Квалификационна характеристика
на магистърска програма "Публична администрация"

1. Обща характеристика на специалността

Магистърската програма “Публична администрация” подготвя висококвалифицирани ръководни кадри, експерти и консултанти в областта на управлението на публични институции. Тя отговаря на съвременните изисквания на теорията и практиката на публичния мениджмънт и е съобразена изцяло с постиженията на водещи университети в тази област. 
Компетентностният профил на магистърската програма е формиран/изграден въз основа на спецификата на обучението на студентите в професионално направление 3.7 Администрация и управление, в съответствие с Европейската квалификационна рамка (ЕКР), Националната квалификационна рамка на Р България (НКР) и Рамката за дигитална компетентност (DigComp 2.0). В съдържателния обхват на компетентностния профил са включени основните компоненти на компетентностната характеристика, съобразени с предоставянето на ключовите умения за учене през целия живот, дефинирани от Европейската комисия (знания, умения и компетенции, необходими за личностно, социално и професионално развитие, включително езикови, дигитални и предприемачески умения, повишаващи самостоятелността, отговорността и пригодността за работа, развиващи комуникационни умения за социална интеграция и активна гражданска позиция, и др.).
Ръководството на програмата се осъществява от катедра “Стратегическо планиране” в Стопанска академия "Д. А. Ценов", като водеща обучението на студенти бакалавърска степен от същата специалност. Катедрата разглежда обучението като сериозно и отговорно предизвикателство при подготовката на мотивирани експерти, специалисти и ръководни кадри в публичния сектор.

2. Образователни цели

Целта на обучението по магистърската програма е свързана с подготовката на високо квалифицирани и мотивирани ръководни кадри, експерти, професионални специалисти и консултанти, притежаващи професионални, когнитивни и социални компетенции по администриране и управление в публичния сектор както в българската, така и в европейската публична администрация.

3. Организация и продължителност на обучението

За студентите завършили ОКС "Бакалавър" или ОКС „Магистър” в професионални направления 3.8. Икономика, 3.7. Администрация и управление или 3.9. Туризъм, курсът е организиран в двете форми на обучение (редовна и дистанционна) и е с продължителност една година (2 семестъра), и завършва, по избор на студента, със защита на дипломна работа или държавен изпит.

За студентите завършили ОКС "Бакалавър" или ОКС „Магистър” в професионални направления различни от  3.8. Икономика, 3.7. Администрация и управление или 3.9. Туризъм, курсът е организиран в дистанционна форма на обучение и е с продължителност две години (4 семестъра) и завършва със защита на дипломна работа.

За студентите завършили ОКС "Професионален бакалавър" в професионално направление 3.7. Администрация и управление, курсът е организиран в дистанционна форма на обучение и е с продължителност две години (4 семестъра) и завършва, по избор на студента, със защита на дипломна работа или държавен изпит. 

4. Знания

Завършилите магистърската програма "Публична администрация" притежават широк спектър от теоретични и практически знания, голяма част от които са специализирани в областта на публичната администрация и надграждат достигнатото в предходния етап на обучение. 
        По-конкретно завършилите магистърската програма познават, разбират и изразяват теории, концепции, принципи и закономерности, свързани с: 
•    организационното и оперативно управление в публични организации, 
•    мениджмънта на бизнес процеси в публичния сектор, проектното управление и оценка на програми и проекти 
•    стратегическата и оперативна рамка от национални и регионални документи за управление на регионалното развитие, 
•    принципите, способите, инструментите и механизмите за регионално планиране, системата за управление на структурните фондове, взаимоотношения между различните нива на управление, финансиране на регионални проекти и др. 
•    устойчивото регионално развитие, включващо освен икономически, и социални и екологични цели. 
•    поведенческите аспекти при управлението на човешки ресурси в публичния сектор, етика в публичната администрация и т.н.
В края на курса студентите демонстрират добро владеене на високоспециализирани практически и теоретични знания за публичната администрация, критично осъзнават връзките й с други сектори и на тази база разработват оригинални идеи и решения, въплътени в техните изследователски тези при защитата на дипломни работи.

