Квалификационна характеристика
на магистърска програма "Регионалистика"

1. Обща характеристика на специалността

Магистърската програма “Регионалистика” е съобразена с постиженията на водещи университети в страната и чужбина, които осъществяват обучение по т.нар. Area Studies или Regional Studies. В този смисъл програмата е актуална и до голяма степен гарантира успешната реализация на завършилите студенти както в България, така и в други страни на ЕС. Стопанска академия "Д. А. Ценов" възлага ръководството на магистърската програма на катедра "Стратегическо планиране", имаща утвърдени позиции в областта на регионалното развитие и териториалния мениджмънт. 

Компетентностният профил на магистърската програма е формиран/изграден въз основа на спецификата на обучението на студентите в професионално направление 3.7 Администрация и управление, в съответствие с Европейската квалификационна рамка (ЕКР), Националната квалификационна рамка на Р България (НКР) и Рамката за дигитална компетентност (DigComp 2.0). В съдържателния обхват на компетентностния профил са включени основните компоненти на компетентностната характеристика, съобразени с предоставянето на ключовите умения за учене през целия живот, дефинирани от Европейската комисия (знания, умения и компетенции, необходими за личностно, социално и професионално развитие, включително езикови, дигитални и предприемачески умения, повишаващи самостоятелността, отговорността и пригодността за работа, развиващи комуникационни умения за социална интеграция и активна гражданска позиция, и др.).

2. Образователни цели

Целта на обучението по магистърската програма е свързана с подготовката на експерти в областта на регионалното развитие от различни равнища на териториалното и административното устройство на страната, познаващи европейския опит в разработване и прилагане на политики и инструменти за регионално и местно развитие.

3. Организация и продължителност на обучението

За студентите завършили ОКС "Бакалавър" или ОКС „Магистър” в професионални направления 3.8. Икономика, 3.7. Администрация и управление или 3.9. Туризъм, курсът е организиран в двете форми на обучение (редовна и дистанционна) и е с продължителност една година (2 семестъра),  и завършва, по избор на студента, със защита на дипломна работа или държавен изпит.

За студентите завършили ОКС "Бакалавър" или ОКС „Магистър” в професионални направления различни от  3.8. Икономика, 3.7. Администрация и управление или 3.9. Туризъм, курсът е организиран в дистанционна форма на обучение и е с продължителност две години (4 семестъра), и завършва, по избор на студента, със защита на дипломна работа или държавен изпит.

За студентите завършили ОКС "Професионален бакалавър" в професионално направление 3.7. Администрация и управление, курсът е организиран в дистанционна форма на обучение и е с продължителност две години (4 семестъра) и и завършва, по избор на студента, със защита на дипломна работа или държавен изпит.

4. Знания

Завършилите магистърската програма "Регионалистика" притежават широк спектър от теоретични и практически знания, голяма част от които са специализирани в областта на териториалното управление и планиране, и надграждат достигнатото в предходния етап на обучение. По-конкретно в края на курса обучаемите познават и разбират:

  • принципите и закономерностите на регионалната политика и регионалното развитие, регионалния маркетинг, иновациите в публичния сектор, системите за управление и контрол в публичния сектор, териториалното планиране
  • подходите на регионалното развитие на различните нива: общинско, областно, по райони за планиране, и техните проекции на национално ниво
  • инструментите на стратегическото планиране в териториалните единици
  • концепции за устойчивото регионално развитие, включващо освен икономически, и социални и екологични цели
  • инструментите и механизмите за разработване и оценка на публични политики и програми
  • подходите и методите за управление на бизнес процеси в публичната администрация
  • подходи за управление на знанието и концепциите за управление на бизнес процеси в организации от публичния сектор
  • принципите и закономерностите за управление на проекти за регионално развитие и управление на градската среда и др.

Завършилите обучението си демонстрират добро владеене на високоспециализирани практически и теоретични знания за регионалното развитие, критично осъзнаване на знанията и на тази база разработват оригинални идеи и решения, въплътени в техните изследователски тези при защитата на дипломни работи.

