Квалификационна характеристика
на магистърска програма "Корпоративен мениджмънт"
1. Обща характеристика на специалността
Магистърска програма „Корпоративен мениджмънт” към катедра „Индустриален бизнес и предприемачество” е разработена и стартира през октомври 2002 г. първоначално под наименованието „Индустриален бизнес” в дистанционна форма към Центъра за магистърско обучение. Учебният план на магистърската програма включва дисциплини, осигуряващи на студентите не само базисни знания по икономика, но и специализирана професионална подготовка.
Компетентностният профил на магистърската програма е формиран/изграден въз основа на спецификата на обучението на студентите в професионално направление 3.8 Икономика, в съответствие с Европейската квалификационна рамка (ЕКР), Националната квалификационна рамка на Р България (НКР) и Рамката за дигитална компетентност (DigComp 2.0). В съдържателния обхват на компетентностния профил са включени основните компоненти на компетентностната характеристика, съобразени с предоставянето на ключовите умения за учене през целия живот, дефинирани от Европейската комисия (знания, умения и компетенции, необходими за личностно, социално и професионално развитие, включително езикови, дигитални и предприемачески умения, повишаващи самостоятелността, отговорността и пригодността за работа, развиващи комуникационни умения за социална интеграция и активна гражданска позиция, и др.).
При съставянето на учебният план и отделните учебни програми, членовете на катедра "Индустриален бизнес и предприемачество" са се съобразили и с вътрешните проучвания, направени от отделните членове на колектива, анкетните проучвания за удовлетвореността от качеството на обучението на студентите и работодателите и от препоръките на представители от практиката.
2. Образователни цели
Основните цели са обучаващите се по тази програма да надградят получените в бакалавърска степен фундаментални знания по икономика и да придобият по-високи професионални умения и навици, гарантиращи добра професионална подготовка на икономисти и неикономисти за успешно управление на бизнес организациите в икономиката.
3. Организация и продължителност на обучението
Подготовката на студентите се осъществява по учебна документация, съобразена със съвременните теоретични направления и отговаряща на изискванията и потребностите на бизнеса. Учебното съдържание на дисциплините е в съответствие с магистърски програми, предлагани на европейския образователен пазар, което е благоприятна предпоставка за обмяна на студенти и трансфериране на кредити в рамките на Европейския съюз. Учебният процес протича в редовна и дистанционна форма с модулни елементи на електронно обучение, с продължителност от 2 семестъра в редовна и дистанционна форма в същото направление, и 4 семестъра в дистанционна форма - от друго направление и за професионален бакалавър. Практическата насоченост на подготовката е от ключово значение за постигане целите на магистърската програма, поради което обучението е съобразено с изискванията, които бизнесът предявява към корпоративния мениджър. Темите по отделите дисциплини са подкрепени с разработени стимулационни модели, казуси, проектни задания, тестови задачи и др. Обучението приключва с полагането на държавен изпит или защита на дипломна работа - по избор от страна на студентите.
4. Знания
Чрез обучението по дисциплините, включени в учебния план, студентите получават съвременни знания в областта на индустриалната политика и корпоративния мениджмънт, предприемачеството, управлението на корпоративната собственост, антикризисното управление на корпорацията, разработването, оценяването и ръководството на иновационни и аутсорсинг проекти, корпоративния риск мениджмънт, управлението на екипи и комуникации и др.
5. Умения
Паралелно с преподаването на теоретични знания, у студентите се формират умения за тяхното практическо използване. Съобразно профила на магистърския блок възпитаниците на програмата притежават практически умения за прилагане на методи и техники за планиране, организиране и управление дейността на различни корпоративни структури, държавни институции и др. По-конкретно у студентите се формират предприемачески и лидерски умения, комуникационни умения, умения за разработване, анализиране и оценяване на иновационни и аутсорсинг проекти, за прилагане на адекватни бизнес решения в областта на риск мениджмънта, консултантски умения и др.
6. Компетентности
Обучаваните в магистърска програма „Корпоративен мениджмънт” студенти получават практически навици като:
6.1. Самостоятелност и отговорност
- да притежават способност за разработване/формулиране на идеи, препоръки и конкретни предложения и решения;
- да развият лидерски качества;
- да поемат отговорности при вземането на адекватни мениджърски решения;
- да проявяват творчество и инициативност в процеса на разработване на корпоративни стратегии.
6.2. Компетентности за учене
- да формират нови знания на базата на динамично променящи се бизнес потребности и изисквания;
- да прилагат и развиват придобитите знания и умения в областта на корпоративния мениджмънт в нови или непознати условия;
- да повишават и разширяват своята професионална квалификация.
6.3. Комуникативни и социални компетентности
- да формулират и излагат собствени идеи, проблеми и решения;
- да изграждат добри комуникационни навици;
- да работят в екип при разработването на конкретни проекти или решаването на определени проблеми в корпоративните бизнес структури.
6.4. Професионални компетентности
- да прилагат конкретни модели на корпоративно управление;
- да събират, систематизират, обработват, анализират и обобщават информация за корпоративните бизнес структури, с цел тяхното ефективно управление;
- да изготвят задълбочени анализи, свързани с корпоративния мениджмънт;
- да правят обективна оценка на процеси, събития, явления в областта на корпоративния мениджмънт;
- да използват нови, съвременни подходи, методи, модели в корпоративния мениджмънт;
- да разработват предприемачески планове;
- да конструират модел за управление на корпоративната собственост;
- да прилагат антикризисно управление на корпоративните бизнес структури;
- да инициират и реализират иновационни и аутсорсинг проекти;
- да идентифицират, диагностицират и оценяват корпоративните рискове;
- да формулират и реализират дългосрочна индустриална политика;
- да изграждат и ръководят екипи и да осъществяват ефективни комуникации.
7. Кратка характеристика на академичния състав
Преподавателският състав, осъществяващ обучението по дисциплините от магистърската програма, притежава висока професионална подготовка и компетентности в областта на конкретните икономическите дисциплини и в сферата на индустрията. В основата на учебните курсове са залегнали авторски учебници, докторски дисертации, хабилитационни трудове и резултати от научни изследвания на хабилитирани преподаватели (професори и доценти) от катедра „Индустриален бизнес и предприемачество”. Титуляри по отделните дисциплини са хабилитирани лица и доктори по икономика, а консултантите – преподаватели с академичната длъжност “главен асистент” и „асистент“, притежаващи ОНС “доктор по икономика”.
8. Професионална реализация
Студентите, завършили обучението си в МП „Корпоративен мениджмънт”, придобиват квалификация, която ги прави конкурентоспособни на трудовия пазар и им гарантира успешна професионална реализация в:
- български и чуждестранни предприятия от различни сектори на икономиката;
- български и чуждестранни бизнес организации в областта на консултантската и експертната дейност;
- различни научни и образователни институции;
- други области на националното стопанство.
Завършилите магистърската програма студенти могат да кандидатстват за продължение на обучението си в образователна и научна степен „доктор“.
Придобилите магистърска степен възпитаници на програма „Корпоративен мениджмънт” могат да реализират успешна трудова кариера в рамките на редица професии и длъжности. Такива са: корпоративен мениджър, индустриален предприемач, консултант, технологичен посредник, производствен аналитик, държавен експерт в министерства, ведомства, областни и общински администрации, производствен директор и др.
Получените знания и уменията, формирани по време на обучението, са надеждна основа и за планиране, организиране и управление на собствен бизнес.
9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация
Образователно-квалификационната степен на завършилите магистърска програма „Корпоративен мениджмънт” е „магистър”, а професионалната квалификация – „магистър по икономика”.