Нови икономически направления събраха в Стопанска академия ученици от 20 града за националното състезание

Поредното издание на националното ученическо състезание по икономика, организирано от Стопанска академия „Димитър А. Ценов”, предизвика 159 средношколци от 20 български града. Ученическата надпревара се проведе в нови четири направления: „Икономика на туризма”, „Индустриална бизнес икономика”, „Маркетинг”, „Счетоводство и контрол”. В 16-то издание се състезаваха възпитаници на Търговска гимназия – Бургас, ПГИ „Д-р Иван Богоров” – Варна, ПГ по туризъм „Д-р Васил Берон” – Велико Търново, ПГ „Проф. д-р Асен Златаров” – Видин, ПГ по търговия и ресторантьорство – Враца, ПГ по туризъм „Пенчо Семов” – Габрово, ПГЛПИ „Атанас Буров” – Горна Оряховица, ПГИ „Рачо Стоянов” – Дряново, ПГСС „Хан Аспарух” – Исперих, ПГ по транспорт и транспортен мениджмънт – Казанлък, СОУ „Св. Паисий Хилендарски” – Кресна, ПГ по индустриални технологии, мениджмънт и туризъм – Панагюрище, ДФСГ „Интелект” – Плевен, ПГСС „Никола Пушкаров” – Попово, ДТГ „Димитър Хадживасилев” – Свищов, ПГ по икономика „Проф. д-р Димитър Табаков” – Сливен, ТГ „Княз Симеон Търновски” – Стара Загора, СОУ „Васил Воденичарски” – Хайредин, ФСГ „Атанас Буров” – Хасково и ПГИ – Шумен.


Националното състезание откри зам.-ректорът по студентска политика доц. д-р Николай Нинов. Приветствия към учениците отправиха и ръководителите на четирите катедри, организатори в съответните направления. Пожелания за ползотворна работа, успешно представяне, позитивни емоции и нови приятелства към участниците отправиха доц. д-р Тодор Кръстевич – зам.-ректор и ръководител катедра „Маркетинг”, проф. д-р Любчо Варамезов – ръководител катедра „Индустриален бизнес и предприемачество”, доц. д-р Петя Иванова – ръководител катедра „Търговски и туристически бизнес”, доц. д-р Станислав Александров – ръководител катедра „Счетоводна отчетност”. 


Домакините осигуриха за участниците специализирани зали и необходимата техника, а в помощ на средношколците, които работиха в екипи, бяха ментори в лицето на изявени студенти от съответните специалности. Представянето на учениците оценяваха журита, съставени от академични преподаватели и представители на практиката. 

Най-голям брой състезатели – 61 от 15 училища, предизвика направление „Счетоводство и контрол”, в което надпреварата бе индивидуална. Учениците решаваха тест с 30 въпроса от счетоводната теория и практика. С най-много точки на първо място се класира Кристияна Христова от Сливен. Второ място зае Симона Аврамова от Свищов, а трета награда получи Дияна Георгиева, също от Сливен.


В направление „Икономика на туризма” участваха 49 средношколци от шест училища, разпределени в осем екипа. Състезанието се проведе под надслов „Туризмът развива региони”. Участниците имаха за задача да съставят организирано туристическо пътуване по определена тема и да го презентират. Оценяването на екипите беше по следните критерии: съответствие на организираното туристическо пътуване със зададената тема; реализуемост на продукта; участие на всеки от екипа в екскурзоводското представяне; атрактивност на представяне на разработката. Въпреки, че в екипите учениците бяха от различни училища и не се познаваха до момента, те успяха да се сработят и да изпълнят екипната задача. На първо място журито класира екипа с ментор Красимира Георгиева, ІV курс „Икономика на туризма”, в чийто състав бяха Ебру Кямилова от Попово, Ева Банкова от Свищов, Зубейде Назифова от Исперих, Ивета Йоргова, Иван Петров и Иван Коев от Бургас.


Второ място: Екип с ментор Милена Иванова, ІІІ курс „Икономика на туризма”:
Мери Бейбутян, Нора Дончева и Михаил Михалев – Бургас;
Мая Йорданова и Ния Русева – Велико Търново;
Нагихан Аптула – Исперих.

Трето място: Екип с ментор Фредерик Радев, ІV курс „Икономика на туризма”:
Стела Добрева, Фридрих Черниц, Христина Георгиева, Ширин Юсеин и 
Янко Арнаудов – Бургас;
Фелия Попова – Исперих;
Христина Гъмзакова – Свищов.

Направление „Маркетинг” предизвика 25 участници от осем града, разпределени в шест отбора. Казусът изискваше от учениците да представят креативни идеи за наименование на марка на нова за българския пазар енергийна напитка, както и идеи за комуникационни активности. Участниците трябваше да се съобразят с разполагаемата информация за съществуващите потребителски сегменти и позиционните стратегии на конкурентите. Първо място зае екипът на Василена Василева и Деница Матеева от Ст. Загора, Веселина Петрова от Исперих и Емануела Колева от Кресна с ментор Венета Петкова, магистър в спец.
„Маркетинг”.


Второ място: Екип с ментор Криста Първанова, докторант към катедра „Маркетинг”:
Йордан Митов – Кресна;
Теодор Блажев – Габрово;
Нели Цветкашка – Плевен;
Ирена Декова и Юлия Атанасова – Свищов

Трето място: Екип с ментор Наталия Йорданова, 3 курс, спец. „Маркетинг”
Грета Филипова и Габриела Станчева – Габрово;
Симона Василева – Исперих; 
Галин Карафизиев – Стара Загора.

В направление „Индустриална бизнес икономика” се състезаваха 24 ученици от три училища в осем екипа. Предизвикателството към тях беше да разработят, обосноват и защитят конкретен проект за стартиране на собствен малък бизнес. Участниците трябваше да покажат знания и умения за поемане на предприемачески риск и в рамките на три месечен период да организират дейностите по проекта, да намерят своите клиенти и най-важното – бизнесът им да оцелее. На първо място журито класира проекта на екип в състав Деян Станев от Габрово, Йоан Йозов от Свищов и Севджан Ахмед от Шумен, с ментор Михаела Ляскова, I курс, спец. ИБИ.


Второ място: Екип с ментор Цветослава Панова, II курс, спец. ИБИ:
Христо Симеонов – Габрово;
Симеон Симеонов и Звездин Йозов – Свищов.

Трето място: Екип с ментор Аделина Владимирова, II курс, спец. ИБИ: 
Виолина Кирилова – Шумен;
Ванина Копчева и Лъчезар Георгиев – Свищов.

В рамките на националното ученическо състезание се проведе и традиционната работна среща между академични преподаватели и гостуващите учители от средните училища. Представители на катедрите-домакини обясниха какви основни дисциплини изучават студентите в съответните специалности, какви знания и умения придобиват, как се провежда практическото им обучение и каква професионална реализация имат. 


Сред дискутираните теми бяха мотивацията на учениците да продължат образованието си във висше училище и техните очаквания. В неформална среда учителите имаха възможност да получат по-конкретна информация и за интересуващите ги допълнителни квалификации, които могат да получат в Стопанска академия. Сред най-коментираните специалности бе „Икономическа педагогика”, към която се наблюдава засилен интерес не само от студенти, но и от желаещи да придобият второ висше образование. По време на работната среща бе представена информация и за предстоящото 17-то издание на националното ученическо състезание по икономика, което ще се проведе на 25 март в направленията „Аграрна икономика”, „Икономикс”, „Икономика на търговията”, „Контрол и анализ на стопанската дейност”, „Финанси” (банково дело, корпоративни финанси, публични финанси).