Катедра „Търговски бизнес“ проведе кръгла маса-дискусия за разискване на релацията „обучение – търговски бизнес – общинска администрация“
На 05 октомври 2024 г. в Стопанска академия „Д. А. Ценов“ – Свищов се проведе кръгла маса-дискусия за разискване на релацията „обучение – търговски бизнес – общинска администрация“. Проявата е планирано мероприятие в рамките на Научния календар на катедра „Търговски бизнес“. Срещата беше открита от ръководителя на катедреното звено – доц. д-р Теодора Филипова, която поздрави участниците и представи присъстващия представител на ръководството и администрацията на Община Дупница – г-н Бойко Христов, зам.-кмет „Строителство и регионално развитие“. Преподавателският състав на катедрата, администрираща обучението по специалността „Икономика на търговията“, както и тридесет и шест студенти – четвъртокурсници, имаха възможността да се включат активно.
Представителят на публичната администрация запозна аудиторията с функционалностите на общината, като се фокусира върху взаимосвързаността и отношенията с търговците. Той открои, че уреждането на условията за извършване на търговска дейност на територията на общината изисква многостранни и сложни решения, свързани с: предоставяне на терени – общинска собственост, за разполагане на търговските обекти; разрешаване на строителство и изграждане на търговски обекти, както и промяна предназначението на различните типове сгради; разрешителни режими за присъединяване към водоснабдителни и електроенергийни системи; регламентиране на работното време на обектите за търговия; разрешения за ползване на място – общинска собственост, за поставяне на фирмени информационно-указателни табели и фирмени тотеми; установяване и събиране на патентен данък, с който се облагат едноличните търговци, съобразно нетната търговска площ и местонахождението на обекта. От своя личен опит г-н Бойко Христов приведе конкретен пример, свързан с разполагане пред стационарни търговски обекти на подвижни съоръжения, като маси и столове за консумация на открито, хладилни витрини, щендери и стелажи за излагане на предлаганите за продажба стоки. Необходими са разрешение от кмета и изготвяне на индивидуална схема, указваща заеманата площ, пространственото разположение, отстоянията от сградите и други специфични изисквания.
Ръководителят на катедрата – доц. д-р Теодора Филипова, посочи, че провежданата среща е подходяща възможност за включване на студентите в решаването на реални задачи, задавани от търговския бизнес. С добронамереност и ангажираност към целта на кръглата маса, г-н Бойко Христов отправи ценни препоръки към присъстващите. Според него, особена значимост за връзката с практиката има включването в обучението и лекционните курсове на повече реални казуси и практически примери от търговския бизнес и публичната администрация.
Срещата беше ползотворна за всички участници, подчертавайки, че ефектите от познаването и спазването на така посочените регламенти за извършване на търговска дейност на територията на българските общини следва да се търсят в осигуряване на защита на потребителите и насърчаване на практиките на лоялната конкуренция.