Квалификационна характеристика
на магистърска програма "Бизнес иновации и мениджмънт (съвместна програма)"
1. Обща характеристика на специалността
Магистърска програма “Бизнес иновации и мениджмънт (съвместна програма)" към катедра „Индустриален бизнес и предприемачество” стартира през 2022 г. във
връзка с изпълнението на проект
№BG05M2OP001-2.016-0004-C01 „Икономическото образование в България 2030“,
финансиран по ОП „Наука и образование за интелигентен растеж”, процедура
„Модернизация на висшите училища“, код на процедура: BG№05M2OP001-2.016,
съфинансиран от ЕС чрез Европейските структурни и инвестиционни фондове. Магистърската
програма се развива съвместно с Университета за национално и световно
стопанство – София. Тя е
предназначена за обучение на студенти, придобили образователно-квалификационна
степен „Бакалавър” или „Магистър” в професионални направления 3.7. Администрация и управление, 3.8.
Икономика или 3.9. Туризъм. В нейния учебен план
са включени дисциплини, осигуряващи на студентите базисни знания по икономика и
мениджмънт, и дисциплини за специализирана професионална подготовка.
2. Образователни цели
Основните цели са обучаващите се в магистърска програма “Бизнес иновации и мениджмънт (съвместна програма)" да получат фундаментални знания по икономика и мениджмънт с фокус иновациите в бизнеса и умения за практическото им използване, както и осигуряването на високи професионални умения и навици, гарантиращи добра професионална подготовка на икономисти-мениджъри за успешно управление на бизнес организациите в икономиката.
3. Организация и продължителност на обучението
Подготовката на студентите се осъществява по учебна документация, съобразена със съвременните теоретични направления и потребностите на бизнеса. Учебното съдържание на дисциплините е в съответствие с магистърски програми, предлагани на европейския образователен пазар, което е благоприятна предпоставка за обмяна на студенти и трансфериране на кредити в рамките на Европейския съюз. Учебният процес протича в редовна и дистанционна с модулни елементи на електронно обучение. Чрез използването на експертния потенциал на академични преподаватели от две висши училища – лидери в обучението по икономика, администрация и мениджмънт, на специалисти от практиката, както и базирайки се на достиженията в областта на информационните технологии, се предоставя възможност за повишаване качеството на учебния процес на база съвместни ресурси и дигитална среда за обучение. Практическата насоченост на подготовката е от ключово значение за постигане целите на магистърската програма, поради което обучението е съобразено с изискванията, които бизнесът предявява към мениджъра в областта на бизнес иновациите. Темите по отделите дисциплини са подкрепени с разработени симулационни модели, казуси, проектни задания, тестови задачи и др. Използва се специализиран софтуер. Учебното съдържание е дигитализирано, достъпно на специализирана електронна платформа.
Продължителността
на обучението за образователно-квалификационна степен „магистър” в редовна и
дистанционна форма за студенти, завършили ОКС „Бакалавър“ или ОКС „Магистър“, в
професионални направления 3.8 Икономика, 3.7 Администрация и управление или 3.9.
Туризъм, е два семестъра, всеки от които включва по два модула. В първия
семестър се изучават 5 задължителни дисциплини. За студентите, завършили други
бакалавърски специалности или магистърски програми, се предлага допълнителна
специализираща дисциплина от учебния план на специалността в ОКС „бакалавър“.
Вторият модул включва изучаването на 3 дисциплини – една задължителна и две
избираеми от два избираеми блока (всеки от които включва 4 дисциплини). Вторият
модул на втори семестър е свързан с разработването на дипломна работа.
Обучението завършва със защита на дипломна работа пред комисия от хабилитирани
преподаватели от СА „Д. А. Ценов“ и УНСС – София, с включени представили на
практиката.
4. Знания
Чрез обучението по дисциплините, включени в учебния
план, студентите получават съвременни фундаментални и специализирани знания по:
Иновационен мениджмънт,
Иновационно предприемачество, Планиране на иновациите, Управление на
иновационни екипи и комуникации, Управление на знанията, Организация на
индустриалното предприятие, Стратегически маркетинг, Крос-индустриални иновации
и крос-индустриални бизнес модели, Дигитални иновации, Е-маркетинг, Принципи на
управлението, СУЧР в иновативните фирми, Организационна промяна, Одитинг и
финансов контрол, Корпоративна социална отговорност.
5. Умения
Успоредно с преподаването на теоретични знания, у
студентите се формират умения за тяхното практическо използване. Съобразно
профила на магистърския блок възпитаниците на програмата притежават практически
умения за прилагане на методи и техники за планиране, организиране и управление на процесите, свързани с
иновационното развитие на бизнес организациите. По конкретно у студентите се
формират креативно и иновационно мислене, предприемачески и лидерски умения,
екипни и комуникационни умения, умения за разработване, анализиране и оценяване
на иновационни проекти, за прилагане на адекватни бизнес решения в областта на
мениджмънта и бизнес развитието чрез иновации, консултантски умения и др.
