Специалисти от практиката обучаваха близо 2000 студенти на Стопанска академия в аудитории и в реална работна среда

Специалисти от практиката обучаваха близо 2000 студенти на Стопанска академия „Димитър А. Ценов” чрез семинарни занятия и майсторски класове в аудитории, и при посещения на младите икономисти в реална работна среда. Това стана ясно от представените на нарочна пресконференция резултати от реализирането на проект „Нови знания и умения за успешна професионална реализация на студентите от СА „Д. А. Ценов” - Свищов”. Проектът, който приключва в края на м. ноември, се осъществява с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, схема „Актуализиране на учебните програми във висшето образование в съответствие с изискванията на пазара на труда”, съфинансирана от Европейския социален фонд на Европейския съюз. Партньори по проекта на Свищовското висше училище са Българска стопанска камара, Асоциацията на земеделските производители в България и Асоциацията на дунавските общини.

По време на пресконференцията проектният екип, с ръководител проф. д-р Любен Кирев – зам.-ректор на Стопанска академия, представи подробни резултати от различните дейности. Координаторът на проекта доц. д-р Анелия Радулова подчерта, че всички дейности са били насочени към общата цел на проекта, а именно  Модернизиране на образователния процес в Стопанска академия „Д. А. Ценов” за повишаване пригодността за заетост на студентите в съответствие със социалната поръчка на бизнеса за нови професионалисти”. Специфичните цели са свързани не само с подобряване качеството на предоставяните образователни услуги в съответствие с потребностите на практиката, но и с изграждане на устойчиви връзки между Стопанска академия и бизнеса за пълноценно функциониране на „триъгълника на знанието” висше училище – научни изследвания – бизнес, поясни още доц. Радулова.

Две от планираните дейности са непосредствено свързани с обучението на студенти от представители на практиката. В рамките на проекта са поведени 40 семинарни занятия с участието на над 1200 студенти и 13 майсторски класа с участието на повече от 220 студенти. Освен това са организирани 39 посещения в реалната работна среда на близо 500 студенти в различни производствени единици и агенции. „Процесът на общуване на студентите с представители на бизнеса обогати представите им за реалните изисквания на средата, в която им предстои да се интегрират след завършване на образованието си. От друга страна, представителите на бизнес-средите имаха възможност да отразят своите претенции към нивото и обхвата на знания при подготовката на необходимите им специалисти с висше образование” – коментираха участниците в пресконференцията.

В рамките на проекта са проведени 14  работни срещи – дискусии на ниво катедри за обсъждане на учебни програми и адаптирането им към изискванията на бизнеса, и четири срещи на ниво факултет. В резултат от установените контакти с представители на водещи работодателски организации и институции са подписани 15 договора за сътрудничество с Катедрените съвети и 4 с ръководствата на факултетите. В обсъждането на учебни програми са взели участие 345 студента, 139 преподаватели и 128 представители на бизнес-средите. Проведените работни срещи и дискусии с представители на бизнеса и направения задълбочен анализ, допринасят за актуализиране на 58 учебни програми в ОКС „бакалавър” и 84 в ОКС „магистър”. В момента част от актуализираните учебни програми се апробират в академична среда.

На основата на задълбочено научно изследване е отпечатан анализ на приоритетните специалности в Стопанска академия в съответствие с конкретните потребности на бизнеса и изискванията на пазара на труда – „Пазарът на труда и пазарът на образователни услуги – проблеми и възможности”. В рамките на проектните дейности е разработена Стратегия за развитие на специалностите в Свищовското висше училище в съответствие с конкретните потребности на бизнеса и изискванията на пазара на труда, което според проектния екип ще даде възможност процесът на адаптиране на учебните програми към изискванията на бизнеса да се превърне в перманентен процес.

„Проектът е с изключително значение, както за подобряване качеството на обучението на студентите от Стопанска академия в съответствие с потребностите на пазара на труда за изграждане на икономика, основана на знанието, така и за осъществяване на пълноценно сътрудничество между висшето училище и бизнеса, което да стимулира трансфера на знания, наука и иновации и в двете посоки” – обобщи доц. Радулова.


Ползите от реализирания в Стопанска академия проект коментира по време на пресконференцията и Томчо Томов – ръководител на Център за оценка на компетенциите към Българска стопанска камара. Той изрази „изключителна удовлетвореност” от взаимодействието на Стопанската камара със Свищовската академия и от постигнатите резултати по проекта. „Това е един от проектите, които са ценни и необходими да се развиват в бъдеще, защото освен резултатите, които се реализираха, ние изграждаме и нови модели и форми на партньорство” – каза Томов. По думите му, това не е партньорство от дистанция, а „партньорство като съмишленици работещи за една кауза”. Каузата е младите хора, завършващи висше образование да могат да се реализират по-бързо и по-ефективно на пазара на труда, а компетентностите, които притежават да отговарят на потребностите на пазара на труда.

Според ръководителя на Център за оценка на компетенциите към БСК, отношението в Стопанска академия е „изключително прецизно и отговорно” към крайните резултати. Той подчерта, че сред целите на проекта са хармонизиране на образованието с потребностите на трудовия пазар и създаване на трайни връзки между висшето училище и бизнеса. В тази връзка Томчо Томов заяви, че Стопанска камара ще препоръча на ресорните министерства подобни на дейностите по реализирания в Свищовската академия проект, да се развиват и в бъдеще.