Сродни катедри по търговия и туризъм от София, Варна и Свищов на среща-дискусия в Стопанска академия
Кръгла маса на тема „Висше образование – наука – бизнес” срещна в Стопанска академия „Димитър А. Ценов” академичните състави на пет сродни катедри по търговия и туризъм от водещи висши икономически училища. В научната проява, организирана от катедра „Търговски и туристически бизнес” на Свищовската академия, освен домакините участваха преподаватели от УНСС – София и Икономически университет – Варна. Академичното ръководство бе представено от проф. д-р Георги Герганов – финансов мениджър на Стопанска академия. Гост на научната проява от страна на бизнеса бе Пламена Иванова, управител на хотел в черноморски курорт.
Като домакин, срещата откри ръководителят на катедра „Търговски и туристически бизнес” – доц. д-р Светослав Илийчовски. Той приветства участниците и поясни, че основната цел на научния форум е да се представят действащи модели, добри практики и успешни примери от опита на българските университети и на бизнеса, които могат да спомогнат за създаването на ефективен образователен продукт върху основата на търговската и туристическата наука и практика. Представяйки актуалността на избраната проблематика на кръглата маса, доц. Илийчовски подчерта, че „в условия на икономика на знанието се създават предпоставки бизнесът да моделира конкурентния успех на образователните продукти, както и да предопределя условията на пазара на труда”. С презентирания научен доклад на тема „Висше образование – наука – бизнес”, доц. Илийчовски въведе като отправни пунктове базови характеристики на изследваната взаимовръзка, открои проявяващите се проблеми и приведе актуални научни и практически данни.
Сред участниците в дискусия бяха доказали се професори по търговия и туризъм със значителен принос в развитието и утвърждаването на академичното търговско и туристическо образование: проф. д-р ик. н. Николинка Сълова от катедра „Икономика и управление на търговията” при ИУ - Варна; проф. д-р Йорданка Владимирова от катедра „Икономика на търговията”, УНСС - София; проф. д-р Димитър Тадаръков от катедра „Икономика на туризма”, УНСС - София; проф. д-р Марин Нешков от катедра „Икономика и организация на туризма” при ИУ - Варна. В рамките на форума бяха дискутирани ключови въпроси, свързани с подобряване на учебните планове във висшето образование по търговия и туризъм, а също и с възможностите за актуализиране на учебните програми в ОКС „бакалавър” и ОКС „магистър” в съответствие с изискванията на търговския и туристическия бизнес.
Доц. д-р Бисер Петков – ръководител на катедра „Икономика на търговията“ при УНСС и управител на Националния осигурителен институт, запозна аудиторията с резултати от изследване на потребностите на пазара на труда, проведено от Министерството на труда и социалната политика, и открои необходимостта от осъществяване на съвместни международни проекти между български и чуждестранни университети. От позициите на оценяване ролята на взаимоотношението „университет – бизнес“ проф. Тадаръков, представи по-значими механизми на адаптация на българското университетско образование към изискванията на туристическия бизнес. Като доказан авторитет проф. Сълова обоснова правилността на подхода за стремеж към осигуряване на по-високо образование на населението независимо от проблемите, проявяващи се на пазара на труда. По думите й, за да се постигне този желан резултат, се налага да се повиши ролята на държавата при търсенето на форми за обучение през целия живот. Според проф. Сълова трябва да се обогатяват и възможностите за транслация на научното знание в обществената система. Взимайки отношение по темата, проф. д-р Георги Герганов прецизно очерта границите между аудиторната и извънаудиторната заетост, заложена в учебните планове. Той открои предимствата от провеждане на анкетни проучвания както сред студентите, така и сред бизнеса относно качеството на обучението по търговия и туризъм.
По време на кръглата маса доц. д-р Теодора Филипова и доц. д-р Светослав Илийчовски споделиха опита на катедра „Търговски и туристически бизнес” при Стопанска академия в осъществяването на научноизследователски проекти, свързани с повишаване на знанията и уменията на студентите с цел тяхната по-добра професионална реализация на пазара на труда. Според направената от тях констатация, въпреки проблемите при комуникацията с бизнеса, дейностите по тези проекти водят до положителни резултати, спомагащи актуализацията на учебните програми и подобряването на учебните планове при съобразяване на препоръките на бизнеса.