Ас. д-р Криста Нейкова: В Свищовската академия срещнах приятели, намерих любовта, изградих семейство и придобих безценни знания
Рубриката „Нашите преподаватели” на Стопанска академия „Димитър А. Ценов” има за цел да представи асистентите, доцентите и професорите, работещи в Свищовското висше училище. В рубриката се поместват интервюта, показващи работата на академичните преподаватели, техните научни интереси, житейски принципи и хобита. По този начин Стопанската академия запознава широката общественост с хората, които ѝ придават облик на научна и образователна институция.
Днес наш гост е ас. д-р Криста Нейкова, която е преподавател към катедра „Маркетинг”.
1. Здравейте, ас. д-р Нейкова и благодарим за приетата покана за интервю! За начало нека направим една кратка Ваша визитка. Кое е родното Ви място, къде сте завършила средно и висше образование и в коя катедра на Свищовската академия работите?
Здравейте! Благодаря Ви за отправената покана! Родена съм през 1991 г. в гр. Плевен. Израснах в малко и спокойно градче – град Долна Митрополия. Завърших средното си образование в неикономическа гимназия – Професионална гимназия по облекло и текстил „Христо Бояджиев” – Плевен със спец. „Конструиране, моделиране и технология на облекло от текстил” или с по-прости думи моден дизайн. Впоследствие осъзнах, че ще е добре за мен да се преориентирам към по-перспективно образователно направление и се насочих към сферата на икономиката. Кандидатствах в Стопанската академия и в университета във Велико Търново. Бях приета по първо желание – специалност „Маркетинг” и в двете висши училища, но без никакво колебание избрах да се запиша в Стопанска академия „Димитър А. Ценов”. Изборът ми бе мотивиран от редица фактори и обстоятелства, като имидж и локация на учебното заведение, качеството на живот и големината на града, но най-вече превес взеха позитивното мнение на родителите ми за Академията и препоръките, които получих от по-голямата ми сестра и приятелят ми (вече и мой съпруг), които по онова време завършваха бакалавърската си степен в Академията. През 2015 г. придобих ОКС „бакалавър” по специалност „Маркетинг”, след което веднага записах и завърших магистърска програма „Маркетинг”. През 2016 г. бях приета да се обучавам по докторска програма „Маркетинг” и от септември 2021 г. съм доктор по икономика. От август 2019 г. работя и като преподавател към катедра „Маркетинг”.
2. По кои дисциплини преподавате и с какво те помагат на студентите да станат по-добри икономисти?
В рамките на тригодишния ми трудов опит водя и съм водила семинарни занятия по много дисциплини, преподавани в бакалавърска степен, сред които „Основи на маркетинга”, „Маркетингов мениджмънт I част”, „Маркетингов мениджмънт II част”, „Бранд мениджмънт”, „Промоционална политика”, „Интегрирани маркетингови комуникации I част” и „Международен маркетинг”. От тази академична година имам участие и в разписването на две учебни дисциплини, водени пред магистрите в магистърска програма „Дигитален маркетинг”. Това са „Дигитални маркетингови стратегии” и „Маркетинг в социални мрежи”. Всяка от споменатите дисциплини е значима и допринася за формиране на специализирани теоретични знания в областта на маркетинга и умения за тяхното практическо приложение в реална работна среда. Целта на тези курсове е да подготвят студентите да познават същността и основните маркетингови концепции и инструменти за въздействие върху пазара, да анализират поведението на потребителите, да разработват маркетингови стратегии и използват техники и инструменти за оценка на маркетинговите решения, да прилагат и оценяват стратегиите за изграждане и управление на бранд, да познават особеностите на международната пазарна среда и спецификата на маркетинговата дейност на международния пазар, да развият компетенции за ефективно и ефикасно управление на промоционални кампании … и още много други интересни неща.
3. Кога или как избрахте да започнете професионалния си път като преподавател в Стопанска академия „Димитър А. Ценов”?
