Квалификационна характеристика
на магистърска програма "Дигитална икономика"
1. Обща характеристика на специалността
Създаването
на магистърската програма „Дигитална икономика“ е провокирано от наблюдаваните
процеси на ускорена дигитализация на всички области на социално-икономическия
живот и нарастващата нужда от специалисти с комплексна подготовка в сферата на
икономиката и информационните технологии.
Програмата е разработена като хибриден образователен продукт на Стопанска академия „Д. А. Ценов“ и Висшето училище по телекомуникации и пощи и се администрира от катедра „Обща теория на икономиката“ при Стопанска академия. В основата на този съвместен проект е идеята за постигане на синергичен ефект от две различни области на висшето образование и качествена подготовка на студентите съобразно съвременните тенденции на дигитална трансформация. Представяйки в нова светлина значението на ресурсите и човешкия капитал, начина на производство и реализация на благата, ролята на институциите, развитието на конкуренцията и др., обучението в магистърската програма разширява и задълбочава знанията, придобити в бакалавърската степен, а чрез мултидисциплинарния си характер осигурява широк профил, гъвкавост и адаптивност на обучаемите в динамичната стопанска среда.
Компетентностният профил на магистърската програма е формиран/изграден въз основа на спецификата на обучението на студентите в професионално направление 3.8 Икономика, в съответствие с Европейската квалификационна рамка (ЕКР), Националната квалификационна рамка на Р България (НКР) и Рамката за дигитална компетентност (DigComp 2.0). В съдържателния обхват на компетентностния профил са включени основните компоненти на компетентностната характеристика, съобразени с предоставянето на ключовите умения за учене през целия живот, дефинирани от Европейската комисия (знания, умения и компетенции, необходими за личностно, социално и професионално развитие, включително езикови, дигитални и предприемачески умения, повишаващи самостоятелността, отговорността и пригодността за работа, развиващи комуникационни умения за социална интеграция и активна гражданска позиция, и др.).
2. Образователни цели
Магистърската
програма има за цел да подготви квалифицирани специалисти с висока
компетентност в пресечната област на модерните технологии и икономическата
наука, които да разбират, професионално да анализират и творчески да разрешават
сложните практически проблеми, свързани с влиянието на цифровизацията, като се
базират на европейския и световен опит.
3. Организация и продължителност на обучението
Обучението
в магистърската програма „Дигитална икономика“ се реализира по учебна
документация, която е изготвена в съответствие с националните и европейските
стандарти и отразява съвременните тенденции в съответните научни области и в
развитието на образованието. Това осигурява съпоставимост с аналогични програми
в други висши училища и университети в страната и чужбина и възможности за
реализация на студентска мобилност. Учебният процес е организиран в редовна и дистанционна
форма. Последната се реализира посредством платформа за онлайн обучение. Чрез
предоставените от нея ресурси студентите могат да осъществяват ефективна
самоподготовка и да поддържат постоянна комуникация с преподавателите.
Обучението на студенти завършили ОКС "Бакалавър" в професионални направления 3.8. Икономика, 3.7. Администрация и управление или 3.9. Туризъм се осъществява в два семестъра. През първия семестър се изучават задължителни дисциплини, а през втория - задължителни и избираеми дисциплини, като се завършва с държавен изпит или защита на дипломна работа.
Обучението на студенти от друго професионално направление, завършили ОКС „Бакалавър” или ОКС „Магистър” в професионални направления различни от 3.8. Икономика, 3.7. Администрация и Управление или 3.9. Туризъм, се провежда в четири семестъра. През първите три семестъра се изучават задължителни дисциплини, а през четвъртия – задължителни и избираеми дисциплини, като се завършва с държавен изпит или защита на дипломна работа.
.
4. Знания
Обучението
в магистърската програма формира у студентите знания за развитието на
икономиката и нейната дигитална трансформация, същността на иновационната
дейност, новата роля на институциите и човешкия капитал, същността и избора на
съвременни бизнес информационни системи, влиянието на електронната търговия и електронните
разплащания, възможностите на облачните технологии, бизнес интелигентните
системи и пр.
