Гл. ас. д-р Искрен Таиров: Успехът днес е немислим без активно и атрактивно онлайн присъствие

Рубриката „Нашите преподаватели” на Стопанска академия „Димитър А. Ценов” има за цел да представи асистентите, доцентите и професорите, работещи в Свищовското висше училище. В рубриката се поместват интервюта, показващи работата на академичните преподаватели, техните научни интереси, житейски принципи и хобита. По този начин Стопанската академия запознава широката общественост с хората, които ѝ придават облик на научна и образователна институция. 

Днес наш гост е гл. ас. д-р Искрен Таиров – преподавател към катедра „Бизнес информатика”.

1. Здравейте гл. ас. д-р Таиров и благодарим за приетата покана за интервю! За начало нека направим една кратка Ваша визитка. Кое е родното Ви място, къде сте завършили средно и висше образование и в коя катедра на Свищовската академия работите?
Здравейте! Благодаря за поканата. За мен е чест да участвам в тази рубрика. Родом съм от град Гулянци. Средното си образование завърших в Търговска гимназия „Васил Евстатиев Априлов” град Червен бряг, където започнах да навлизам в попрището на икономическото знание и практика, както и на информатиката. Със завършването ми имах ясна представа за продължаване на образованието си в сферата на бизнес информатиката. Кандидатствах в Свищовската академия и във Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий”, като бях приет и на двете места, но изборът беше предварително направен и това беше Стопанска академия „Д. А.Ценов”. Завърших бакалавърската си степен в специалност „Бизнес информатика” и непосредствено след това и магистърската си степен по програма „Информационни технологии в бизнеса”. По това време бях започнал работа в Агенция за социално подпомагане, офис Гулянци. В ранната пролет на 2012 година се явих на конкурс за докторант, на който бях приет, с което започна изграждането на кариерата ми в Стопанската академия. В края на 2016 година се явих на конкурс за асистент в катедра „Бизнес информатика”, който спечелих и оттогава съм част от академичния състав на катедрата.
 
2. По кои дисциплини преподавате и с какво те помагат на студентите да станат по-добри икономисти?

Дисциплините, по които преподавам са практически насочени, като в тях основно се използват популярни платформи за конструиране на сайтове, електронни магазини, както и проектиране на информационни системи. Бих отбелязал „Системи за управление на уеб съдържание”, „Електронна търговия”, „Системи за електронна търговия” и „Системен анализ и проектиране на информационни системи”. Тези дисциплини са сравнително нови в отговор на популяризирането на редица свободно достъпни и широко използвани технологии за конструиране на уеб базирани решения за нуждите на бизнес организациите. Стремежът ми е да науча студентите, че успехът днес е немислим без наличието на активно и атрактивно онлайн присъствие.

3. Кога или как избрахте да започнете професионалния си път като преподавател в Стопанска академия „Димитър А. Ценов”?

Изборът за продължаване на професионалния си път като преподавател в Стопанска академия „Димитър А. Ценов” направих в края на магистърската си степен. Тогава се замислих, че не искам по никакъв начин да прекъсвам връзката си с Академията и проучих възможностите за реализация тук. Като току-що дипломиран магистър имах много притеснения и колебания, но се престраших и се явих на конкурс за докторант към катедра „Бизнес информатика”. Оказа се, че академичният живот е много вълнуващ и в последствие съсредоточих усилията си за успешно дипломиране и придобиване на ОНС „доктор”, след което се явих и на конкурс за асистент към катедра „Бизнес информатика”.

4. Какво за Вас е Свищовската академия, кое я отличава от другите висши училища в България и я прави предпочитана сред младите хора?

Свищовската академия е едно от най-старите висши учебни заведения в България, училище с традиции и богата история. За мен името на Академията винаги се с свързвало с високо качество и просперитет. Възпитаници на Стопанската академия винаги са присъствали в сериозни институции на национално или регионално ниво като министерства, органи на местната власт и успешни бизнес начинания. Това е свидетелство за високата стойност на продукта, които излиза от Академията – висококвалифицирани кадри, зад които стои институция с име в образователното пространство. Взели максимума от своето обучение и мотивирани да покорят нови върхове, завършилите Академията получават успешен старт за кариерна реализация!

