Кръгла маса на тема: „Младите икономисти в дигиталната икономика” организира катедра „Обща теория на икономиката”
Кръгла маса на тема: „Младите икономисти в дигиталната икономика” се проведе в Стопанска академия „Димитър А. Ценов”. Форумът бе организиран в рамките на научноизследователски проект „Готовност на студентите-икономисти от висшите училища в Северен централен район на планиране за реализация на трудовия пазар в условията на дигитална трансформация”. Ръководител на проекта е проф. д-р Пенка Шишманова, като проектния екип е съставен изцяло от членове на катедра „Обща теория на икономиката”. Сред гостите на научния форум бяха доц. д-р Любомир Иванов – зам.-ректор „Научноизследователска дейност и развитие на кадрите”, доц. д-р Евелина Парашкевова – директор на Института за научни изследвания, проф. д-р Андрей Захариев – декан на факултет „Финанси”, представители на практиката от Бюрото по труда – Свищов, НАП – В. Търново и др.
Приветствие към участниците в кръглата маса с онлайн включване поднесе ръководителят на катедра ОТИ – доц. д-р Людмил Несторов. Той подчерта актуалността на избраната за изследването тема и изрази задоволството си, че проектният екип представя в нова светлина значението на дигиталната трансформация за обществото и за усъвършенстването на висшето икономическо образование.
Ръководителят на проекта сподели, че дигиталните технологии променят не само средата, в която живеем и работим. „Те променят и нашия начин на мислене, нашите действия, нашето поведение. Целият този всеобхватен процес няма как да подмине и образованието”, каза проф. Шишманова. Тя поясни, че целта на проекта е да се изследва степента на подготвеност на студентите-икономисти от СЦРП за професионална реализация в условията на дигитална трансформация и да се идентифицират основните предизвикателства, приоритети и рискове като база за подобряване качеството на тяхната подготовка. Проф. Шишманова представи и резултати от реализацията на проекта, сред които: проучени документи и научни публикации на европейско, национално и регионално ниво, касаещи промените вследствие дигитализацията и възможностите на висшите училища да отговорят на актуалните потребности на бизнеса; проучено мнение на респондентите по изследваната проблематика, набрана първична информация за анализ и оценка на състоянието и перспективите; оценена подготвеност на студентите от ПН 3.8 Икономика за бърза адаптация и подходяща професионална реализация в условията на дигитализация на икономиката. Вследствие на изпълнението на проекта са реализирани: 4 публикации и участия в два международни научни форума, а до края на годината предстоят още 2 участия с 2 екипни публикации в международни научни конференции, индексирани в базите-данни Scopus/Web of science; подготвя се студия за Годишен алманах „Научни изследвания”. Разработен е Researchgate профил на проекта, чрез който да се популяризира напредъка по изпълнението на основните дейности и постигнатите научни резултати.
Конкретни резултати от направените по проекта проучвания представиха ас. д-р Александрина Александрова и докт. Елица Петкова. В презентацията относно теоретичните изследвания на екипа беше подчертано, че обучението в дигитална среда, включващо прилагането на иновативни методи и техники на преподаване, и ангажирането на обучаемите в процеса създава естествени предпоставки за повишаване на техните дигитални умения и компетентности, и по този начин осигурява тяхната дигитална готовност за реализация на пазара на труда. Като по-важни резултати от анкетното проучване бяха изведени отговорите на студентите, че в голяма степен те се чувстват подготвени за професионалната си реализация, но въпреки това са мотивирани да придобиват нови умения в областта на информационната сигурност, разрешаването на проблеми, възникнали в процеса на използване на дигиталните технологии, както и да развиват меките си умения като способност за риск, емпатия, критично мислене и пр. Анкетираните дават висока оценка за условията и възможностите, които им предлага съответното висше училище, но наред с това отправят препоръки за увеличаване на практическата насоченост на обучението, в т.ч. и по-тесни контакти с работодателите в реална бизнес среда.
В последвалата дискусия се включиха преподаватели, студенти и представителите на практиката. Те изразиха мнение, че бизнесът изисква специалисти с много добри дигитални и меки умения, и призоваха студентите да бъдат активни в усвояването им и да продължават това през целия си живот, за да бъдат приспособими към протичащите динамични промени. Преподавателите отбелязаха, че са разработени много нови учебни дисциплини, които са пряко свързани с дигитализацията и дигиталната трансформация на бизнеса, и те вече са част от учебните планове на някои специалности, с перспектива постепенно да бъдат включени и във всички останали. Мнение относно качеството на подготовката изразиха и студенти-третокурсници от спец. „Бизнес информатика”. Те споделиха, че се чувстват удовлетворени от начина на преподаване и от знанията, които получават в Свищовската академия, и са убедени, че това ще допринесе за тяхната успешна професионална реализация.