Катедра „Чуждоезиково обучение” при Стопанска академия чества 60-годишен юбилей
Катедра „Чуждоезиково обучение” при Стопанска академия „Димитър А. Ценов” чества своя 60-годишен юбилей с кръгла маса с международно участие на тема „Чуждоезиковото обучение - предпоставка за успешната интеграция в европейската зона за висше образование”. Юбилейното честване започна с тържествена церемония в аулата на Свищовската Алма матер, която откри зам.- ректорът по „Научни изследвания и развитие на академичния състав” – проф. д-р Иван Върбанов.
От името на ректора – проф. д-р Величко Адамов и на Академичното ръководство, проф. Върбанов приветства катедрения състав. Той подчерта ролята на катедрата по чужди езици, чрез която и студенти, и преподаватели имат възможност да се докосват до културата и науката на другите държави. „Катедра „Чуждоезиково обучение” подготвя преподаватели, докторанти и студенти по езици, които се говорят в 2/3 от света” – каза още проф. Върбанов. По думите му, значението на катедрата се изразява и в това, което тя осигурява работата на всички основни звена на Стопанска академия чрез оказване на помощ при подписване на международни договори, при водене на преговори, при установяване на международно сътрудничество, при представянето на Стопанска академия пред света. От името на ректора, проф. Върбанов награди катедрата-юбиляр с почетен плакет на Академията и връчи почетен медал за заслуги на дългогодишния ръководител на катедрата – старши преподавател Елка Узунова.
С доклад-летопис тя проследи създаването, развитието и утвърждаването на катедрата през изминалите 60 години. Ст. преподавател Елка Узунова припомни, че още в първия учебен план на висшето търговско училище в Свищов, в далечната 1936-1937 г., е заложено изучаването на немски и френски език, като за целта са били поканени преподаватели от Германия и от Франция. Чуждоезиковата катедра е създадена през 1952 г. и в своето изказване ст. преподавател Узунова изброи всички бивши и настоящи преподаватели, които са оформили облика на катедрата. Днес студентите в Стопанска академия могат да избират да се обучават на английски, немски, френски, испански, или руски езици. „Крайната цел е една: по-знаещи, по-можещи, по-конкурентни и уверени в себе си бъдещи специалисти, за които отличното владеене на чужди езици ще се превърне в чудесно преимущество за бъдещата им професионална реализация в сферата на икономиката” – каза още ръководителят на катедрата-юбиляр. По повод годишнината, поздравления бяха поднесени от името на деканите и ръководители на катедри към Стопанска академия. Поздравителни адреси до катедрата изпратиха още ректори и декани от чуждестранни висши училища. След тържествената церемония по традиция бяха поднесени цветя на паметника на дарителя Димитър Апостолов Ценов. Настоящият катедрен състав си направи паметна снимка пред сградата на Ректората заедно с бивши преподаватели и студенти.
Кръглата маса, посветена на 60-годишнината на катедрата, започна с представяне на резултатите от конкурса за студентско есе на тема „Чуждоезиковите умения – важен фактор за по-успешната реализация на икономистите”. В конкурса участваха 37 студенти, представили своите разработки на английски, немски, испански, руски и български език.
В научния форум с международно участие, посветен на чуждоезиковото обучение като предпоставка за успешната интеграция в европейската зона за висше образование, бяха представени 26 доклада от 31 автори. В зависимост от тематиката, докладите бяха разделени в три направления: „Чуждоезиковите умения – важен фактор за по-успешен бизнес”; „Нови предизвикателства пред преподавателите по чужд език в българските и чуждестранни висши училища”; „Иновативни методи и форми и тяхното прилагане в изучаването на чужд език”. В кръглата маса участваха общо седем висши учебни заведения – две от България (Стопанска академия и Великотърновски университет) и пет от чужбина (САЩ, Великобритания, Русия, Украйна и Молдова). Като резултат от проведения форум бяха направени важни констатации, формулирани значими идеи и възможни решения, касаещи усъвършенстването на чуждоезиковото обучение в българското висше образование, с оглед по-нататъшното му успешно развитие и пълно адаптиране към потребностите на обучаваните и бизнеса.