Идеята за развиване на професионална кариера в областта на науката и образованието се зароди съвсем в ранните ми студентски години, може би към средата на втори курс. Различни обстоятелства мотивираха избора ми на бъдещо поприще, но сред тях като най-важни бих очертала следните няколко момента. Първо, това е мотивацията за предаване на знания и професионализмът на преподавателите от катедра „Маркетинг”, с които успяваха да ме докоснат. Това да успееш да мотивираш младите студенти да полагат повече от необходимите усилия, да се стремят да се саморазвиват, да преследват и постигат целите си, да искат да се доказват, да са мотивирани да бъдат успешни, е най-красивото нещо в преподавателската работа. Това направиха с мен преподавателите от катедра „Маркетинг”, за което винаги ще съм им благодарна! Като резултат от първата причина идва и втората. Тя е свързана с отличното ми представяне и постигнатите добри резултати по време на обучението в бакалавърска и магистърска степен, които бяха забелязани, оценени и поощрявани от преподавателите от катедра „Маркетинг”. Третата причина е от личен характер. Още съвсем в началото на обучението ми в бакалавърска степен приятелят ми стана преподавател в СА „Д. А. Ценов”. Покрай него, дори и косвено, още от студентската скамейка имах възможността да изживея началото и пътя на израстване в преподавателската кариера. В началото леко се уплаших, като виждах какво ме очаква, ако реша да започна професионалния си път като преподавател и научен работник. С течение на времето, виждайки позитивите, личното удовлетворение и перспективите за развитие, които дава Академията, нямах нужда от повече убеждаване и знаех, че изборът ми ще е правилен. И така и до днес!
4. Какво за Вас е Свищовската академия, кое я отличава от другите висши училища в България и я прави предпочитана сред младите хора?
Вече повече от 12 години животът ми е свързан със Свищов и Академията. Те са мястото, където срещнах много приятели, намерих любовта, изградих семейство, придобих безценни знания и умения, развих компетенции, образовах се, научих се на борбеност и принципност и ред други неща. Вече повече от 86 години с над 150 хиляди възпитаници Свищовската академия е утвърдена като едно от най-добрите и елитни висши училища в страната, създаващи икономисти, които успешно се реализират както на българския, така и на международния пазар на труда. Това с което се отличава СА „Д. А. Ценов” от другите висши училища в България и я прави силно предпочитана сред младите хора, са академичният дух и атмосферата, преподавателите, които прилагат съвременни дигитални образователни подходи, качеството и иновациите в обучението, възможността, студентите да провеждат част от обучението си в чужбина (нашите възпитаници са сред най-активните в международния обмен по програмата Еразъм+), перспективите за успешен кариерен старт и не на последно място духа, облика и спокойствието на град Свищов. Това са само малка част от нещата, с които Свищовската академия привлича младото поколение.
5. Кои са най-големите предизвикателства пред един университетски преподавател по икономика днес?
Безспорно, едно от основните предизвикателства, пред които сме изправени голяма част от преподавателите във висшето образование, в т.ч. и икономическото такова, е как да задържим вниманието на студентите, да ги мотивираме и накараме да останат в лекционните зали, да се включват в проекти и студентски мероприятия с образователна цел. Отчита се тенденция за спад в присъствието на студентите по време на редовния учебен процес, докато в западноевропейските висши училища посещаемостта е много по-висока. Главната причина за подобна тенденция е финансова. В днешно време все повече студенти са принудени да учат и работят едновременно. По този начин възможността за съвместяване на работа и учене, както и местоположението на образователната институция са сред водещите критерии при избора на висше училище. Друго важно предизвикателство е необходимостта от своевременно адаптиране към процесите на дигитална трансформация във висшето образование и нуждата от предлагане на висококачествен образователен продукт и подготвянето на образовани и добри икономисти. Това налага осъвременяване на подходите за обучение, експериментиране с нови методи и канали за преподаване, които да бъдат съобразени с новите изисквания на днешното младо и дигитално ориентирано общество.
6.На какво се стремите да научите Вашите студенти и какви качества желаете да възпитате в тях?
