Цели

Проект № 2019-1-BG01-KA107-061442 е осъществен с финансовата подкрепа на програма Еразъм+, КД 107 на ЕС. Бенефициент на проекта е СА „Д. А. Ценов“ – Свищов (България). Проектът е договориран с първоначален срок на изпълнение от 01/08/2019 г. до 31/07/2021 г., но в последствие той е удължен до 31/07/2022 г. Основна количествена цел на проекта е реализиране на 50 образователни мобилности между СА „Д. А. Ценов“ и 9 висши училища от 6 партниращи държави, от които 22 мобилности на студенти и 28 мобилности на персонал. Допълнителни цели на проекта с качествен характер са свързани със създаване на условия за подобряване на езиковите, социалните, културните и трансферните компетенции (умения за вземане на решения, за адаптиране към нови ситуации и др.) на входящите и изходящите студенти и докторанти, както и за повишаване на удовлетвореността от работа, подобряване на езиковите, културните, социалните компетенции, експериментиране с нови практики за преподаване и обучение, усвояване на добри практики за разработване и поднасяне на учебно съдържание, разширяване на професионалната мрежа от контакти на персонала. На институционално ниво се преследва разширяване на възможностите за международно сътрудничество и колаборация с висшите училища-партньори извън границите на програма Еразъм+.

Реализация

Проект № 2019-1-BG01-KA107-061442 фактически е реализиран в периода от 01/08/2019 г. до 31/07/2022 г., като предоговарянето на срока на изпълнение от 24 на 36 месеца се налага в следствие на КОВИД-19 пандемията, довела до блокиране на международната мобилност. В рамките на проекта са реализирани 22 студентски обмена и 27 мобилности на персонал. Общо за проекта са съществени 49 мобилности. С цел набиране на кандидати за мобилност, споделяне на добри практики и информиране на обществеността за възможностите на програмата, в СА „Д. А. Ценов“ са проведени два информационни дни, таргетирани към студенти, докторанти и преподаватели. Информационни дни са организирани и от всеки от партниращите висши училища в рамките на кампаниите за набиране на кандидати за участие в мобилност. Предвид факта, че проектът се реализира в условията на пандемия, брокирани транспортни връзки, затворени граници, пълен и частичен лоукдаун в Европа и света, в СА „Д. А. Ценов“ и партниращите висши училища са реализирани няколко кампании по подбор на студенти и персонал, поради отказ от участие или невъзможност на вече селектирани на по ранен етап кандидати да реализират обмен, заради загуба на статут. През 2021 г. са реализирани участия на институционалния координатор на СА „Д. А. Ценов“ в два образователни дискусионни панела, посветени на програма „Еразъм+“, в рамките на които, пред по-широка аудитория, са представени практиките на СА „Д. А. Ценов“ и възможностите за реализиране на академична мобилност по КД107. За социализацията и културната интеграция на входящите студенти, в периода 2020-2022 г. в СА „Д. А. Ценов“ са организирани множество групови културно-познавателни събития и пътувания в България. Предвид наложените на национално и институционално ниво рестриктивни мерки, повечето от събитията се провеждат на открито, като чуждестранните студенти се включват в кампании по озеленяване, облагородяване и почистване на Свищов (2021), велопоходи (2020), турове с каяк (2021), туристически посещения до градове и пещери в България (2020), участия в Международен фестивал на културното наследство и исторически възстановки (2022), включване в младежки инициативи на местна неправителствена организация, в т.ч. преподавателска дейност на ученици от средни училища в Свищов, подготовка на проектни предложения и пр. (2022).  
В периода 2021-2022 г. са преподписани междуинституционалните споразумения за мобилност по програма „Еразъм+ между СА „Д. А. Ценов“ и деветте висши училища, с които тя си партнира по проекта.
В рамките на срока на проекта СА „Д. А. Ценов“ преминава към електронен документооборот. Кандидатстването, полагането на входящи изпити за определяне на ниво и отчитането на кандидатите се извършва електронно чрез инструментите на MS Forms. Създадени са електронни досиета на кандидати и участници в мобилност в OneDrive.
В географско отношение мобилностите на студенти и персонал са проведени с участието на 9 партньорски на СА „Д. А. Ценов“ висши училища от 6 партниращи държави – Албания (6 обмена), Черна гора (8 обмена), Армения (8 обмена), Молдова (8 обмена), Мароко (11 обмена) и Тайван (8 обмена), локализирани в 4 региона по програма „Еразъм+“.
В рамките на проекта е регистрира сравнително небалансирана обща структура на участниците по пол, дължаща се на превеса на жените при студентските обмени. В студентските мобилности участват студенти и докторанти, разпределени по пол както следва: 17 жени и 5 мъже. Като положителен факт може да се отбележи осъществяването на 5 докторантски мобилности, от които 2 изходящи. От мобилностите на персонал са се възползвали 12 жени и 15 мъже. 18 от обмените имат за цел преподаване, а 9 – обучение и/или обмен на опит чрез наблюдение на работното място.
Изпълнението на проекта протича в условията на пандемия, която води до блокиране на обмените през пролетта на 2020 г. и есента на 2021 г. и 2022 г., множество откази (предимно за студентски мобилности), предоговаряне на периоди за реализация на мобилност (от летен семестър на 2020 г. към летен семестър на 2021 г. или летен семестър на 2022 г.), типове мобилност (с оглед съгласуване на възможни периоди за реализация и академичния календар на приемащото висше училище) и потоци (предвид строгостта на мерките за вход и карантиниране в приемащата страна).