6. Компетентности
Обучаваните в магистърска програма “Бизнес иновации и мениджмънт (съвместна програма)" студенти получават практически навици като:
6.1. Самостоятелност и отговорност
· да притежават способност за разработване/формулиране на идеи, препоръки и конкретни предложения и решения, свързани с бизнес иновациите и тяхното управление в организациите;
· да развият лидерски качества;
· да поемат отговорности при вземането на адекватни мениджърски решения в сферата на бизнес иновациите;
· да проявяват творчество и инициативност в процеса на разработване на иновационни стратегии, проекти и програми.
6.2. Компетентности за учене
· да формират нови знания на базата на динамично променящи се бизнес потребности и изисквания;
· да прилагат и развиват придобитите знания и умения в областта на фирмения мениджмънт и използване на бизнес иновациите с цел успешно организационно развитие в нови или непознати условия;
· да повишават и разширяват своята професионална квалификация.
6.3. Комуникативни и социални компетентности
· да формулират и излагат собствени идеи, проблеми и решения в областта на общото управление и управлението на бизнес иновациите;
· да изграждат добри комуникационни навици;
· да работят в екип при разработването на конкретни иновационни стратегии, проекти и програми или решаването на определени проблеми в бизнес структурите, свързани с управлението на бизнес иновациите на фирмено ниво.
6.4. Професионални компетентности
· да прилагат конкретни модели на фирмено управление и управление на бизнес иновациите на организационно ниво;
· да събират, систематизират, обработват, анализират и обобщават информация за бизнес иновационните процеси и структури, с цел тяхното ефективно управление;
· да изготвят задълбочени анализи, свързани с иновационния мениджмънт;
· да правят обективна оценка на процеси, събития, явления в областта на иновационното развитие и управлението на бизнес иновациите;
· да използват нови, съвременни подходи, методи, модели в иновационния мениджмънт;
· да разработват предприемачески планове за разработване, внедряване и процесно управление на фирмените бизнес иновации;
· да конструират модел за управление на фирмената собственост;
· да инициират и реализират иновационни и аутсорсинг проекти;
· да идентифицират, диагностицират и оценяват иновационните рискове;
· да формулират и реализират дългосрочна иновационна политика;
· за прилагат корпоративна социална отговорност в контекста на фирмените бизнес иновации.
7. Кратка характеристика на академичния състав
Преподавателският състав, осъществяващ обучението по дисциплините от магистърската програма, притежава висока професионална подготовка и компетентности в областта на конкретните икономическите дисциплини и в сферата на индустрията. В основата на учебните курсове са залегнали авторски учебници, докторски дисертации, хабилитационни трудове и резултати от научни изследвания на хабилитирани преподаватели (професори и доценти) от катедрите “Индустриален бизнес и предприемачество” и „Стратегическо планиране” от СА „Д. А. Ценов“ и катедри „Индустриален бизнес“ и „Мениджмънт“ при УНСС – София. Титуляри по отделните дисциплини са хабилитирани лица и доктори по икономика, а консултантите – преподаватели с академичната длъжност “главен асистент” и/или с ОНС “доктор по икономика”.
8. Професионална реализация
Студентите, завършили обучението си в МП “Бизнес иновации и мениджмънт (съвместна програма)", придобиват квалификация, която ги прави конкурентоспособни на трудовия пазар и им гарантира успешна професионална реализация в:
– български и чуждестранни предприятия от различни сектори на икономиката;
– български и чуждестранни бизнес организации/центрове в областта на консултантската и експертната дейност;
– различни научни и образователни институции;
– други области на националното стопанство.
Завършилите магистърската програма студенти могат да кандидатстват за продължение на обучението си в образователна и научна степен „доктор“.
Придобилите магистърска степен възпитаници на програма “Бизнес иновации и мениджмънт (съвместна програма)" могат да реализират успешна трудова кариера в рамките на редица
професии и длъжности. Такива са: корпоративен и/или иновационен мениджър,
индустриален предприемач, консултант, технологичен посредник, производствен
аналитик, държавен експерт в министерства, ведомства, областни и общински
администрации, производствен директор и др.
Получените знания и уменията, формирани по време на обучението, са надеждна основа и за планиране, организиране и управление на собствен/иновационен бизнес.
9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация
Образователно-квалификационната степен на завършилите
магистърска програма “Бизнес иновации и мениджмънт (съвместна програма)" е „магистър”, а професионалната квалификация – „магистър по
икономика”.