Нови икономически направления събраха в Стопанска академия ученици от 20 града за националното състезание
Националното състезание откри зам.-ректорът по студентска политика доц. д-р Николай Нинов. Приветствия към учениците отправиха и ръководителите на четирите катедри, организатори в съответните направления. Пожелания за ползотворна работа, успешно представяне, позитивни емоции и нови приятелства към участниците отправиха доц. д-р Тодор Кръстевич – зам.-ректор и ръководител катедра „Маркетинг”, проф. д-р Любчо Варамезов – ръководител катедра „Индустриален бизнес и предприемачество”, доц. д-р Петя Иванова – ръководител катедра „Търговски и туристически бизнес”, доц. д-р Станислав Александров – ръководител катедра „Счетоводна отчетност”.
Домакините осигуриха за участниците специализирани зали и необходимата техника, а в помощ на средношколците, които работиха в екипи, бяха ментори в лицето на изявени студенти от съответните специалности. Представянето на учениците оценяваха журита, съставени от академични преподаватели и представители на практиката.
В направление „Икономика на туризма” участваха 49 средношколци от шест училища, разпределени в осем екипа. Състезанието се проведе под надслов „Туризмът развива региони”. Участниците имаха за задача да съставят организирано туристическо пътуване по определена тема и да го презентират. Оценяването на екипите беше по следните критерии: съответствие на организираното туристическо пътуване със зададената тема; реализуемост на продукта; участие на всеки от екипа в екскурзоводското представяне; атрактивност на представяне на разработката. Въпреки, че в екипите учениците бяха от различни училища и не се познаваха до момента, те успяха да се сработят и да изпълнят екипната задача. На първо място журито класира екипа с ментор Красимира Георгиева, ІV курс „Икономика на туризма”, в чийто състав бяха Ебру Кямилова от Попово, Ева Банкова от Свищов, Зубейде Назифова от Исперих, Ивета Йоргова, Иван Петров и Иван Коев от Бургас.
Второ място: Екип с ментор Милена Иванова, ІІІ курс „Икономика на туризма”:
Мери Бейбутян, Нора Дончева и Михаил Михалев – Бургас;
Мая Йорданова и Ния Русева – Велико Търново;
Нагихан Аптула – Исперих.
Направление „Маркетинг” предизвика 25 участници от осем града, разпределени в шест отбора. Казусът изискваше от учениците да представят креативни идеи за наименование на марка на нова за българския пазар енергийна напитка, както и идеи за комуникационни активности. Участниците трябваше да се съобразят с разполагаемата информация за съществуващите потребителски сегменти и позиционните стратегии на конкурентите. Първо място зае екипът на Василена Василева и Деница Матеева от Ст. Загора, Веселина Петрова от Исперих и Емануела Колева от Кресна с ментор Венета Петкова, магистър в спец.
Второ място: Екип с ментор Криста Първанова, докторант към катедра „Маркетинг”:
Йордан Митов – Кресна;
Теодор Блажев – Габрово;
Нели Цветкашка – Плевен;
Ирена Декова и Юлия Атанасова – Свищов
В направление „Индустриална бизнес икономика” се състезаваха 24 ученици от три училища в осем екипа. Предизвикателството към тях беше да разработят, обосноват и защитят конкретен проект за стартиране на собствен малък бизнес. Участниците трябваше да покажат знания и умения за поемане на предприемачески риск и в рамките на три месечен период да организират дейностите по проекта, да намерят своите клиенти и най-важното – бизнесът им да оцелее. На първо място журито класира проекта на екип в състав Деян Станев от Габрово, Йоан Йозов от Свищов и Севджан Ахмед от Шумен, с ментор Михаела Ляскова, I курс, спец. ИБИ.
Второ място: Екип с ментор Цветослава Панова, II курс, спец. ИБИ:
Христо Симеонов – Габрово;
Симеон Симеонов и Звездин Йозов – Свищов.
В рамките на националното ученическо състезание се проведе и традиционната работна среща между академични преподаватели и гостуващите учители от средните училища. Представители на катедрите-домакини обясниха какви основни дисциплини изучават студентите в съответните специалности, какви знания и умения придобиват, как се провежда практическото им обучение и каква професионална реализация имат.
Сред дискутираните теми бяха мотивацията на учениците да продължат образованието си във висше училище и техните очаквания. В неформална среда учителите имаха възможност да получат по-конкретна информация и за интересуващите ги допълнителни квалификации, които могат да получат в Стопанска академия. Сред най-коментираните специалности бе „Икономическа педагогика”, към която се наблюдава засилен интерес не само от студенти, но и от желаещи да придобият второ висше образование. По време на работната среща бе представена информация и за предстоящото 17-то издание на националното ученическо състезание по икономика, което ще се проведе на 25 март в направленията „Аграрна икономика”, „Икономикс”, „Икономика на търговията”, „Контрол и анализ на стопанската дейност”, „Финанси” (банково дело, корпоративни финанси, публични финанси).