На това, на което ме научиха и мен преподавателите от Академията! Освен солидната теоретична подготовка и развиването на практически компетенции по фундаментални и специализирани дисциплини, изключително ценно за студентите е да бъдат възпитавани на отговорност и самодисциплина, на желание за развитие и себедоказване, на целеустременост и на вяра, че положените усилия се възнаграждават. Това са важни екзистенциални неща, които се осъзнават истински в периода между 18 и 23 годишна възраст. Веднъж научени, те са от полза за цял живот.
7. Какви са областите на Вашите научни интереси и защо точно в тях избрахте да работите?
До този момент изследователските ми интереси попадаха в областта на клиентската лоялност, потребителското поведение, маркетинга на финансовите услуги и дигиталния маркетинг. От съвсем скоро се занимавам също с изследване на възможностите на приложение и степента на внедряване на изкуствения интелект в областта на маркетинга и в частност дигиталния маркетинг.
8. Кои са най-интересните и хубави спомени от студентските Ви години?
Едни от най-милите ми спомени от студентските години са свързани с времето, прекарано с колегите, с успешното съчетаване на ученето със свободолюбивия ни дух, времето за забавления и приключения, колективната работа по семестриалните задания и взаимопомощта помежду ни. Студентските години са мост между детството и живота на големите, и оставят трайни спомени в нас, а отдадеността и професионализмът на преподавателите от Стопанската академия, спокойствието и качеството на живота в града, са главните причини тези спомени да бъдат приятни и сантиментални.
9. Можете ли да отличите Ваши преподаватели, учебни дисциплини или колеги, които най-много са Ви повлияли или мотивирали?
Не бих могла да посоча конкретни преподаватели, които са ми повлияли или са ме мотивирали в хода на обучението. Всеки от моите преподаватели ми е въздействал по строго специфичен начин и е оставил различен, но траен отпечатък в мен. Събрани в едно всички мои преподаватели формират голямата картина за процеса на обучение и като цяло за живота в СА „Д. А. Ценов”. Поглеждайки назад в спомените си, все пак специализираните дисциплини, които ми бяха особено интересни, бяха „Ценова политика”, „Маркетинг на финансовите услуги”, „Маркетингов мениджмънт”, „Маркетингово прогнозиране” и „Промоционална политика”, а от фундаменталния блок дисциплини мога да посоча „Макроикономика”, „Висша математика” и „Основи на статистиката”.
10. С какво обичате да се занимавате в свободното си време? Имате ли хоби?
В качеството си на преподавател, научен работник, съпруга, майка на малко дете и домакиня, почти не ми остава свободно време за практикуване на някакво конкретно хоби. Напоследък, когато имам време за себе си, излизам на разходка сред природата, правя физически упражнения или карам колело. Освен това, от студентските години си изградих добър навик вечер преди заспиване да чета книга за разпускане и откъсване от ежедневието. Най-предпочитаните ми четива са трилърите и любовните романи.
11. Какво послание бихте отправила към студентите на Свищовската академия и към Вашите колеги?
На първо място пожелавам на всички да са здрави! Посланието ми към студентите е – бъдете самоинициативни, целеустремени и жадни за придобиване на знания и практически опит. Студентството е кратко, твърде кратко и минава неусетно. Именно поради това бъдете активни, редовно посещавайте лекции и упражнения, комуникирайте с Вашите преподаватели, участвайте в студентски научни мероприятия, не спирайте да се развивате, станете успешни млади хора и добри икономисти. Знайте, че отдадеността, положените усилия и отделеното време за обучение ще се отплатят многократно. Повярвайте в себе си! Ние вярваме във Вас и инвестираме във Вашето бъдещо благополучие! На преподавателите от Стопанска академия „Д. А. Ценов”, пожелавам все така да вдъхновяваме и мотивираме студентите, да бъдем отговорни към тяхното и нашето професионално развитие, както и да посрещаме с лекота, оптимизъм и инициативност предизвикателствата, пред които е изправено висшето икономическо образование.