Катедра „Мениджмънт“ организира и проведе публична лекция на тема: „Емоционална интелигентност и поведението на персонала“
На 28.06.2023 г. катедра „Мениджмънт“ организира и проведе публична лекция на тема „Емоционална интелигентност и поведението на персонала“ с гост-лектор д-р инж. Снежина Захариева – консултант - психолог към Центъра по управление и предприемачество в гр. Варна. Лекторът е защитил дисертация към катедра „Мениджмънт“.
Присъстваха студенти от специалности в ОКС „Бакалавър“: „Стопанско управление“, „Екомениджмънт“ и преподаватели и докторанти от катедра „Мениджмънт“.
Публичната лекция бе открита от доц. д-р Ирена Емилова – ръководител на катедра „Мениджмънт“. В своето приветствие към участниците доц. Емилова, акцентира върху актуалността и значимостта на избраната тематика, като поясни, че емоционалната грамотност и придобиването на емоционална интелигентност съдейства за диагностициране на ситуацията и адекватното управление на персонала.
В своето изложение д-р Снежина Захариева отбеляза, че дейността на мениджъра е стресогенна, отличава се с висока степен на отговорност, интензивни междуличностни отношения и изисква ефективна емоционално-волева регулация. Познаването и контролирането на емоциите, както и поведението върху което те оказват влияние е от значение за управлението на персонала, особено в сложни ситуации, под стрес или при липса на време.
В тази връзка гост-лекторът, представи поведението на персонала от гледна точка на Еволюционната теория, като подчерта, че във филогенетичните източници на социалното поведение лежат най-острите проблеми в света на хората.
Освен поведението на персонала, беше акцентирано и върху емоционалната интелигентност, която се анализира като комплексна цялост от поведения, способности, компетентности, убеждения и ценности, които помагат на човека успешно да реализира визията и мисията си. Бяха разграничени още подчастите на емоционалната интелигентност – интраперсонална интелигентност и междуличностна или социална интелигеннтност.
Обърнато бе внимание и на моделите, описващи емоционалната интелигентност, в т.ч. Модел на Хауърд Гарднър за множеството интелигентности, Модела на Салови и Майер, Модела на Петрдис и Фърнам на отличителните черти, Смесеният модел на Голман за множеството интелигентности.
Лекторът д-р Снежина Захариева поясни процеса на управление на емоцията, като визира конкретен Алгоритъм за управление на емоциите, включващ няколко основни етапа – осъзнаване на емоцията; осъзнаване или разбиране целите в дадената ситуация, ясно да се определи "какво искаме"; преценка в какво емоционално състояние ще сме "максимално ефективни", за да постигнем тази цел; избор на способ за постигане на точно това състояние; изпълнение (овладяване).
В лекцията се дефинираха и конструктите, на които се основава емоционалната интелигентност, като се обобщи, че високата емоционална интелигентност предполага наличие на конкретни знания и навици, помагащи за избор на успешно поведение в определени ситуации.
Лекторът сподели, че за научното обоснование на всеки феномен е необходимо да се решават проблемите, свързани с неговото измерване. В различните етапи на развитието на теориите и моделите за емоционалната интелигентност са се обсъждали и различни начини за измерването й. В това отношение д-р Снежина Захариева, акцентира върху методиките за измерване на емоционалната интелигентност, чрез които се извършват съответни измервания с помощта на въпросници, основани на самоотчет, подобно на традиционните личностни въпросници, или чрез решаване на задачи. Освен методиките, важно значение се отдели и на тестовете за измерване на емоционалната интелигентност.
От направената дискусия се оформи становището, че емоционалната интелигентност е фактор, присъщ на хората с големи успехи. Познаването на емоциите, собствените и на другите, е предпоставка да се разпознаят приоритетите и да се предвижда поведението. Това дава възможност за ефективно управление поведението на персонала в ситуация. Емоционалната интелигентност помага за справяне със стрес факторите и овладяване на ситуационното поведение – нашето и на персонала, който ръководим.
Участниците се включиха активно в публичната лекция, провокирани от компетентността и богатия практическия опит на гост-лекторът и се възползваха от възможността да зададат своите въпроси и да получат изчерпателни отговори.
Публичната лекция бе закрита от доц. д-р Ирена Емилова, която благодари на гост-лекторът д-р Снежина Захариева за интересната презентация, както и на присъстващите студенти, преподаватели и докторанти на събитието на катедра „Мениджмънт“.