Гл. ас. д-р Жельо Желев: Свищовската академия е средище на образование, култура и професионализъм
Стопанска академия „Димитър А. Ценов“ стартира поредна нова рубрика. Тя носи заглавието „Нашите преподаватели“ и има за цел да представи асистентите, доцентите и професорите, работещи в Свищовското висше училище. В рубриката ще бъдат помествани интервюта, които ще показват тяхната работа, научни интереси, житейски принципи и хобита. По този начин Стопанската академия ще запознава широката общественост с хората, които ѝ придават облик на научна и образователна институция.
Днес наш гост е гл. ас. д-р Жельо Желев, преподавател към катедра „Контрол и анализ на стопанската дейност“
1. Здравейте г-н Желев, благодарим за приетата покана за интервю! За начало нека направим една кратка Ваша визитка. Кое е родното Ви място, къде сте завършили средно и висше образование и в коя катедра на Свищовската академия работите?
Здравейте, аз благодаря за поканата. Роден съм и съм израснал в град Добрич. Завърших средното си образование в местното СУ „Любен Каравелов“ със специалност „Английски език и информационни технологии“. След това реших да следвам икономика и кандидатствах в Свищов и Варна. Приеха ме и на двете места, но избрах Стопанската академия и записах специалност „Стопански и финансов контрол“. По-късно завърших магистърска програма „Финансов контрол и външен одит“. През 2012 г. кандидатствах и бях назначен като асистент в катедра „Контрол и анализ на стопанската дейност“, в която през 2018 г. защитих успешно образователна и научна степен „доктор“ в областта на данъчния контрол.
2. По кои дисциплини преподавате и с какво те помагат на студентите да станат по-добри икономисти?
Преподавам по много дисциплини в бакалавърска и магистърска степен, но от тях мога да откроя „Данъчен контрол и администрация“, „Финансов контрол“ и „Финансово разузнаване“, които са в бакалавърска степен, а в магистърска степен – „Доказване във финансовия контрол и външния одит“, „Технология на данъчния контрол“ и за първа година водя самостоятелна дисциплина, която разглежда въпросите свързани с данъчните процедури върху трансферното ценообразуване. Всяка една от дисциплините допринася за разширяване познанията в областта на финансовия контрол и повишаване нивото на критично мислене и анализ. Всички студенти, които изучават тези дисциплини и по-конкретно студентите от специалност „Стопански и финансов контрол“ получават професионална подготовка, реални умения и компетенции.
3. Кога или как избрахте да започнете професионалния си път като преподавател в Стопанска академия „Димитър А. Ценов”?
Никога не съм си мислел, че ще стана преподавател, а още повече в образователна институция като Стопанска академия „Д. А. Ценов” – висше училище с традиции в сферата на икономиката и администрацията. Аз записах специалност „Стопански и финансов контрол“, защото исках да работя в държавния сектор като митнически или данъчен инспектор. Първият път, когато се замислих в тази посока, беше в началото на 3-ти курс, започвайки изучаването на специализирани дисциплини. Наблюдавайки с интересен поведението на преподавателите, които стояха пред мен, се запитах - а ако това съм аз? Какво ли бих направил, как ли бих се подготвил? Връщайки времето назад може би това бяха първите моменти, в които се представях като преподавател. В последствие вече магистър, последните месеци от обучението си разбрах, че се обявява конкурс за асистент в катедрата, в която съм завършил образователната степен бакалавър и в която към този момент бях магистър. По същото време вече бях минал три етапа от конкурс на Агенция Митници. С помощта на родителите си и разговори с приятели избрах да насоча усилията си към преподаването. Това беше първото най-важно решение не само в професионален, но и в личен план, което взех и не съжалявам.
4. Какво за Вас е Свищовската академия, кое я отличава от другите висши училища в България и я прави предпочитана сред младите хора?
Свищовската академия е средище на образование, култура и професионализъм. За мен, а смятам и за хилядите завършили през годините студенти, Академията е свято място. Място, което е създадено от дарените средства на Димитър Ценов. Място, което е създадено с една единствена цел – да образова. Място, за което усилията на редица велики за българската история будители, са насочени към просперитет на Академията и града, в който тя е създадена. Това е достатъчна мотивация за младите хора да изберат Стопанската академия за продължаване на образованието си и да бъдат част от нейното голямо семейство и история.
