Квалификационна характеристика
на магистърска програма "Маркетингов мениджмънт"
1. Обща характеристика на специалността
Магистърска програма „МАРКЕТИНГОВ МЕНИДЖМЪНТ” предлага комплексни знания, чиято цел е да допълнят, задълбочат и надградят фундамента от маркетингови знания и умения, получени от студентите в бакалавърска степен. Тя предлага концепции и инструменти за управление на ключови аспекти на маркетинга, от които се нуждаят съвременните бизнес организации. Програмата е създадена в отговор на засилващото се търсене на висококвалифицирани маркетингови експерти и мениджъри на пазара на труда не само в България, но и в глобален аспект. С включените за изучаване ключови аспекти на маркетинговото управление като стратегически маркетингов мениджмънт, маркетингов инженеринг, управление на клиентското преживяване и бранд мениджмънт, дигитални маркетингови стратегии, управление на маркетинговата ефективност, управление на продажбите, управление на връзките с клиенти и др., програмата осигурява не само получаване на необходимите модерни теоретични и практически знания, но и гарантира на завършилите висока степен на компетентност при управление на маркетинговите дейности във всички сфери на икономиката. Компетентностният профил на магистърската програма е формиран/изграден въз основа на спецификата на обучението на студентите в професионално направление 3.8 Икономика, в съответствие с Европейската квалификационна рамка (ЕКР), Националната квалификационна рамка на Р България (НКР) и Рамката за дигитална компетентност (DigComp 2.0). В съдържателния обхват на компетентностния профил са включени основните компоненти на компетентностната характеристика, съобразени с предоставянето на ключовите умения за учене през целия живот, дефинирани от Европейската комисия (знания, умения и компетенции, необходими за личностно, социално и професионално развитие, включително езикови, дигитални и предприемачески умения, повишаващи самостоятелността, отговорността и пригодността за работа, развиващи комуникационни умения за социална интеграция и активна гражданска позиция, и др.).
2. Образователни цели
Основната
образователна цел на магистърска програма „МАРКЕТИНГОВ МЕНИДЖМЪНТ” е да даде на студентите специализирани знания и да изгради умения за управление на маркетинговата дейност на организацията. Освен управленски компетентности програмата цели изграждане на умения за работа в екип, за решаване на сложни и многоаспектни управленски проблеми и не на последно място, за осъществяване на маркетинговата дейност в условията на мащабна дигитализация на бизнеса и комуникацията с клентите.
3. Организация и продължителност на обучението
Обучението в магистърска програма
„МАРКЕТИНГОВ МЕНИДЖМЪНТ“ се осъществява в редовна, задочна и дистанционна форми. Срокът
на обучение е два семестъра, разположени в четири академични модула. За
студентите, които не са завършили бакалавърска специалност „Маркетинг“ или са
завършили бакалавърска степен в неикономическо направление, е предвидена въвеждаща
дисциплина „Принципи на маркетинга“. Основните два модула съдържат по три специализиращи
дисциплини, третият включва една основна и една задължително избираема
дисциплини, а последният е финализиращ с избор между защита на дипломна работа или полагане на комплексен държавен изпит.
В обучението по програмата са
широко застъпени методики като казусен подход, симулационен подход, проблемно
ориентирани дискусии и самостоятелни разработки. Стимулира се търсенето на
нестандартни подходи при разрешаване на поставени проблеми от практиката.
На студентите се осигурява
достъп до електронни бази с данни, ресурси и публикации от различни области на
маркетинговия мениджмънт. По всяка от предлаганите дисциплини в програмата се
използват облачни платформи за онлайн обучение, виртуални класни стаи, форуми и
чат сесии за онлайн и офлайн дискусии и консултации. При поднасяне на
електронно съдържание учебният процес се провежда синхронно и асинхронно, като
се отчитат интересите и предпочитанията на студентите.
4. Знания
Магистърската
програма “МАРКЕТИНГОВ МЕНИДЖМЪНТ” предоставя специализиращи знания, необходими
за вземане на решения в сферата на съвременното маркетингово управление, приложими
на потребителските и индустриалните пазари. Програмата осигурява задълбочено
познание в областите стратегически маркетингов мениджмънт, маркетингов
инженеринг, управление на клиентското преживяване и бранд мениджмънт, дигитални
маркетингови стратегии, управление на маркетинговите разходи и маркетинговата ефективност, управление на връзките с клиенти и управление на продажбите. Студентите
придобиват интердисциплинарни знания за съвременни организационни и пазарни
процеси и тенденции, както и за нови подходи за вземане на маркетингови решения.
