално и професионално развитие, включително езикови, дигитални и предприемачески умения, повишаващи самостоятелността, отговорността и пригодността за работа, развиващи комуникационни умения за социална интеграция и активна гражданска позиция, и др.).

      Обучението на студентите магистри е насочено към получаване на знания, свързани с организацията на електронната търговия, управлението и експлоатацията на информационните технологии в бизнеса. Усвоените от магистрите умения и практически опит ги превръщат в търсени специалисти, които могат да се ориентират в динамиката на съвременната търговия и дигитални пазари; осигуряват им познание и самочувствие да предлагат професионални анализи, обобщения и конкретни решения в областта на приложението на електронната търговия в съвременния бизнес.

      По-конкретно програмата е насочена към усъвършенстване и конкретизиране на знанията и уменията на студентите за анализ, проектиране, разработване, внедряване и поддържане на електронен магазин, технологията на оптимизация, възможните начини за осъществяване на електронни разплащания, особеностите на маркетинга в Интернет среда, изучаването и анализа на изискванията и анализа на поведението на потребителите посредством системите за управление на взаимодействие с клиентите (CRM). За осъществяване на тези дейности студентите се запознаят: с използването на най-новите ИКТ при разработване на системи за решаване на бизнес задачи; с използване на мобилни приложения и на облачни решения; с приложението на онлайн бизнес и други.

      Учебните курсове са ориентирани в няколко тясно свързани помежду си предметни области като: електронен бизнес, електронна търговия, електронни разплащания, системите за управление на взаимодействие с клиентите, системи за електронна търговия.

    Завършващ етап в обучението, който легитимира магистърската диплома, е държавен изпит или защитата на дипломна работа.

      На дипломираните магистри се откриват много възможности за реализация в бизнеса, в търговските и маркетинговите отдели на фирмите, финансовата сфера и други области в България, Европейския съюз или други страни по света. Освен това тези от магистрите, които имат афинитет към научноизследователска и преподавателска дейност да могат продължат обучение в докторска степен.

2. Образователни цели

Целта на магистърската програма е придобиване на познания, практически умения и способности при подготовката на висококвалифицирани специалисти в специализирана област на информационните технологии – електронния бизнес и електронната търговия, способни да проектират и организират дейността на компаниите в съответствие с техните форми и технологични изискванията.

3. Организация и продължителност на обучението

 Обучението в магистърската програма е в редовна, задочна и дистанционна форма. Процесът на обучение на студентите магистри се характеризира с:

  • отворен характер, с възможности за гъвкавост и динамично обновяване на учебния материал, в съответствие с новите тенденции в развитието на ИТ;
  • използване на активни методи на обучение;
  • проектен принцип;
  • работа в екипи за реализация на проекти;
  • формиране на навици за обучение през целия живот.

Обучението продължава:

  • за студентите завършили ОКС „бакалавър“ в професионални направления 3.8. Икономика, 3.7. Управление и 3.9. Туризъм – два семестъра;
  • за студентите завършили ОКС „бакалавър“ в професионални направления различни от 3.8. Икономика, 3.7. Управление и 3.9. Туризъм – четири семестъра;
  • за студентите завършили ОКС „професионален бакалавър“ в професионално направление 3.8. Икономика – четири семестъра.

          Завършващ етап в обучението, по избор на студента, е защита на дипломна работа с актуална и приложима тематика или държавен изпит.

4. Знания

Знанията, които магистрите получават са в съответствие с изискванията на бизнес практиката и реалностите на информационното общество. Те са систематизирани в няколко предметни области: въведение в софтуерното инженерство; същност, анализ и избор на съвременни бизнес информационни системи; анализ и избор на решения за електронен бизнес и електронна търговия; интернет маркетинг; познаване на заплахите и осигуряване на защитена среда за електронната търговия.

            Във всяка една от учебните дисциплини се развиват изследователски нагласи и управленски умения у студентите, интегрират се различни информационни технологии и ударението се поставя на обучаващата среда, фокусирана към самостоятелна работа на студентите.

5. Умения

В резултат на получените знания и придобитите практически умения, магистрите трябва да могат да дефинират възможностите и ползите от електронния бизнес и електронната търговия, да анализират алтернативите решения, да предлагат подходите и пътищата за тяхното осъществяване.

Завършилият програмата магистър може да бъде организатор и ръководител на ИТ проекти в областта на електронната търговия и електронния бизнес. Той получава компетенции да консултира и управлява дейности, свързани с ефективното използване на ИТ в осъществяването на информационната и маркетинговата политика.

Завършилите магистърската програма „Електронен бизнес и дигитални пазари” получават компетенции и умения да:

  • Идентифицират творчески и анализират критериите и спецификациите, които са подходящи за решаването на конкретни проблеми на електронната търговия;
  • Анализират широк обем знание и разбиране на съществените факти, концепции и принципи, свързани със съвременните информационни технологии и възможностите за приложението им в електронния бизнес;
  • Прилагат теоретични знания, практически умения и средства за проектиране, реализиране и оценяване на ефекта от различни информационни технологии.

В процеса на обучение се разработват и се обсъждат конкретни проекти и задачи, осъществявани екипно или индивидуално.

