Практически обучения осигуряват на свищовските студенти нови знания и умения за успешна професионална реализация
Близо 6000 студенти и преподаватели участват в реализацията на проект „Нови знания и умения за успешна професионална реализация на студентите от СА „Д. А. Ценов” Свищов”. Проектът се реализира с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, схема BG051PO001-3.1.07 „Актуализиране на учебните програми във висшето образование в съответствие с изискванията на пазара на труда”, съфинансирана от Европейския социален фонд на Европейския съюз. Партньори по проекта на Стопанска академия са Българска стопанска камара (БСК), Асоциацията на земеделските производители в България и Асоциацията на дунавските общини.
Общата цел на проекта е „Модернизиране на образователния процес в Стопанска академия „Д. А. Ценов” за повишаване пригодността за заетост на студентите в съответствие със социалната поръчка на бизнеса за нови професионалисти”. Общият размер на безвъзмездната финансова помощ е 152 358,84 лева. Продължителността на проектните дейности е 18 месеца, а целевата група включва 5 789 студенти и 167 преподаватели от водещи катедри в Свищовското висше училище. Сред реализираните през изминалата една година дейности по проекта са проведените 38 семинарни занятия и 11 майсторски класове за студенти, водени от изявени специалисти от практиката, и 35 посещения на студенти в реална работна среда. Това стана ясно по време на пресконференция в Стопанска академия, в която участваха ръководителят на проекта проф. д-р Любен Кирев, координаторът доц. д-р Анелия Радулова и ръководителят на Център за оценка на компетенциите към БСК – Томчо Томов.
От името на Академичното ръководство на Свищовското висше училище, проф. Кирев изрази сърдечни благодарности към екипа на Българска стопанска камара за „изключително ползотворното сътрудничество с толкова надежден партньор” в рамките на проекта. Проф. Кирев сподели, че в израз на желанието и на двете страни за продължаване на сътрудничеството и реализиране на нови съвместни инициативи, вече се подготвя сключването на меморандум между Стопанска академия и БСК.
Предимствата, които реализацията на проекта осигурява за свищовските студенти подчерта по време на пресконференцията и Томчо Томов. „Екипът на БСК беше изключително улеснен в работата си при взаимодействието със Стопанска академия по този проект по две причини. Първо – тук действително има традиции по отношение на търсенето на връзката с бизнеса и с реалните потребности на пазара на труда. Втората причина е отговорността на академичния състав към резултатите от обучението на студентите и към последващата им реализация в практиката” – заяви Томов. По думите му, от десетки години вече работодателите в Европа и в България „не купуват квалификации”, а реални умения и компетенции, т.е. наемат хора, които имат реални практически умения. В тази връзка доц. Радулова сподели, че след проведените до момента по проекта 14 работни срещи-дискусии с представители на практиката, са сключени 15 меморандума за сътрудничество, което още повече задълбочава връзката между Стопанска академия на ниво катедри, факултети и академично ръководство от една страна и работодателските организации от друга.
С представители на практиката са обсъдени 41 учебни програми във водещи специалности, в резултат на което са актуализирани 26 учебни програми за ОКС „Бакалавър”. В голяма степен актуализацията на учебните програми в Стопанска академия се базира на разработените от водещия партньор по проект – БСК, базисни компетентностни модели за 15 водещи специалности от ОКС „Бакалавър“, които отчитат набора от качества (знания, опит, умения, личностни характеристики и др.), необходими за заемане на съответната работна позиция от специалисти с висше икономическо образование.
Според Томчо Томов, жизненият цикъл на едно висше образование днес вече е много по-кратък поради динамиката на промените – между 7 и 9 години при различните науки, и все по-необходимо става продължаващото обучение през целия живот, при което практическите форми трябва да имат по-голям дял в образованието. Във връзка с качеството на обучение, проф. Кирев подчерта, че според рейтинговата система на МОН за висшите училища през 2013 г., Стопанска академия заема трета позиция от 26 икономически ВУЗ-а не само по теоретично, но и по практическо обучение на студентите, а според приема сред работодателите е на второ място.
В рамките на реализираните до момента проектни дейности е апробиране на актуализираните учебни програми в академична среда и въвеждане на мерки за осъвременяване на начините на преподаване. Изработени са критерии за оценяване степента на знания на студентите, като са включени показатели, отчитащи нивото на постигнатите умения и усвоените нови знания, адекватни на потребностите на бизнеса – знание тип „знам как”.
Предстои публикуване на Анализ на приоритетните специалности в Стопанска академия в контекста на конкретните потребности на бизнеса и изискванията на пазара на труда на микрониво, основан на задълбочени научни и емпирични изследвания. Ще бъде изработена и Стратегия за развитие на специалностите в СА в съответствие с конкретните потребности на бизнеса и изискванията на пазара на труда на микрониво.