Квалификационна характеристика
на магистърска програма "Електронна търговия"
1. Обща характеристика на специалността
Програмата е насочена към нуждата от специалисти с висша икономическа квалификация в областта на информационните и комуникационните технологии (ИКТ), които могат да съчетават сериозна теоретична подготовка с умения и опит да анализират, внедряват и развиват решения за електронна търговия.
Магистърската програма „Електронна търговия” подготвя специалисти, които могат да организират и управляват системи за електронна търговия; да осъществяват електронни разплащания; планират, изграждат, поддържат и оптимизират сайтове на търговци и производители; планират, създават и провеждат ефективни маркетингови стратегии.
Компетентностният профил на магистърската програма е формиран/изграден въз основа на спецификата на обучението на студентите в професионално направление 3.8 Икономика, в съответствие с Европейската квалификационна рамка (ЕКР), Националната квалификационна рамка на Р България (НКР) и Рамката за дигитална компетентност (DigComp 2.0). В съдържателния обхват на компетентностния профил са включени основните компоненти на компетентностната характеристика, съобразени с предоставянето на ключовите умения за учене през целия живот, дефинирани от Европейската комисия (знания, умения и компетенции, необходими за личностно, социално и професионално развитие, включително езикови, дигитални и предприемачески умения, повишаващи самостоятелността, отговорността и пригодността за работа, развиващи комуникационни умения за социална интеграция и активна гражданска позиция, и др.).
Обучението на студентите магистри е насочено към получаване на знания, свързани с организацията на електронната търговия, управлението и експлоатацията на информационните технологии в бизнеса. Усвоените от магистрите умения и практически опит ги превръщат в търсени специалисти, които могат да се ориентират в динамиката на съвременната търговия; осигуряват им познание и самочувствие да предлагат професионални анализи, обобщения и конкретни решения в областта на приложението на електронната търговия в съвременния бизнес.
2. Образователни цели
Целта на
магистърската програма е придобиване на познания, практически умения и
способности при подготовката на висококвалифицирани специалисти в
специализирана област на информационните технологии – електронния бизнес и електронната
търговия, способни да проектират и организират дейността на компаниите в
съответствие с техните форми и технологични изискванията.
3. Организация и продължителност на обучението
Обучението в магистърската програма е в редовна и дистанционна форма. Процесът на обучение на студентите магистри се характеризира с:
- отворен характер, с възможности за гъвкавост и
динамично обновяване на учебния материал, в съответствие с новите тенденции в
развитието на ИТ;
- използване на активни методи на обучение;
- проектен принцип;
- работа в екипи за реализация на проекти;
- формиране на навици за обучение през целия
живот.
Обучението
продължава:
- за студентите завършили ОКС „бакалавър“ в професионални
направления 3.8. Икономика, 3.7. Управление и 3.9. Туризъм – два семестъра;
- за студентите завършили ОКС „бакалавър“ в
професионални направления различни от 3.8. Икономика, 3.7. Управление и 3.9.
Туризъм – четири семестъра;
- за студентите завършили ОКС „професионален бакалавър“ в професионално направление 3.8. Икономика – четири семестъра.
Завършващ етап в обучението, по избор на студента, е защита на дипломна работа с актуална и приложима тематика или държавен изпит.
4. Знания
Знанията,
които магистрите получават са в съответствие с изискванията на бизнес
практиката и реалностите на информационното общество. Те са систематизирани в
няколко предметни области: същност, анализ и избор на съвременни бизнес
информационни системи; анализ и избор на решения за електронна търговия;
интернет маркетинг; познаване на заплахите и осигуряване на защитена среда за
електронната търговия; управление на взаимоотношенията с клиентите и социални
мрежи.
Във всяка една от учебните дисциплини се развиват изследователски нагласи и управленски умения у студентите, интегрират се различни информационни технологии и ударението се поставя на обучаващата среда, фокусирана към самостоятелна работа на студентите.
5. Умения
В резултат на получените
знания и придобитите практически умения, магистрите трябва да могат да дефинират
възможностите и ползите от електронната търговия, да анализират алтернативите решения,
да предлагат подходите и пътищата за тяхното осъществяване.
Завършилият програмата магистър може да бъде организатор
и ръководител на ИТ проекти в областта на електронната търговия и електронния
бизнес. Той получава компетенции да консултира и управлява дейности, свързани с
ефективното използване на ИТ в осъществяването на информационната и
маркетинговата политика.
Завършилите
магистърската програма „Електронна търговия” получават компетенции и умения да:
- Идентифицират творчески и анализират критериите
и спецификациите, които са подходящи за решаването на конкретни проблеми на електронната
търговия;
- Анализират широк обем знание и разбиране на
съществените факти, концепции и принципи, свързани със съвременните
информационни технологии и възможностите за приложението им в електронната
търговия и електронния бизнес;
- Прилагат теоретични знания, практически умения и
средства за проектиране, реализиране и оценяване на ефекта от различни
информационни технологии.
В процеса на
обучение се разработват и се обсъждат
конкретни проекти и задачи, осъществявани екипно или индивидуално.
6. Компетентности
6.1. Самостоятелност и отговорност
- Способност за управление на процесите по внедряване на решения за електронна търговия и управление на екипа, извършващ тези дейности.
