Квалификационна характеристика
на магистърска програма "Маркетингов мениджмънт"

1. Обща характеристика на специалността

Магистърска програма „МАРКЕТИНГОВ МЕНИДЖМЪНТ” предлага комплексни знания, чиято цел е да допълнят, задълбочат и надградят фундамента от маркетингови познания и умения, получени от студентите в бакалавърска степен. Тя предлага концепции и инструменти за управление на ключови аспекти на маркетинга, от които се нуждаят съвременните бизнес организации.

Програмата е създадена в отговор на засилващото се търсене на висококвалифицирани маркетингови експерти и мениджъри на пазара на труда не само в България, но и в глобален аспект. С включените за изучаване ключови аспекти на маркетинговото управление като стратегически маркетингов мениджмънт, маркетингов инженеринг, управление на клиентското преживяване и бранд мениджмънт, дигитални маркетингови стратегии, управление на маркетинговата ефективност, управление на продажбите, управление на връзките с клиенти и др., програмата осигурява не само получаване на необходимите модерни теоретични и практически знания, но и гарантира на завършилите висока степен на компетентност при управление на маркетинговите дейности във всички сфери на икономиката.

2. Образователни цели

Основната образователна цел на магистърска програма „МАРКЕТИНГОВ МЕНИДЖМЪНТ” е да даде на студентите специализирани знания и да изгради умения за управление на маркетинговата дейност на организацията.  Освен управленски компетентности програмата цели изграждане на умения за работа в екип, за решаване на сложни и многоаспектни управленски проблеми и не на последно място, за осъществяване на маркетинговата дейност в условията на мащабна дигитализация на бизнеса и комуникацията с клентите.  

3. Организация и продължителност на обучението

Обучението в магистърска програма „МАРКЕТИНГОВ МЕНИДЖМЪНТ“ се осъществява в редовна и дистанционна форми. Срокът на обучение е два семестъра, разположени в четири академични модула. За студентите, които не са завършили бакалавърска специалност „Маркетинг“ или са завършили бакалавърска степен в неикономическо направление, е предвидена въвеждаща дисциплина „Принципи на маркетинга“. Основните два модула съдържат по три специализиращи дисциплини, третият включва една основна и една задължително избираема дисциплини, а последният е финализиращ с избор между защита на дипломна работа или полагане на комплексен държавен изпит.

В обучението по програмата са широко застъпени методики като казусен подход, симулационен подход, проблемно ориентирани дискусии и самостоятелни разработки. Стимулира се търсенето на нестандартни подходи при разрешаване на поставени проблеми от практиката.

На студентите се осигурява достъп до електронни бази с данни, ресурси и публикации от различни области на маркетинговия мениджмънт. По всяка от предлаганите дисциплини в програмата се използват облачни платформи за онлайн обучение, виртуални класни стаи, форуми и чат сесии за онлайн и офлайн дискусии и консултации. При поднасяне на електронно съдържание учебният процес се провежда синхронно и асинхронно, като се отчитат интересите и предпочитанията на студентите. 

4. Знания

Магистърската програма “МАРКЕТИНГОВ МЕНИДЖМЪНТ” предоставя специализиращи знания, необходими за вземане на решения в сферата на съвременното маркетингово управление, приложими на потребителските и индустриалните пазари. Програмата осигурява задълбочено познание в областите стратегически маркетингов мениджмънт, маркетингов инженеринг, управление на клиентското преживяване и бранд мениджмънт, дигитални маркетингови стратегии, управление на маркетинговите разходи и маркетинговата ефективност, управление на връзките с клиенти и управление на продажбите. Студентите придобиват интердисциплинарни знания за съвременни организационни и пазарни процеси и тенденции, както и за нови подходи за вземане на маркетингови решения.

5. Умения

Магистърската програма “МАРКЕТИНГОВ МЕНИДЖМЪНТ”, на базата на получените комплексни знания, формира у студентите познавателни и практически умения за интерпретиране на знания за подходи и методи за управление на различни аспекти на маркетинга (стратегически и оперативен), за прилагане на методи и инструменти за решаване на сложни управленски задачи, свързани с клиентите и бранда, за приложение на логическо мислене и креативност при решаване на нестандартни задачи в дигиталния маркетинг, за развиване на аналитичното и оценъчното мислене при управление на маркетинговите разходи, за развиване на способността им за вземане на независими и структурирани решения в маркетинговия инженеринг, както и представяне и защита на собствени тези.

