Кръгла маса с международно участие организира за 25-годишнината катедра „Търговски и туристически бизнес” при Стопанска академия

Кръгла маса с международно участие на тема „Търговският и туристическият бизнес в условия на интелигентен, устойчив и приобщаващ растеж” се проведе в Стопанска академия „Д. А. Ценов”. Форумът, организиран от катедра „Търговски и туристически бизнес”, бе посветен на 25-годишнината на катедрата и 80-годишнината на свищовското висше училище. 

Гости на тържественото заседание по повод годишнината на катедрата бяха зам.-ректорът по „Учебна дейност” и председател на организационния комитет на кръглата маса – проф. д-р Марияна Божинова, деканът на факултет „Производствен и търговски бизнес” – проф. д-р Любчо Варамезов, председателят на Общински съвет - Свищов – Кристиян Кирилов, зам.-кметът Анелия Димитрова, декани на други факултети и ръководители на катедри от Стопанска академия. Сред официалните гости бяха още проф. д-р ик. н. Николинка Сълова от Икономически университет – Варна с ценен принос за дългогодишното междукатедрено сътрудничество и академичното израстване на преподавателите от катедрата-домакин, доц. д-р Виолета Димитрова – ръководител катедра „Икономика и управление на търговията” при ИУ – Варна, проф. д-р Димитър Тадаръков – ръководител катедра „Икономика на туризма” при УНСС, представители на сродните катедри по търговия и туризъм и от други висши училища от България и чужбина.


„Честването на 25-годишнината на катедра „Търговски и туристически бизнес” е добър повод за съпоставяне на миналото с настоящето и бъдещето”, заяви при представяне на летописен доклад за създаването и развитието на научното звено доц. д-р Светослав Илийчовски – ръководител на катедрата. Той подчерта, че през изминалите години, изпълнени с предизвикателства, с постижения и трудни моменти, с ярки личности, с признание, с отстояване на академичното присъствие, с посвещаване на благородното поприще на подготовката и обучението на студенти от различни образователни степени, със съхраняване и обогатяване на традициите, катедрата се утвърждава като научно-педагогическа школа, вдъхновяваща и мотивираща своите възпитаници, преподаватели, приятели и съмишленици. 


„Така, в своето развитие, олицетворявайки духа и волята на Дарителя, катедрата продължава да изпълнява една от неговите отколешни мечти: „… във Висшето търговско училище в Свищов да се преподават търговските науки, финансовите науки, търговското право…”, каза още доц. Илийчовски.
По повод 25 годишнината на катедрата са изработени специални сувенири, които доц. Илийчовски връчи в знак на признателност и благодарност на доц. д-р Венцислав Минков и проф. д-р Михаил Дочев, като част от първооснователите на катедрата и радетели за напредъка и академичното утвърждаване на научното звено, и на проф. д-р ик. н. Николинка Сълова от Икономически университет – Варна. За своя празник катедреният състав получи множество приветствия, подаръци от гостите на тържественото заседание и поздравителни адреси.


В рамките на кръглата маса бяха представени два пленарни доклада на водещи изследователи на търговската и туристическата наука и практика. В своя доклад на тема „Съвременни измерения на глобалната търговия на дребно” проф. д-р Данчо Данчев представи концептуални идеи и изведе по-значими характеристики на: промените във фундаменталните основи на търговията; превръщането на „икономиката на удовлетвореността” във водеща за съвременния търговски бизнес; утвърждаването на омниканалната търговия като основен бизнес модел в търговията на дребно; ползите от осъществяване на онлайн комерсиални обменни транзакции чрез мобилни устройства; интегрирането на търговията в социалните медии. Вторият пленарен докладчик – проф. д-р Марин Нешков, презентира темата: „Устойчивото развитие на туризма и предизвикателствата пред туристическата политика на Р България”, като представи приложни идеи и решения на основните проблеми и предизвикателства, свързани с реализацията на политиката за устойчиво развитие на туризма в Р България. Изследователят оцени възможностите и изведе основни препоръки, свързани с: разработване на дългосрочните визии и съответстващи планове и стратегии за устойчиво развитие; изграждане и управление на системи за мониторинг и контрол на устойчивото развитие, стимулиране на проекти, дейности и поведение за постигане на икономически и социални ефекти при съблюдаване на условията за опазване на околната среда.
За участие в кръглата маса са представени общо 111 научни доклада от 123 участници, сред които представители на 13 български университета, изследователи от Азербайджански държавен икономически университет и Молдовска икономическа академия, представител на бизнес практиката. Докладите са публикувани в сборник, състоящ се от 2 тома.
Работата на форума бе организирана в два тематични модула, в рамките на които бяха презентирани значими научноизследователски резултати. В сесията на първи модул „Отраслови, регионални и глобални релации на търговския и туристическия бизнес” утвърдени изследователи в областта на търговията – доц. д-р Виолета Гълъбова и доц. д-р Иванка Николова от УНСС - София, поставиха като основни акценти разглеждането на иновативни търговски практики, бизнес модели и нови предприемачески стратегии за развитие на търговията. 


Доказани учени на туристическата теория и практика – проф. д-р Димитър Тадаръков от УНСС и доц. д-р ик. н. Соня Милева от СУ „Климент Охридски”, представиха теоретико-приложни идеи за иновациите, провокирани от измененията в потребителското поведение, за франчайзинга като инструмент за генериране на работни места и генериране на печалба за предприемачите в туризма. В същия тематичен панел се откроиха резултати от проучвания на взаимозависимостите между специализацията на туристическите райони и формирането и развитието на туристическите предприятия. В осъществената научна дискусия намериха място проблемите по оценяване на основни индикатори с икономическо и социално значение за развитието на бизнеса.
Представените доклади във втория модул въведоха като отправни пунктове на обсъжданията въпроси от сферата на управленските, маркетинговите и отчетните решения в търговския и туристическия бизнес. 


В своя доклад доц. д-р Виолета Димитрова от ИУ - Варна представи интересни теоретични и емпирични резултати от проучване на собствените търговски марки като конкурентно предимство и стратегически избор при управлението на търговските вериги. Върху необходимостта от комплексна методика за анализ на печалбата от продажби на туристически услуги, както и анализирането и оценяването на посоката и силата на влиянието на проявяващите се фактори, акцентира в доклада си доц. д-р Росица Иванова от УНСС – София. Участниците дискутираха предизвикателствата пред проучванията на: потребителската удовлетвореност; грижата за клиента; възможностите за внедряване на системи за управление на качеството; разработването на нови продукти, ценови промоции и оптимизиране на търговските мрежи; проблемите, свързани с устойчивото развитие, „зелената икономика” и социалните отговорности в туризма. 

Организаторите на кръглата маса обобщиха, че научният форум осигури „специализирано поле” за провеждане на творческа дискусия и извеждане на идеи, съдействащи за обогатяване на търговската и туристическата теория и практика.