Гл. ас. д-р Елица Лазарова: Катедра „Стратегическо планиране” подпомага с практически решения публичния сектор в България

Рубриката „Нашите преподаватели” на Стопанска академия „Димитър А. Ценов” има за цел да представи асистентите, доцентите и професорите, работещи в Свищовското висше училище. В рубриката се поместват интервюта, показващи работата на академичните преподаватели, техните научни интереси, житейски принципи и хобита. По този начин Стопанската академия запознава широката общественост с хората, които ѝ придават облик на научна и образователна институция. 
Днес наш гост е гл. ас. д-р Елица Лазарова, която е преподавател в катедра „Стратегическо планиране”.

1. Здравейте, гл. ас. д-р Елица Лазарова и благодарим за приетата покана за интервю! За начало нека направим една кратка Ваша визитка. Кое е родното Ви място, къде сте завършила средно и висше образование, и в коя катедра на Свищовската академия работите?
Здравейте и от мен! Първо бих искала да благодаря за поканата да се включа в тази интересна рубрика, която ако съществуваше по време на моите студентски години, бих следила с голямо любопитство. Моят житейски път е тясно свързан с град Свищов, тъй като тук съм родена, тук учих и тук се реализирах в професионален план. Завърших профилирана чуждоезикова паралелка в СОУ „Николай Катранов”, след което кандидатствах само в Стопанска академия „Д. А. Ценов” – Свищов. За мен е чест и привилегия, че висшето ми образование в ОКС „бакалавър” е в специалност „Планиране и прогнозиране”, тъй като това е една от най-старите специалности в Академията. В ОКС „магистър” имах възможността да се запозная с друга гледна точка в магистърската програма „Международен бизнес и мениджмънт”, която пък бе сравнително нова тогава. Срещата с планирането обаче беше съдбоносна за мен и през 2009 г. станах асистент в катедра „Стратегическо планиране”, където работя и до днес.
 
2. По кои дисциплини преподавате и с какво те помагат на студентите да станат по-добри икономисти?
Като член на катедра, която предлага две бакалавърски специалности и шест магистърски програми в две различни професионални направления, ще е трудно да изброя всички дисциплини, по които преподавам, но фокусът на всички е свързан с планирането. При срещите със студентите в учебните часове се опитвам да изградя в тях умения за анализ и прогнозиране. Правя това чрез практически казуси и ролеви игри, като по този начин провокирам хората сами да откриват приложението на определени теории и концепции. Старая се да направя от студентите ми добри специалисти, защото смятам, че планирането дава онази подготовка, която е предпоставка за достигането на целите и постигането на успех във всяко едно начинание. Знаем, че самият Томас Едисън е казал, че късметът е това, което се случва, когато възможността се срещне с планирането.
 
3. Кога или как избрахте да започнете професионалния си път като преподавател в Стопанска академия „Димитър А. Ценов”?

Времето в академичния ни град тече по различен начин. По време на студентските ми години с моя приятелка много обичахме в междучасията да стоим на пейките пред Ректората и да се наслаждаваме на академичната атмосфера, на специфичния ритъм на академичния живот. Още тогава си пожелахме да се връщаме на това конкретно място всяка година по едно и също време. По време на завършването на магистърската ми степен на описаното вече място, срещнах моя преподавателка от катедра „Стратегическо планиране”, която ми сподели, че желае да стана част от катедрата. Тогава не се подвоумих в решението си, накъде да продължа своя житейски път, защото вече бях наясно, че планирането е нещо, което изключително много ме вълнува, а и вече познавах всички преподаватели от катедрения екип и им се възхищавах.

4. Какво за Вас е Свищовската академия, кое я отличава от другите висши училища в България и я прави предпочитана сред младите хора?

Свищовската академия е водещо българско висше училище благодарение на себеотдаването, жаждата за знания, стремежа за развитие и професионализма на хората, които са работили и работят в нея. Академичният дух в Свищов, който е изграждан вече 86 години на основата на приемственост, традиции и иновативност в процеса на обучението, оформя имиджа на Академията сред младите хора. Менторството и комуникацията между студент и преподавател по време на обучението често прераства в приятелство, което продължава след завършването и осигурява партньорства и приемственост в научните школи, създадени и развиващи се именно в СА „Д. А. Ценов”.

5. Кои са най-големите предизвикателства пред един университетски преподавател по икономика днес?

