Гл. ас. д-р Асен Божиков: Зад всяка една създадена информационна система има не само технологии, но и икономика

Стопанска академия „Димитър А. Ценов“ стартира поредна нова рубрика. Тя носи заглавието „Нашите преподаватели“ и има за цел да представи асистентите, доцентите и професорите, работещи в Свищовското висше училище. В рубриката ще бъдат помествани интервюта, които ще показват тяхната работа, научни интереси, житейски принципи и хобита. По този начин Стопанската академия ще запознава широката общественост с хората, които ѝ придават облик на научна и образователна институция. 

Днес наш гост е гл. ас. д-р Асен Божиков, преподавател към катедра „Бизнес информатика”.

1. Здравейте г-н Божиков, благодарим за приетата покана за интервю! За начало нека направим една кратка Ваша визитка. Кое е родното Ви място, къде сте завършил средно и висше образование и в коя катедра на Свищовската академия работите?

Здравейте! Благодаря за поканата. Родом съм от Свищов. Средното си образование завърших в Държавна търговска гимназия „Димитър Хадживасилев“ в Свищов, където научих АБ-то на икономиката. След това обаче осъзнах, че бъдещето е свързано с компютрите и реших да направя плавен преход от икономика към информатика, насочвайки се към бизнес информатиката. Кандидатствах в Свищовската академия и в Икономическия университет във Варна. Бях приет и на двете места, но избрах Стопанската академия. Придобих бакалавърска степен по специалност „Бизнес информатика”, по онова време само „Информатика”, с отличие (5.98). Непосредствено след това завърших и магистърска програма „Информационни системи и технологии в бизнеса”. Същевременно вече бях започнал работа в Академичния компютърен център. През 2009 година се явих на конкурс за асистент в катедра „Бизнес информатика”, спечелих го и до ден днешен съм част от състава на катедрата.

2. По кои дисциплини преподавате и с какво те помагат на студентите да станат по-добри икономисти?
Дисциплините, по които преподавам, са предимно с практическа насоченост и в тях разглеждаме конкретна технология или език за програмиране. Бих откроил „Основи на програмирането”, „Бази от данни”, „Обектно-ориентирано програмиране”, „Софтуерен инженеринг”. Това са фундаментални дисциплини за изграждането на един бъдещ ИТ специалист. Въпреки това, при всяка възможност се опитвам да обяснявам на студентите, че зад всяка една създадена информационна система има не само технологии, но и икономика. От опита ми като преподавател обаче мога да кажа, че те започват да разбират съществено тази връзка едва когато достигнат до някаква мениджърска позиция в съответната компания – ръководител на екип, на проект, на отдел.

3. Кога или как избрахте да започнете професионалния си път като преподавател в Стопанска академия „Димитър А. Ценов”?
Първите проблясъци за това се появиха още през студентските ми години. Бях усърден студент и четях много както по време на сесиите, така и през семестъра. Това естествено ми се отплащаше с отлични оценки на изпитите. Моите колеги–състуденти започнаха да казват, че след време ме виждат като професор в Академията, където ще пращат децата си да се обучават. Година след завършване на магистърската си степен се явих на конкурс за докторант в катедра „Бизнес информатика”. Там имах възможността за първи път да се докосна до преподавателската професия и се оказа, че тя наистина е завладяваща. Впоследствие се появи и въпросният конкурс за асистент в катедра „Бизнес информатика” и след подкрепа от семейството и приятели реших да кандидатствам.

4. Какво за Вас е Свищовската академия, кое я отличава от другите висши училища в България и я прави предпочитана сред младите хора?
Като човек роден, израснал и останал да живее в Свищов, Стопанска академия „Димитър А. Ценов” е неразделна част от моя живот. Академията е 85-годишна школа с традиции в икономическото образование, която съчетава в себе си духа на професионализма и новаторството. Специализацията в професионалните направления „Икономика” и „Администрация и управление” я превръща в авторитетно висше училище, което подготвя качествени икономисти поколения наред – започвайки още от първия випуск през 1936 година и продължавайки до ден днешен. Възпитаниците й поемат по пътя на все по-динамично развиващия се конкурентен трудов пазар, за да реализират своите компетенции и да получат „лихвите” от своето обучение тук. Тръгват с убедеността, че успехът зависи от качеството на образованието, от желанието и амбицията да се докаже наученото. Мотивирани са да се наложат, защото зад тях стои институция, която притежава име в образователното пространство. А това означава, че получават успешен старт за кариерна реализация!