5. Кои са най-големите предизвикателства пред един университетски преподавател по икономика днес?
Според мен, едно от най-големите предизвикателства е мотивирането на студентите и тази мотивация да е устойчива във времето. Работата със студенти в аудитория изисква от преподавателя да притежава съвкупност от умения, с които да провокира техното внимание и да предоставя материалите по интересен начин, използвайки съвременни технологии. Все повече се убеждавам, че нашите студенти имат нужда от визуализация на процесите, детайлното им анализиране и кратко представяне, посредством дигитални ресурси. Като друго предизвикателство мога да посоча съчетаването на преподавателската, научната и административната ангажираност.
6. На какво се стремите да научите Вашите студенти и какви качества желаете да възпитате в тях?
В моите часове се старая да покажа на студенти, че мисленето и анализиране по посока установяване, а след това решаване на проблем е едно от важните качества, които трябва да притежават. Стремя се да провокирам креативно мислене при студентите и да усъвършенствам тяхното аргументирано защитаване на позиция. Смятам, че един млад човек, излизащ на пазара на труда, трябва да е мислещ, знаещ, самоуверен и инициативен.
7. Какви са областите на Вашите научни интереси и защо точно в тях избрахте да работите?
Научните ми интереси са в сферата на данъчния контрол, данъчните процеси, а от скоро и дигиталното обучение. Данъчният контрол е провокативна област и поради това си качество винаги разпалва дискусии сред обществото. Мотивиран съм в изследването на процедури и алгоритми за усъвършенстване на контрола върху публичните вземания и защита на фискалните интереси. Дигитализирането на процесите в обучението е моето второ амплоа. Тази област ме „грабна“ през последните 2-3 години и в момента дори подготвям с мои колеги няколко изследвания в тази област.
8. Кои са най-интересните и хубави спомени от студентските Ви години?
От студентските си години съм запазил едни от най-хубавите спомени. С моите състуденти бяхме редовни както на студентската скамейка, така и на студентските купони. Като си спомня как се подготвях за изпитите, особено по фундаменталните и специализирани дисциплини за моята специалност – „Теория на контрола“, „Стопански и финансов контрол“, „Данъчен контрол“, „Митнически контрол“, „Одит“, „Финансов анализ“ – отново започва да се прокрадва притеснението и да ме облива студена пот. Сега за това говоря с усмивка и с носталгия, но тогава беше „страшно“. Студентските празници и вечери на специалността бяха едни от най-хубавите моменти за студентите.
9. Можете ли да отличите Ваши преподаватели, учебни дисциплини или колеги, които най-много са Ви повлияли или мотивирали?
Много голяма част от моите преподаватели са в момента и мои колеги. Един от най-големите мотиватори беше доц. Йордан Томов, светла му памет. Присъствието му респектираше, а думите му – мотивация за всеки един, който присъства на лекциите му. Няма как да пропусна и проф. Тананеев, тогава доцент, който представяше сложната материя на данъчния контрол по един интересен и същевременно забавен начин. И към този момент, аз продължавам да се мотивирам и заедно с това да се уча от моите колеги. Техните съвети приемам като стимул за израстването ми като човек, като научен работник и като преподавател.
10. С какво обичате да се занимавате в свободното си време? Имате ли хоби?
През малкото свободно време, което имам се старая да намеря време и за спорт. Любимите ми спортове са футбол, волейбол и тенис. В спорта с приятели и колеги намирам отдушника от забързаното и изпълнено с ангажименти, а и понякога с проблеми, ежедневие.
11. Какво послание бихте отправил към студентите на Свищовската академия и към Вашите колеги?
На първо място, да са добри хора и добри професионалисти. Да инвестират в обучението си, да преследват целите си и да са смели в решенията си. Да се гордеят, че са завършили в Стопанска академия „Д. А. Ценов” и да останат в България, защото и страната ни, и ние имаме нужда от образовани и интелигентни млади хора. Посланието, което оправям към моите колеги е да бъдем креативни, мотивирани, всеотдайни и отговорни в работа си, каквито са били нашите предшественици, дарили средства, време и живот за съществуването на Свищовското висше училище.