С промотиране на нова търговска марка и продукт се състезаваха средношколците в направление „Търговия“ в 11-то национално ученическо състезание по икономика в Стопанска академия

Стопанска академия „Димитър А. Ценов“ за пореден път предизвика средношколци от цялата страна да премерят сили в национално ученическо състезание по икономика. 11-то издание на националната проява се проведе в направленията „Търговия“, „Туризъм“, „Иновации в бизнеса“, „Счетоводство“ и „Икономикс“. От участвалите 25 училища, новите участници поставиха поредния рекорд за всички проведени до момента издания. В петте направления на състезанието участваха  ученици от ПГТМ – Ботевград, Търговска гимназия – Бургас, Старопрестолна гимназия по икономика – Велико Търново, ПГТ – Велико Търново,  Неврокопска професионална гимназия – Гоце Делчев, Финансово-стопанска гимназия – Добрич, ПГИ „Рачо Стоянов” – Дряново, ПГСС – Исперих, ФСГ – Монтана, ПГСС – Попово, ДФСГ „Интелект” – Плевен, ПГТ – Плевен, Национална търговска гимназия – Пловдив, ПГИ „Робер Шуман” – Разград, ЗПГ „Климент Арк. Тимирязев“ – Сандански, ДТГ „Димитър Хадживасилев” – Свищов, ПГСУАУ „Атанас Буров” – Силистра, ПГИ – Сливен, ПГ „Ген. Владимир Заимов“ – Сопот, НТБГ – София, Търговска гимназия „Княз Симеон Търновски” – Ст. Загора, СОУ „Христо Ботев“ – Тутракан, ФСГ –Хасково, СОУ „Васил Воденичарски” – Хайредин и ПГИ – Шумен.


С „Добре дошли“ от името на академичното ръководство, учениците и техните учители приветства зам.-ректорът по „Студентска политика и академично развитие“ проф. д-р Теодора Димитрова. Тя припомни, че Академията, която дава възможност на учениците да представят своите знания и иновативни идеи, е създадена благодарение на дарението на родолюбивия търговец и предприемач, видния свищовец – Димитър Апостолов Ценов, направено през 1912 г.  Проф. Димитрова подчерта, че към 2015 г. Свищовската Алма матер има близо 150 хил. успешно реализирани възпитаници в сферата на икономиката, администрацията и управлението, обучавани в 17 атрактивни бакалавърски специалности, в над 100 пазарно ориентирани магистърски програми, в 13 престижни докторски програми и в над 100 иновативни програми за продължаващо обучение. Зам.-ректорът пожела на учениците успешно представяне в избраното състезателно направление. По повод Международния ден на приказката, който съвпадна с официалното откриване на състезанието, проф. Димитрова пожела на участниците да бъдат „герои“ за себе си, за своите съученици, за учителите си, за родните училища, за своите родители и „герои за Стопанска академия“.

Сред гостите на официалното откриване на двудневната ученическа надпревара бяха проф. д-р Любен Кирев – зам.-ректор по „Обучение и научни изследвания“, проф. д-р Анета Денева – декан на факултет „Производствен и търговски бизнес“, проф. д-р Атанас Атанасов – декан на факултет „Стопанска отчетност“, преподаватели, студенти и докторанти, учители, придружаващи учениците. Приветствия към участниците в състезанието отправиха още директорът на Академичен център за кариерно консултиране и връзки с обществеността – доц. д-р Николай Нинов и ръководителите на катедрите, съорганизатори по отделните направления.


В приветствието си, ръководителят на катедра „Търговски и туристически бизнес“ – доц. д-р Светослав Илийчовски подчерта, че чрез иновативната си проява, каквото е национално ученическо състезание, Стопанска академия  поддържа и развива ефективна форма на сътрудничество между Висшето училище и средното образование. Обръщайки се към участниците в направление „Търговия“, доц. Илийчовски припомни, че Свищов е бил известен с видни търговци още от възрожденския период, които са го превърнали в значим град с търговско и пристанищно значение. „Именно благодарение на дарението на един такъв търговец и предприемач, днес съществува Стопанска академия“ – каза ръководителят на катедра „Търговски и туристически бизнес“. Той изрази надежда, че след избора на това състезателно направление, участващите ученици като бъдещи студенти ще изберат същия град и същата специалност. Доц. Илийчовски пожела на участниците след 4 години да бъдат отново в същата аудитория, но вече на официална церемония по дипломирането им като бакалаври в специалност „Икономика на търговията“.


Участниците в направление „Търговия“ трябваше да се представят като мениджърския екип на търговска верига, който осъзнава актуалните пазарни потребности, предизвикателствата на променящата се околна среда и високите изисквания в сферата на търговията. От тях се изискваше перманентен трезв анализ и изпреварващи действия по пътя към отстояване на лидерската позиция на дадена търговска верига. С цел успешното бъдещо развитие и позиционирането на търговска верига, Стопанска академия предизвика екипите да разработят и  предложат нов продукт „българско сирене“ с новата им марка. Представянето на продукта бе свързано с избор на средства за промотиране на новата търговска марка и продукт, които ще бъдат продавани в тяхната верига.

Генерираните оптимизационни решения в сферата на търговския мениджмънт и презентаторските умения на екипите оценяваше комисия с председател доц. Илийчовски.

На първо място се класира Отбор №5, състезаващ се под името „Кауфланд“ с ментор Наталия Николова – III курс, спец. „Икономика на търговията“. В състава на отбора победител бяха Нейлин Ахмед от ПГИ „Робер Шуман” – Разград, Пепа Томанова от НТГ – Пловдив и Елис Димитрова от ПГТ – Велико Търново.