5. Умения
След
завършване на обучението студентите в магистърската програма придобиват умения
за: изследване въздействието на дигиталните технологии върху развитието на
икономиката и постигането на растеж, прогнозиране на икономическите процеси,
прилагане на конкретни иновационни стратегии, координиране и управление на
инвестиционния процес, използване на съвременни информационни системи в
бизнеса, създаване и управление на бази от данни, анализ и избор на конкретни
облачни услуги, извършване на бизнес анализи, управление на информационни
ресурси, оценка и избор на платформи за електронна търговия, използване на
съвременни системи за разплащане и др.
6. Компетентности
Като резултат от обучението студентите ще придобият следните компетентности:
6.1. Самостоятелност и отговорност
Да правят изследвания и изготвят анализи за
развитието на икономиката в дигитална среда;
·Да генерират идеи и предлагат решения относно възможностите
за усъвършенстване на социално-икономическата дейност в условията на
дигитализация;
Да управляват процесите по разработване на планове и стратегии и да поемат отговорност при тяхната реализация в конкретна сфера на икономиката;
Да инициират промени и реализират избор на информационни ресурси и продукти, подходящи за съответната дейност или конкретния казус.
6.2. Компетентности за учене
Да развият мотивация за непрекъснато учене чрез
формални и неформални методи и средства;
Да актуализират, разширяват и задълбочават
придобитите знания и умения съобразно динамичните промени, предизвикани от
развитието на съвременните технологии;
Да изградят собствена система/подход за учене и
развият способности за бърза адаптация към нова среда, ресурси и изисквания.
6.3. Комуникативни и социални компетентности
Да представят аргументирано свои идеи и
разработки пред различна аудитория съобразно нейната компетентност и да търсят
обратна връзка;
Да комуникират конкретни проблеми в екипен формат, споделяйки собствено мнение и приемайки различното виждане по обсъжданите въпроси;
Да анализират и оценяват обективно чужди идеи и аргументи съобразно своята експертиза и опит.
6.4. Професионални компетентности
Да извършват проучвания, правят анализи и
решават проблеми в мултидисциплинарен контекст;
·Да търсят, извличат, обработват и използват
информация от различни източници за изграждане на ефективни бизнес модели в
дигитална среда;
Да разработват проактивни подходи за въвеждане
на иновативни ИТ приложения за решаване на конкретни задачи.
7. Кратка характеристика на академичния състав
Обучението
в магистърската програма се осъществява от междууниверситетски екип
висококвалифицирани преподаватели – професори, доценти, доктори – с компетенции
в областта на икономическите и техническите науки от състава на Стопанска
академия „Д. А. Ценов“ и Висшето училище по телекомуникации и пощи.
Академичният състав притежава богат преподавателски и изследователски опит,
многобройни публикации в съответните научни направления, множество участия в
научни проекти и форуми. Високата компетентност и силната мотивация на екипа
гарантират професионален подход и продуктивна среда за обучение на студентите с
ангажираност към тяхното професионално бъдеще.
8. Професионална реализация
Актуалността
на магистърската програма и придобитите компетенции в различни области на
познанието разкриват много възможности за успешна професионална кариера на
завършващите студенти. С интердисциплинарната си подготовка съобразно новите
тенденции на развитие на икономиката и обществото на основата на
дигитализацията те придобиват висока конкурентоспособност на трудовия пазар и
могат да се реализират и развиват като: мениджъри, експерти, изследователи,
анализатори, консултанти, администратори на информация, специалисти и др. в
държавни и частни компании от всички сектори на икономиката, в структурите на
публичната администрация, международни политически и икономически организации,
изследователски центрове, неправителствени структури и т.н.
9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация
Завършилите
магистърска програма „Дигитална икономика” придобиват
образователно-квалификационна степен „магистър“ с професионална квалификация
„магистър по икономика“.