Студентите от Стопанска академия най-удовлетворени от избора на ВУЗ според рейтинговата система на МОН

Студентите от Стопанска академия „Димитър А. Ценов” са най-удовлетворени от избора си на висше учебно заведение в сравнение с колегите си от София и Варна, обучаващи се в направление „Икономика”. Това показва рейтинговата система на висшите училища в България за 2013г. на Министерство на образованието и науката, за която са използвани индикатори, формирани на базата на статистическа информация и социологически проучвания.


Данните за индикатора  „Удовлетвореност от избора” сочат, че 87,50% от интервюираните в социологическо проучване студенти от Стопанска академия биха записали същата специалност в същото висше училище. Готовност да потвърдят избора си след като вече са имали възможност да добият лични впечатления са показали 63,33% от студентите в Университет за национално и световно стопанство – София и 61,18% от Икономически университет – Варна.  

Относно учебния процес, свищовските студенти посочват по-висока удовлетвореност както от теоретичната, така и от практическа  подготовка. По скалата от 0 до 10 за удовлетвореност от теоретичната подготовка, разнообразието от курсове в учебната програма и актуалността на преподавания материал, оценката на възпитаниците на Стопанска академия е 9.05, на колегите им от УНСС е 7.06, а от ИУ – 7.00. За практическата насоченост на лекциите, качеството на практическите занимания, възможностите за полева практика и за използването на материали на чужд език, свързани с областта на обучението, оценката на свищовските икономисти е 8.70, на софийските е 6.97, а на варненските – 8.13. Възпитаниците на Академията в крайдунавския град са оценили по-високо още начина и качеството на преподаване в избраното професионално направление, възможностите за личен контакт и адекватна обратна връзка с преподавателите, мотивацията за допълнителна изследователска работа и продължаване на обучение в по-горна степен. Оценките по индикатор „Преподаване” са 8.67 за Стопанска академия, 7.14 за УНСС и 7.51 за ИУ – Варна. Свищовските студенти дават най-висока оценка в сравнение с колегите си от другите два икономически ВУЗ-а и по индикатор „Оценяване”, който визира наличие на ясни критерии и процедури за оценяване, справедливостта на съществуващите критерии и тяхното прилагане от преподавателите.


Част от социологическото проучване сред студенти изследва тяхната удовлетвореност от учебната среда. Сред индикаторите, по които възпитаниците на Стопанска академия поставят по-високи оценки са „материалната база”, която включва състоянието на учебните зали и техническото оборудване, достъпа до компютърни зали и безплатен интернет във висшето училище, както и „библиотечния фонд” като удобство на графика на библиотеката, наличност на търсената литература, достъп и използване на електронни бази данни в обучението.

Относно социално-битовите условия проучването представя оценката на студентите за условията за социален живот и спорт, чистотата и хигиената във висшето училище, условията за живот и учене в общежитията, възможността за използване на студентски стол. Оценката на анкетираните студенти в Свищов е 9.25 по скалата от 0 до 10, на колегите им от столицата е 7.17, а на тези от Варна – 7.77. За административното обслужване, което обхваща работно време и ефективност на звената за административни услуги, наличие и достъп до електронни административни услуги в професионалното направление във висшето училище, Стопанска академия получава от своите възпитаници оценка 8.23, УНСС 4.98, а ИУ – 6.54.


По индикатора „Подкрепа за кариерното развитие” студентите оценяват наличието и работата на кариерен център във висшето училище, възможностите за срещи с работодатели и завършили, предоставянето на информация за съществуващи кариерни възможности в професионалното направление. Оценката на свищовските икономисти за съществуващите ресурси и дейности за подкрепа на кариерното развитие и тяхната ефективност е 6.06, на колегите им от УНСС е 3.38, а на тези от ИУ – 4.36.

В социологическото проучване е изследвано и участието на студентите в научноизследователска дейност (НИД), включваща проекти, конференции, написване и изнасяне на доклади, написване на статии и публикации. Според рейтинговата система на висшите училища в България на МОН, повече от половината студенти от Стопанска академия – 55,68% са участвали в научни изследвания по време на обучението си. За УНСС показателите по този индикатор са 43,33%, а за Варненския Икономически университет – 28,24%. „Участието в НИД е основен инструмент за по-добро овладяване и създаване на умения за практическо прилагане на получените теоретични знания. Очаква се, че студентите, участвали в НИД, ще са по-добре подготвени след завършването си в своята професионална област, с по-малко допълнително обучение и по-кратък срок на адаптация” – се посочва в описанието на индикаторите, използвани за проучването.   

По престиж сред работодатели най-предпочитан от трите икономически ВУЗ-а е УНСС, следван от Стопанска академия „Димитър А. Ценов”.