Квалификационна характеристика
на магистърска програма "Образователен мениджмънт"
1. Обща характеристика на специалността
Магистърската програма „Образователен мениджмънт“ е насочена към практическите потребности на учители от основния и средния курс на обучение, директори и заместник директори, счетоводители, финансисти и финансови контрольори на учебни заведения, както и на кандидати за заемане на тези длъжности. Тя е подходяща също за служители в регионалните управления по образование и МОН, както и за общински специалисти в дирекциите и отделите по образование.
Компетентностният профил на магистърската програма е формиран/изграден въз основа на спецификата на обучението на студентите в професионално направление 3.7 Администрация и управление, в съответствие с Европейската квалификационна рамка (ЕКР), Националната квалификационна рамка на Р България (НКР) и Рамката за дигитална компетентност (DigComp 2.0). В съдържателния обхват на компетентностния профил са включени основните компоненти на компетентностната характеристика, съобразени с предоставянето на ключовите умения за учене през целия живот, дефинирани от Европейската комисия (знания, умения и компетенции, необходими за личностно, социално и професионално развитие, включително езикови, дигитални и предприемачески умения, повишаващи самостоятелността, отговорността и пригодността за работа, развиващи комуникационни умения за социална интеграция и активна гражданска позиция, и др.).
В условията на влошена демографска ситуация и финансиране на училищата на базата на разходни стандарти за издръжка на един ученик, учебните заведения у нас практически са в условията на конкуренция за привличане на повече обучаеми. Въвеждането на делегираните бюджети в училищата и по-голямата им финансова самостоятелност изискват училищните ръководства да бъдат добри администратори, да могат да провеждат ефективни кампании за привличане на ученици, да познават принципите на бюджетното финансиране, да прилагат ефективни методи за финансово управление и контрол.
Европейските интеграционни процеси и стремежът към изграждане на единно образователно пространство в ЕС предполага взаимно опознаване между образователните структури на страните-членки и стремеж към конвертируемост на знанията. Студентите получават знания за европейските цели в областта на образованието за системите за учене през целия живот, прилагани у нас и в Европа, както и за управление на знанието, като нова управленска концепция.
Преподаването на учебния материал и неговото усвояване предполага използването както на класическите методи – лекции, семинарни занятия, така и на методи като сравнителен анализ на конкретни казуси през базата данни на Центъра за развитие на човешките ресурси и др.
В условията на влошена демографска ситуация и финансиране на училищата на базата на разходни стандарти за издръжка на един ученик, учебните заведения у нас практически са в условията на конкуренция за привличане на повече обучаеми. Въвеждането на делегираните бюджети в училищата и по-голямата им финансова самостоятелност изискват училищните ръководства да бъдат добри администратори, да могат да провеждат ефективни кампании за привличане на ученици, да познават принципите на бюджетното финансиране, да прилагат ефективни методи за финансово управление и контрол.
Европейските интеграционни процеси и стремежът към изграждане на единно образователно пространство в ЕС предполага взаимно опознаване между образователните структури на страните-членки и стремеж към конвертируемост на знанията. Студентите получават знания за европейските цели в областта на образованието за системите за учене през целия живот, прилагани у нас и в Европа, както и за управление на знанието, като нова управленска концепция.
Преподаването на учебния материал и неговото усвояване предполага използването както на класическите методи – лекции, семинарни занятия, така и на методи като сравнителен анализ на конкретни казуси през базата данни на Центъра за развитие на човешките ресурси и др.
2. Образователни цели
Целта на магистърската програма „Образователен мениджмънт“ е да подготви съвременни специалисти, способни ефективно да управляват образователни единици – училища, учебни центрове, центрове за извънучилищна подготовка, колежи и висши учебни заведения, както и квалифицирани служители на регионалните управления по образованието, в специализираните звена по образование на общинските администрации и МОН.
3. Организация и продължителност на обучението
За студентите завършили ОКС "Бакалавър" или ОКС „Магистър” в професионални направления 3.8. Икономика, 3.7. Администрация и управление или 3.9. Туризъм, курсът е организиран в двете форми на обучение (редовна и дистанционна) и е с продължителност една година (2 семестъра), и завършва, по избор на студента, със защита на дипломна работа или държавен изпит.