5. Кои са най-големите предизвикателства пред един университетски преподавател по икономика днес?
Най-големите предизвикателства пред университетския преподавател в наши дни са да успее да задържи вниманието на студентите и да поднесе материала по интересен начин. Получили се – резултатът е мотивирани студенти. Новото поколение е технологично поколение, младите „живеят” повече в света на социалните мрежи и игрите, отколкото в реалността. Почти не използват тетрадки и химикали, както ние правехме. Всичко се дигитализира чрез компютър, смартфон, таблет. За да може посланието на всеки час да стига до тях, ние трябва да сме по-иновативни в представянето на материала, да използваме дигитални решения, а понякога и да вметнем някоя „модерна” дума от техния речник. Друго съществено предизвикателство, което мога да откроя, е съчетаването на преподавателската и изследователската дейност.

6. На какво се стремите да научите Вашите студенти и какви качества желаете да възпитате в тях?
Опитвам се да обясня, че ученето не приключва в аудиторията. Там се представят основните идеи и концепции, но за да затвърждава и разширява наученото, студентът трябва да отделя и от свободното си време. Трябва да чете и експериментира с прочетеното и ако има въпроси, да пита, а ние да му помагаме в намирането на отговорите. Ученето не приключва и със завършването на университета. То е процес, който съпътства целия живот на човек. Неслучайно концепцията се казва „Учене през целия живот”. Що се отнася до качествата, които желая да възпитам в тях, бих отбелязал увереност в собствените възможности, креативност, готовност за работа в екип и доброта, за да направим света едно по-добро място за живеене.

7. Какви са областите на Вашите научни интереси и защо точно в тях избрахте да работите?
Използването на информационни и комуникационни технологии вече е неразделна част от правенето на бизнес. Появата на КОВИД-19 пандемията ускори още повече процеса на дигитална трансформация в бизнес организациите. В тази връзка интерес за мен представлява частта, свързана с информационната сигурност и защита. Това е тема, която винаги ще бъде актуална – какви технически и организационни средства за защита се използват, какви са новите заплахи, какви са политиките за сигурност в организациите, как се променят международните и националните директиви в тази посока.

8. Кои са най-интересните и хубави спомени от студентските Ви години?
Студентските ми години са един прекрасен спомен. Като започнем от моята група, която беше много задружна и съставена от хора от всички краища на България (с повечето от които и до ден днешен сме много близки приятели), преминем през многобройните събирания и купони в Студентски град и стигнем до студентските празници. Разбира се, спомням си и сесиите, изпълнени с „дебели” учебници, „многолистни” записки от лекции и недоспиване, но това са двете страни на една и съща монета.

9. Можете ли да отличите Ваши преподаватели, учебни дисциплини или колеги, които най-много са Ви повлияли или мотивирали? 
Като студент най-много харесвах упражненията по дисциплините, свързани с програмиране и бази от данни – повече ме влечеше практиката отколкото теорията. Бяхме в компютърни зали, разглеждахме реални проблеми и се опитвахме да ги решим с подходящия код, стъпка по стъпка. Извън учебните занятия заедно с един колега от групата прекарвахме часове в библиотеката в прелистване на книги и списания за компютри и програмиране. За разлика от сега, по онова време основният източник за четене все още беше хартиеният. От позицията на днешния ден мога да откроя и упражненията по многото математически дисциплини, които изучавахме. Редовно бях пред черната дъска с тебешир в ръка, решавайки някоя задача, което освен за затвърждаване на наученото явно е спомагало и за развиване на уменията ми за контакт с аудиторията.

10. С какво обичате да се занимавате в свободното си време? Имате ли хоби?
В свободното си време се старая да съм далеч от бюрото, компютъра и телефона. В това отношение много ми помага срещата с приятели на футболния терен. Старая се, поне веднъж седмично да се включвам в мачовете, когато съм в кондиция, защото и годините вече оказват влияние. Последните няколко години се „запалих” и по туристическите занимания. Взимам участие поне в няколко планински похода от календарния план на Студентско туристическо дружество „Академик” към Стопанската академия. Разходките сред нашата красива природа са невероятно зареждащи и поне за няколко дни ни карат да забравим за стресиращото и забързано ежедневие. Препоръчвам ги на всеки, който досега не е опитвал подобно преживяване.

11. Какво послание бихте отправил към студентите на Свищовската академия и към Вашите колеги?
Посланието ми към всички ще започне по-скоро с пожеланието да бъдат здрави в това т.нар. „ново нормално” време. На студентите бих казал да бъдат мотивирани, целеустремени, всеотдайни и да не се страхуват да опитват. Не на последно място, да се възползват от всички възможности, които университетът им предоставя – студентски научни сесии, конкурси за есета, мобилности по програма Еразъм+, участия в проекти, участия в студентски организации и др. Това може само да подпомогне изграждането им като бъдещи професионалисти.
Към моите колегите ще отправя следното послание – да бъдем отговорни, съзвучни с времето, в което живеем и работим, и така да допринасяме за авторитетното позициониране на Стопанската академия в националното и европейското образователно пространство.