Квалификационна характеристика
на магистърска програма "Бизнес иновации и мениджмънт (съвместна програма)"

1. Обща характеристика на специалността

Магистърска програма “Бизнес иновации и мениджмънт (съвместна програма)" към катедра „Индустриален бизнес и предприемачество” стартира през 2022 г. във връзка с изпълнението на проект №BG05M2OP001-2.016-0004-C01 „Икономическото образование в България 2030“, финансиран по ОП „Наука и образование за интелигентен растеж”, процедура „Модернизация на висшите училища“, код на процедура: BG№05M2OP001-2.016, съфинансиран от ЕС чрез Европейските структурни и инвестиционни фондове. Магистърската програма се развива съвместно с Университета за национално и световно стопанство – София. Тя е предназначена за обучение на студенти, придобили образователно-квалификационна степен „Бакалавър” или „Магистър” в професионални направления 3.7. Администрация и управление, 3.8. Икономика или 3.9. Туризъм. В нейния учебен план са включени дисциплини, осигуряващи на студентите базисни знания по икономика и мениджмънт, и дисциплини за специализирана професионална подготовка.

2. Образователни цели

Основните цели са обучаващите се в магистърска програма “Бизнес иновации и мениджмънт (съвместна програма)" да получат фундаментални знания по икономика и мениджмънт с фокус иновациите в бизнеса и умения за практическото им използване, както и осигуряването на високи професионални умения и навици, гарантиращи добра професионална подготовка на икономисти-мениджъри за успешно управление на бизнес организациите в икономиката.

3. Организация и продължителност на обучението

Подготовката на студентите се осъществява по учебна документация, съобразена със съвременните теоретични направления и потребностите на бизнеса. Учебното съдържание на дисциплините е в съответствие с магистърски програми, предлагани на европейския образователен пазар, което е благоприятна предпоставка за обмяна на студенти и трансфериране на кредити в рамките на Европейския съюз. Учебният процес протича в редовна и дистанционна с модулни елементи на електронно обучение. Чрез използването на експертния потенциал на академични преподаватели от две висши училища – лидери в обучението по икономика, администрация и мениджмънт, на специалисти от практиката, както и базирайки се на достиженията в областта на информационните технологии, се предоставя възможност за повишаване качеството на учебния процес на база съвместни ресурси и дигитална среда за обучение. Практическата насоченост на подготовката е от ключово значение за постигане целите на магистърската програма, поради което обучението е съобразено с изискванията, които бизнесът предявява към мениджъра в областта на бизнес иновациите. Темите по отделите дисциплини са подкрепени с разработени симулационни модели, казуси, проектни задания, тестови задачи и др. Използва се специализиран софтуер. Учебното съдържание е дигитализирано, достъпно на специализирана електронна платформа.

Продължителността на обучението за образователно-квалификационна степен „магистър” в редовна и дистанционна форма за студенти, завършили ОКС „Бакалавър“ или ОКС „Магистър“, в професионални направления 3.8 Икономика, 3.7 Администрация и управление или 3.9. Туризъм, е два семестъра, всеки от които включва по два модула. В първия семестър се изучават 5 задължителни дисциплини. За студентите, завършили други бакалавърски специалности или магистърски програми, се предлага допълнителна специализираща дисциплина от учебния план на специалността в ОКС „бакалавър“. Вторият модул включва изучаването на 3 дисциплини – една задължителна и две избираеми от два избираеми блока (всеки от които включва 4 дисциплини). Вторият модул на втори семестър е свързан с разработването на дипломна работа. Обучението завършва със защита на дипломна работа пред комисия от хабилитирани преподаватели от СА „Д. А. Ценов“ и УНСС – София, с включени представили на практиката.

4. Знания

Чрез обучението по дисциплините, включени в учебния план, студентите получават съвременни фундаментални и специализирани знания по: Иновационен мениджмънт, Иновационно предприемачество, Планиране на иновациите, Управление на иновационни екипи и комуникации, Управление на знанията, Организация на индустриалното предприятие, Стратегически маркетинг, Крос-индустриални иновации и крос-индустриални бизнес модели, Дигитални иновации, Е-маркетинг, Принципи на управлението, СУЧР в иновативните фирми, Организационна промяна, Одитинг и финансов контрол, Корпоративна социална отговорност.

5. Умения

Успоредно с преподаването на теоретични знания, у студентите се формират умения за тяхното практическо използване. Съобразно профила на магистърския блок възпитаниците на програмата притежават практически умения за прилагане на методи и техники за планиране, организиране и управление на процесите, свързани с иновационното развитие на бизнес организациите. По конкретно у студентите се формират креативно и иновационно мислене, предприемачески и лидерски умения, екипни и комуникационни умения, умения за разработване, анализиране и оценяване на иновационни проекти, за прилагане на адекватни бизнес решения в областта на мениджмънта и бизнес развитието чрез иновации, консултантски умения и др.

