Над 200 студенти от 33 университета на 5 континента участваха в конкурс на Стопанска академия
Студенти от 33 университета в 19 държави от 5 континента участваха в конкурс за есе, организиран от Стопанска академия „Димитър А. Ценов” – Свищов. Конкурсът бе част от Проект 13-2017 „Младежта, университетите и бизнесът – ключови партньори в постигане на Глобалните цели за устойчивото развитие”, финансиран от държавната субсидия за научна дейност, присъща на Стопанска академия.
Резултатите от реализирания проект бяха представени в рамките на кръгла маса, посветена на Глобалните цели за устойчиво развитие. Във форума участваха представители на общинска администрация, преподаватели и студенти от Стопанска академия, чуждестранни студенти по програма Еразъм+. Приветствия към участниците поднесоха Анелия Димитрова – зам.-кмет на община Свищов, доц. д-р Анелия Радулова – Директор на Института за научни изследвания при Стопанска академия, проф. д-р Маргарита Богданова – ръководител катедра „Стратегическо планиране”.
Ръководителят на проекта, доц. д-р Анастасия Марчева – преподавател към катедра „Стратегическо планиране” сподели, че приветствия към участниците в кръглата маса са получени от Украйна, Сърбия, САЩ и Литва.
„Устойчивото развитие е гаранция срещу предизвикателствата в съвременния свят. Приемането на целите за устойчивото развитие на ООН до 2030 (17 цели; 169 подцели; 193 държави) е първото споразумение, което предвижда всеобщи действия и засяга всички държави, включително и вътрешната им политика” – подчерта доц. Марчева. По думите й, дефинираните нови цели за устойчиво развитие (ЦУР) и свързаните с тях подцели, балансират три измерения – екологично, социално и икономическо, в области като бедност, неравенство, продоволствена сигурност, здраве, устойчиво потребление и производство, икономически растеж, заетост, иновации, инфраструктура, природоползване, климат, както и равенство между половете, мирни и приобщаващи общества. „В реализиране на Глобалните цели за устойчиво развитие до 2030 г. особена роля се пада на качественото образование (Цел 4). Университетите се превръщат в мощни центрове, осигуряващи знания, умения и компетентности на младежта, като отговорни лидери в бъдещето. Това налага образователните и научни центрове да се превърнат в инкубатор на „знание“, необходимо за създаване на иновации, които да намерят практическо приложение. Реализацията е единствено възможна в сътрудничество с бизнеса, като потребител на иновативни решения за производство и отговорно потребление”, каза още ръководителят на проекта.
Представяйки резултатите от проекта, гл. ас. д-р Зоя Иванова сподели, че в отговор на социалните, икономическите, екологичните и управленските предизвикателства пред обществото, изследователският екип се е насочил към ключовите партньорства в триадата „Младеж – Университети – Бизнес”, като инструмент в реализацията на Глобалните цели за устойчиво развитие. Говорейки за практическа значимост и приложимост на проведеното научно изследване, гл. ас. Иванова поясни, че резултатите от изследването ще могат да се използват от институции и браншови организации, чиято задача е да подпомагат българските бизнес организации в изграждане на успешни партньорства за реализация на целите.
В рамите на форума бе подчертано, че осъществяването на проекта способства за обвързване на теорията и практиката. Проблемната област пряко кореспондира с дисциплини, изучавани от студентите. Проектът им осигурява поле за изява и разкриване на практическите способности, а изследването на ключовите партньоства ще повиши качеството на обучение на студентите. Проектният екип е получил съгласието на конкретни експерти и представители на практиката за участие в инициативи по представената проблематика.
Резултатите от проведения в рамките на проекта международен конкурс за студентско есе на тема „Моят принос за реализиране на целите за устойчиво развитие до 2030 г.” бяха представени от доц. Марчева. Тя поясни, че представените в конкурса 225 есета ще бъдат публикувани на диск с ISBN. В конкурса са участвали студенти от Азербайджан, Белорусия, Бразилия, България, Германия, Грузия, Египет, Индия, Казахстан, Колумбия, Литва, Молдова, Полша, Руска федерация, САЩ, Сенегал, Сърбия, Украйна, Черна Гора. Сред най-предпочитаните направления от участвалите студенти са: Цел 4. Качествено образование; Цел 1. Изкореняване на бедността; Цел 2. Край на глада; Цел 8. Сигурна работа и икономически растеж; Цел 16. Мир и справедливост; Цел 15. Живот на земята; Цел 11. Устойчиви градове и общности; Цел 7. Възстановяема енергия. В конкурса са участвали студенти от всички форми на обучение и образователни степени – бакалаври, магистри, докторанти.