Средношколци от 16 училища участваха в националните състезания по икономика в Стопанска академия
Представяйки участниците, той поясни, че настоящото издание, организирано в четири направления, е провокирало представители на 16 училища от 13 града: ПГТ „Д-р Васил Берон” и Старопрестолна гимназия по икономика – Велико Търново, СОУ „Васил Кънчов” и СОУ „Козма Тричков” – Враца, ПГИ „Рачо Стоянов” – Дряново, ДФСГ „Интелект” – Плевен, ПГИ „Робер Шуман” – Разград, СОУ „Възраждане” – Русе, ДТГ „Д. Хадживасилев” и ПГЛПС – Свищов, ПГСУАУ „Атанас Буров” – Силистра, ТГ „Княз Симеон Търновски” – Стара Загора, ПГИИ „Джон Атанасов” – Търговище, СОУ „Васил Воденичарски” – Хайредин, ФСГ „Атанас Буров” – Хасково, ТГ „В. Е. Априлов” – Червен бряг. С „Добре дошли” в света на Свищовското висше училище, учениците и техните учители приветстваха ръководители и представители на катедрите, съорганизатори в отделните направления. Всяка катедра излъчи за участниците свои ментори в лицето на изявени студенти и докторанти, които имаха приятното задължение да напътстват гостите, да им съдействат по време на самото състезание и да им дават ценни съвети при нужда. Презентациите на състезаващите се средношколци оценяваха журита в съответните направления, в състава на които освен академични преподаватели бяха и специалисти от практиката. В някои от направленията бяха отличени само най-добрите участници, а в други бяха връчени награди за 1, 2, 3 място и поощрителни награди. Всички ученици, участвали в националните състезания по икономика в различните направления, получават сертификати, с които могат да кандидатстват за прием във висши училища, като в Стопанска академия могат да бъдат записани за студенти по първа желана специалност.
Най-многобройни бяха участниците в направление „Управление на проекти”, организирано от катедра „Стратегическо планиране”. Разпределени в 11 екипа на случаен принцип, средношколците от 14 училища трябваше много бързо да се опознаят, да се сработят и заедно да изпълнят стоящата пред тях задача. Поставеният им казус беше свързан с разработване на проектно предложение в избрана от тях тематична област: Подобряване на градската среда; Младежко развитие; Образование; Туризъм; Околна среда. Ученическите екипи трябваше да посочат проблем в избраната област, да формулират цел и конкретни дейности за нейното постигане, да определят необходимия бюджет за изпълнение на проектните дейности, да посочат очакваните резултати от изпълнението на заложените в проекта дейности и да дефинират как ще бъде осигурена устойчивостта на проекта. Менторите, които подпомагаха екипите, са студенти в III и IV курс от двете специалности към катедрата – „Публична администрация” и „Стратегическо и бизнес планиране”. Голямата награда и първо място журито присъди на екип № 3 „Граждани на света” с ментор Поли Любенова, който работи в тематична област „Туризъм”. Проблемът, който провокира 6-членния екип, бе рушащото се културно наследство на България. За да го решат, те разработиха проект с наименование „Бузлуджа: България в дланта ти” за реставриране и модернизиране на паметника Бузлуджа, както и построяване на галерия, в която ще могат да се видят макети на всички известни сгради и паметници в страната, копия на откритите съкровища и друго културно наследство.
В направление „Бизнес информатика” се състезаваха 24 ученици от седем училища. Отправеното към екипите предизвикателство от катедра „Бизнес информатика” бе да създадат проект на Web сайт на събитието „Национална конференция „Софтуерни приложения за мобилни устройства”. Ментори на ученическите отбори бяха студенти от спец. „Бизнес информатика” в III и IV курс. На първо място журито класира екипa на Цветелина Петрова от ПГТ – В. Търново, Илиан Георгиев от СОУ „Възраждане”, Русе и Петьо Кирилов от ДТГ, Свищов с ментор Милен Костадинов. Освен за първо, второ и трето място, при информатиците бе връчена и една поощрителна награда.
Направление „Управленски решения в международния бизнес” предизвика 22 средношколци от пет училища. Организаторите от катедра „Международни икономически отношения” бяха подготвили делова игра, в която учениците трябваше да изпълняват консултантска услуга за чуждестранна компания, търсеща възможност за международна експанзия. Учениците трябваше да препоръчат форма за навлизане на българския пазар като отчитат особеностите на компанията, характеристиките на българската икономика и възможностите за присъствие на световния пазар от българска територия. Най-добре представилият се отбор беше отличен с грамота на клуба на възпитаниците на специалност МИО. Специалната награда получиха Джем Мехмедов и Христина Христова от ФСГ – Хасково, Десислава Вълкова, Симона Аврамова и Юлия Атанасова от ДТГ – Свищов. Награди бяха връчени и на отборите, класирани на 1, 2 и 3 място.
Участниците в направление „Застраховане и осигуряване” се състезаваха индивидуално и сами изтеглиха заданията си. Като мениджъри на застрахователно дружество (за участниците в направление застраховане) или на пенсионно осигурително дружество (за участниците в направление осигуряване), учениците трябваше да разработят и предложат нов застрахователен или осигурителен продукт, с който да отговорят на потребностите на потенциалните клиенти. Освен това, средношколците трябваше да оформят предложение към застрахователните посредници с цел стимулиране на продажбите. Трябваше да покажат и начините, чрез които ще промотират новия продукт. В ролята на ментори бяха двамата редовни докторанти от катедра „Застраховане и социално дело” и три студентки от IV курс, спец. ЗСД. В категория „Застраховане” първо място завоюва Дебора Бойкова от Старопрестолна гимназия по икономика, В. Търново. В категория „Осигуряване” първо място журито присъди на Анелия Минковска от СОУ „Васил Кънчов”, Враца.
Проведеното 15-то издание на национални ученически състезания по икономика даде възможност и на победителите в националния конкурс за ученическо есе, организиран от Стопанска академия, да получат своите награди и признания в Свищов. Конкурсът предизвика 140 средношколци от страната с поставените две теми: „10 причини да продължа образованието си в България” и „10 причини да продължа образованието си в чужбина”.