За студентите завършили ОКС "Бакалавър" или ОКС „Магистър” в професионални направления различни от 3.8. Икономика, 3.7. Администрация и управление или 3.9. Туризъм, курсът е организиран в дистанционна форма на обучение и е с продължителност две години (4 семестъра) и завършва със защита на дипломна работа.
За студентите завършили ОКС "Професионален бакалавър" в професионално направление 3.7. Администрация и управление, курсът е организиран в дистанционна форма на обучение и е с продължителност две години (4 семестъра) и и завършва, по избор на студента, със защита на дипломна работа или държавен изпит..
4. Знания
Завършилите магистърската програма "Образователен мениджмънт" притежават широк спектър от теоретични и практически знания за управление на образователни единици. По-конкретно завършилите магистърската програма познават, разбират и изразяват теории, концепции, принципи и закономерности, свързани с:
• подходите, принципите, методите за управление на процесите в образователните институции, насочени към външната среда – потребителите на образователни услуги и вътрешната среда – ориентирани към вътрешната организация на административната дейност;
• принципите и методите за управление на делегираните бюджети в образователните институции;
• политиката на ЕС и на страните членки за учене през целия живот, необходима за формиране на конкурентоспособна работна сила;
• същността и изграждането на системи за управление на знанията, което ще доближи училищата до понятието „учеща организация”, в която обучението е едновременно цел и средство за постигане на конкурентоспособност;
• организационното и оперативно управление на образователните единици;
• мениджмънта на бизнес процеси в образователните единици, проектното управление и оценка на програми и проекти
• стратегическата и оперативна рамка от национални и регионални документи за управление на образователните единици,
• поведенческите аспекти при управлението на човешки ресурси в образователните единици, етика в публичната администрация и т.н.
В края на курса студентите демонстрират добро владеене на високоспециализирани практически и теоретични знания за управление на образователните единици, критично осъзнават връзките им с други сектори и на тази база разработват оригинални идеи и решения, въплътени в техните изследователски тези при защитата на дипломни работи.
• подходите, принципите, методите за управление на процесите в образователните институции, насочени към външната среда – потребителите на образователни услуги и вътрешната среда – ориентирани към вътрешната организация на административната дейност;
• принципите и методите за управление на делегираните бюджети в образователните институции;
• политиката на ЕС и на страните членки за учене през целия живот, необходима за формиране на конкурентоспособна работна сила;
• същността и изграждането на системи за управление на знанията, което ще доближи училищата до понятието „учеща организация”, в която обучението е едновременно цел и средство за постигане на конкурентоспособност;
• организационното и оперативно управление на образователните единици;
• мениджмънта на бизнес процеси в образователните единици, проектното управление и оценка на програми и проекти
• стратегическата и оперативна рамка от национални и регионални документи за управление на образователните единици,
• поведенческите аспекти при управлението на човешки ресурси в образователните единици, етика в публичната администрация и т.н.
В края на курса студентите демонстрират добро владеене на високоспециализирани практически и теоретични знания за управление на образователните единици, критично осъзнават връзките им с други сектори и на тази база разработват оригинални идеи и решения, въплътени в техните изследователски тези при защитата на дипломни работи.
