Релацията образование – практика обсъждаха на кръгла маса в Стопанска академия

Кръгла маса на тема „Релацията образование – практика в икономиката на знанието” организира Факултет „Мениджмънт и маркетинг” при Стопанска академия „Димитър А. Ценов”. Форумът се проведе в изпълнение на проект „Нови знания и умения за успешна професионална реализация на студентите от СА „Д. А. Ценов” – Свищов”. Сред гостите бяха заместник-ректорът проф. д-р Любен Кирев – ръководител на проекта,  доц. д-р Анелия Радулова – координатор на проекта, директорът на Академичния център за кариерно консултиране и връзки с обществеността – доц. д-р Николай Нинов, ръководители на катедри към Факултета, представители на практиката от публичния и корпоративния сектор. 
 


В приветствието си към участниците в кръглата маса, проф. Кирев заяви, че в икономиката на знанието на преден план излиза образованието като една от най-съществените сфери, в която се формира човешкия капитал. По думите му, „в тази икономика на знанието ефективността на приложението на човешкия капитал се оценява като по-висока, отколкото вложеното във физически капитал”. 

Резултатите от реализираните по проекта дейности от Факултет „Мениджмънт и маркетинг” представи ръководителят на Факултета – проф. д-р Виолета Краева. „Общата цел на проекта е да се модернизира образователния процес така че подготовката на нашите студенти да съответства на изискванията на бизнеса и те да бъдат професионалисти на едно високо ниво. Проектът даде възможност да се привлекат ключови експерти от бизнеса в процеса на актуализиране на учебните програми и тяхното адаптиране към специфичните изисквания на практиката” – каза проф. Краева. Тя подчерта, че партньори по проекта на Стопанска академия са Българска стопанска камара, Асоциацията на земеделските производители и Асоциацията на Дунавските общини. Деканът на Факултета представи обобщени данни за реализираните дейности за студентите от катедрите „Международни икономически отношения”, „Бизнес информатика”, „Стратегическо планиране” и „Мениджмънт” като визира семинарните занятия и майсторски класове, при които обучението е  проведено от специалисти от практиката, както и  посещения в реална работна среда. Друга част от дейностите са свързани с провеждане на срещи с представители на бизнеса, сключване на меморандуми за сътрудничество и актуализиране на учебни програми. По думите на проф. Краева, всичко това допринася за повишаване качеството на обучение в специалностите към водещите катедри и дава възможност за изграждане на устойчиви връзки между Академията и бизнеса, така че „пълноценно да функционира триъгълника на знанието висше училище - научни изследвания -  бизнес”. 

Доклад на тема „Стратегическо партньорство между висшите училища и бизнеса” представи проф. д-р Маргарита Богданова – ръководител катедра „Стратегическо планиране”. В своята презентация тя  коментира ключови тенденции във висшето образование в Европа, сред които са нарастване на дела на хората с висше образование, нарастване на интернационализацията в образованието, промяната в начина на финансиране на висшите училища, депопулацията на населението. Проф. Богданова представи и различни типове възможно партньорство между университетите и бизнеса. 


В рамките на кръглата маса бяха представени още два доклада. Говорейки за полиадите като рамка за модерно маркетингово обучение, проф. д-р Никола Янков от катедра „Маркетинг” представи пирамидата на образователно-обучителния процес. Доц. д-р Ирена Емилова от катедра „Мениджмънт” презентира използването на метода на деловите игри при обучението по организационно поведение на студентите от специалност „Стопанско управление”. По думите й, прилагането на този активен метод при обучението на бъдещите мениджъри позволява на студентите да опознаят сами себе си, да развиват комуникативни умения и умения за работа в екип, както и да обогатяват знанията и практическата си ориентация в една сложна и непредвидима среда.

Положителните ефекти от реализираните дейности по проекта коментираха по време на кръглата маса и участващите студенти. Те споделиха, че посещенията в реална работна среда и срещите с успешни хора им помагат да си поставят по-високи и конкретни цели, които да преследват още по-устремено.