Квалификационна характеристика
на магистърска програма "Дигитална икономика"

1. Обща характеристика на специалността

Създаването на магистърската програма „Дигитална икономика“ е провокирано от наблюдаваните процеси на ускорена дигитализация на всички области на социално-икономическия живот и нарастващата нужда от специалисти с комплексна подготовка в сферата на икономиката и информационните технологии.

Програмата е разработена като хибриден образователен продукт на Стопанска академия „Д. А. Ценов“ и Висшето училище по телекомуникации и пощи и се администрира от катедра „Обща теория на икономиката“ при Стопанска академия. В основата на този съвместен проект е идеята за постигане на синергичен ефект от две различни области на висшето образование и качествена подготовка на студентите съобразно съвременните тенденции на дигитална трансформация. Представяйки в нова светлина значението на ресурсите и човешкия капитал, начина на производство и реализация на благата, ролята на институциите, развитието на конкуренцията и др., обучението в магистърската програма разширява и задълбочава знанията, придобити в бакалавърската степен, а чрез мултидисциплинарния си характер осигурява широк профил, гъвкавост и адаптивност на обучаемите в динамичната стопанска среда.

2. Образователни цели

Магистърската програма има за цел да подготви квалифицирани специалисти с висока компетентност в пресечната област на модерните технологии и икономическата наука, които да разбират, професионално да анализират и творчески да разрешават сложните практически проблеми, свързани с влиянието на цифровизацията, като се базират на европейския и световен опит.

3. Организация и продължителност на обучението

Обучението в магистърската програма „Дигитална икономика“ се реализира по учебна документация, която е изготвена в съответствие с националните и европейските стандарти и отразява съвременните тенденции в съответните научни области и в развитието на образованието. Това осигурява съпоставимост с аналогични програми в други висши училища и университети в страната и чужбина и възможности за реализация на студентска мобилност. Учебният процес е организиран в редовна и дистанционна форма. Последната се реализира посредством платформа за онлайн обучение. Чрез предоставените от нея ресурси студентите могат да осъществяват ефективна самоподготовка и да поддържат постоянна комуникация с преподавателите.

Обучението на студенти завършили ОКС "Бакалавър" в професионални направления 3.8. Икономика, 3.7. Администрация и управление или 3.9. Туризъм се осъществява в два семестъра. През първия семестър се изучават задължителни дисциплини, а през втория - задължителни и избираеми дисциплини, като се завършва с държавен изпит или защита на дипломна работа. 

Обучението на студенти от друго професионално направление, завършили ОКС „Бакалавър” или ОКС „Магистър” в професионални направления различни от  3.8. Икономика, 3.7. Администрация и Управление или 3.9. Туризъм, се провежда в четири семестъра. През първите три семестъра се изучават задължителни дисциплини, а през четвъртия – задължителни и избираеми дисциплини, като се завършва с държавен изпит или защита на дипломна работа.


.


4. Знания

Обучението в магистърската програма формира у студентите знания за развитието на икономиката и нейната дигитална трансформация, същността на иновационната дейност, новата роля на институциите и човешкия капитал, същността и избора на съвременни бизнес информационни системи, влиянието на електронната търговия и електронните разплащания, възможностите на облачните технологии, бизнес интелигентните системи и пр.

5. Умения

След завършване на обучението студентите в магистърската програма придобиват умения за: изследване въздействието на дигиталните технологии върху развитието на икономиката и постигането на растеж, прогнозиране на икономическите процеси, прилагане на конкретни иновационни стратегии, координиране и управление на инвестиционния процес, използване на съвременни информационни системи в бизнеса, създаване и управление на бази от данни, анализ и избор на конкретни облачни услуги, извършване на бизнес анализи, управление на информационни ресурси, оценка и избор на платформи за електронна търговия, използване на съвременни системи за разплащане и др.

6. Компетентности

Като резултат от обучението студентите ще придобият следните компетентности:          

6.1. Самостоятелност и отговорност

 Да правят изследвания и изготвят анализи за развитието на икономиката в дигитална среда;

·Да генерират идеи и предлагат решения относно възможностите за усъвършенстване на социално-икономическата дейност в условията на дигитализация;

Да управляват процесите по разработване на планове и стратегии и да поемат отговорност при тяхната реализация в конкретна сфера на икономиката;

Да инициират промени и реализират избор на информационни ресурси и продукти, подходящи за съответната дейност или конкретния казус.

6.2. Компетентности за учене

Да развият мотивация за непрекъснато учене чрез формални и неформални методи и средства;

Да актуализират, разширяват и задълбочават придобитите знания и умения съобразно динамичните промени, предизвикани от развитието на съвременните технологии;

Да изградят собствена система/подход за учене и развият способности за бърза адаптация към нова среда, ресурси и изисквания.

6.3. Комуникативни и социални компетентности

 Да представят аргументирано свои идеи и разработки пред различна аудитория съобразно нейната компетентност и да търсят обратна връзка;

Да комуникират конкретни проблеми в екипен формат, споделяйки собствено мнение и приемайки различното виждане по обсъжданите въпроси;

Да анализират и оценяват обективно чужди идеи и аргументи съобразно своята експертиза и опит.

6.4. Професионални компетентности

Да извършват проучвания, правят анализи и решават проблеми в мултидисциплинарен контекст;

·Да търсят, извличат, обработват и използват информация от различни източници за изграждане на ефективни бизнес модели в дигитална среда;

Да разработват проактивни подходи за въвеждане на иновативни ИТ приложения за решаване на конкретни задачи.

7. Кратка характеристика на академичния състав

Обучението в магистърската програма се осъществява от междууниверситетски екип висококвалифицирани преподаватели – професори, доценти, доктори – с компетенции в областта на икономическите и техническите науки от състава на Стопанска академия „Д. А. Ценов“ и Висшето училище по телекомуникации и пощи. Академичният състав притежава богат преподавателски и изследователски опит, многобройни публикации в съответните научни направления, множество участия в научни проекти и форуми. Високата компетентност и силната мотивация на екипа гарантират професионален подход и продуктивна среда за обучение на студентите с ангажираност към тяхното професионално бъдеще.

8. Професионална реализация

Актуалността на магистърската програма и придобитите компетенции в различни области на познанието разкриват много възможности за успешна професионална кариера на завършващите студенти. С интердисциплинарната си подготовка съобразно новите тенденции на развитие на икономиката и обществото на основата на дигитализацията те придобиват висока конкурентоспособност на трудовия пазар и могат да се реализират и развиват като: мениджъри, експерти, изследователи, анализатори, консултанти, администратори на информация, специалисти и др. в държавни и частни компании от всички сектори на икономиката, в структурите на публичната администрация, международни политически и икономически организации, изследователски центрове, неправителствени структури и т.н.

9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация

Завършилите магистърска програма „Дигитална икономика” придобиват образователно-квалификационна степен „магистър“ с професионална квалификация „магистър по икономика“.