5. Умения
Завършилите магистърска програма "Образователен мениджмънт":
• владеят богат набор от практически и познавателни умения и подходи, необходими за разбирането на абстрактни проблеми и разработването на творчески решения в областта на управлението на образователни единици;
• могат да диагностицират проблеми, свързани с образователния мениджмънт в различен ракурс и да предлагат решения, като се основават на съвременни изследвания чрез интегриране на знания от нови или интердисциплинарни области, проявяват способност за генериране на нови знания и процедури, изискващи провеждането на научни изследвания и въвеждане на иновации;
• могат да формулират адекватна преценка в ситуации, характеризиращи се с непълна или ограничена информация и непредсказуемост;
• развиват нови и разнообразни умения в отговор на новопоявяващи се знания и практики;
• демонстрират свободно прилагане на иновативни методи и инструменти, отличаващи се с иновативност при решаването на сложни задачи и непредвидими проблеми в работата на образователните единици;
• намират и поддържат аргументи при решаване на проблеми с интердисциплинарен характер
• проявяват инициативност в работата и ученето в сложна и непредвидима среда, изискващи решаване на проблеми с множество взаимодействащи си фактори;
• изготвят стратегически, SWOT и PEST анализи, да избират стратегии и приоритети за развитие, да поставят стратегически и оперативни цели за развитие на образователните единици;
• управляват проекти, финансирани от ЕФ или други донори, използвайки съвременни софтуерни продукти, вкл. Microsoft Project Professional и Primavera;
• разработват и управляват делегирани бюджети;
• внедряват ефективни системи за финансово управление и контрол;
• изграждат и управляват екипи;
• повишават капацитета на административните структури в образованието;
• изграждат системи за управление на знанието;
• прилагат системи за учене през целия живот.
• владеят богат набор от практически и познавателни умения и подходи, необходими за разбирането на абстрактни проблеми и разработването на творчески решения в областта на управлението на образователни единици;
• могат да диагностицират проблеми, свързани с образователния мениджмънт в различен ракурс и да предлагат решения, като се основават на съвременни изследвания чрез интегриране на знания от нови или интердисциплинарни области, проявяват способност за генериране на нови знания и процедури, изискващи провеждането на научни изследвания и въвеждане на иновации;
• могат да формулират адекватна преценка в ситуации, характеризиращи се с непълна или ограничена информация и непредсказуемост;
• развиват нови и разнообразни умения в отговор на новопоявяващи се знания и практики;
• демонстрират свободно прилагане на иновативни методи и инструменти, отличаващи се с иновативност при решаването на сложни задачи и непредвидими проблеми в работата на образователните единици;
• намират и поддържат аргументи при решаване на проблеми с интердисциплинарен характер
• проявяват инициативност в работата и ученето в сложна и непредвидима среда, изискващи решаване на проблеми с множество взаимодействащи си фактори;
• изготвят стратегически, SWOT и PEST анализи, да избират стратегии и приоритети за развитие, да поставят стратегически и оперативни цели за развитие на образователните единици;
• управляват проекти, финансирани от ЕФ или други донори, използвайки съвременни софтуерни продукти, вкл. Microsoft Project Professional и Primavera;
• разработват и управляват делегирани бюджети;
• внедряват ефективни системи за финансово управление и контрол;
• изграждат и управляват екипи;
• повишават капацитета на административните структури в образованието;
• изграждат системи за управление на знанието;
• прилагат системи за учене през целия живот.
6. Компетентности
6.1. Самостоятелност и отговорност
Завършилите магистърската програма:
• умеят да изгражда административно-организационни структури и самостоятелно да управлява екипи за решаването на сложни проблеми в непредсказуема среда, с множество взаимодействащи фактори и вариативни възможности;
• демонстрират овладяност в оперативно взаимодействие при управлението на промяната в сложна заобикаляща среда;
• проявяват творчество и новаторство при разработването на проекти в образованието;
• инициират процеси и организират дейности, изискващи висока степен на съгласуваност;
• формулират политики и демонстрират лидерски качества за реализацията им.
• умеят да изгражда административно-организационни структури и самостоятелно да управлява екипи за решаването на сложни проблеми в непредсказуема среда, с множество взаимодействащи фактори и вариативни възможности;
• демонстрират овладяност в оперативно взаимодействие при управлението на промяната в сложна заобикаляща среда;
• проявяват творчество и новаторство при разработването на проекти в образованието;
• инициират процеси и организират дейности, изискващи висока степен на съгласуваност;
• формулират политики и демонстрират лидерски качества за реализацията им.
6.2. Компетентности за учене
Обучаваните по магистърската програма:
• системно и задълбочено оценяват познанията си и идентифицира потребности от нови знания, свързани с управление на образованието;
• демонстрират висока степен на самостоятелност и лесно се ориентират в сложно учебно съдържание, прилагайки собствени подходи и методи към овладяването му;
• използват разнообразни методи и техники за усвояване на комплексно учебно съдържание;
• владеят богат понятиен апарат и проявяват способности за концептуално и абстрактно мислене.