В исторически план планирането е претърпявало възходи и падения. След присъединяването ни към Европейския съюз то изживява своя ренесанс, но все още среща съпротива и неразбиране на много нива. Към момента в България има твърде голям брой планови документи на глава от населението, голяма част от тях остават нереализирани, а целите им остават непостигнати. Поради това преподавателите по планиране имаме нелеката задача да изградим знания и умения в нашите студенти, които да подпомогнат повишаването на ефективността на плановия процес на всички нива. Това е необходимо, защото проблемите на планирането, освен на ниво създаване на планови документи, най-често са свързани с имплементиране на плановете в организациите и системите за управление. Поради това именно добре подготвените кадри могат да подобрят съществено функционирането на икономиката като цяло.

6. На какво се стремите да научите Вашите студенти и какви качества желаете да възпитате в тях?

Вярвам, че развиването на аналитично и критично мислене е изключително важно за студентите. Именно тези качества са ключови за бъдещата им работа и нейното качество. Също така се стремя да развивам и меките умения на студентите, тъй като работата в екип, изграждането на лидерски компетенции, възпитаването на отговорност и предприемаческо мислене се оформят още на академичната банка. За по-доброто бъдеще на всички нас е важно младите хора да бъдат мотивирани, активни, планиращи и прогнозиращи. Надявам се, че с работата си успявам да ги вдъхновя, за да се развиват в тази посока.

7. Какви са областите на Вашите научни интереси и защо точно в тях избрахте да работите?

Научните ми интереси са свързани с планирането на всички равнища – фирмено, корпоративно, отраслово, регионално и национално. Понастоящем с екип от катедра „Стратегическо планиране” работим по научно изследователски проект на тема „Стратегически аспекти на електронното административно обслужване в общините в България”. За нас е лична кауза да подпомогнем с практически решения публичния сектор в България по пътя на неговата дигитална трансформация.

8. Кои са най-интересните и хубави спомени от студентските Ви години?

Дистанцията на времето поставя ореол върху спомените от студентските години и сгрява сърцето на всеки преминал през това предизвикателство. Първи курс винаги е бил най-трудния от всички в обучението на всеки студент. Така беше и за мен, защото всичко е ново и непознато. Наред с това обаче, за мен първата година на моето обучение се оказа и съдбовна, защото именно тогава срещнах моя съпруг, с който сме заедно вече 17 години. В моята група още тогава се оформиха няколко двойки и докато завършихме своето образование броят им значително нарасна. Освен това, приятелствата, създадени през тези години, успяха да устоят на времето и разстоянията. Често си организираме алумни срещи след завършването, което затвърждава мястото на Академията като притегателен център, който събира хора с общи идеи и ценности.

9. Можете ли да отличите Ваши преподаватели, учебни дисциплини или колеги, които най-много са Ви повлияли или мотивирали? 

Всеки един преподавател е оставил дълбок отпечатък в мен, защото имах удоволствието да бъда обучавана от взискателни и мотивиращи учени, чиято школа ме вдъхнови да поема по пътя на преподавателската професия. Винаги съм се възхищавала на техния професионализъм, както в научната сфера, така и в практическата насоченост на познанието, което ни предаваха толкова всеотдайно. Имах честта да се докосна до школата на изключителния проф. д-р Димитър Панайотов, бивш ректор на Стопанска академия „Д. А. Ценов”, чиято висота на ума ме предизвикваше още по време на обучението да търся най-новите публикувани научни изследвания и начини за презентиране. Именно той впоследствие ме въведе и в преподавателската практика. Изпитвам респект и уважение към всички мои колеги, особено към тези, които първо съм опознала като преподаватели, а по време на съвместната ни работа имах честта и привилегията да ги опозная като хора.

10. С какво обичате да се занимавате в свободното си време? Имате ли хоби?

Тъй като споделям идеята, че човек е млад докато учи, използвам голяма част от свободното си време да уча нови неща, свързани с ефективността, кариерното развитие, професионалното развитие и екипната трансформация. Винаги се радвам, когато ми остава малко време и за нещата, които обичам – да пътувам, да слушам музика и да творя.

11. Какво послание бихте отправила към студентите на Свищовската академия и към Вашите колеги?

Скъпи студенти, използвайте времето си пълноценно! Точно сега имате възможност да поставяте въпроси, да бъдете активни в усвояването на знанията и да се развивате. Времето минава неусетно бързо, но когато сте го използвали правилно, непременно ще намерите удовлетворение. Пожелавам Ви нестихваща жажда за знания и аз вярвам във Вашият успех! Скъпи колеги, пожелавам Ви крепко здраве. Бъдете все така вдъхновяващи и всеотдайни във формирането на светлото бъдеще в умовете и сърцата на нашите студенти!