5. Умения

Завършилите магистърска програма "Публична администрация":
•    владеят богат набор от практически и познавателни умения и подходи, необходими за разбирането на абстрактни проблеми и разработването на творчески решения в областта на публичната администрация
•    могат да диагностицират проблеми, свързани с публичната администрация в различен ракурс и да предлагат решения, като се основават на съвременни изследвания чрез интегриране на знания от нови или интердисциплинарни области, проявяват способност за генериране на нови знания и процедури, изискващи провеждането на научни изследвания и въвеждане на иновации
•    могат да формулират адекватна преценка в ситуации, характеризиращи се с непълна или ограничена информация и непредсказуемост 
•    развиват нови и разнообразни умения в отговор на новопоявяващи се знания и практики 
•    демонстрират свободно прилагане на иновативни методи и инструменти, отличаващи се с иновативност при решаването на сложни задачи и непредвидими проблеми в работата на публичната администрация
•    намират и поддържат аргументи при решаване на проблеми с интердисциплинарен характер 
•    проявяват инициативност в работата и ученето в сложна и непредвидима среда,  изискващи решаване на проблеми с множество взаимодействащи си фактори

6. Компетентности


6.1. Самостоятелност и отговорност

Завършилите магистърската програма:
•    умеят да изгражда административно-организационни структури и самостоятелно да управлява екипи за решаването на сложни проблеми в непредсказуема среда, с множество взаимодействащи фактори и вариативни възможности
•    демонстрират овладяност в оперативно взаимодействие при управлението на промяната в сложна заобикаляща среда 
•    проявяват творчество и новаторство при разработването на проекти в публичния сектор
•    инициират процеси и организират дейности, изискващи висока степен на съгласуваност
•    формулират политики и демонстрират лидерски качества за реализацията им

6.2. Компетентности за учене

Обучаваните по магистърската програма:
•    системно и задълбочено оценяват познанията си и идентифицира потребности от нови знания, свързани с публичната администрация
•    демонстрират висока степен на самостоятелност и лесно се ориентират в сложно  учебно съдържание, прилагайки собствени подходи и методи към овладяването му
•    използват разнообразни методи и техники за усвояване на комплексно учебно съдържание
•    владеят богат понятиен апарат и проявяват способности за концептуално и абстрактно мислене

6.3. Комуникативни и социални компетентности

Завършилите магистърската програма:
•    умеят да представят ясно и достъпно собствени схващания, формулировки на  проблеми и възможни решения пред специализирана и неспециализирана  аудитория, използвайки богат набор от техники и подходи 
•    разработват и излагат аргументирани схващания относно социални процеси и практики в публичния сектор и обосновават предложения за тяхното усъвършенстване или промяна
•    пълноценно общуват на някои от най-разпространени те европейски езици

6.4. Професионални компетентности

Професионалните компетентности на завършилите МП „ Публична администрация“ са свързани с:
•    събиране, обработване и интерпретиране на специализирана информация, необходима за решаването на сложни проблеми от областта на публичната администрация 
•    интегриране на широк спектър от знания и източници на информация в нов и сравнително непознат контекст 
•    извършване на обосновани преценки и намиране на решения в сложна среда на разнообразни взаимодействия
•    решаване на проблеми чрез интегриране на комплексни източници на знание, в условия на недостатъчна налична информация, в нова непозната среда 
•    иницииране на промени и за управление на процеси на развитие в сложни условия 
•    ангажиране с важни научни,  социални и нравствени проблеми на публичния сектор, възникващи в процеса  на работата или обучението

7. Кратка характеристика на академичния състав

Обучението по магистърска програма „Публична администрация” се организира от катедра “Стратегическо планиране” в Стопанска Академия. На основен трудов договор са хабилитирани преподаватели и доктори, които имат компетенции и притежават богат опит в практиката на управление на организации от публичния сектор, като част от изпълнителната власт, в управление и оценка на проекти, подготовка на стратегии, планове и програми на регионално ниво, изграждане на системи за управление, взаимодействие с неправителствен сектор и др.

8. Професионална реализация

Завършилите магистърската програма по "Публична администрация" могат да се реализират като мениджъри с висока квалификация в дирекции на държавната и местната администрация, в организациите за публични услуги, в неправителствения сектор, в международни организации и други, да бъдат ръководители, координатори, експерти, консултанти и оценители на проекти в различни административни структури както у нас, така и в страните от ЕС.

9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация

Образователно-квалификационна степен на завършилите магистърската програма: Магистър по администрация и управление.
    Професионална квалификация на специалиста, обучаван по магистърската програма: мениджър по публична администрация.