Квалификационна характеристика
на магистърска програма "Регионалистика"
1. Обща характеристика на специалността
Магистърската програма “Регионалистика” е съобразена с постиженията на водещи университети в страната и чужбина, които осъществяват обучение по т.нар. Area Studies или Regional Studies. В този смисъл програмата е актуална и до голяма степен гарантира успешната реализация на завършилите студенти както в България, така и в други страни на ЕС. Стопанска академия "Д. А. Ценов" възлага ръководството на магистърската програма на катедра "Стратегическо планиране", имаща утвърдени позиции в областта на регионалното развитие и териториалния мениджмънт.
Компетентностният профил на магистърската програма е формиран/изграден въз основа на спецификата на обучението на студентите в професионално направление 3.7 Администрация и управление, в съответствие с Европейската квалификационна рамка (ЕКР), Националната квалификационна рамка на Р България (НКР) и Рамката за дигитална компетентност (DigComp 2.0). В съдържателния обхват на компетентностния профил са включени основните компоненти на компетентностната характеристика, съобразени с предоставянето на ключовите умения за учене през целия живот, дефинирани от Европейската комисия (знания, умения и компетенции, необходими за личностно, социално и професионално развитие, включително езикови, дигитални и предприемачески умения, повишаващи самостоятелността, отговорността и пригодността за работа, развиващи комуникационни умения за социална интеграция и активна гражданска позиция, и др.).
2. Образователни цели
Целта на обучението по магистърската програма е
свързана с подготовката на експерти в областта на регионалното развитие от
различни равнища на териториалното и административното устройство на страната,
познаващи европейския опит в разработване
и прилагане на политики и инструменти за регионално и местно развитие.
3. Организация и продължителност на обучението
За студентите завършили ОКС
"Бакалавър" или ОКС „Магистър” в професионални направления 3.8.
Икономика, 3.7. Администрация и управление или 3.9. Туризъм, курсът е
организиран в двете форми на обучение (редовна и дистанционна) и е с
продължителност една година (2 семестъра),
За студентите завършили ОКС
"Бакалавър" или ОКС „Магистър” в професионални направления различни
от 3.8. Икономика, 3.7. Администрация и управление или 3.9. Туризъм,
курсът е организиран в дистанционна форма на обучение и е с продължителност две
години (4 семестъра),
За студентите завършили ОКС "Професионален бакалавър" в професионално направление 3.7. Администрация и управление, курсът е организиран в дистанционна форма на обучение и е с продължителност две години (4 семестъра) и и завършва, по избор на студента, със защита на дипломна работа или държавен изпит.
4. Знания
Завършилите магистърската програма "Регионалистика" притежават широк спектър от теоретични и практически знания, голяма част от които са специализирани в областта на териториалното управление и планиране, и надграждат достигнатото в предходния етап на обучение. По-конкретно в края на курса обучаемите познават и разбират:
- принципите и закономерностите на регионалната политика и регионалното развитие, регионалния маркетинг, иновациите в публичния сектор, системите за управление и контрол в публичния сектор, териториалното планиране
- подходите на регионалното развитие на различните нива: общинско, областно, по райони за планиране, и техните проекции на национално ниво
- инструментите на стратегическото планиране в териториалните единици
- концепции за устойчивото регионално развитие, включващо освен икономически, и социални и екологични цели
- инструментите и механизмите за разработване и оценка на публични политики и програми
- подходите и методите за управление на бизнес процеси в публичната администрация
- подходи за управление на знанието и концепциите за управление на бизнес процеси в организации от публичния сектор
- принципите и закономерностите за управление на проекти за регионално развитие и управление на градската среда и др.
Завършилите обучението си демонстрират добро владеене на високоспециализирани практически и теоретични знания за регионалното развитие, критично осъзнаване на знанията и на тази база разработват оригинални идеи и решения, въплътени в техните изследователски тези при защитата на дипломни работи.
