Междукултурните компетенции дискутираха бивши и настоящи студенти по МИО в Стопанска академия

Научно-практически семинар на тема „Междукултурните компетенции – средство за постигане на синергичен ефект в международния бизнес” се проведе в Стопанска академия „Димитър А. Ценов”. Семинарът бе организиран съвместно от катедра „Международни икономически отношения” (МИО) и Алумни клуб на завършилите специалност МИО. Научният форум бе част от дейностите по едноименен проект (проект № 22-2012) към Институт за научни изследвания при СА „Д. А. Ценов”.

В семинара участваха преподаватели от катедрата, над 50 студенти от специалност МИО и трима представители на клуба на дипломираните възпитаници на специалността –  Милен Метев – финансов мениджър, Тодор Иванов – търговски мениджър и Орлин Пенков – мениджър бизнес-развитие.


Ръководителят на проекта – доц. д-р Драгомир Илиев поясни, че целта на семинара е студентите да се срещнат колкото е възможно по-близо с практиката. Така те ще бъдат по-подготвени когато излязат от висшето училище за своята кариерата и ще знаят какво ги очаква в реалния живот. Участниците в семинара приверства ръководителят на катедра „Международни икономически отношения” – проф. д-р ик. н. Атанас Дамянов. „Въпросът за културата и цивилизациите е много важен” – каза проф. Дамянов. По думите му, колкото и да се изучават междукултурните особености, при комуникациите в международния бизнес винаги трябва да се проявява и творчество.


В рамките на семинара членовете на Алумни клуба проведоха мастър класове. Те споделиха опита си в международните преговори и запознаха студентите с възможните затруднения в бизнес отношенията с чуждестранни култури, както и с различните способи за тяхното преодоляване. Присъстващите имаха възможност да се включат в дискусията по отношение на културните различия, породените от тях обструкции в отношенията и потенциала за извличане на синергични ефекти от културната диверсификация в администрацията и оперативния мениджмънт в бизнеса. Доц. д-р Драгомир Илиев представи и резултатите от порведено изследване от екип на катедра МИО, фокусирано върху значението на междукултурните компетенции и значението на отделните им компоненти за функционирането на бизнес-организациите.