По европейски проект Стопанска академия усъвършенства системата за квалификация и кариерно израстване на преподавателите

В Стопанска академия „Димитър А. Ценов” приключи реализирането на проект „Усъвършенстване системата за квалификация и кариерно израстване на преподавателите в Стопанска академия "Д. А. Ценов", Свищов – ключов фактор за обучение, ориентирано към пазара на труда и изграждане на конкурентна и динамична икономика, основана на знанието”. Резултатите от реализирания проект представиха на нарочна пресконференция членове на проектния екип с ръководител проф. д-р Иван Върбанов.

Проектът е осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, съфинансирана от Европейския социален фонд на Европейския съюз. „Общият размер на безвъзмездната финансова помощ е 157 369,76 лева, която покрива 100% от проектния бюджет” – съобщи проф. Върбанов. Той поясни, че общият резултат, постигнат от реализирания в продължение на 20 месеца проект, е надграждане и модернизиране на системата за квалификация и кариерно развитие на преподавателите в Стопанска академия, което е ключово условие за превръщане на висшето училище в учеща се организация, способна да предостави качествени услуги в образованието и обучението.

Проведените обучения за целевата група на проекта, включваща хабилитирани и нехабилитирани преподаватели, представи по време на пресконференцията доц. д-р Петя Иванова – координатор „Обучения”. Тя поясни, че за всички проведени обучения, с изключение на езиковите, са подготвени специално за целите на проекта учебни пособия, предоставени на всеки от обучаемите. За обученията по английски език е използван учебник по системата „Business Result” на издателство Oxford, а обучението по немски език е осъществено по учебник от системата Menschen. След приключване на съответния курс по различните обучения, участващите преподаватели са анкетирани с цел да бъде оценена полезността за тях. „Резултатите от анализа на анкетите показва, че обученията са оценени високо от доминиращата част обучаеми” – каза доц. Иванова. По думите й, показателен е и факта, че най-честите предложения и препоръки са за продължаване на съответното обучение в следващо (по-високо) ниво, както и за системно и периодично провеждане на съществуващите курсове. Заключителен етап на всяко обучение е било връчването на сертификати за придобити компетенции на успешно преминалите курса.

„В рамките на проекта е разработен и инструментариум за повишаване качеството на подготовката на преподавателите” – поясни проф. д-р Маргарита Богданова, координатор „Системи и инструменти”. Тя подчерта, че разработеният методически инструментариум за идентифициране на изискванията към подготовката на студентите осигурява информация за тенденциите в развитието на обществените очаквания и на пазара на труда към подготовката на специалисти в областта на икономиката, администрацията и управлението. „Една от най-важните дейности по проекта бе изграждане на  система за квалификация и кариерно развитие, която да се  базира на компетентностния подход в управлението на човешките ресурси. Той дефинира не само необходимите знания и умения, но и ценностите и нагласите, както и необходимото поведение за добро представяне на преподавателите” – каза още проф. Богданова. Тя поясни, че след осъществена обществена поръчка и сключен договор с Българска Стопанска камара са разработени четири компетентностни модела с по 10 до 12 компетенции за различните преподавателски позиции, съгласно ЗРАС (Закон за развитието на академичния състав).

Чрез реализирането на проекта са разработени още критерии и индикатори за измерване на кариерното развитие на преподавателите. Системата за кариерно развитие е апробирана и ползвателите са обучени. Предстои окончателното внедряване на системата за кариерно развитие, и публикуването й в локалната мрежа на Стопанска академия.