5. Кои са най-големите предизвикателства пред един университетски преподавател по икономика днес?

Най-голямото предизвикателство пред всеки преподавател в днешно време е привличането на вниманието на студентите. В днешно време технологиите са напреднали и активното използване на дигитални помощници непрекъснато в ежедневието ни е неизбежно. Поради това представянето на учебната материя чрез атрактивни интерактивни методи, обяснения, разсъждения, а и от време на време с някоя шега, може да създаде спокойна и приятелска обстановка, с което да се възбуди интереса на студентите и те да се впуснат в решаване на конкретния казус.

6. На какво се стремите да научите Вашите студенти и какви качества желаете да възпитате в тях?
Моят стремеж е да науча студентите да мислят и разсъждават, да осъзнават казаното от мен и да го разберат, а не само да го повторят на изпита или машинално да отговорят на поставен въпрос. Идеята ми е наученото да им помогне, да ги обогати и подготви за живота пред тях. По отношение на качествата, които желая да възпитам в тях, бих отбелязал креативност, увереност, отговорност, колегиалност и съпричастност.
7. Какви са областите на Вашите научни интереси и защо точно в тях избрахте да работите?

Бурното развитие на информационните технологии през последното десетилетие ме насочи към дигиталната трансформация. Използването на технологии за трансформиране на традиционните процеси е тема, която ще бъде актуална и занапред. Бумът в използването на мобилните устройства също породи интерес в мен, както и мобилните приложения за достъп до редица ресурси и решаване на определени задачи. Бих споменал и криптовалутите, начините за опериране с тях и развитието им, как се променя стойността и търсенето им.

8.Кои са най-интересните и хубави спомени от студентските Ви години?

Ярък спомен е пътуването ми към общежитието за нанасянето ми преди първия учебен ден. Бях изпълнен с емоции и очаквания. Мога да отбележа и вечерните сбирки с групата ми, в която имаше колеги от почти всички краища на България – София, Варна, Пловдив, Монтана, Смолян, Плевен, Видин.
Не мога да пропусна и безсънните нощи с прелистване на дебелите учебници и вълненията преди всеки изпит, както и очакването на 8 декември, празнуването на който винаги продължаваше цяла седмица.

9. Можете ли да отличите Ваши преподаватели, учебни дисциплини или колеги, които най-много са Ви повлияли или мотивирали? 

Като студент особен интерес за мен бяха дисциплините по програмиране, както и компютърни архитектури и устройство на компютърни системи. След приключване на часовете с двама колеги, с които и до ден днешен поддържаме връзка, под формата на шеги правехме разбор на наученото и се насочвахме към писане на код, който не винаги тръгваше и групово мъчехме да подкараме програмите. Мога да добавя и часовете по „Висша математика” и „Теория на вероятностите”, понеже казусите там бяха интересни и  привличаха вниманието на цялата аудитория.

10. С какво обичате да се занимавате в свободното си време? Имате ли хоби?

В свободното си време се посвещавам изцяло на малките си дъщерички, съответно на 1 и на 3 години. Те изпълват живота ми със смисъл и положителни емоции. Като хоби, ако може да се нарече хоби, мога да отбележа активното ми занимание със спорт вече над 20 години, най вече вдигате на тежести. Постоянството и мотивацията за този период, сериозните натоварвания и усилията, които полагам, са ми помогнали да развия една рутина, да не се отказвам, да поддържам лична дисциплина и да бъда винаги в добра физическа форма. Това ми помага да бъда готов и борбен за нови предизвикателства и начинания, както в професионалния ми път, така и в други аспекти от живота.

11. Какво послание бихте отправил към студентите на Свищовската академия и към Вашите колеги?

На студентите бих казал да бъдат целеустремени и активно да се включват в академичния живот. Стопанска академия „Д. А. Ценов” предоставя много възможности за изява и развитие, като конкурси, проекти, спортни събития, мобилности и др. Това несъмнено ще допринесе за развитието им и трупането на професионален опит.
На колегите бих пожелал да бъдат всеотдайни и отговорни, да насърчават и помагат, да дерзаят за утвърждаването на авторитета на Академията и позиционирането на Висшето ни училище там където му е мястото – сред най-добрите образователни институции в България и Европа.