- Поемане на отговорност при взимането на решения, отнасящи се до управлението на проект за електронна търговия при трудно предвидими фактори.
- Проява на креативност, инициативност и прилагане на нововъведения във внедряването, поддържането и управлението решения за електронна търговия.
- Преценка на знанията и уменията на специалистите участващи в ИТ проекта; взимане на решения за необходимост от развитие и повишаване на професионалната квалификация на членовете на екипа.
Подготовката на студентите магистри предвижда получаването на необходимите знания в областта на електронната търговия. В процеса на обучение на студентите магистри използват съвременни форми на обучение, които се характеризират с:
- Отворен характер, с възможности за гъвкавост и динамично обновяване на учебния материал, в съответствие с новите явления в бизнес технологиите;
- Използване на активни методи на обучение;
- Проектен принцип;
- Формиране на навици за обучение през целия живот.
6.2. Компетентности за учене
- Осъзнаване на необходимостта от повишаване на
своята професионална квалификация, преценявайки знанията и уменията, които
притежават, стремеж за тяхното допълване и обогатяване с актуалните тенденции в
развитието на ИТ;
- Планират повишаването на професионалната си
квалификация.
Наред с
теоретичните знания, магистърската програма предвижда получаването на сериозни
професионални навици в областта на съвременните информационни технологии и
тяхното управление. Всеки курс предвижда извършване на конкретни практически
проучвания, изготвяне на курсови работи и решаване на различни казуси.
6.3. Комуникативни и социални компетентности
- Формулиране и излагане по разбираем начин на
концепции, идеи, предложения за решаване на проблеми в сферата на електронния
бизнес пред специалисти и неспециалисти в областта на ИТ;
- Оценяване и разбиране на различни обстоятелства
използвайки количествени и качествени методи, описания и преценки;
- Проявяване на широк мироглед и възможности за
работа в екип.
Изключително важно за всеки млад специалист още в
процеса на обучение е да придобие необходимите за бъдещата му работа
комуникативни и социални компетентности. Това в пълна степен важи за ИТ
специалистите, където реализирането на дадено софтуерно решение зависи от:
- Тясно коопериране с бизнес практиката;
- Работа в екипи;
- Решаване на реални задачи (проектиране,
разработване, внедряване) съвместно с потребителите.
6.4. Професионални компетентности
- Умеят да извършват проучвания и анализи в
областта на електронния бизнес и приложението на ИТ за решаване на конкретни
задачи;
- Практически да прилагат своите знания и умения в
нови направления и насоки;
- Могат да извършват анализи в интердисциплинарен
контекст;
- Прилагат стратегически подходи; формират и
изразяват собствено мнение по
възникнали проблеми с обществен и етичен
характер.
Завършващите магистърската програма
„Електронна търговия” трябва да придобият практически способности да:
- Избират ефективни решения за създаване и
поддържане на електронен магазин;
- Осъществяват управление на електронен магазин в
различни форми;
- Участват в екипи (като ръководители или
изпълнители) в ИТ проекти, свързани с организацията на електронната търговия във
фирмите.
- Проектират и изграждат корпоративна
инфраструктура на фирмата спрямо изискванията на електронния бизнес;
- Оценяват експертно различни варианти за
създаване и поддържане на ИТ инфраструктура;
- Консултират и ръководят екипи в областта на ИТ
корпоративната политика и стратегия в областта на електронната търговия.
За качеството на практическото
обучение до голяма степен съдейства и високото ниво на материално-техническата
база, с която Академията разполага. В процеса на обучение магистрите ползват
компютри, Интернет достъп, системен и приложен софтуер на много добро ниво.
През целия период на обучение може да се използват ресурсите за обучение,
самообучение и самостоятелно подготовка.
7. Кратка характеристика на академичния състав
Обучението на магистрите се осигурява от високо квалифициран и ерудиран академичен състав на катедра „Бизнес информатика“. Преподавателите, ангажирани с обучението на магистрите са професори, доценти и доктори, с доказан висок професионализъм, дългогодишни традиции и опит в обучението на студенти в областта на информатиката.
8. Професионална реализация
Образованието
в сферата на информационните технологии е сред най-ценените на трудовия пазар в
национален и международен мащаб. Недостигът на ИТ специалисти в страната, ЕС и
по света е сериозен проблем, който трудно може да се реши в близко бъдеще.
Завършилите магистърската програма
са специалисти със сериозни знания и практически умения. Те могат да се
реализират в много области на стопанската практика:
- специалисти по управление на информационните
отдели в производствени и търговски фирми;
- ръководители или участници в екипи по внедряване
на електронна търговия и съвременни методи на реализация на продукцията;
- експерти в областта на електронната търговия в
компаниите;
- консултанти и ръководители на ИТ проекти в
бизнеса;
- експерти в областта на връзките и
взаимоотношенията с клиентите;
- мениджъри по информационни технологии.
9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация
Дипломиралите
се в магистърската програма „Електронна търговия“ получават образователно-квалификационна степен
„Магистър”, професионална квалификация „Магистър по икономика“ в професионално направление „Икономика”.