6. Компетентности

6.1. Самостоятелност и отговорност

  • Способност за управление на процесите по внедряване на решения за електронен бизнес и електронна търговия и управление на екипа извършваш тези дейности.
  • Поемане на отговорност при взимането на решения, отнасящи се до управлението на проект за електронен бизнес при трудно предвидими фактори.
  • Проява на креативност, инициативност и прилагане на нововъведения във внедряването, поддържането и управлението решения за електронен бизнес.
  • Преценка на знанията и уменията на специалистите участващи в ИТ проекта; взимане на решения за необходимост от развитие и повишаване на професионалната квалификация на членовете на екипа. 

    Подготовката на студентите магистри предвижда получаването на необходимите знания в областта на електронния бизнес и електронната търговия. В процеса на обучение на студентите магистри използват съвременни форми на обучение, които се характеризират с:

  • Отворен характер, с възможности за гъвкавост и динамично обновяване на учебния материал, в съответствие с новите явления в бизнес технологиите;
  • Използване на активни методи на обучение;
  • Проектен принцип;
  • Формиране на навици за обучение през целия живот.

6.2. Компетентности за учене

  • Преценяване на необходимостта от повишаване на личната квалификация, сравнявайки компетентности, които притежават с тенденциите в развитието на ИТ.

    Наред с теоретичните знания, магистърската програма предвижда получаването на сериозни професионални навици в областта на съвременните информационни технологии и тяхното управление. Всеки курс предвижда извършване на конкретни практически проучвания, изготвяне на курсови работи и решаване на различни казуси.

6.3. Комуникативни и социални компетентности

  • Формулиране и излагане по разбираем начин на концепции, идеи, предложения за решаване на проблеми в сферата на електронния бизнес пред специалисти и неспециалисти в областта на ИТ;
  • Оценяване и разбиране на различни обстоятелства използвайки количествени и качествени методи, описания и преценки;
  • Проявяване на широк мироглед и възможности за работа в екип.

Изключително важно за всеки млад специалист още в процеса на обучение е да придобие необходимите за бъдещата му работа комуникативни и социални компетентности. Това в пълна степен важи за ИТ специалистите, където реализирането на дадено софтуерно решение зависи от:

  • Тясно коопериране с бизнес практиката;
  • Работа в екипи;
  • Решаване на реални задачи (проектиране, разработване, внедряване) съвместно с потребителите.


6.4. Професионални компетентности

  • Умеят да извършват проучвания и анализи в областта на електронния бизнес и приложението на ИТ за решаване на конкретни задачи;
  • Практически да прилагат своите знания и умения в нови направление и насоки;
  • Могат да извършват анализи в интердисциплинарен контекст;
  • Прилагат стратегически подходи; формират и изразяват собствено мнение  по възникнали  проблеми с обществен и етичен характер.

            Завършващите магистърската програма „Електронен бизнес и дигитални пазари” трябва да придобият практически способности да:

  • Избират ефективни решения за създаване и поддържане на електронен магазин;
  • Осъществяват управление на електронен магазин в различни форми;
  • Участват в екипи (като ръководители или изпълнители) в ИТ проекти, свързани с организацията на електронната търговия във фирмите.
  • Проектират и изграждат корпоративна инфраструктура на фирмата спрямо изискванията на електронния бизнес;
  • Оценяват експертно различни варианти за създаване и поддържане на ИТ инфраструктура;
  • Консултират и ръководят екипи в областта на ИТ корпоративната политика и стратегия в областта на електронния бизнес.

            За качеството на практическото обучение до голяма степен съдейства и високото ниво на материално-техническата база, с която Академията разполага. В процеса на обучение магистрите ползват компютри, Интернет достъп, системен и приложен софтуер на много добро ниво. През целия период на обучение може да се използват ресурсите за обучение, самообучение и самостоятелно подготовка.

7. Кратка характеристика на академичния състав

 Обучението на магистрите се осигурява от високо квалифициран и ерудиран академичен състав на катедра „Бизнес информатика“. Преподавателите, ангажирани с обучението на магистрите са професори, доценти и доктори, с доказан висок професионализъм, дългогодишни традиции и опит в обучението на студенти в областта на информатиката.

8. Професионална реализация

Образованието в сферата на информационните технологии е сред най-ценените на трудовия пазар в национален и международен мащаб. Недостигът на ИТ специалисти в страната, ЕС и по света е сериозен проблем, който трудно може да се реши в близко бъдеще.

            Завършилите магистърската програма са специалисти със сериозни знания и практически умения. Те могат да се реализират в много области на стопанската практика:

  • Специалисти по управление на информационните отдели в производствени и търговски фирми;
  • Ръководители или участници в екипи по внедряване на електронна търговия и съвременни методи на реализация на продукцията;
  • Експерти в областта на електронния бизнес в компаниите;
  • Консултанти и ръководители на ИТ проекти в бизнеса;
  • Експерти в областта на връзките и взаимоотношенията с клиентите;
  • Мениджъри по информационни технологии.

9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация

Дипломиралите се в магистърската програма „Електронен бизнес и дигитални пазари“  получават образователно-квалификационна степен „Магистър”, професионална квалификация „Магистър по икономика“ в  професионално направление „Икономика”.