6. Компетентности

Като резултат от обучението в магистърската програма “МАРКЕТИНГОВ МЕНИДЖМЪНТ”, студентите придобиват следните компетентности:

6.1. Самостоятелност и отговорност

Обучението по магистърската програма допринася за развитие на самостоятелността и отговорността на студентите в няколко аспекта:

- усвояване на способности за управляване на сложна професионална дейност като управлението на маркетинга;

- способност за поемане на отговорност за вземане на маркетингови управленски решения в условия на динамично променяща се обкръжаваща среда;

- възможности за изява на личния индивидуален творчески потенциал и иницииране на самостоятелни предложения в управлението на маркетинга; 

- способности за обучаване на други лица при екипна работа за постигане на по-висока ефективност на обучителния процес.

6.2. Компетентности за учене

При обучението в магистърската програма студентите изграждат компетентности за учене, сред които:

-       компетентности за критичен анализ на съществуващото и новото знание в областта на маркетинговия мениджмънт;

-       компетентности за предлагане на нови решения във вече проучени области на маркетинга;

-       способности за самооценяване;

-       способности за усъвършенстване на собствените знания и умения; 

-       способности за повишаване на собствената професионална квалификация.

6.3. Комуникативни и социални компетентности

Обучението по магистърската програма формира и редица комуникативни и социални компетентности, като:

- студентите да могат да разработват ясни и разбираеми идеи в областта на маркетинга, както и да поставят проблеми и да предлагат решения за специалисти и неспециалисти;

- да демонстрират уважение към другите и разбиране по въпросите на управлението на маркетинга чрез използване на методи, основани на количествени и качествени описания и оценки;

- да проявяват широк кръгозор и да демонстрират толерантност, разбиране и солидарност с другите при обсъждане на въпроси, свързани с управлението на маркетинговите дейности; 

- в процеса на ползване на маркетингова  литература, студентите могат да използват и литература на чужд език.

6.4. Професионални компетентности

Студентите, завършили магистърската програма, развиват важни професионални компетентности в следните аспекти:

- компетентности, свързани със събиране, класифициране, анализиране, оценяване и интерпретиране на изследователски данни за решаване на конкретни задачи, свързани с управлението на маркетинга в бизнес организациите;

- способности за добиване на знания и навици в нови и непознати условия; 

- способности да правят анализи в по-широк интердисциплинарен контекст

7. Кратка характеристика на академичния състав

Обучението в магистърска програма „МАРКЕТИНГОВ МЕНИДЖМЪНТ” се осъществява и обезпечава от академични преподаватели с висока квалификация, експертиза и опит в различни области на маркетинга, които са високо мотивирани и в обучителния процес прилагат най-модерните техники и иновативни подходи за преподаване.

8. Професионална реализация

Магистрите по програмата “МАРКЕТИНГОВ МЕНИДЖМЪНТ” завършват с необходимата компетентност за управление  на специализирани отдели и институции, извършващи маркетингови дейности в бизнес организации, нестопански организации, организации от публичния сектор, институции и др. Те могат да имплементират своите знания в национални и международни компании, където да извършват изпълнителски и управленски функции в маркетинговите отдели, в маркетингови агенции, включително да участват в мултифункционални екипи за решаване на конкретни пазарни проблеми. Освен това, могат да осъществяват консултантски услуги за компании от различни икономически сектори, маркетингови агенции и институции, както и да участват с експертизата си в национални и международни проекти.

9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация

Магистърската степен по “МАРКЕТИНГОВ МЕНИДЖМЪНТ” подготвя маркетингови управленски специалисти, които се занимават с цялостен маркетингов и функционален мениджмънт на компании, организации и институции от различни сектори.

Завършилите магистърската програма “МАРКЕТИНГОВ МЕНИДЖМЪНТ” придобиват образователно-квалификационна степен „МАГИСТЪР“, специалност „МАРКЕТИНГОВ МЕНИДЖМЪНТ“, с професионална квалификация МАГИСТЪР по ИКОНОМИКА.