• системно и задълбочено оценяват познанията си и идентифицира потребности от нови знания, свързани с управление на образованието;
• демонстрират висока степен на самостоятелност и лесно се ориентират в сложно учебно съдържание, прилагайки собствени подходи и методи към овладяването му;
• използват разнообразни методи и техники за усвояване на комплексно учебно съдържание;
• владеят богат понятиен апарат и проявяват способности за концептуално и абстрактно мислене.
6.3. Комуникативни и социални компетентности
Завършилите магистърската програма:
• умеят да представят ясно и достъпно собствени схващания, формулировки на проблеми и възможни решения пред специализирана и неспециализирана аудитория, използвайки богат набор от техники и подходи;
• разработват и излагат аргументирани схващания относно социални процеси и практики в управлението на образователните единици и обосновават предложения за тяхното усъвършенстване или промяна;;
• пълноценно общуват на някои от най-разпространени те европейски езици.
• умеят да представят ясно и достъпно собствени схващания, формулировки на проблеми и възможни решения пред специализирана и неспециализирана аудитория, използвайки богат набор от техники и подходи;
• разработват и излагат аргументирани схващания относно социални процеси и практики в управлението на образователните единици и обосновават предложения за тяхното усъвършенстване или промяна;;
• пълноценно общуват на някои от най-разпространени те европейски езици.
6.4. Професионални компетентности
Професионалните компетентности на завършилите МП „Образователен мениджмънт“ са свързани с:
• събиране, обработване и интерпретиране на специализирана информация, необходима за решаването на сложни проблеми от областта на управление на образованието;
• интегриране на широк спектър от знания и източници на информация в нов и сравнително непознат контекст;
• извършване на обосновани преценки и намиране на решения в сложна среда на разнообразни взаимодействия;
• решаване на проблеми чрез интегриране на комплексни източници на знание, в условия на недостатъчна налична информация, в нова непозната среда;
• иницииране на промени и за управление на процеси на развитие в сложни условия;
• ангажиране с важни научни, социални и нравствени проблеми на образователните единици, възникващи в процеса на работа или обучение.
• събиране, обработване и интерпретиране на специализирана информация, необходима за решаването на сложни проблеми от областта на управление на образованието;
• интегриране на широк спектър от знания и източници на информация в нов и сравнително непознат контекст;
• извършване на обосновани преценки и намиране на решения в сложна среда на разнообразни взаимодействия;
• решаване на проблеми чрез интегриране на комплексни източници на знание, в условия на недостатъчна налична информация, в нова непозната среда;
• иницииране на промени и за управление на процеси на развитие в сложни условия;
• ангажиране с важни научни, социални и нравствени проблеми на образователните единици, възникващи в процеса на работа или обучение.
7. Кратка характеристика на академичния състав
Обучението по магистърска програма „Образователен мениджмънт” се организира от катедра “Стратегическо планиране” в Стопанска академия. На основен трудов договор са хабилитирани преподаватели и доктори, които имат компетенции и притежават богат опит в практиката на управление на организации от публичния сектор, в т.ч. на функция „Образование“, в управление и оценка на проекти, подготовка на стратегии, планове и програми за развитие на образованието, изграждане на системи за управление, взаимодействие с неправителствен сектор и др.
8. Професионална реализация
Завършилите магистърската програма по "Образователен мениджмънт" могат да се реализират като мениджъри с висока квалификация в образователни единици – училища, учебни центрове, университети, центрове за професионално обучение и др., дирекции на държавната и местната администрация, регионални управления по образование, в неправителствения сектор, в международни организации и други, да бъдат ръководители, координатори, експерти, консултанти в областта на управление на образованието.
9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация
Образователно-квалификационна степен на завършилите магистърската програма: Магистър по администрация и управление.
Професионална квалификация на специалиста, обучаван по магистърската програма: мениджър в образованието.
Професионална квалификация на специалиста, обучаван по магистърската програма: мениджър в образованието.