Стопанска академия започна реализиране на най-големия по размер на безвъзмездна помощ проект

В Стопанска академия „Димитър А. Ценов” започна реализиране на най-големия по размер на отпусната безвъзмездна помощ проект. Това съобщи на нарочна пресконференция за официално оповестяване старта на инициативата ръководителят на проекта доц. д-р Теодора Димитрова – зам.-ректор по студентска, информационна и социална политика.


Проектът, озаглавен „Изграждане на интегрирана система за управление на СА „Д. А. Ценов”” е по договор за безвъзмездна финансова помощ № BG051PO001-3.1.08 – 0015. Осъществява се с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, схема BG051PO001-3.1.08 „Усъвършенстване на системите за управление във висшите училища”, съфинансирана от Европейския социален фонд на Европейския съюз. Общият размер на безвъзмездната финансова помощ е 489 326,36 лв., която покрива 100% от проектния бюджет. По думите на доц. Димитрова, поредният спечелен европейски проект е „своеобразен атестат за компетенциите и капацитета на Стопанска академия като висше училище с над 100 годишна история и лидер на образователния пазар”. Тя поясни, че безвъзмездно отпуснатата сума се нарежда сред десетте проекта с одобрено финансиране между 489 и 499 хиляди лева.

Основната цел при реализирането на проекта е повишаване качеството на образователния и научен продукт в Стопанска академия чрез усъвършенстване на основните, управленските и поддържащите процеси в институцията. Той ще бъде изпълняван в продължение на 24 месеца. „Принципите на проекта са съобразени със Стратегия „Европа 2020” – за интелигентен и устойчив икономически растеж, основан на знанията, иновациите и конкурентноспособността” – каза още доц. Димитрова. Тя поясни, че съгласно Заповед на Ректора – проф. д-р Величко Адамов, през 2012г. е сформиран екипа разработил проектното предложение. То е депозирано за оценка в Министерството на образованието, младежта и науката (МОМН), и към края на м. Ноември е получена информация за неговото одобрение. Самият договор е връчен от изпълняващия длъжността Министър на образованието - акад. Стефан Воденичаров на официална церемония в края на м. Февруари 2013г.

Конкретните дейности по проекта и очакваните резултати представи по време на пресконференцията доц. д-р Божидар Божинов – координатор „Оперативно управление на проекта” и директор на Академичен компютърен център. Коментирайки същността на проекта, свързан с изграждането на интегрирана система за управление, доц. Божинов припомни, че в Стопанска академия от много  години се работи в тази насока. Към момента има изградени няколко независими системи, свързани с качеството на управление като „Система за качество на обучението”, сертифицирана от външен независим одитор по стандарта ISSO 9001 и „Система за финансово управление и контрол”, свързана с управление на финансите. „Настоящият проект цели разширяване обхвата на съществуващите системи и тяхната цялостна интеграция в една единна система” – каза доц. Божинов. По думите му, това ще спомогне на мениджърите на Стопанска академия да взимат решения, базирани на повече информация, които да повишат и качеството на тяхното управление. „Наред с това ние ще отговорим на изискванията да интегрираме нашите информационни системи със системите на МОМН, с оглед нормативни изисквания, които са наложени към висшето училище” – подчерта доц. Божинов. Той поясни, че при реализирането на проекта ще бъде изграден и Алумни сайт, с което ще се повиши качеството на студентската удовлетвореност. Целта е  да се поддържа връзка с бивши възпитаници на Свищовската Алма матер и така да се засили връзката между наука, практика и реализация.

„Стопанска академия има богат опит в управлението на проекти, а този само ще надгради и повиши капацитета и на администрацията, и на преподавателския състав” – заяви по време на пресконференцията ас. Евелина Парашкевова – Великова, координатор „Административно управление на проекта”. Тя допълни, че една от целите в дългосрочен план е прилагане на концепцията за учене през целия живот.


В пресконференцията участва и проф. д-р Георги Герганов – координатор „Правна съвместимост, обществени поръчки и съответствие със законодателството на ЕС” и финансов мениджър на Стопанска академия. Говорейки за конкретните стъпки при поетапното отчитане на резултатите и финансирането по проекта, проф. Герганов показа договора, който е в обем от 313 страници. „При изразходване на средствата, строго се съблюдават всички нормативни актове” – каза той и поясни, че само при това условие ще има „сигурност за верификация на средствата”.

Пред присъстващите представители на медиите бе оповестено, че Стопанска академия е кандидатствала с проектни предложения по три оси и освен настоящия проект за интегрирана система за управление, останалите два проекта също са одобрени и се очаква подписване на договорите . „Ние не чакаме само на държавен бюджет и субсидии, а се опитваме да си привлечем европейски средства” – заяви в заключение проф. Герганов. Той подчерта, че одобрените проектни предложения са резултат на действията на екипи от служители и сертифицирани преподаватели в съответната област.