5. Умения
Магистърската програма “МАРКЕТИНГОВ МЕНИДЖМЪНТ” формира у студентите познавателни и
практически умения за интерпретиране
на знания за подходи и методи за управление на различни аспекти на маркетинга
(стратегически и оперативен), за прилагане на методи и инструменти за решаване
на сложни управленски задачи, свързани с клиентите и бранда, за приложение на логическо
мислене и креативност при решаване на нестандартни задачи в дигиталния
маркетинг, за развиване на аналитичното и оценъчното мислене при управление на
маркетинговите разходи, за развиване на способността им за вземане на
независими и структурирани решения в маркетинговия инженеринг, както и представяне
и защита на собствени тези.
6. Компетентности
Като резултат от обучението в магистърската програма “МАРКЕТИНГОВ МЕНИДЖМЪНТ”, студентите
придобиват следните компетентности:
6.1. Самостоятелност и отговорност
Обучението по магистърската програма
допринася за развитие на самостоятелността и отговорността на студентите в
няколко аспекта:
-
усвояване на способности за управляване на сложна професионална дейност като управлението
на маркетинга;
-
способност за поемане на отговорност за вземане на маркетингови управленски решения
в условия на динамично променяща се обкръжаваща среда;
- възможности за изява на личния индивидуален творчески потенциал и иницииране на самостоятелни предложения в управлението на маркетинга;
- способности за обучаване на други лица при екипна работа за постигане на по-висока ефективност на обучителния процес.
6.2. Компетентности за учене
При обучението в магистърската програма студентите
изграждат компетентности за учене, сред които:
-
компетентности
за критичен анализ на съществуващото и новото знание в областта на
маркетинговия мениджмънт;
-
компетентности
за предлагане на нови решения във вече проучени области на маркетинга;
-
способности
за самооценяване;
- способности за усъвършенстване на собствените знания и умения;
- способности за повишаване на собствената професионална квалификация.
6.3. Комуникативни и социални компетентности
Обучението
по магистърската програма формира и редица комуникативни и социални
компетентности, като:
-
студентите да могат да разработват ясни и разбираеми идеи в областта на
маркетинга, както и да поставят проблеми и да предлагат решения за специалисти
и неспециалисти;
-
да демонстрират уважение към другите и разбиране по въпросите на управлението
на маркетинга чрез използване на методи, основани на количествени и качествени
описания и оценки;
- да проявяват широк кръгозор и да демонстрират толерантност, разбиране и солидарност с другите при обсъждане на въпроси, свързани с управлението на маркетинговите дейности;
- в процеса на ползване на маркетингова литература, студентите могат да използват и литература на чужд език.
6.4. Професионални компетентности
Студентите,
завършили магистърската програма, развиват важни професионални компетентности в
следните аспекти:
-
компетентности, свързани със събиране, класифициране, анализиране, оценяване и
интерпретиране на изследователски данни за решаване на конкретни задачи,
свързани с управлението на маркетинга в бизнес организациите;
- способности за добиване на знания и навици в нови и непознати условия;
- способности да правят анализи в по-широк интердисциплинарен контекст
7. Кратка характеристика на академичния състав
Обучението
в магистърска програма „МАРКЕТИНГОВ МЕНИДЖМЪНТ”
се осъществява екипа на катедра "Маркетинг", който включва академични преподаватели с висока квалификация,
експертиза и опит в различни области на маркетинга, които са високо мотивирани и се стремят да прилагат в учебния процес най-модерните техники и иновативни подходи за
преподаване.
8. Професионална реализация
Студентите от програмата “МАРКЕТИНГОВ МЕНИДЖМЪНТ” завършват с необходимата компетентност
за управление на специализирани отдели и
институции, извършващи маркетингови дейности в бизнес организации, нестопански
организации и организации от публичния сектор. Те могат да
прилагат своите знания в национални и международни компании, където да
извършват изпълнителски и управленски функции в маркетинговите отдели и в маркетингови
агенции, включително да участват в мултифункционални екипи за решаване на
конкретни пазарни проблеми. Те могат и да осъществяват консултантски
услуги за компании от различни икономически сектори, маркетингови агенции и
институции, както и да участват с експертизата си в национални и международни проекти.
9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация
Магистърската
степен по “МАРКЕТИНГОВ МЕНИДЖМЪНТ” подготвя маркетингови управленски специалисти,
които се занимават с цялостен маркетингов и функционален мениджмънт на компании, организации и институции от различни сектори.
Завършилите магистърската програма “МАРКЕТИНГОВ МЕНИДЖМЪНТ” придобиват образователно-квалификационна
степен „МАГИСТЪР“, специалност „МАРКЕТИНГОВ МЕНИДЖМЪНТ“, с професионална
квалификация МАГИСТЪР по ИКОНОМИКА.