5. Умения

Завършилите магистърска програма "Регионалистика":

  •  владеят богат набор от практически и познавателни умения и подходи, необходими за разбирането на абстрактни проблеми и разработването на творчески решения в областта на регионалното развитие
  • могат да диагностицират проблеми, свързани с регионалното развитие и да предлагат решения, като се основават на съвременни изследвания чрез интегриране на знания от нови или интердисциплинарни области, проявяват способност за генериране на нови знания и процедури, изискващи провеждането на научни изследвания и въвеждане на иновации, свързани с регионалното развитие
  • могат да формулират адекватна преценка в ситуации, характеризиращи се с непълна или ограничена информация и непредсказуемост
  • развиват нови и разнообразни умения в отговор на новопоявяващи се знания и практики
  • демонстрират свободно прилагане на методи и инструменти, отличаващи се с иновативност при решаването на сложни задачи и непредвидими проблеми в контекста на регионалното развитие
  • намират и поддържат аргументи при решаване на проблеми с интердисциплинарен характер
  • проявяват инициативност в работата и ученето в сложна и непредвидима среда,  изискващи решаване на проблеми с множество взаимодействащи си фактори

6. Компетентности


6.1. Самостоятелност и отговорност

Завършилите магистърската програма:

  • умеят да изгражда административно-организационни структури и самостоятелно да управлява екипи за решаването на сложни проблеми в непредсказуема среда, с множество взаимодействащи фактори и вариативни възможности
  • демонстрират овладяност в оперативно взаимодействие при управлението на промяната в сложна заобикаляща среда
  • проявяват творчество и новаторство при разработването на проекти за териториално развитие
  • инициират процеси и организират дейности, изискващи висока степен на съгласуваност
  • формулират политики и демонстрират лидерски качества за реализацията им

6.2. Компетентности за учене

 Обучаваните по магистърската програма:

  • системно и задълбочено оценяват познанията си и идентифицира потребности от нови знания, свързани с регионалното развитие
  • демонстрират висока степен на самостоятелност и лесно се ориентират в сложно  учебно съдържание, прилагайки собствени подходи и методи към овладяването му
  • използват разнообразни методи и техники за усвояване на комплексно учебно съдържание 
  • владеят богат понятиен апарат и проявяват способности за концептуално и абстрактно мислене

6.3. Комуникативни и социални компетентности

Завършилите магистърската програма:

  • умеят да представят ясно и достъпно собствени схващания, формулировки на  проблеми и възможни решения пред специализирана и неспециализирана  аудитория, използвайки богат набор от техники и подходи 
  • разработват и излагат аргументирани схващания относно социални процеси и практики управлението на териториалното развитие и обосновават предложения за тяхното усъвършенстване или промяна
  • пълноценно общуват на някои от най-разпространени те европейски езици

6.4. Професионални компетентности

Професионалните компетентности на завършилите магистърска програма "Регионалистика" са свързани с:

  • събиране, обработване и интерпретиране на специализирана информация, необходима за решаването на сложни проблеми от областта на управлението на териториалното развитие
  • интегриране на широк спектър от знания и източници на информация в нов и сравнително непознат контекст
  • извършване на обосновани преценки и намиране на решения в сложна среда на разнообразни взаимодействия
  • решаване на проблеми чрез интегриране на комплексни източници на знание, в условия на недостатъчна налична информация, в нова непозната среда
  • иницииране на промени и за управление на процеси на развитие в сложни условия
  • ангажиране с важни научни,  социални и нравствени проблеми на управлението в териториален аспект, възникващи в процеса  на работата или обучението

7. Кратка характеристика на академичния състав

Обучението по магистърска програма "Регионалистика" се организира от катедра “Стратегическо планиране” в Стопанска Академия. На основен трудов договор са хабилитирани преподаватели и доктори, които имат компетенции и притежават богат опит в практиката на управление на организации от публичния сектор, като част от изпълнителната власт, в управление и оценка на проекти, подготовка на стратегии, планове и програми на регионално ниво, изграждане на системи за управление, взаимодействие с неправителствен сектор и др.

8. Професионална реализация

Завършилите магистърската програма "Регионалистика" могат да се реализират като мениджъри с висока квалификация в централната и местната администрация, в неправителствени организации,  предоставящи специализирани услуги в областта на регионалното развитие, в международни организации и други, да бъдат ръководители, координатори, анализатори, експерти, консултанти и оценители на проекти в различни административни структури както у нас, така и в страните от ЕС.

9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация

Образователно-квалификационна степен на завършилите магистърската програма: Магистър по администрация и управление. Професионална квалификация на специалиста, обучаван по магистърската програма: мениджър.