6. Компетентности

Обучаваните в магистърска програма “Бизнес иновации и мениджмънт (съвместна програма)" студенти получават практически навици като:

6.1. Самостоятелност и отговорност

·      да притежават способност за разработване/формулиране на идеи, препоръки и конкретни предложения и решения, свързани с бизнес иновациите и тяхното управление в организациите;

·      да развият лидерски качества;

·      да поемат отговорности при вземането на адекватни мениджърски решения в сферата на бизнес иновациите;

·      да проявяват творчество и инициативност в процеса на разработване на иновационни стратегии, проекти и програми.

6.2. Компетентности за учене

·      да формират нови знания на базата на динамично променящи се бизнес потребности и изисквания;

·      да прилагат и развиват придобитите знания и умения в областта на фирмения мениджмънт и използване на бизнес иновациите с цел успешно организационно развитие в нови или непознати условия;

·      да повишават и разширяват своята професионална квалификация.

6.3. Комуникативни и социални компетентности

·      да формулират и излагат собствени идеи, проблеми и решения в областта на общото управление и управлението на бизнес иновациите;

·      да изграждат добри комуникационни навици;

·      да работят в екип при разработването на конкретни иновационни стратегии, проекти и програми или решаването на определени проблеми в бизнес структурите, свързани с управлението на бизнес иновациите на фирмено ниво.

6.4. Професионални компетентности

·      да прилагат конкретни модели на фирмено управление и управление на бизнес иновациите на организационно ниво;

·      да събират, систематизират, обработват, анализират и обобщават информация за бизнес иновационните  процеси и структури, с цел тяхното ефективно управление;

·      да изготвят задълбочени анализи, свързани с иновационния мениджмънт;

·      да правят обективна оценка на процеси, събития, явления в областта на иновационното развитие и управлението на бизнес иновациите;

·      да използват нови, съвременни подходи, методи, модели в иновационния мениджмънт;

·      да разработват предприемачески планове за разработване, внедряване и процесно управление на фирмените бизнес иновации;

·      да конструират модел за управление на фирмената собственост;

·      да инициират и реализират иновационни и аутсорсинг проекти;

·      да идентифицират, диагностицират и оценяват иновационните рискове;

·      да формулират и реализират дългосрочна иновационна политика;

·      за прилагат корпоративна социална отговорност в контекста на фирмените бизнес иновации.

7. Кратка характеристика на академичния състав

Преподавателският състав, осъществяващ обучението по дисциплините от магистърската програма, притежава висока професионална подготовка и компетентности в областта на конкретните икономическите дисциплини и в сферата на индустрията. В основата на учебните курсове са залегнали авторски учебници, докторски дисертации, хабилитационни трудове и резултати от научни изследвания на хабилитирани преподаватели (професори и доценти) от катедрите “Индустриален бизнес и предприемачество” и „Стратегическо планиране” от СА „Д. А. Ценов“ и катедри „Индустриален бизнес“ и „Мениджмънт“ при УНСС – София. Титуляри по отделните дисциплини са хабилитирани лица и доктори по икономика, а консултантите – преподаватели с академичната длъжност “главен асистент” и/или с ОНС “доктор по икономика”.

8. Професионална реализация

Студентите, завършили обучението си в МП “Бизнес иновации и мениджмънт (съвместна програма)", придобиват квалификация, която ги прави конкурентоспособни на трудовия пазар и им гарантира успешна професионална реализация в:

    български и чуждестранни предприятия от различни сектори на икономиката;

    български и чуждестранни бизнес организации/центрове в областта на консултантската и експертната дейност;

    различни научни и образователни институции;

    други области на националното стопанство.

Завършилите магистърската програма студенти могат да кандидатстват за продължение на обучението си в образователна и научна степен „доктор“.

Придобилите магистърска степен възпитаници на програма “Бизнес иновации и мениджмънт (съвместна програма)" могат да реализират успешна трудова кариера в рамките на редица професии и длъжности. Такива са: корпоративен и/или иновационен мениджър, индустриален предприемач, консултант, технологичен посредник, производствен аналитик, държавен експерт в министерства, ведомства, областни и общински администрации, производствен директор и др.

Получените знания и уменията, формирани по време на обучението, са надеждна основа и за планиране, организиране и управление на собствен/иновационен бизнес. 

9. Образователно-квалификационна степен и професионална квалификация

Образователно-квалификационната степен на завършилите магистърска програма “Бизнес иновации и мениджмънт (съвместна програма)" е „магистър”, а професионалната квалификация – „магистър по икономика”.