Резултати

В рамките на проект № 2019-1-BG01-KA107-061442 са осъществени 22 студентски обмена с цел обучение, в т.ч. 4 изходящи и 18 входящи и 27 мобилности на персонал, в т.ч. 14 входящи и 13 изходящи; 17 с цел преподаване и 10 с цел обучение. Всички мобилности са физически. През анализирания период е реализирано 98.00% изпълнение на заложените по проекта количествени цели по отношение на мобилностите на студенти и персонал, като изпълнението при студентите е 100.00%, а при персонала – 96.43%. Осъществени са 49 обмена при договорени с Националната агенция 50.
Изпълнението на проекта протича в условията на пандемия, която доведе до блокиране на международния обмен, откази от участие в мобилност, предоговаряне на периоди за реализация, типове мобилност и потоци. В съответствие с договорираното, входящите студентски мобилности (81.82%) имат превес над изходящите (18.18%). Въпреки условията, при които се реализира проектът, проектното намерение за постигане на реципрочност при обмена на преподаватели и служители е изпълнено, като делът на входящите мобилности на персонал (51.85%) има лек превес над изходящите (48.15%). Покрито е и заложеното в проекта намерение за преобладаващи мобилности с цел преподаване, като фактическият им дял в общата структура на мобилностите на персонал е 62.96%.
В рамките на проекта е регистрирана и висока удовлетвореност на участниците. 100.00% от входящите и изходящите студенти и докторанти и 100.00% от персонала на СА „Д. А. Ценов“ и партниращите му висши училища, взели участие в международен академичен обмен мобилност по Програмата, са удовлетворени като цяло от своето Еразъм+ преживяване.
В следствие на проведените мобилности са отчетени някои съпътстващи ефекти на индивидуално и институционално ниво: затвърждаване на връзките с партниращите висши училища от Албания, Черна гора, Молдова, Армения, Тайван и Мароко; разширяване и диверсифициране на формите на сътрудничество с участващите в проекта чуждестранни висши училища чрез: колаборация по подготовката на съвместни проектни предложения по Еразъм Мундус; по организация и провеждане на онлайн конференции за докторанти и млади учени; планиране на научноизследователски мобилности за пост-докторанти; съвместно научно ръководство на докторанти и магистри; участия на преподаватели от партньорските университети в редакционни съвети на издания на СА; участия с пленарни доклади на преподаватели от партньорските висши училища в юбилейна научна конференция, организирана от СА; сключване на меморандуми за организиране на практики на студенти в звена на СА; повишаване на адаптивността на мобилните участници; придобиване на преносими умения; развиване на по-голяма увереност в собствените способности; повишаване на езиковите, културните и социалните компетенции; разширяване на мрежата от приятели и професионални контакти; усвояване на нови практики и подходи за учене, обучение и преподаване.