Квалификационна характеристика
на магистърска програма "Публична администрация"
1. Обща характеристика на специалността
Ръководството на програмата се осъществява от катедра “Стратегическо планиране” в Стопанска академия "Д. А. Ценов", като водеща обучението на студенти бакалавърска степен от същата специалност. Катедрата разглежда обучението като сериозно и отговорно предизвикателство при подготовката на мотивирани експерти, специалисти и ръководни кадри в публичния сектор.
2. Образователни цели
3. Организация и продължителност на обучението
За студентите завършили ОКС "Бакалавър" или ОКС „Магистър” в професионални направления 3.8. Икономика, 3.7. Администрация и управление или 3.9. Туризъм, курсът е организиран в двете форми на обучение (редовна и дистанционна) и е с продължителност една година (2 семестъра), и завършва, по избор на студента, със защита на дипломна работа или държавен изпит.
За студентите завършили ОКС
"Бакалавър" или ОКС „Магистър” в професионални направления различни
от 3.8. Икономика, 3.7. Администрация и управление или 3.9. Туризъм,
курсът е организиран в дистанционна форма на обучение и е с продължителност две
години (4 семестъра) и завършва със защита на дипломна работа.
За студентите завършили ОКС "Професионален бакалавър" в професионално направление 3.7. Администрация и управление, курсът е организиран в дистанционна форма на обучение и е с продължителност две години (4 семестъра) и завършва, по избор на студента, със защита на дипломна работа или държавен изпит.
4. Знания
По-конкретно завършилите магистърската програма познават, разбират и изразяват теории, концепции, принципи и закономерности, свързани с:
• организационното и оперативно управление в публични организации,
• мениджмънта на бизнес процеси в публичния сектор, проектното управление и оценка на програми и проекти
• стратегическата и оперативна рамка от национални и регионални документи за управление на регионалното развитие,
• принципите, способите, инструментите и механизмите за регионално планиране, системата за управление на структурните фондове, взаимоотношения между различните нива на управление, финансиране на регионални проекти и др.
• устойчивото регионално развитие, включващо освен икономически, и социални и екологични цели.
• поведенческите аспекти при управлението на човешки ресурси в публичния сектор, етика в публичната администрация и т.н.
В края на курса студентите демонстрират добро владеене на високоспециализирани практически и теоретични знания за публичната администрация, критично осъзнават връзките й с други сектори и на тази база разработват оригинални идеи и решения, въплътени в техните изследователски тези при защитата на дипломни работи.
5. Умения
• владеят богат набор от практически и познавателни умения и подходи, необходими за разбирането на абстрактни проблеми и разработването на творчески решения в областта на публичната администрация
• могат да диагностицират проблеми, свързани с публичната администрация в различен ракурс и да предлагат решения, като се основават на съвременни изследвания чрез интегриране на знания от нови или интердисциплинарни области, проявяват способност за генериране на нови знания и процедури, изискващи провеждането на научни изследвания и въвеждане на иновации
• могат да формулират адекватна преценка в ситуации, характеризиращи се с непълна или ограничена информация и непредсказуемост
• развиват нови и разнообразни умения в отговор на новопоявяващи се знания и практики
• демонстрират свободно прилагане на иновативни методи и инструменти, отличаващи се с иновативност при решаването на сложни задачи и непредвидими проблеми в работата на публичната администрация
• намират и поддържат аргументи при решаване на проблеми с интердисциплинарен характер
• проявяват инициативност в работата и ученето в сложна и непредвидима среда, изискващи решаване на проблеми с множество взаимодействащи си фактори
6. Компетентности
6.1. Самостоятелност и отговорност
• умеят да изгражда административно-организационни структури и самостоятелно да управлява екипи за решаването на сложни проблеми в непредсказуема среда, с множество взаимодействащи фактори и вариативни възможности
• демонстрират овладяност в оперативно взаимодействие при управлението на промяната в сложна заобикаляща среда
• проявяват творчество и новаторство при разработването на проекти в публичния сектор
• инициират процеси и организират дейности, изискващи висока степен на съгласуваност
• формулират политики и демонстрират лидерски качества за реализацията им
6.2. Компетентности за учене
• системно и задълбочено оценяват познанията си и идентифицира потребности от нови знания, свързани с публичната администрация
• демонстрират висока степен на самостоятелност и лесно се ориентират в сложно учебно съдържание, прилагайки собствени подходи и методи към овладяването му
• използват разнообразни методи и техники за усвояване на комплексно учебно съдържание
• владеят богат понятиен апарат и проявяват способности за концептуално и абстрактно мислене
6.3. Комуникативни и социални компетентности
• умеят да представят ясно и достъпно собствени схващания, формулировки на проблеми и възможни решения пред специализирана и неспециализирана аудитория, използвайки богат набор от техники и подходи
• разработват и излагат аргументирани схващания относно социални процеси и практики в публичния сектор и обосновават предложения за тяхното усъвършенстване или промяна
• пълноценно общуват на някои от най-разпространени те европейски езици
6.4. Професионални компетентности
• събиране, обработване и интерпретиране на специализирана информация, необходима за решаването на сложни проблеми от областта на публичната администрация
• интегриране на широк спектър от знания и източници на информация в нов и сравнително непознат контекст
• извършване на обосновани преценки и намиране на решения в сложна среда на разнообразни взаимодействия
• решаване на проблеми чрез интегриране на комплексни източници на знание, в условия на недостатъчна налична информация, в нова непозната среда
• иницииране на промени и за управление на процеси на развитие в сложни условия
• ангажиране с важни научни, социални и нравствени проблеми на публичния сектор, възникващи в процеса на работата или обучението
7. Кратка характеристика на академичния състав
8. Професионална реализация
9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация
Професионална квалификация на специалиста, обучаван по магистърската програма: мениджър по публична администрация.