5. Умения
Завършилите
магистърска програма "Регионалистика":
- владеят богат набор от практически и
познавателни умения и подходи, необходими за разбирането на абстрактни проблеми
и разработването на творчески решения в областта на регионалното развитие
- могат да диагностицират проблеми, свързани с регионалното
развитие и да предлагат решения, като се основават на съвременни изследвания
чрез интегриране на знания от нови или интердисциплинарни области, проявяват
способност за генериране на нови знания и процедури, изискващи провеждането на
научни изследвания и въвеждане на иновации, свързани с регионалното развитие
- могат да формулират адекватна преценка в ситуации, характеризиращи се с непълна или ограничена информация и непредсказуемост
- развиват нови и разнообразни умения в отговор на новопоявяващи се знания и практики
- демонстрират свободно прилагане на методи и инструменти, отличаващи се с иновативност при решаването на сложни задачи и непредвидими проблеми в контекста на регионалното развитие
- намират и поддържат аргументи при решаване на проблеми с интердисциплинарен характер
- проявяват инициативност в работата и ученето в сложна и непредвидима среда, изискващи решаване на проблеми с множество взаимодействащи си фактори
6. Компетентности
6.1. Самостоятелност и отговорност
Завършилите магистърската програма:
- умеят да изгражда административно-организационни структури и самостоятелно да управлява екипи за решаването на сложни проблеми в непредсказуема среда, с множество взаимодействащи фактори и вариативни възможности
- демонстрират овладяност в оперативно взаимодействие при управлението на промяната в сложна заобикаляща среда
- проявяват творчество и новаторство при разработването на проекти за териториално развитие
- инициират процеси и организират дейности, изискващи висока степен на съгласуваност
- формулират политики и демонстрират лидерски качества за реализацията им
6.2. Компетентности за учене
- системно и задълбочено оценяват познанията си и идентифицира потребности от нови знания, свързани с регионалното развитие
- демонстрират висока степен на самостоятелност и лесно се ориентират в сложно учебно съдържание, прилагайки собствени подходи и методи към овладяването му
- използват разнообразни методи и техники за усвояване на комплексно учебно съдържание
- владеят богат понятиен апарат и проявяват способности за концептуално и абстрактно мислене
6.3. Комуникативни и социални компетентности
Завършилите магистърската програма:
- умеят да представят ясно и достъпно собствени схващания, формулировки на проблеми и възможни решения пред специализирана и неспециализирана аудитория, използвайки богат набор от техники и подходи
- разработват и излагат аргументирани схващания относно социални процеси и практики управлението на териториалното развитие и обосновават предложения за тяхното усъвършенстване или промяна
- пълноценно общуват на някои от най-разпространени те европейски езици
6.4. Професионални компетентности
Професионалните компетентности на завършилите магистърска програма "Регионалистика" са свързани с:
- събиране, обработване и интерпретиране на специализирана информация, необходима за решаването на сложни проблеми от областта на управлението на териториалното развитие
- интегриране на широк спектър от знания и източници на информация в нов и сравнително непознат контекст
- извършване на обосновани преценки и намиране на решения в сложна среда на разнообразни взаимодействия
- решаване на проблеми чрез интегриране на комплексни източници на знание, в условия на недостатъчна налична информация, в нова непозната среда
- иницииране на промени и за управление на процеси на развитие в сложни условия
- ангажиране с важни научни, социални и нравствени проблеми на управлението в териториален аспект, възникващи в процеса на работата или обучението
7. Кратка характеристика на академичния състав
Обучението
по магистърска програма "Регионалистика" се организира от катедра
“Стратегическо планиране” в Стопанска Академия. На основен трудов договор са
хабилитирани преподаватели и доктори, които имат компетенции и притежават богат
опит в практиката на управление на организации от публичния сектор, като част
от изпълнителната власт, в управление и оценка на проекти, подготовка на
стратегии, планове и програми на регионално ниво, изграждане на системи за
управление, взаимодействие с неправителствен сектор и др.
8. Професионална реализация
Завършилите
магистърската програма "Регионалистика" могат да се реализират
като мениджъри с висока квалификация в централната и местната администрация, в
неправителствени организации, предоставящи
специализирани услуги в областта на регионалното развитие, в международни
организации и други, да бъдат ръководители, координатори, анализатори, експерти,
консултанти и оценители на проекти в различни административни структури както у
нас, така и в страните от ЕС.
9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация
Образователно-квалификационна степен на завършилите магистърската програма: Магистър по администрация и управление. Професионална квалификация на специалиста, обучаван по магистърската програма: мениджър.